• liniz

Hur mkt pengar är ni berädda att lägga på ring?

Nyfiken på hur mkt pengar ni tänker lägga på era ringar och hur ni resonerar. Vi har en väldigt tight budget. Har nu hittat/designat min drömring och fått ett prisförslag.

Visst jag har sagt att jag är beredd att lägga en slant på ring, eftersom jag förhoppningsvis ska ha den resten av livet. Men denna går på två månadslönerav det jag får ut nu som mammaledig. Vet inte om det är försvarbart...

• Svar på tråden Hur mkt pengar är ni berädda att lägga på ring?
  • Anonym (budget)

Ringen blir den största posten i budgeten, eftersom den ska bestå hela livet. Det var vi överens om. Däremot säger ju inte det så mycket eftersom vi har en väldigt tight budget som det är, men ca halva budgeten var vi beredda att lägga på ringen. 

Jag skulle nog inte lägga 2 månadslöner på en ring oavsett vilken lön jag hade, eller vilja gå omkring med en allt för värdefull ring på fingret. Det är ju ändå ett vardagssmycke som ska kunna användas och slitas. Sen har jag ett yrke som kräver att jag tar av mig ringen när jag arbetar, så risken för att den tappas bort ökar ju något (eller risken att jag någon dag kommer tröttna på att ta av den så jag slutar använda den helt och hållet...)

Men ringar blir ju lätt dyra... Vi har turen att en släkting äger en juvelbutik så vi får den riktigt, riktigt billigt. Vi gav 5000 kr för den, det kostar den inte annars. Med en diamant och möjlighet att bygga ut med fler stenar i framtiden om man vill. Den blir helt perfekt.
    Men jag hade nog inte varit beredd att ge fullpris för den, då hade jag valt något annat.

Min fästman vill inte ha 2 ringar utan kommer bara putsa upp förlovningsringen och gravera in datumet för bröllopet.

• Anonym (Ms rock)

Skulle aldrig drömma om att lägga 10-30 tusen eller mer på en ring. Det är mer än vad jag gav för mitt körkort 2013! Visst jag ska alltid ha den (får man hoppas) men att lägga en halv förmögenhet på en ring är i mina ögon löjligt. Jag hade varit livrädd att tappa den eller bli rånad. Att gå med ett kassaskåp på fingret är inget alternativ. Min kommer att kosta nästan 2400. Tycker att 3000-4000 är max belopp för en ring

• Anonym (Ms rock)
    ellendellen90 skrev 2015-01-08 22:22:45 följande:

Min ring kommer at kosta 15-20 000. Det som presser upp priset en del är jag måste välja en allergivänliga metall då jag är känslig mot nickel och guld. Så valet står mellan palladium 950 eller platinum 950. Palladium har samma pris som 18 K guld och platinum är dyrare. De flesta som säljer den typen av ringar lämnar väldigt bra garantier på att ringen ska hålla. Men man måste självklart kolla upp guldsmeden ordentligt. Jag kommer dessutom att behöva beställa min ring från USA och letar just nu efter någon i Sverige som jobbar med palladium och kan göra reparationer till ett bra pris. Att skicka en ring till andra sidan jorden är inte aktuellt om den inte går helt sönder.

Jag vill ha en ring med stenar och det gör också att priset går upp. Men jag kommer att välja en labb-diamant eller en moissanite, detta för att undvika konfliktstenar helt. 

Sen skulle det ju självklart vara roligt om något framtida barnbarn eller så skulle vilja ha någon av mina ringar sen men det är inget som jag tänker super mycket på. 

Fästmanens ring är en slät 4 mm ring i 18 K guld som kostade ca 4000. Han valde den helt själv och skulle aldrig kunna tänka sig en annan ring. 

Hoppas att du är nöjd med det svaret. 

Det är mer förståeligt för mig att betala mer för en ring om man som du har allergi
  • Anonym (Ms rock)

Måste ställa en fråga. Jag ser att många skriver vi kommer att betala××× kr för min vigselring. Vad då vi? Köper ni vigselringen tillsammans? Det skulle aldrig falla mig in. Jag betalar min vigselring precis som jag betalade min förlovningsring. Skulle det någonsin bli skilsmässa kan han aldrig kräva mina ringar och jag kan inte kräva hans

• filibustern
    Anonym (Ms rock) skrev 2015-01-10 17:53:55 följande:

Måste ställa en fråga. Jag ser att många skriver vi kommer att betala××× kr för min vigselring. Vad då vi? Köper ni vigselringen tillsammans? Det skulle aldrig falla mig in. Jag betalar min vigselring precis som jag betalade min förlovningsring. Skulle det någonsin bli skilsmässa kan han aldrig kräva mina ringar och jag kan inte kräva hans

jag och min karl betalade varandras förlovningsringar... nu kostade våra precis lika mycket hehe, men ändå. gällande vigselringen tycker jag man kan dela på kostnaden, men det beror ju som på. i vårt fall har jag sparat ihop i princip allt till bröllopet, mycket för att jag har jobbat å han är arbetslös. så det blir ju tekniskt sett jag som betalar min uppiffning av förlovningsringen, :) vi ska dessutom ha äktenskapsförord, så om vi känner att det kan vara risk att den andre skulle få för sig att kräva den enes ring (vilket vi inte känner nu...) så kan man ju skriva in det. :)  men som sagt - 
  • AnnaHJ

Vi har satt en budget på max 4 000 kr för min vigselring. Jag är så slarvig så jag vågar inte ha en som kostar mer. Min blivande är av samma skrot... han tappade sin förlovningsring i sjön efter 2 veckor som förlovade...

• AnnaHJ

Förresten, vågar man beställa ring på nätet? Har hittat några som jag tycker ser jättefina ut, men tänk om de inte är lika fina i verkligheten eller inte alls passar ihop med förlovningsringen?

• Plättis
    Anonym (Ms rock) skrev 2015-01-10 17:53:55 följande:

Vi köpte förlovningsringarna tillsammans och kommer göra detsamma med vigselringarna. Eller ja, min sambo får en ny vigselring och jag ärver hans efter att vi piffat till den (vitguld ser inte roligt ut efter två år). Vi ser det som något vi köper tillsammans, och det är likadant med alla möbler och ägodelar.

Jag köpte visserligen min sambos förlovningsring och han köpte min, tanken var att det skulle vara en present till den andra som ett tecken på att vi ville dela livet med varandra. Våra ringar är likadana och om min hade varit mycket dyrare kanske vi hade tänkt annorlunda. Men förmodligen inte
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Marleo

Jag förstår inte riktigt vad som är så hemskt med att vi betalar ringen.

Vi har gemensam ekonomi och lever på 2014.

Däremot skulle jag känna det knepigt och vi köpte varandras morgongåvor.

Men man kan ju vara riktigt traditionsbunden och låta han köpa ringen + buketten och låta brudens far betala bröllopet också. ;)

Nä, jag förstår inte varför andra hakar upp sig på vad folk gör med sina bröllopsgrejer. Men det är väl bara jag som känner att alla gör rätt på sina sätt. *Rycker på axlarna* Drömmer

Svar på tråden Hur mkt pengar är ni berädda att lägga på ring?