• Äldre 15 Jul 14:13
    114812 visningar
    52 svar
    52
    114812

    Låta gästerna betala för bröllopet?

    Jag har funderat på en sak. I vissa länder gör man så att gästerna som skall vara med och fira bröllopet ger brudparet en summa låt oss säga tex. 1000pp. Då står brudparet för lokal, mat, fest, logistik mm. Ioch med detta så behövs inga bröllopspresenter. Min fråga är om det är okej att göra så eller skulle gästerna bli upprörda?
    Tacksam för svar ! Kyss


    gästerna betalar
  • Svar på tråden Låta gästerna betala för bröllopet?
  • Äldre 17 Oct 23:34
    #41

    Jag ser att det är väldigt delade meningar om kuvertavgift på bröllop.

    I min släkt (som är väldigt stor) förväntar sig folk att bli bjudna, och vissa har en tendens att dra med sig oinbjudna partners osv. På bröllop och dop tex. Jag ser därför kuvertavgift som något jag kan använda för att undvika att det kommer massa extra personer vi ej bjudit, och att jag efter att bröllopet är över slipper höra att jag inte bjöd alla.

    De som vi verkligen vill spendera vår bröllopsdag med kommer inte läsa någonting om kuvertavgift på sin inbjudan, de som däremot blir bjudna enbart för den fortsatta goda stämningens skull får faktiskt betala sin mat+dryck ifall de vill vara med och ha släktkalas för det är inte för att de ska ha en kul kväll, äta gratis mat och dricka gratis sprit, som vi gifter oss. Vi gifter oss av kärlek till varandra och jag bjuder gärna med hela tjocka släkten men jag betalar bara för dem jag verkligen vill ha där och alla andra vill jag veta exakt hur många de blir.

    Så resonerar jag. Det har inget med pengar och ekonomi att göra egentligen, utan bara att jag är så trött på principen i min släkt där man bara bjuder in sig själv eller tar med en extra person en ny partner eller varför inte halva nya partnerns familj och förväntar sig att de som gifter sig/döper sitt barn har räknat med att det kanske kommer några fler än man bjudit.

  • Anonym (Big No No)
    Äldre 21 Oct 10:52
    #42
    Släktkalas skrev 2016-10-17 23:34:22 följande:

    Jag ser att det är väldigt delade meningar om kuvertavgift på bröllop.

    I min släkt (som är väldigt stor) förväntar sig folk att bli bjudna, och vissa har en tendens att dra med sig oinbjudna partners osv. På bröllop och dop tex. Jag ser därför kuvertavgift som något jag kan använda för att undvika att det kommer massa extra personer vi ej bjudit, och att jag efter att bröllopet är över slipper höra att jag inte bjöd alla.

    De som vi verkligen vill spendera vår bröllopsdag med kommer inte läsa någonting om kuvertavgift på sin inbjudan, de som däremot blir bjudna enbart för den fortsatta goda stämningens skull får faktiskt betala sin mat+dryck ifall de vill vara med och ha släktkalas för det är inte för att de ska ha en kul kväll, äta gratis mat och dricka gratis sprit, som vi gifter oss. Vi gifter oss av kärlek till varandra och jag bjuder gärna med hela tjocka släkten men jag betalar bara för dem jag verkligen vill ha där och alla andra vill jag veta exakt hur många de blir.

    Så resonerar jag. Det har inget med pengar och ekonomi att göra egentligen, utan bara att jag är så trött på principen i min släkt där man bara bjuder in sig själv eller tar med en extra person en ny partner eller varför inte halva nya partnerns familj och förväntar sig att de som gifter sig/döper sitt barn har räknat med att det kanske kommer några fler än man bjudit.


    Fast vänta nu.. Ska vissa på ditt bröllop betala och andra inte? Det skulle jag starkt avråda. Det kommer att skapa en oerhört märklig stämning när det kommer ut, vilket det tveklöst kommer att göra. Då har ni skiljt på gäster och gäster.

    Jag skulle dock ha ett ärligt och vuxet samtal med de släktingar som tar med sig objudna gäster och säg att de inte är välkomna att bjuda in andra. Du kan skriva "personlig inbjudan" och även ha någon i dörren som prickar namn, eller förvarna om detta så att människor inte vågar. Hänvisa till bordsplacering etc. Men jag skulle absolut inte särskilja på att några får betala och andra inte.
  • Äldre 21 Oct 19:25
    #43
    Släktkalas skrev 2016-10-17 23:34:22 följande:

    Jag ser att det är väldigt delade meningar om kuvertavgift på bröllop.

    I min släkt (som är väldigt stor) förväntar sig folk att bli bjudna, och vissa har en tendens att dra med sig oinbjudna partners osv. På bröllop och dop tex. Jag ser därför kuvertavgift som något jag kan använda för att undvika att det kommer massa extra personer vi ej bjudit, och att jag efter att bröllopet är över slipper höra att jag inte bjöd alla.

    De som vi verkligen vill spendera vår bröllopsdag med kommer inte läsa någonting om kuvertavgift på sin inbjudan, de som däremot blir bjudna enbart för den fortsatta goda stämningens skull får faktiskt betala sin mat+dryck ifall de vill vara med och ha släktkalas för det är inte för att de ska ha en kul kväll, äta gratis mat och dricka gratis sprit, som vi gifter oss. Vi gifter oss av kärlek till varandra och jag bjuder gärna med hela tjocka släkten men jag betalar bara för dem jag verkligen vill ha där och alla andra vill jag veta exakt hur många de blir.

    Så resonerar jag. Det har inget med pengar och ekonomi att göra egentligen, utan bara att jag är så trött på principen i min släkt där man bara bjuder in sig själv eller tar med en extra person en ny partner eller varför inte halva nya partnerns familj och förväntar sig att de som gifter sig/döper sitt barn har räknat med att det kanske kommer några fler än man bjudit.


    Dina släktingar är ohyfsade, respektlösa och plumpa. Så därför är ni det också? Känns inte som om det kommer ge önskat resultat.

    Det finns en mycket stor risk att det största samtalsämnet på bröllopet kommer ske bakom er rygg :/ Drt kommer bli en enorm snackis vilka som blivit bjudna och vilka som tvingats betala för att närvara. Om dom som blivit bjudna utan avgift är människor med takt och hyfs så kommer dom också reagera starkt på orättvisan. Då finns det risk att ni framstår som snåla/elaka och att ni förlorar goda relationen med den vettiga delen av släkten.

    Då är det bättre att vara ärlig och tydlig! Skriv att inbjdan enbart gäller XX och att andra inte kommer släppas in pga platsbrist. Sedan har ni någon vid dörren. Enkelt, korrekt , rakt och trevligt
  • Äldre 7 Nov 14:08
    #44

    jag tycker att det är helt okej! alla har inte råd att bjuda en massa folk på mat och alkohol och lokal. alternativt kan man låta folk betala för sin egen alkohol och bara stå för mat och typ ramlösa. var och en får göra på sitt sätt. jag skulle inte ta illa upp om jag blev bjuden på ett bröllop och fick betala mitt kuvert. vill jag inte gå måste jag ju inte. 

    ofta kanske ett kuvert ligger på 500 kr. 500 kr för mig är liksom ingenting, om man jämför med pengarna det är att bjuda 100 personer för 500 kr per person. 

  • Äldre 19 Nov 13:10
    #45

    Magdalena Ribbing, vett o etikettexpert, skriver följande:

    mobil.blogg.dn.se/etikettfragan/2010/09/21/bjuden-mot-avgift-8101/

  • Okänd
    Äldre 7 Dec 10:00
    #46
    Meddelande borttaget
  • Okänd
    Äldre 7 Dec 11:29
    #47
    Meddelande borttaget
  • Äldre 28 Dec 13:00
    #48
    +2

    Nu har vi bestämt att blodsband blir bjudna men inte vänner. Vänner betalar kuvert. Alla e helt fine med det. Det är vårt bröllop och vi gör som vi vill. Vi är varken fattiga eller rika, men vi vill att alla som vill komma ska få möjlighet. Då får de betala. Det är helt frivilligt att komma på bröllopet. Om inte mina vänner tycker det är värt att betala 500 för att gå på mitt bröllop kanske de ska se över sin vänskap med mig alternativt se över sin ekonomi. Dessutom var det till och med mina bästa kompisars idé. 500 spänn är ju vad folk lägger på ett biobesök och middag en fredagkväll. 

    Vi har inte 80000 kr. Vi bor i en stor stad. Det finns inga billiga lokaler där man kan ta med egen mat och alkohol, om vi inte vill ha festen långt ute på vischan och istället tvinga alla att betala en resa dit med tåg, alt beställa bussar och taxi? Och vi är inte oansvariga så vi tar inte ett lån för en fest. Lån är till för bostad och studier, inte nöjen. 

    Vi tänker förresten önska oss pengar av släkten, dvs de som blir bjudna på middagen. Alla e helt fine med det också utom min moster men hon får väl bita ihop herregud. Hon är rik som ett jävla troll och vill väl egentligen ge oss nån champagneprovning i present. Nope. 

  • Äldre 29 Dec 21:15
    #50

    Isaboo. 


    Skönt att det har löst sig för er :) 
    Som du har märkt så finns det många åsikter om kuvertavgift. 

    I vissa kretsar är det nästan oförskämt att inte ta kuvertavgift eftersom det är kutym och folk känner sig då obekväma och vet inte vad dom ska ge i gåva osv... 


    I andra kretsar är det oförskämt att ta kuvertavgift - oavsett hur liten del av kuvertets kostnad dom betalar. 

    Vi bjöd in, och bjöd på allt utom dryck på kvällen efter att middagen var avslutad (men då var det typ systempriser och sen allt alkoholfritt gratis), vi hade önskemål om temaklädsel så vi tyckte att det räckte att gästerna la pengar på det. Men vi fick kritik för att vi inte önskade oss något. 


    Så vi skrev att vi helst av allt önskade att dom kom. Näst helst önskade vi att dom klädde sig enligt temat. Och om dom absolut kände att dom ville ge oss något trots att vi inte ville ha något... tja då var ett bidrag som vi kunde lägga på bröllopsresan eller få lite tillbaka för festen, det vi önskade. Men med betoning på att vi inte ville ha något alls egentligen... :) 


    Sen var det någon vän som frågade om denne fick bjuda med sig en udda person som vi aldrig träffat bara för att hen kände sig som femte hjulet under vagnen om hen skulle komma själv. Vi hade inte råd att bjuda +1-ospecificerad. 
    Så då la vi till i inbjudan att om man ville ta med sig någon extra som inte var nämnd i inbjudan så fick man det - mot kuvertpris. 


    Alla var glada och nöjda, dom enda som tackade nej var dom som var för gamla eller sjuka för att åka, en vän som skulle föda barn vilken dag som helst (hon hoppade av dagen innan bröllopet via sms) och sen några som prioriterade älgjakten istället ;) 

    Vi hade 5-årsjubileum nu i somras. Och vi har fått många frågor om vi inte kan göra om den festen, folk pratar fortfarande om den som det bästa dom någonsin varit med om :) 

  • Äldre 2 Apr 01:15
    #50

    I min kultur är det i alla fall ingen som ger gåvor i form av saker till hemmet exempelvis, utan man ger en valfri summa till paret i slutet av kvällen (dock ligger det oftast på 500/person, mer ju närmare man är paret), med betoning på valfri. Vill man komma och ge ingenting går det också bra, är man bjuden på fest så är man och då bjuder man oftast på allt från man till dryck (inkl alkohol), DOCK skulle det inte se "fint" ut att komma tomhänt ändå. 

  • Tue 12 May 2020 10:43
    #51

    Ser att det är många starka åsikter om det här med kuvertavgift. Det verkar bottna sig mycket i vilka normer som råder i ens umgängeskrets och släkt. Personligen har jag absolut inget emot kuvertavgifter och skulle snarare ha dåligt samvete om jag inte bidrog med en slant till någon väns/familjemedlems stora dag. Men alla bröllop är olika och jag dömer inget brudpar för hur de valt att arrangera sin stora dag. Det är upp till var och en! 
    Jag och fästmannen åkte hela vägen från Uppsala till Kiruna för att fira våra vänner på deras bröllop. Trots att resan och boende kostade så hade jag absolut inget emot en kuvertavgift på runt 300 kr. För mig är alltså det normalt och faktiskt önskvärt Glad Tyckte bara det var underbart roligt att få vara med på festen och bidra!

    Nästa sommar är det vår tur att gifta oss och vi kommer att ha en kuvertavgift på 300 kr. Det är lite mindre än en tredjedel av vad mat och dryck kostar i verkligheten per person, och tillsammans utgör kuvertavgifterna lite mindre än en  femtedel av vad hela bröllopet kostar med lokal och kringkostnader. För oss och våra gäster känns det bra. Skulle det mot förmodan vara någon som inte kan spara ihop de hundralapparna på ett helt år så skulle vi aldrig neka den att komma. En del verkar tro att det är så otroligt nitiskt och att man ska "slänga ut gamla mormor" för att hon inte kan betala. Vilka överdrifter! Det skulle ingen normalt funtad människa göra.

    Summa summarum: I vår umgängeskrets och släkt så är kuvertavgifter postitivt och uppskattat. För andra är det tvärtom. Det är helt okej.

  • Fri 26 Jun 2020 12:14
    #52

    Ni får köra lite Ove Sundberg helt enkelt. Påpeka att pengar istället för en present är att föredra så får ni in slantarna för det hela.

Svar på tråden Låta gästerna betala för bröllopet?