Inlägg från: Lavelii |Visa alla inlägg
  • Lavelii

    Orientaliskt bröllop

    Oj, nu har man varit borta ett tag!

    Men snart är det Kitkäts tur!! Jag undrar som Goli, hur går allt?!
    Förstår att du har mycket nu men hoppas du hinner slänga in ett meddelande eller två innan den stora dagen!!
    Jättebra att det löste sig med slöjan. 4,5 meter är väldigt långt. Min är också 4,5 eller 5 minns inte och jag tycker NÄSTAN att det är för långt, men ändå inte.
    Vad roligt med möhippan och sången. Förstår att det blev känslosamt!!

    Men ja, som sagt, hur går allt?!

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Och vad har hänt på min front då...

    Goli, cykeltaxi hade fått mig att gå i taket också haha!! Men jag har klurat ut att jag faktiskt har anledning att känna mig besviken över en del runt omkring mig. Det är inte stressen som pratar... Tyvärr märker man väldigt tydligt vid såna här tillfällen vilka som vill en väl och vilka som är självcentrerade egoister och sätter käppar i hjulet för inte bara mig men även mina föräldrar.
    Lång historia.
    Hursomhelst... har också fått min möhippa i helgen. Fick på sätt och viss två har jag väl insett... Vid helgens möhippa så var det några som inte kunde komma. Bland annat min bästa vän som inte bor i Sverige. Men helgen då jag var i Skåne så överraskade hon och några till mig med en lyxig middag och nu i helgen blev jag totalt överrumplad när jag åkte till sthlm för att provsminkas och mina fina dök upp oh överraskade mig mitt på stan!
    Satt och fikade med min kusin direkt när jag kom till Sthlm, innan vi skulle gå och kolla på en klänning till henne och sen vidare för provsmink (det är ju hon som ska sminka mig). Och så dyker en annan kusin upp som bor i Sthlm och skäller ut mig mitt bland folk att jag aldrig ringer henne när jag är i sthlm. Alltså hon verkligen gick all in i allt och jag var så stressad över massa annat att jag blev paff och var nära att gråta och tänkte "nej för i helvete, 1 månad innan mitt bröllop håller hon på så här!" och jag lägger inte ens märke till att min andra kusin tar på sig och går ut och knappt kan hålla sig för skratt. Slutligen går jag också efter och försöker resonera med min andra kusin om hennes reaktion och hon fortsätter; "Nej jag tycker inte de är ok!" osv... och bakom mig kommer alla de andra som inte bor i Sthlm och skrämmer skiten ur mig! Och det var början på shot nr 1 och ett fint förkläde på mig med slöja (blivande mannen älskar en syriansk rätt - kutle - därav förklädet! Tack Gud att de känner mig så väl att jag hade gråtit om de hade satt på mig en tyllkjol!!)haha... Sen var det en dag fylld av uppdrag (frågor på stan, sjunga osv), frågor om fästmannen (så han visste ju självklart hela tiden, och skickar ett sms typ 5 min efter att tjejerna kommit; "Hej baby, har du trevligt med tjejerna? Vetat sååå länge!"), fem kamp, drinkar på ett ställe, tapas på ett annat med live underhållning, sen en sväng ut på East och avslutade på Berns. De hade tänkt på allt; någon hade tagit med sig smink, en annan olika klänningar som jag kunde byta om till på kvällen, skor, smycken allt och jag hade mirakulöst nog linser i min väska så jag slapp ha glasögon på mig hela dagen haha... Plus att jag fick lite presenter

    En fantastisk dag helt enkelt!!

    Utöver det så är det massor att stå i... hitta ny tid att provsminka haha... Ska upp till sthlm igen nu i helgen för att lägga in beställning på alla sötsaker som ska vara i hemmet innan kyrkan och beställa blommor som ska vara i hemmet också.
    Sen ska drinkmenyer printas upp. Ska beställa från Calligraphen såna triangelkort; på ena sidan ska de va bordsnr, på andra drinkmenyn och på tredje ska det vara ett citat och våra namn på.
    Väntar bara på att bartendern ska meddela mig innehållet i de olika drinkarna. Sen ska servetter beställas och champagne glas. Det ska också beställas från Calligraphen så jag känner mig inte jättestressad över de. Det går ju så snabbt hos dem. Men ska ändå försöka ta tag i det innan helgen nu. Bordsplaceringskort (med namn) ska jag också beställa men inte till alla bord - bara till de bord där närmsta släkten sitter, vid honnörsbordet. Känner att de borden kräver tydlighet haha.
    Paraply måste jag hitta också!!

    Om 2 veckor ska jag prova min klänning igen Spännande att se hur den sitter... Varit med svågrarna och provat ut smoking. Och fästmannens kläder är på ingång också.

    Utöver detta så är det massa fix med lägenheten. Så fin den blivit efter renoveringen!!!! Och lite möbler börjar komma på plats och vi har placerat porslinet osv.

    Träffade fotografen i förra veckan... vet inte om vi ska ha sån kran som de filmar med eller ej? Vad tror ni? Han sa att om det är mkt fridans osv så är det bättre med kran, men är det mer debke osv så är det onödigt. Men hur svårt är inte det att veta?! Får fundera lite mer. Det är ju en extra kostnad som läggs till. Vi har ju tidigare sagt att vi vill ha en "gala"duk med våra namn och två banderoller med bilder på oss i sidorna precis vid entren, men vi vill välja bort det nu. Känns onödigt. Har sagt till fotografen att jag hellre då får fler foton av dem än de detaljerna.
    De kommer vara två fotografer och två kameramän och i paketet ingår 400 foton. Känns lite på något sätt. Vad tror ni?

    Jaja, nog om detta.

    Hur går det för er gifta kvinnor? Mustikka vi har fortfarande inte fått läsa din berättelse!!
    Goli, hur går det med ATn?
    Pagnie, var är du?

    Kram på er!

  • Lavelii

    och osandet ska vi inte snacka om...
    knappt en vecka kvar och 3 familjer har osat... 3... (ej inräknat min närmsta familj då, där jag vet vilka som kommer) plus våra vänner som osat innan ens inbjudningarna kom ut. Utöver dessa så är det TRE familjer som osat...

    Blir en lång månad av ringande fram och tillbaka...

  • Lavelii

    Kitkät!!

    Stort grattis till bröllopet!!!!! Berätta allt!!!! (När du får tid så klart!!!)
    Hoppas ni hade en underbar och oförglömlig dag!!

    Här håller man på att bli tokig. Strax under 4 veckor kvar och DÅ kommer min pappa på att JO han bryr sig VISST om vem som bjuds!! Och två familjer hade jag "glömt" som tydligen var väldigt viktiga. Så för att slippa hans sura miner så skickar jag väl iväg 2 kort till och hoppas att fler osar "nej!" haha... Har fått en del osande... men LÅNGT ifrån alla. Och osat gick ut idag. Men vi beställde extra kort och på de korten går osat ut 14 okt. Så två veckor till.
    Men det är väldigt får som fått de korten... bland annat de två som jag skickar till imorgon.

    Jaja, så trött i skallen nu... Får skriva mer imorgon eller något.

    Hur är det med er tjejer? Pagnie, Mustikka, Goli?! 

  • Lavelii

    Kililiiiiii Kitkät!!!!
    Stort stort stort grattis! Nu är du fru (sen över en vecka tillbaka!!). GUD SÅ AVIS JAG ÄR PÅ ER ALLA!!!! HAHA!!

    Så vackra bilder och så vacker du var Kitkät!! Så himla roligt att se bilder på er alla!!
    Älskade er "tårta" Kitkät. Jättefin och annorlunda!! Och klänningen var helt magisk!
    Så skönt att du blev nöjd med håret också eftersom du, likt mig, inte gjorde någon provuppsättning innan! Men alltså en liten klapp på syrianska axlar...de som kan hår, KAN HÅR! Och vet vad som förväntas med våra uppsättningar! Visst var de Lorens du hade eller var de Charbel?
    Du måste ju berätta mer om bröllopet dock! Hur blandades den svenska kulturen med det syrianska osv? Berätta!

    Hursomhelst, stort grattis igen! Jättekul att få se bilder!!
     

  • Lavelii

    Mitt liv just nu ekar "GÄSTLISTA, GÄSTLISTA, GÄSTLISTA" hahaha...
    Nej men usch... det tillkommer och bortfaller och tillkommer och bortfaller...och en del har hört av sig och sagt att de kommer och att de återkommer dagen efter med exakt antal..och de har fortf inte hört av sig... det har gått snart 1 vecka. Sista osa var 29 sept. Fästmannens sida har knappt hört av sig. Min sida är iaf 90 % fixad och alla som är bjudna har mer eller mindre tackat ja... I en del familjer så kommer kanske inte alla osv. 

    Utöver det så har vi fixat med lägenheten. SÅ FIN DEN BLIR!!!! Älskar att vara där och bara gå runt haha... trots att inget är på plats än förutom sängen och tv-bänk + en tv haha... På tisdag levereras soffan, matbord/stolar, en skänk och vardagsrumsmatta. Och senare i veckan eller veckan därpå kommer vårt hallbord plus vår nya 55 tums tv, som jag idag insåg förmodligen kommer vara totalt gigantiskt i vardagsrummet haha men men kanske slipper ha linser/glasögon på mig då hela tiden?! Gardiner och sånt väntar vi med till efter bröllopet.

    Får hem menykorten i veckan från Calligraphen också. Det är triangelkort med bordsnr på en sida, våra namn och datum på en sida och sen drinkmeny på en sida. Får även hem champagneglasen och servetterna med våra namn folierade samtidigt.

    Svåger åkte en vända till Tyskland igen för han tyckte minsann inte att spriten var tillräcklig så han lastar på med lite mer och passar på att ta hand om lite affärer därnere samtidigt. Tror vi kommer få över så mkt sprit!

    Ska beställa hem löshår nu tänkte jag. Från Rapunzel. Så att frisören har lite svängrum.  

    Imorgon så ska jag ringa och tjata lite på Afram haha... inte fått bilder av floristen än på blomarrangemangen på borden. Sist vi var där (i torsdags förra veckan) så hade han inte hemma de blommor som jag främst vill ha på kandelabrarna och honnörsbordet så han kunde inte visa mig hur de skulle se ut. Så han sa att han ska mms bilder till mig...men det har inte blivit av. Fick dock igenom min vilja att ha majoritet orkideér, speciellt på honnörsbordet. Och sen bestämde vi hur det ska se ut bakom honnörsbordet också. Och jag ändrade mig från att vilja ha rund brudbukett till dropformad.  
    Ändrade även mig ang hotellrummet innan bröllopet... det blev sviten ändå. Så man har mer yta på sig att fixa sig. Min klänning tar ju upp ett helt rum!!

    Nu är det knappt 3 veckor kvar!!! Längtar!!!!

  • Lavelii

    Hallo tjejer!

    Varit lite off ett tag härifrån. Gått in och läst dock!

    Få se nu då...9 dagar kvar. Känner jag mig stressad? Nej, faktiskt inte. Känns som jag haft min stressperiod. Det kommer säkert tillbaka dagarna innan. Känner fästmannen sig stressad? JAPP, big time! Han går igenom nu, det jag gick igenom för några månader sedan haha...

    Men hursomhelst, idag ska vi träffa Afram för att grovt gå igenom alla detaljer, sen träffar vi honom någon dag innan också. Har skrivit en lista på allt som ska tänkas på till den dagen, bordsnummrering, dukning etc.
    Vi ska även gå igenom dekoren idag.
    Bordsmenyerna/bordsnummer har kommit och är jättefina! Likaså champagneglasen och servetterna.
    Det som ska inköpas är nu juicer för drinkarna och lime/citroner, socker.

    Pratat och träffat Josef Özer och hans bror. Supertrevliga och har stenkoll på allt. De har jobbat tillsammans med Afram vid flertalet tillfällen och det känns bra. De känner till varandras sätt att jobba. Så det känns som det blir ett samlat grepp kring allt!

    På måndag/tisdag ska jag testa min klänning en sista gång. Och fästmannen sin kostym. Och så klart kom jag på nu att jag inte skickat iväg mina svågrar för att prova sina smokings en sista gång! :-/
    Min bror har köpt sin smoking och är så stilig i den. Mammas klänning är klar. Pappas kostym också, så fin i den. Mamma kommer hit imorgon och hjälper mig. Och från och med imorgon är jag ledig 2 veckor också. Behövs.
    Förkylning kickade igång idag. Ska springa på apoteket direkt på lunchen. Men det var väl väntat. Självklart att man ska bli förkyld nu liksom. Har inte vi alla varit det inför våra bröllop nu??? haha...
    Blir att ångbada ansiktet idag tror jag. Kanske hjälper lite mot de jäkla finnar som dykt upp av stress (som alla pratar om men som jag inte direkt känner av...omedveten kanske?!).

    Anyway, back to work. hur är det med er alla?!
    Hörs snart!!

  • Lavelii

    Guuuud va roligt med London!!! ÄLSKAR LONDON!!!! Var alldeles för länge sen jag var där nu...
    Så himla roligt! Vad gjorde ni på första möhippan? För jag antar att du inte sprang runt i tyllkjol på londons gator och frågade efter äktenskapsråd haha Solig
    Vad blev det för skor??

    Jo, allt går bra här. Vi blir nog lite mindre än beräknat i antalet gäster. Vi är uppe i ca 330. Vilket är helt ok för mig. Det är nämligen så att på min fästmans sida är det ett annat bröllop också samma dag. De bokade sitt efter oss, när det blev en öppning i Cleopatra... Lite tråkigt, för då måste ju folk "välja" sida och då går man ju till den man är närmst. Så där försvann några familjer. Sen har min fästman som sagt all sin närmsta familj i utlandet och då blir det svårt för alla att komma, så alla skickar några representanter var.
    På min sida har mer eller mindre alla osat ja...och sen har några bortfallit i efterhand på grund av ohälsa.

    Dock var vi hos Afram igår i 4 (!!!) timmar (och ska dit igen på måndag!! haha) och då sa han att om ni vet att ni inte blir mer än 350 då kan man ha hela lokalen med fyrkantiga bord ist för fyrkantiga blandat med avlånga. Vilket jag vill! MEN, när jag då lite snabbt försökte mig på en spontan bordsplacering så såg jag att det kommer bli jobbigt... Skrikandes Så jag får tänka på saken...till måndag. haha...
    Hursomhelst, Afram är klockren. Allt känns skitbra med honom. Vi var nere i lokalen, smakade lite nya meze-rätter som de tagit fram och såg när kristallkronan monterades i taket. Så jag fick min önskan! Och vårt bröllop blir den första som har den
    Sen har jag bestämt (efter att jag såg det i lokalen haha) att jag ska ha hängande blockljus från taket ovanför honnörsbordet. De hänger i glasbehållare. Typ 6-8 st i olika höjder. Bakom honnörsbordet ska det "bara" vara glasskivor på romerska pelare med massor av blockljus i olika höjder på en bädd av rosenblad.

    Tider och så ska vi gå igenom på Måndag. Men klockan 8.00 ska frisören komma har vi bestämt. efter det så börjar jag sminkas. Ca 12-12.30 ska vi fotograferas eller iaf bege oss mot platsen.
    Vid ca 15.30-16.00 ska jag vara hemma hos min moster. 17.00 kommer min svärfamilj och "hämtar ut mig". Runt 18.15 kommer brudbilen och kör mot kyrkan. 19.00 vigsel. 20.45-21.00 entre in i lokalen.
    Det är de tider jag har nu. Tårta säkert runt 00.00-00.30.

    Hur ser det ut för dig tidsmässigt?

    Ang lägenhet...tro mig jag vet hur det känns! Vi har fortfarande inte fått allt på plats. Men det mesta och det viktigaste. Ikväll kommer mina föräldrar...så då ska mamma hjälpa mig också med att fixa och pappa och min svåger får borra och hålla på. Min klädkammare med alla hyllor till väskor och skor är klar iaf Solig
    Pappa kör även upp vår nya bil som brorsan hjälpte oss köpa igår...så fin!!! Känt mig handikappad utan bil nu senaste tiden. När jag bara jobbar kvittar det för jag bor nära jobb och har tillgång till bil i jobbet. Men nu när det är en massa flängande så känns det skönt att ha en bil och inte behöva vänta in fästmannen hela tiden etc eftersom vi fortfarande bor 45 min bilväg från varandra så kan jag inte direkt bara gå förbi och ta hans bil haha...

    Hursomhelst, lycka till med servettringarna... jag tänkte ge mig på det också men jag skippade det. Tycker dock det är jättefint!!! Speciellt runt linneservetter. Men de får vika våra på något fiffigt sätt ist.
    Jag ska klistra ihop våra menykort tänkte jag... kan vara på tiden liksom

    Hur går det med din klänning?? Berätta!! Tiden kommer gå så snabbt nu

  • Lavelii

    Hej tjejer!! Skriver från mobilen så det blir ett kort meddelande. Tack för gratulationerna och stort grattis Pagnie!!!!! Va roligt att höra. Så mycket spännande nu framför er! jag ska skriva ett längre inlägg sen med lite bilder från vår Alldeles underbara dag!!! Njöt till fullo och allt gick enligt planerna och var överförväntan! Helt magiskt och till och med släkt som jag inte pratat med på År (och enbart bjöd av respekten till mina föräldrar) hörde av sig dagarna efter och skrev att det var ett helt otroligt bröllop (och att jag såg ut som en prinsessa i min klänning! Magiskt! Hursomhelst hörs snart när jag loggat in på Datorn. Nu ska jag käka frukost med min man

  • Lavelii

    Buketten



    Första dansen <3


    Dessertbord.


    Favoritbild!


    På väg till tårtan


    Maken visar upp sina dolda talanger med Josef. haha...


    Förberedelserna...


    Lite dekor...


    Baren med våra grymma och väldigt uppskattade bartenders!


    Honnörsbordet. Älskar mina blockljus!


    Fotograferingen


    Fotograferingen


    Bildbomb... Berättelse kommer senare haha... Vad seg jag är med allt!! Men här kommer bilder iaf...
    I oordning! Vet inte varför bilderna mixats upp när jag laddat upp de. Men iaf... detta är bilder som blivit skickade till mig. Har så klart inte fått de andra än.
    Älskar den första bilden som min kära svåger fångade medan vi promenixade.
  • Lavelii

    Hej tjejer!!

    Pagnie: Ett litet mirakel. Så underbart att se!! Kan inte ens föreställa mig din/er lycka! Så kul att få följa din graviditet här

    Så då kommer en liten bröllopsberättelse nu x antal veckor försent haha...

    Hursomhelst, jag börjar några dagar innan bröllopet. Rättare sagt torsdagen innan bröllopet.
    Jag var väldigt lugn och sansad. Förvånansvärt lugn. Allt gick enligt planer. Bordsplaceringen var jobbig men jag tyckte ändå jag löste det på ett bra sätt. Tills jag gjorde misstaget att informera en närstående släkting om hur jag tänkt kring bordsplaceringen och denne person tyckte de lät bra osv... men så då får jag under torsdags eftermiddagen när jag håller på att få manikyr och pedikyr ett otrevligt och verkligen egoistiskt och ogenomtänkt sms av syskonet till denna närstående släkting som jag vädrat mina tankar för. Denne person hade synpunkter på varför jag "splittat" på deras familj och satt de vid två olika (NÄRLIGGANDE ÄNDÅ!!!) bord och att det inte var acceptablet och jag vet inte vad. Sedan får man samtal från modern till dessa personer som tycker detsamma och jag blir rasande och säger det ena och det andra (jag markerade men var aldrig ohövlig ändå) och lägger på luren. Sedan fortsätter detta intill sent på torsdag natten och jag får ångest. Min bror blir förbannad över deras sätt och ringer och sätter de på plats och tar över ansvaret i bordsplaceringen för jag var i upplösningstillstånd och var nära på att kontakta var och en av dem och tala om att om det inte passar de så behöver de inte komma!
    Hursomhelst, detta var den ända stress jag hade innan bröllopet. Annars flöt allting på så himla MAGISKT bra. Alltså jag förstår fortfarande inte de.
    Från ingenstans så hade Gabriella Elio tid att sminka mig, min mamma och svägerskor (så min kusin slapp och kunde fokusera sig på sig själv och på att bara vara med och njuta!), så jag var på provsmink hos henne 2 dagar innan. Klockrent! Hon är ju helt fantastiskt duktig!!!

    Anyway, på fredagen checkar jag och familjen in på hotell tillsammans med min kusin och hennes familj. Vi är hos min moster och fixar i ordning hemmet. Är tillbaka på hotellet vid 22 tiden och jag "somnar" runt 12 tiden och vaknar stup i kvarten. haha...
    Klockan 7 vaknar jag på morgonen, tar en dusch, går ner och äter frukost med mamma och kusinen.
    Klockan 8.15 ungefär kom Lorenzo och började fixa mig! Så himla nöjd med håret. Jätteduktig var han! Rekommenderar honom helt klart!! Han fixade även mamma och svägerskorna som kom kl 9 och joinade oss. Alla blev supernöjda.
    Folk kommer in och ut i hotellrummet. Moster med tårar bland annat. Vi alla andra var så lugna dock. Alla sa de när de kom in och hälsade på, att jag var så otroligt lugn. Inte alls stressad. Inte uppjagad. Inte för nervös. Bara lugn och harmonisk. Helt underbart. Totalt fokuserad och njööööt av varenda sekund. Skrattade och hade kul!
    Gabriella kom vid 11. Jag var klar 12.30. Då var det dags för påklädnad. Mamma och svägerska hjälptes oss. Och först då, när slöjan ska på så blir jag lite...inte nervös men det blev liksom på riktigt. Bara wow typ. Mamma har lyckats spela in ett videoklipp där jag säger något i stil med att detta är overkligt men nu kööör vi! haha...
    Pappa kommer in när jag är helt färdig att lämna hotellet och kan inte hålla tillbaka tårarna så han säger bara att jag är världens vackraste brud och kramar mig och lämnar rummet. Brorsan, min finaste mest underbara skatt, tillsammans med min svägerska hjälper mig ner till bilen så att vi kan åka för att fotograferas.
    Det har regnat under dagen men slutat men jag ville ändå inte fotograferas i någon park eftersom det säkerligen fortfarande var blött gräs. Så stadshuset blev det. Och så sprack det upp och vi fick lite sol.
    Min dåvarande fästman kom från sitt håll med min svåger. Jag kan inte ens minnas våra första ord till varandra haha... blickarna sa allt. Hans leende bara sprack upp när han såg mig och mitt likadant. Han var så stilig och jag, enligt honom, världens vackraste. Ingen av oss var närvösa. Allt var så naturligt. Även de mest onaturliga poserna vid fotograferingen till och med haha... hade inte många sådana dock.

    Efter 2 timmars fotografering åkte vi våra separata vägar igen. Han hem till sin familj och jag till min moster. Där jag möts av min absoluta favorit kusin (som skulle sminkat mig), min wingwoman/partner in crime, som öppnar dörren och får ur sig "meh..nej...alltså, nej...men herregud... förlåt alltså nej jag klarar inte detta...!" Trots att hon sett mig i brudklänningen flera gånger förut... Möttes även av kusindottern som tittar och säger "men vilken stooooor klänning du har!! Iiiihhhh MAMMAAAA HON HAR DIAMANTER PÅ SINA SKOR!!!!" hahaha... älskar barn!!! 6 år. Helt underbart.

    Iaf... filmteamet kom dit efter 1 timme så jag han äta lite osv. I samband med att de kom så kom hela tjocka släkten. Först var det fotografering med bara mig och sedan släkten. Varje familj etc för sig.
    Och sen klockan 17.00 då hör man davul o zurna utanför dörren och fästmannens familj stormar in och tar över haha... Magiskt! Så mycket lycka, glädje, dans och glädjerop. En hel del tårar och när det var dags att lämna huset så fick jag verkligen anstränga mig för att inte titta tillbaka på min mamma när brorsan förde mig ut ur hemmet för då hade jag brakat ihop. Jag hade bestämt mig tidigt att jag ska INTE gråta under denna dag!!

    Hursomhelst, på väg till kyrkan i Rolls Roycen, med bror, brudnäbb och svägerska, så går allt bra. Vi snackar och skrattar och min älskade lilla brudnäbb är mer nervös än någon. Tog sin roll på absolut största allvar!
    Mitt i allt kommer jag på att jag glömt ge floristen mina ringar, så att han kan fästa de på ringkudden...men det ordnade sig. Hade ju ringarna med mig. Men skulle ju ha gett dem till maken vid fotograferingen så han kunde ge de til floristen. Iaf...som de syrianer man är så blir ju vigseln 15 min försenad. Inte pga mig dock. Men mina föräldrar och min andra svägerska fastnade i trafiken.
    Och i den väntan får jag en panik för jag känner helt plötsligt att nej för fan jag måste på toa hahaha!!! Trots att jag gått hemma duktigt och fint!
    Så min bror ringer festarrangören, som får utrymma entren och stänga alla dörrar så att jag kan smyga in på toa innan vigseln och tills jag var klar hade alla anlänt och nu var brodern min (som skulle föra fram mig) mer nervös än någon annan. Älskade bror! Jag var fortfarande cool lugn. Bara lite orolig att jag skulle snubbla på klänningen som plötsligt kändes för lång. Men det gick bra.
    Vigseln var vacker och musiken vi valt har alla gett komplimanger för. Vackra melodier. När vigseln var klar så gick vi ut och smög in igen för att ta foto med våra familjer. Sedan ut till bilen och så bara andas. Tillsammans. At last! Första kommentaren från maken: "Baby! VI ÄR GIFTA!!!!" och sedan åkte vi runt, pratade om tiden. Vår tid tillsammans, tiden vi planerat bröllop. allt som hänt under tiden. Drack champagne och bara njöt av lugnet. <3

    Sedan kl 21 var det dags att göra entre. Josef Özer (sångaren) och en i bandet mötte oss vid entren. De skulle spela in oss med davul o zurna. Josef säger "Vilken fantastiskt vacker klänning du har!" Jag tacka och skoja om hur många brudar han säger det till haha... Han skratta och sa "Ska vara helt ärlig med att det är första gången någonsin men jag ser det på ett annat sätt nu ju när man är i branschen! hehe"
    Han och hans bröder har öppnat en festklänningsbutik för någon vecka sedan.
    Iaf... de börjar spela...dörrarna öppnas och därinne är ett hav av människor som klappar och dansar och den stunden glömmer jag aldrig. Vilket lyckorus! Min bror står längst fram tillsammans med mina svågrar och svägerskor och föräldrar. Alla är så glada och lyckliga och vi kommer in till dansgolvet och Josef ger järnet från scenen och festen är igång! Min kristallkrona är på plats fint i taket, alla bordsarrangemang var fantastiska. Alla våra vänner från utlandet ger järnet, mina kollegor från jobbet är uppe och dansar. Det var helt magiskt!!
    Vår låt var helt enkelt vår <3 och perfekt!

    Man hann knappt äta. Vi dansade hela kvällen. Josef gick verligen all in som han lovat och vi önskat. Han spela så mkt att vi till och med tittade på varandra och sa "ska han inte ta paus nu så vi kan sitta ner lite haha". Man ville ju inte lämna dansgolvet alls!!
    Afram var där under kvällen, och räddad mina klänning som hade fått lite fläckar från fotograferingen med någon mirakelspray haha... Måste få tag i den. Lite spray på fläcken och sedan var fläcken borta.
    Våra bartenders fick mkt att göra från de att portarna öppnades, trots att vi egentligen skrivit på menyerna att baren öppnar 22.30. Men de spexade och alla tyckte de var super. Kollegorna pratar fortfarande om maten, stämningen, den medryckande musiken, generositeten och de duktiga killarna i baren
    Har hittills bara fått positiva reaktioner från alla jag pratat med. Alla videosnuttar upp på facebook från massa olika människor med kommentarerna "livets kväll" / "BÄSTA bröllopet" etc från de mest otippade människorna dessutom gör en väldigt glad. För jag och maken var helt överrumplade över hur otroligt perfekt allt var! Precis allt! Afram var så otroligt professionell hela vägen, till och med på bröllopsdagen skickade han sms med att allt var under kontroll, njut av dagen etc och sedan en bild på blomarrangemanget för att hinna ändra om det inte var som jag tänkt mig.
    Allt var exakt som vi önskat oss. Maten var underbar. Dessertbordet otroligt vackert. Borden i lokalen var precis som vi bestämt. Blommorna var underbara. Servicepersonalen var otroligt proffsiga. Folk fick det de ville. Vi hade sagt att ingen får nekas något. Och Afram uppfyllde alla våra önskningar och mer därtill. Han fixade även sånt som vi inte räknat med att folk kanske frågar efter. Men ingen saknade något. Jag fick komplimanger hela kvällen. Väldigt mkt för klänningen. Den var så perfekt! Och min man var så otroligt stilig i sin kostym!!!

    Våra familjer var så otroligt nöjda också och det är viktigast för oss. Min svärfar ringer fortf ibland bara för att säga att vi gjort ett bra jobb i planeringen till bröllopet. Likaså mina föräldrar. Ingen av de var ju involverade. Vi rådfrågade inte någon osv...(förutom er här haha). Så när alla kom in i lokalen så visste ju ingen va de kunde vänta sig. Precis som vi ville också. Och alla blev hänförda

    Det var lite om vår dag... och nu är vardagen igång. Och jag längtar varenda dag jag är på jobb att få komma hem till vårt fina hem, till min fina man och bara få vara en liten familj. Laga mat, mysa, till och med städa ser jag fram emot hahaha...
    Barn längtar vi efter men vi väntar nog till smekmånaden som vi får skjuta på ju. I Februari åker vi iväg i 20 dagar ca till Aruba och New York. Vi ska boka biljetterna till helgen. Ska bli underbart. Så även om man vill börja bebisverkstaden NU så väntar vi lite...

    Om två veckor är vi bjudna på bröllop...första bröllopet som gift par. Det ser vi fram emot nu

    Det var min story tjejer. Lite sen som sagt, men bättre sent än aldrig typ
    Kram på er.

  • Lavelii

    Hej tjejer! Det var ett tag sen jag var inne och skrev. Skriver från mobilen nu så det blir inte ett långt inlägg. Men Viola, så roligt att läsa om din berättelse! Jättefina var ni!! Jag kände precis som du på vår bröllopsdag. Ren lycka och harmoni! Speciellt vid tillfället när mina svärföräldrar kom och hämtade mig osv. Kändes som om de va jag som skrev det. Trodde också jag skulle bryta ihop men icke ) hur känns de nu i efterhand??
    Våra planer ändrades något efter mitt senaste inlägg. Blev inget bröllop som nygifta för vår del. Min morbror som kämpat i 7,5 år mot ALS somnade in 2 veckor efter bröllopet. 45 år och lämnar efter sig 2 små barn. Det har varit allt annat än en smekmånadsperiod för oss. Det är bland det värsta jag gått igenom och följdes av ett besök på akuten med smärtor i revbenen och magen efter begravningen. Stress och kris = magkatarr enligt läkarn. Så har legat hemma ett tag från jobb. Detta gjorde att jag ändrade mig ang vår smekmånad. Jag vill ha sol och bad och relax utan kombinationen av New York, stress och familjebesök. Så den 4 feb åker vi till Curaçao och därifrån till Aruba. Och skippar New York. Ska bli otroligt skönt!
    hursomhelst tjejer, jag skriver mer senare. Välkommen hem Kitkät. Låter som ni haft det underbart!! Bilder tack Hur mår ni andra tjejer?? Kram


    V
  • Lavelii

    Tack Goli!

    Kändes lite extra jobbigt att hans begravning blev precis exakt en månad efter bröllopet, i samma kyrka och lokal. Han kunde ju inte vara med på bröllopet. Men han fick en underbar begravningsceramoni och hans barndomsvänner hade ordnat det fint i hans minne med alla hans favorit maträtter, som han ju inte kunde äta de senaste 4-5 åren. Det var ett vackert avslut, och som du säger så har han det bättre nu. <3

    Något roligt är ju att vi fått bröllopsfotona... ska välja ut 400 av ca 2300 bilder som ska framkallas. Sedan ska 30-40 bilder väljas ut som ska användas i filmen och de fotona jag vill ha förstoringar av ska väljas ut. Phew! Blir ett projekt under julhelgen.
    Filmen har vi inte fått se ännu. Ska välja ut 3-4 introlåtar till den också.

    Ska lägga upp lite bilder vid ett senare tillfälle.

    Hur går allt för er? Fler bebisar här på tråden?

    Goli, hur går det med ATn?

  • Lavelii

    Hallo tjejer!

    God fortsättning!!! Hoppas alla haft en mysig julhelg. Själv var vi nere hos mina föräldrar och firade jul (och blev...wait for it...bortskämda där med haha). Det var hur mysigt som helst. Massa god mat.
    Och nyår blev lugnt i år för min del...var hemma hos svägerskan med svågrarna. Ännu mer mat.

    Så igår vaknade jag och kände att efter att ha tränat i genomsnitt 4 ggr i veckan så har jag sedan bröllopet tränat 2 ggr. Min kropp mår inte bra alltså! Inte för att jag gått upp i vikt (det har jag nog gjort även om folk hävdar att det ser ut som jag gått ner i vikt?!?!) men för att jag helt enkelt inte är van vid att inte träna plus så mkt onyttigheter man stoppat i sig! Så idag, då jäklar skulle det tränas, men då vaknar man upp sjuk. Självklart. Blir en promenad iaf efter jobbet.

    Hursomhelst, snaaaart bär det av till solen. Längtar ihjäl mig!! Ska bli så underbart skönt! Sen planerar vi att eventuellt åka till London eller Rom någon gång i april/maj och sen blir det Istanbul till sommarn. Mkt att se fram emot, så det är inte jobbigt att hålla humöret uppe i detta gråa trista väder. Tack och lov att det inte finns någon snö iaf!!

    Hur är det med er tjejer?

    Pagnie, vad roligt att läsa om föräldrarnas/svärföräldrarnas reaktioner. Tror min mamma kommer reagera likadant. Min svärmor tror jag inte kommer reagera så mkt. Efter redan 7 barnbarn så är det väl nog inte så där JÄTTE wow längre även om jag vet att hon i "hemlighet" undrar och väntar på att vi ska säga att vi är gravida. Men men...hon får vänta lite till haha... För mina föräldrar är det ju annorlunda eftersom det blir det första barnbarnet.

    Anyway... hoppas att ni mår bra Kram

  • Lavelii

    Hej tjejer!

    Ja man är ju inte här inne lika ofta nuförtiden men jag kommer på mig själv med att tänka på er alla lite då och då... "Undra hur det går för henne och det där" osv... haha...

    Hursomhelst.
    Först och främst, Goli, jättetråkigt att höra! Men som du skrev, det är vanligt innan 12 veckan har jag för mig. Det är dock ingen tröst, jag vet. Jag hoppas du mår bättre nu, och så är det nya tag! Hoppas att det snart plussar för er igen!
    Vi har som sagt inte gett oss in på det än men snart
    Vi åker den 4 feb och är borta 2 veckor. Har nog skrivit det innan ja, men jag upprepar gärna haha... Curacao och Aruba åker vi till. En vecka vardera Ska bli OTROLIGT skönt i denna jäkla kyla och snö (ursäkta språket!) som bestämde sig för att komma till slut!

    Pagnie, hur mår du och hur går det för dig?

    Kitkät, så fantastiskt underbara bilder (trots ödlan...eeeeaaakkk haha)!! Ser magiskt ut!! Längtar ännu mer efter vår resa nu!! hahaha... Som också bjuder på ödlor så klart... usch!!! Hur har ni det annars?

    Mustikka, var är du? Hur mår du?!

    Klili, välkommen in i denna värld! Jag hade Lorens (jobbar tillsammans med sin bror Charbel som också ska vara duktig har jag hört) från Södertälje som fixade håret och Gabriella Elio som fixade smink. SUPERnöjd!
    Hur långt gångna är ni i planeringen? Vilken lokal gifter ni er i?

    Tjejer, hur går det med era bröllopsvideos etc? Jag har varit lite lat faktiskt. Fick 2400 (!!) underbara bilder med mig hem för ett tag sedan. Ska välja ut 400 utav dem som ska framkallas och 30-40 ska väljas ut för att ha med i videon plus ett par stycken ska väljas ut för att förstoras. Detta har jag inte gjort än...vilket förhalar deras arbete med videon. Behöver även välja ut lite låtar att ha med i videon. Bland annat tänkte jag ta "vår" låt som vi dansade till och sedan en lugn till och sen ska de vara 2 upptempo låtar... och där är jag clueless. Vill helst att det ska vara syrianska låtar och jag är inte duktig på syrianska låtar (eller turkiska, arabiska för den delen). Några tips, syrianen Kitkät? haha
    Tänkte iaf hinna med det innan smekmånaden så att de hinner jobba med den under den tiden så kanske man inte behöver vänta allt för länge sen efter resan för att se den

    Anyway, hoppas allt är bra med er tjejer!! Kram!

  • Lavelii

    Tack så mkt Goli!

    Ska bli så underbart!!!! Och på tal om bilder... jag tycker ju om att ta foton men efter att min senaste kamera gav upp så har jag inte införskaffat mig en ny utan levt på mobilens kamera typ.
    Så nu sitter vi i funderingar på om det är värt att skaffa en ny kamera?! Vad tror Ni tjejer??
    Givetvis så slår inte en iPhone 5s kamera en ordentlig kamera, det vet jag. Men jag funderar över om man orkar släpa runt på en kamera? Eller rättare sagt om man inte kommer glömma bort den ändå och så blir det framförallt mobilbilder hursomhelst.
    Min kära man tycker ju inte om bilder (eller rättare sagt bilder där han själv är med) så där jättemkt så för hans del känner han att mobilen duger gott och väl. En kamera ska införskaffas förr eller senare... Men ja... vad tycker ni?
    Kamera är ett "måste", eller hur? haha...

    Pagnie, vad roligt med en liten prinsessa!! Magen växer på också ser jag. Så roligt att följa din resa!

  • Lavelii

    Tjejer! I'm back från smekmånaden
    Berättar mer om den sen och slänger in lite bilder. Men det var UNDERBART! Måste dock säga att hur underbart vi än hade det så var vi inte lika nöjda med Aruba som med Curacao. Aruba kändes som ett mini-Miami. Vilket är TOPPEN men inte vad vi förväntade oss faktiskt. Man åker ju till Karibien...inte Miami. haha... men helt klart fantastiska stränder och havet... ufft får ångest!
    Ångest av att vara tillbaka. Längtar till sommarn då vi åker till Turkiet. Och innan dess ska vi försöka hinna med London. Nästa "stor"resa ska sysselsätta mig nu (efter bröllopsplanering så vet ni ju att man behöver något!!!). Så Peru eller Karibienkryssning ska undersökas.

    Bebisar väntar vi med lite till... så inga nyheter där än. Trodde faktiskt jag skulle vara mer ivrig att skaffa barn än vad jag är... Jag har alltid haft en barnlängtan ju men just nu känns de som att det kan vänta lite.

    Klili
    Roligt att nya tillkommer på tråden. Precis som Kitkät sa så känns de ju helt sjukt att man nu är den som ger råd haha...
    Jag vill minnas att vi betalde 1800kr för mitt hår och sedan ca 3000kr för smink (tror det var lite mer än så. Inte säker). Vad snabbt man glömmer alla summor man spenderat. Men eftersom jag inte var den som betalde (eller där när betalningen skedde) så glömmer man lättare antar jag.
    Jag hade Lorens (bror till Charbel som Kitkät hade). Han fixade mig, mamma och mina två svägerskor. alla var supernöjda och han kom till oss på hotellet utan problem. Precis som Kitkät upplevde Charbel, upplevde vi Lorens också. De skapar något som passar din ansiktsform. Jätteduktiga. Mina svägerskor är från USA och drev med honom att han och hans bror borde flytta dit eftersom firsörerna där inte är värda namnet när det kom till håruppsättningar. De slänger ihop något gammalmodigt som inte passar ens ansikte eller personlighet. Så de var också superimponerade.

    Men som redan sagts, det är absurda summor men den dagen ska man inte snåla, tycker jag. Njut av allt!! Är så avis på att jag inte får uppleva den dagen igen!! Längtar tills min bror gifter sig så jag kan få uppleva hela hysterin, glädjen och fixandet via honom. hahaha...

    Iaf... hur är det med er alla annars?

    Pagnie,
    hur mår du och bebben? Läste att ni ska flytta! Vad roligt. Det är så viktigt att trivas där man bor!!
    Hoppas ni hittar något snart

  • Lavelii

    Hallo tjejer!

    Slänger in lite bilder och en liten story.
    Som sagt, vi spenderade första veckan på Curacao och andra på Aruba. Curacao är den största ön utav ABC-öarna. Aruba den minsta men den förmodligen mest kända och med absolut mest turism av de tre.

    Öarna då... kort och gott... Curacao mer Karibien. Aruba = mini Miami. Vi fastnade mer för Curacao även om Aruba va underbart det med. Men som sagt, vill man åka till Miami så åker man ju dit ist. Tråkigt att de anpassat ön så mkt efter amerikanerna som dominerar där. Det är ju deras paradise getaway. Aruba var mer uppbyggt. Lyxiga hotell, lyxiga (men små) shoppingmalls med allt från Furla, Gucci, Louis Vuitton etc. Det var renare där än Curacao som förvisso också hade lyxig shopping men på det stora hela (av det vi då hann se så klart) var mindre uppbyggt och definitivt inte präglat av en massa turism (än?). Det var kanske mer då nederländsk prägel. Som för övrigt var det språk blandat med papiamento (blandning mellan spanska, portugisiska och något mer) som dominerade i Curacao medan amerikanska och spanska dominerade på Aruba (framförallt amerikanska). På Curacao så kände man att man såg mer av lokalbefolkningen. Båtar kommer in från Venezuela med färsk frukt och säljer. Så goda vindruvor!!
    Willemstadt (Curacao) var otroligt mysigt! Mysiga cafeer precis där alla stora kryssningsfartyg passerar och har man tur (hade inte vi) så lyckas man pricka in att sitta och fika precis när fartygen passerar kanalen utanför dessa fik. Då kan man i principen ta på fartyget, så nära går dem. Och det är mkt kryssningsfartyg som stannar på både Curacao och Aruba (förmodligen en stor anledning till den utbyggda lyxshoppingen på båda öar som oftast är i närheten av där kryssningsfartygen har sina stopp). På Curacao hade de en så kallad swing bridge som sammanbinder två stadsdelar i huvudstaden. När stora fartyg (eller mindre båtar) ska passera så swingar bron åt ett håll snarare än att lyftas upp så att trafik kan passera. Häftigt att promenixa på denna bro när man helt plötsligt står på en bro som "släppt" på ena sidan för att låta båttrafiken passera. Galler spärrar så klart så att inte några olyckor ska ske och de försöker oftast se till att bron är så tom på folk som möjligt men en del får snällt vänta tills portarna öppnas igen för att komma "i land" haha... 
    Vi var även på en "utflykt" till en närliggande ö utanför Curacao som heter Klein Curacao. Den tillhör Curacao och har en gång i tiden varit bebodd men är inte det i dagsläget. Men det är en stor attraktion där och jag förstår varför. Vilken strand och vattnet!!! Underbart var det. Och jag brände mig rejält, trots 30 spf. Hade blivit varnad innan för att man tror att inte solen tar i, då det blåser så mkt på dessa äar men fy fan. Låg helt mörbultad i sängen direkt efter vi kom tillbaka till huvudön. Kunde inte röra mig. och då skylde jag mig ändå från solen så gott de gick. Och påtal om blåst... Aruba... herregud... tror inte jag hade en good hairday en enda gång där! haha... Sjukt vad det blåser och ännu mer skumt är att man ändå på något vänster inte känner av det (förutom när man kollar sig i spegeln och inser att man ser ut som Kramer i Seinfeld!).

    Vädret var klockrent på Aruba. minst 30 grader varje dag och kändes som minst 34-35. Skönt fläktande vindar! På Curacao hade vi liiiite mer otur men fortfarande fantastiskt väder. Det var dock mer molnigt där och några regndroppar letade sig fram men det var inget som höll i sig och värmen var ju fortf där så det kunde kvitta...

    Hotellmässigt så var båda hotellen riktigt bra men hotellet på Aruba var snäppet bättre på så sätt att vi där hade en stor suite med världens bästa utsikt, högst upp på 10e våningen i precis mitten av byggnaden. Klockrent.
    Det var all inclusive men kan väl säga att det var en slöseri med några få extra tusenlappar för vår del för dels är vi inga storätare och dessutom så ville vi äta ute mkt och rörde ju oss mkt ute. Men hursomhelst så var det ändå bra och varierad mat på hotellet när man väl valde att äta där. Grym frukost!! Älskar hotellfrukost! Och i hotellet så fanns det ju olika restauranger också plus en a la carte restaurang som serverade typ allt. De andra restaurangerna var en gourmetrestaurang, en japansk, en italiensk och ett steakhouse.
    Bra mat på de ställen vi åt (japansk och italiensk).
    På Curacao bodde vi inte i någon suite eftersom det inte fanns tillgängligt då. Men rummet var hur bra som helst (bättre air condition än på Aruba!) och modernare inrett än på Aruba som mer körde palatsstuk a la kristallkronor, gulddetaljer etc... Hotellet var mindre än på Aruba med privat strand etc. Vi valde heller inte all inclusive på Curacao eftersom vi där hört att det ska vara mer spännande att prova på maten där osv än på Aruba som mer och mer blivit ett mini amerika vad gäller mat (och det kan jag väl skriva under på. Hela Aruba kändes så för övrigt). Maten överlag dock var inte så spännande  och det var väl mest för att det var väldigt svårt på båda öar att hitta kreolisk (säger man så?! haha...) mat eller inhemsk mat. Dock var det annars bra mat på de restauranger vi åt på. Magiska restauranger så klart med oslagbara omgivningar och utsikter!

    All in all så hade vi en underbar smekmånad. Vi tog det lugnt, myste, solade, badade, läste, åt och drack, skrattade i mängder och bara njöt! Jobbigt att vakna dagen efter hemkomst kl 5.20 för att göra sig i ordning till jobb och då på köpet inse att man tydligen inte tagit med sig solen till Sverige men snö ist (OCH på hemvägen från jobb inse att man fått en punktering i däcket!!)! haha... Jag skulle lätt vilja åka tillbaka till Curacao och definitivt till Karibien. Aruba kanske jag hade kunnat tänka mig åka till i framtiden om man har barn och bara vill ha garanterad sol och vacker strand och unna mig några veckor ren lyx men annars kan man välja LA eller Miami ist och få allt det där ändå plus mer att se och göra I guess. Maken är enig. Vi både föredrog Curacao där det fanns mer att utforska (mer ödlor också EWW!!!) haha... Hade vi haft en vecka till där hade vi hyrt bil och utforskat resten av ön. Men på en vecka kändes det inte som man hann det eftersom vi inte bara ville vara on the go hela tiden heller... Räckte med några utflykter här och där på båda öarna. Men som sagt def bil nästa gång

    Vi har inte tappat suget för Västindien så nu undersöker vi kryssningar lite. Jag vill jättegärna besöka St Marteen bland annat. Så eventuellt blir det kanske en 1 veckas kryssning nästa år, kombinerat med 1-2 veckor fastland. USA då förmodligen men kanske västkusten, eftersom vi förhoppningsvis hinner med New York och east coast innan dess. Eller 2 veckors kryssning enbart. Får se. Maken vill gärna till Peru, Machu Picchu etc... Så mkt man vill göra ju!!! Men får se vad framtiden har med sig.
    Men närmast på agendan ligger London i maj och sedan Turkiet med hela familjen inkl svägerskorna från USA i sommar. Någonstans snart vill vi ju gärna bli gravida också och då kanske allt sätts på paus ett tag (läs: några år).
    Vart vill ni åka Goli? Någon specifik ö?

    Här kommer lite bilder. Dessa är från mobilen och har inte många på min mobil. Tagit de mesta med kameran så det får bli bilder därifrån senare...



    Klein Curacao. No words needed.


    Utsikten från hotellet Aruba. På andra sidan så att säga. Utsikten från balkongen var ut över poolområdet och stranden. Kommer bilder på de från kameran sen. Platt ö.


    Små söta hus - Curacao. Som en liten godisö! Alla hus såg ut så här typ.



    Poolområdet Aruba. Tror fotot är tagit när vi precis kommit fram till hotellet på kvällen och skulle ner till restaurangen och äta.



    Palm beach Aruba. Underbart vatten!

  • Lavelii
    Goli
    Det var verkligen underbart! Vi tog fler bilder med kameran. Ska försöka få upp dem. La över de på datorn senast igår.
    Men bilder gör verkligen inte öarna rättvisa. Speciellt inte med oss som riktiga amatörfotografer. haha...
    Men vi är också inne på en karibien kryssning 2 veckor. Vill se S:t Maarten bland annat. Och Bahamas (fast där vill jag spendera mer än några timmar!). Får se hur det blir med det och när. Man vet ju aldrig vad som händer. Men får vi välja så blir det nästa höst någon gång. Samtidigt vill vi åka till USA snart också och det helst innan nästa höst. Så vi får se...man har ju ett jobb också och begränsad semester dessvärre haha...
    Hur går det för dig med jobb? Hur mkt har du nu kvar av AT:n?

    Chamelius
    Välkommen hit!
    Så avis jag är på dig som planerar bröllop. Kan sakna det ibland även om jag älskar att ha det som ett fint minne att titta tillbaka på
    Kan berätta lite om vårt bröllop. En kort version, den långa ska finnas här i tråden någonstans bakåt med bilder.
    Vi är syrianer och gifte oss i oktober-13 och hade vigseln i St Petrus & Paulus Ortodoxa Kyrka och sedan festen i tillhörande festvåning (Hallunda festvåning). Vi hade ca 350 gäster. Precis lagom! Vi hade en grym festarrangör som verkligen var med i varenda del av processen. Han fixade precis allt vi bad honom fixa. Supernöjd med florist och dekoratör också! Och maten var super!
    Vi hade liveband. Josef Özer. Han och bandet satte verkligen pricket över i:et på festen! Han tillsammans med gästerna skapade en fantastisk stämning!

    Hursomhelst, när det kommer till smink och hår så hade jag Gabriella Elio som sminkade mig. Lorens (Lorenzo) från Södertälje fixade mitt hår. Båda kom till det hotell jag bodde på. Kan verkligen rekommendera båda! Gabriella är otroligt duktig och väldigt jordnära och lugn när hon arbetar. Lorens ser precis vilken frisyr som funkar till ens ansiktsform och försöker även bilda sig en uppfattning om hur man är som person för att få till en look som matchar en. Kändes som han hade koll på helheten. Även hur klänningen såg ut osv. Som sagt, rekommenderar starkt! Jag hade i löshår. Clips. Han hade inga problem att jobba med det.
    Jag tror den du menar är Pagnie. Minns inte vad hennes make up artist/frisör hette nu. Jag provade henne själv också men har glömt helt vad hon heter.
    Men gör verkligen provsmink/hår innan. Det är min rekommendation. Jag hann inte prova Lorens eftersom jag bokade honom efter missnöje med den som jag nu inte minns vad hon heter (säger inte att hon inte var bra. Men det var inte vad jag väntade mig). Smink lyckades jag göra en provsmink 3 dagar innan bröllopet. Men kände mig relativt säker med Gabriella även utan provsmink.

    Anyway, fråga på om det är något du undrar. Du har gott om tid kvar men tiden går fortare än man tror.
    Har ni bestämt antal gäster än på ett ungefär eller?
  • Lavelii

    Ja, Gabriella är dyr. Men enligt mig värd det. Men som sagt, du kommer ju göra provsmink med den andra och kan känna efter där om du är nöjd eller ej. Jag tror jag gav 3000 kr när Gabriella sminkade mig. Hon sminkade även min mans systrar och min mamma.

    Lorens tog nog runt 2000kr för uppsättningen (kanske strax under eller strax över). Även han gjorde mamma och svägerskor.

    Minns inte summorna då det inte var jag som betalde för det, trots att det var jag som bokade dem :-/ skumt hur snabbt det försvinner ur minnet. Men det var inte över 2500 iaf för Lorens och svårt att tro att Gabriella tog 3500 för min brudsmink. Men det kanske hon gjorde... Hursomhelst, väldigt nöjd var jag!

    Har ni kollat med de mindre orientaliska lokalerna? Om det nu finns några såna haha... Jag har egentligen ingen koll men jag vet ju att vår lokal lätt hade kunnat rymma ca 1000 pers beroende på hur man möblerar därinne. Men vi var "bara" 350. En del sa till oss att "vår" lokal kommer vara alldeles för stor för 350 gäster och att det kan se tomt ut. Men vi ändrade ju om i lokalen och jag tycker absolut INTE att det såg för stort eller tomt ut. Jag har snarare tänkt i efterhand att det var tur att vi inte var fler för jag ville definitivt inte ha ett "trångt" bröllop. Undrar fortf hur den lokalen, som förvisso är stor, är när det är fester med 1000 sittande pers. :-O haha...

    Hur har ni tänkt med mat osv? Meze eller ska det vara tre-rätters etc?

Svar på tråden Orientaliskt bröllop