• liniz

    Hur mkt pengar är ni berädda att lägga på ring?

    Nyfiken på hur mkt pengar ni tänker lägga på era ringar och hur ni resonerar. Vi har en väldigt tight budget. Har nu hittat/designat min drömring och fått ett prisförslag.

    Visst jag har sagt att jag är beredd att lägga en slant på ring, eftersom jag förhoppningsvis ska ha den resten av livet. Men denna går på två månadslönerav det jag får ut nu som mammaledig. Vet inte om det är försvarbart...

  • Svar på tråden Hur mkt pengar är ni berädda att lägga på ring?
  • Allrakäraste

    Fästmannen ville verkligen ha en klassisk ring och därför valde han en ca 4 mm bred slät ring i rött guld. Den kostade ca 3 300 kr om jag inte minns fel.
    Min ring är en slät ring i vitt guld med en liten, liten diamant på 0,02 ct som kostade strax under 4 000 kr.


    Eftersom vi precis bestämt oss för att vi ska gifta oss det här året så har vi inte hunnit kolla på vigselring till mig än men jag har alltid tänkt mig en likadan modell som förlovningsringen fast en halvallians. Kan tänka mig att lägga ungefär det dubbla, alltså ca 8-10 000 kr. Vet inte om det är rimligt men jag är absolut beredd att lägga mer om det behövs, är ju ändå en ring som jag ska ha resten av livet Glad

  • Aline83

    Hej, Det där är så svårt när man har en budget. Vi hade oxå en budget men vi hamnade lite över den men det var för att vi beställde min ring från USA. Jag fick mycket mer ring/sten för pengarna. Hade först beställt en från Sverige med en mittsten som var hälften så stor som den jag har nu, den ringen hade kostat 28 000 i sverige. När jag beställde från USA fick jag en sten som var mer än dubbelt så stor..
    kika gärna in på min blogg där jag skrivit lite kort om den.

    www.vittsomsno.com

    Har du tid/råd, kolla gärna runt utanför sverige =) Lovar att du inte kommer bli besviken!

  • woho

    Jag har en fråga till er som lägger flera 10000 SEK på ringar.
    Vad gör att ni tycker att det är värt det? Är det jättelånga garantier? Finns det någon garanti på att stenen/-arna inte kommer att lossna? Känns det som att det blir ett större affektionsvärde eller att de betyder mer för er då? Vågar ni gå runt med dem på fingrarna eller hamnar de i en låda eller snyggt undanlagt i kanske ett vitrinskåp? Tänker ni att barn/barnbarn ska kunna ärva ringarna som vissa gör? Och varför är det många av er som har väldigt stor prisskillnad på mannens och kvinnans ringar om priset är något viktigt? Glad

    Jag skriver inte för att jag tycker att det är något fel med det utan för att jag är genuint nyfiken och jag hoppas att ingen blir stött!

    Anledningen till att jag inte förstår detta är för att jag vill kunna göra det jag känner för utan att behöva tänka på att vara försiktig med ringen/ta av ringen. Och för att jag inte känner ett större affektionsvärde bara för att den kostar mer och på något sätt ska "visa" vår kärlek eller liknande. Utan jag tycker att affektionsvärdet blir mycket högre om det verkligen är något speciellt med ringarna och att de har en historia vilket ledde till att vi gjorde våra egna ringar på en förlovningsringskurs och kommer beställa egendesignade ringar från en riktigt duktig silversmed som gör allt för hand. Visst, de har inte alls ett högt andrahandsvärde som en ring som kostar kanske 20-30000SEK men det är ringar som verkligen ingen annan kommer kunna ha likadana och det speglar oss så bra som par. 

    Oj! Det blev lite långt och kanske fler än bara en fråga, men jag hoppas att någon orkar svara. Glad

  • ellendellen90
    woho skrev 2015-01-08 20:08:33 följande:

    Jag har en fråga till er som lägger flera 10000 SEK på ringar.
    Vad gör att ni tycker att det är värt det? Är det jättelånga garantier? Finns det någon garanti på att stenen/-arna inte kommer att lossna? Känns det som att det blir ett större affektionsvärde eller att de betyder mer för er då? Vågar ni gå runt med dem på fingrarna eller hamnar de i en låda eller snyggt undanlagt i kanske ett vitrinskåp? Tänker ni att barn/barnbarn ska kunna ärva ringarna som vissa gör? Och varför är det många av er som har väldigt stor prisskillnad på mannens och kvinnans ringar om priset är något viktigt? Glad

    Jag skriver inte för att jag tycker att det är något fel med det utan för att jag är genuint nyfiken och jag hoppas att ingen blir stött!

    Anledningen till att jag inte förstår detta är för att jag vill kunna göra det jag känner för utan att behöva tänka på att vara försiktig med ringen/ta av ringen. Och för att jag inte känner ett större affektionsvärde bara för att den kostar mer och på något sätt ska "visa" vår kärlek eller liknande. Utan jag tycker att affektionsvärdet blir mycket högre om det verkligen är något speciellt med ringarna och att de har en historia vilket ledde till att vi gjorde våra egna ringar på en förlovningsringskurs och kommer beställa egendesignade ringar från en riktigt duktig silversmed som gör allt för hand. Visst, de har inte alls ett högt andrahandsvärde som en ring som kostar kanske 20-30000SEK men det är ringar som verkligen ingen annan kommer kunna ha likadana och det speglar oss så bra som par. 

    Oj! Det blev lite långt och kanske fler än bara en fråga, men jag hoppas att någon orkar svara. Glad


    Min ring kommer at kosta 15-20 000. Det som presser upp priset en del är jag måste välja en allergivänliga metall då jag är känslig mot nickel och guld. Så valet står mellan palladium 950 eller platinum 950. Palladium har samma pris som 18 K guld och platinum är dyrare. De flesta som säljer den typen av ringar lämnar väldigt bra garantier på att ringen ska hålla. Men man måste självklart kolla upp guldsmeden ordentligt. Jag kommer dessutom att behöva beställa min ring från USA och letar just nu efter någon i Sverige som jobbar med palladium och kan göra reparationer till ett bra pris. Att skicka en ring till andra sidan jorden är inte aktuellt om den inte går helt sönder.

    Jag vill ha en ring med stenar och det gör också att priset går upp. Men jag kommer att välja en labb-diamant eller en moissanite, detta för att undvika konfliktstenar helt. 

    Sen skulle det ju självklart vara roligt om något framtida barnbarn eller så skulle vilja ha någon av mina ringar sen men det är inget som jag tänker super mycket på. 

    Fästmanens ring är en slät 4 mm ring i 18 K guld som kostade ca 4000. Han valde den helt själv och skulle aldrig kunna tänka sig en annan ring. 

    Hoppas att du är nöjd med det svaret. 
  • Catelicat

    Min blivande man har en silverring som på sikt ska bytas till en vitguldsring (eller någon mer slitstark metall, då min syster som gjorde ringen muttrar åt att den är så sliten och att min sambo faktiskt sliter väldigt hårt på ringar). Jag har min mormors förlovningsring, vilket innebär att vi lagt 0 kr på den (eller ja, jag fick den för att jag tog körkort, och det var ju inte så billigt, men ringen i sig kostade inte oss en krona... för morfar kostade den desto mer -61). Min vigselring kommer min syster guldsmeden att göra. Stenen har vi redan köpt för 9 000 SEK, guldet hade jag och ringen kommer kosta ungefär 3000 sek i material.

    Vi kommer inte att byta sambons ring förrän efter bröllopet, eftersom vår ekonomi inte tillåter det. Plus att vi är oense om vilket material han ska ha, och han faktiskt inte vill byta sin slitna silverring. Jag tänker mig att han får en ny på första årsdagen, eller så.

  • stresso
    woho skrev 2015-01-08 20:08:33 följande:

    Jag har en fråga till er som lägger flera 10000 SEK på ringar.
    Vad gör att ni tycker att det är värt det? Är det jättelånga garantier? Finns det någon garanti på att stenen/-arna inte kommer att lossna? Känns det som att det blir ett större affektionsvärde eller att de betyder mer för er då? Vågar ni gå runt med dem på fingrarna eller hamnar de i en låda eller snyggt undanlagt i kanske ett vitrinskåp? Tänker ni att barn/barnbarn ska kunna ärva ringarna som vissa gör? Och varför är det många av er som har väldigt stor prisskillnad på mannens och kvinnans ringar om priset är något viktigt? Glad

    Jag skriver inte för att jag tycker att det är något fel med det utan för att jag är genuint nyfiken och jag hoppas att ingen blir stött!

    Anledningen till att jag inte förstår detta är för att jag vill kunna göra det jag känner för utan att behöva tänka på att vara försiktig med ringen/ta av ringen. Och för att jag inte känner ett större affektionsvärde bara för att den kostar mer och på något sätt ska "visa" vår kärlek eller liknande. Utan jag tycker att affektionsvärdet blir mycket högre om det verkligen är något speciellt med ringarna och att de har en historia vilket ledde till att vi gjorde våra egna ringar på en förlovningsringskurs och kommer beställa egendesignade ringar från en riktigt duktig silversmed som gör allt för hand. Visst, de har inte alls ett högt andrahandsvärde som en ring som kostar kanske 20-30000SEK men det är ringar som verkligen ingen annan kommer kunna ha likadana och det speglar oss så bra som par. 

    Oj! Det blev lite långt och kanske fler än bara en fråga, men jag hoppas att någon orkar svara. Glad


    För vår del handlar det helt och hållet om utseende och det är ju ganska naturligt att min förlovningsring med 9 diamanter kostar mer än en slät silverring. Min förlovningsring är köpt ur ordinarie sortiment men antagligen kommer vi köpa vigselringen från guldsmed (för att få en ring som både passar till förlovningsringen och på mina korta fingrar) och det är ju också dyrare. Båda kommer ha ett gäng diamanter på sig och det gör ju naturligtvis också det hela dyrare.

    Min blivande ville egentligen inte ha en ring alls från början så han valde en väldigt enkel ring, därför blev den betydligt billigare än mina ringar kommer bli.

    Vi har inga tankar på att eventuella barn ska ärva och de kommer absolut inte ligga i en låda. Båda kommer sitta på mitt ena finger för resten av livet, därför är vi beredda att lägga lite mer pengar på dem för att få exakt det vi vill ha.
  • Meddelande borttaget
  • filibustern

    jag kan tänka mej allra max 10 000 på en vigselring. dock känn vi kanske att det inte är n summa vi kan lägga just nu. så istället sätter vi in stenar i min förlovningsring. sen om vi ha råd med en till ring i framtiden kan vi ta det då.

    att sätta stenar, putsa å gravera våra ringar kommer gå på runt 3000. men man vet ju aldrig är ju länge kvar, helt plötsligt ha ja ändrat mej=p

  • Ms T

    Våra ringar kostade tillsammans 1500. Min dröm ring vigselring alltså ligger på nästan 2400 kr

  • Sufi

    Vi har valt att bara ha en ring så vi har inga förlovningsringar, jag har en alliansring i rött guld som kostade strax över 17000 och min kille har en slät ring i rött guld som kostade runt 5500, vi valde vad vi tyckte var fint och priset fick spela mindre roll :)

Svar på tråden Hur mkt pengar är ni berädda att lägga på ring?