• liniz

Hur mkt pengar är ni berädda att lägga på ring?

Nyfiken på hur mkt pengar ni tänker lägga på era ringar och hur ni resonerar. Vi har en väldigt tight budget. Har nu hittat/designat min drömring och fått ett prisförslag.

Visst jag har sagt att jag är beredd att lägga en slant på ring, eftersom jag förhoppningsvis ska ha den resten av livet. Men denna går på två månadslönerav det jag får ut nu som mammaledig. Vet inte om det är försvarbart...

• Svar på tråden Hur mkt pengar är ni berädda att lägga på ring?
  • woho

Vi tittade runt en massa när vi letade förlovningsringar, men de vi tyckte var fina tyckte vi var alldeles för dyra. Så det slutade med att vi gick en kurs hos en silversmed där vi gjorde våra egna ringar under en förmiddag vilket blev totalt 3000 kr för 2 ringar + kurs. Och nu har vi dessutom två helt unika ringar som betyder oerhört mycket för oss själva men värdet för någon annan (ex inbyte) är nog inte många kronor.
    Nu när vi båda ska ha en varsin vigselring så känner vi att vi verkligen inte kan köpa en helt "vanlig" ring från affär för då kommer den inte alls kännas speciell jämfört med förlovningsringarna. Så nu kommer vi att egendesigna och beställa handgjorda silverringar från en silversmed och preliminärt trodde han att båda ringarna kostar ca 1000-1500kr beroende på hur silverpriset ligger när vi beställer dem. 

Från början var jag helt säker på att jag ville ha en enkel guldring, men fästmannen tycker inte om guld så därför började vi kolla på andra och jag var väldigt tveksam till en början. Men nu är jag helt fäst vid min ring och de passar oss så himla bra och speglar verkligen oss som par. Så det har helt fått mig att ändra uppfattning på varför vi har en varsin ring och att det är en symbol för oss själva och ingen annan och att det är känslan som man själv får av ringen varje gång man känner/snurrar/tittar på den som är det viktiga. Vad den kostar (inom vad man har råd med) och hur andra uppfattar en förlovningsring/vigselring spelar ingen roll så länge man väljer den utifrån sig själv och sin partner och tänker på vad den ska symbolisera. 

• Anonym ((en hel del...))

Min förlovningsring kostade ca 55 000sek och min bröllopsring kommer troligtvis gå på ungerfär samma summa, kanske mer. Jag vill ha en helallians och har redan hittat en jättefin som ar något dyrare än förlovningsringen.

Min blivande man har hittat en ring han gillar som ligger på ca 20 000sek

Jag vet att det kanske är onödigt att spendera så mycket pengar på ringar men det är ju smycken som vi tänker ha hela livet (får man hoppas :)).

Mina föräldrar förstår inte, men det är dom ringarna vi ville ha. Dock skäms jag lite ibland för att berätta om hur mycket dom kostar just för att folk ofta kommer med elaka kommentarer om hur jag slösar mina pengar.

Det är ju inte som om jag på något sätt ser ned på folk som inte lägger jättemycket pengar på sina ringar. Enkla guld eller silverband kan vara jättefina med. Det handlar helt enkelt om olika stilar.

• Linnen

Våra förlovningsringar kostade strax över 11000 tillsammans (fick 20% rabatt under mellandagsrean). Ringen som jag spanat in till vigselring kostar ca 9000 kr. Så vi landar på ~20000 kr för alla ringar. 

• Aniara4

Jag skulle aldrig våga gå omkring med en jättedyr ring (alldeles för bra på att tappa bort saker), och ärligt talat tycker jag inte det är så snyggt med en massa glitter heller. Inte min grej bara.

Vi har ringar i rött guld, han har bara en slät och jag har en med en liten sten och en med tre ännu mindre. De kostade väl 3-4 000:- styck. I min värld är 10-12 000:- mycket pengar och det räckte mer än väl tyckte jag.

• Anonym (Någon)

Jag har vänt på det hela, typiskt amerikansk med dyr förlovningring och billig vigselring

F ring till mig gick på 46000 kr och fästmannen ca 7000 kr

Vigselring till mig 10 000 och fästmannen ca 7000 kr är glad att jag hade de mesta guldet själv, och kunde på så sätt hålla nere en del av kostnaderna

• izolde

Vi har kollat på förlovningsringar i ett år!!!

Jag är glad att jag inte köpte första bästa. Har ändrat mig många gånger under detta år.

De vi ska köpa är då min som är en slät guldring med rakt avslut och min sambo vill ha titan pga sitt jobb där den kommer slitas mycket. Räknar med runt 7000-8000 kr sammanlagt.

Vi sparar till insats på lägenhet och bröllop som vi vill ha inom ett år så därför vill vi inte lägga mer pengar än så! Men på vigselringen vill jag ha diamanter.

• litenkaka

Min vigselring får kosta Max 5-6000:- men då har jag en dyr förlovningsring med massor av bling så vigselringen blir rätt enkel. Mannens vigselring kommer kosta runt 3000:-.

• stresso

min blivande friade med ringen i handen så jag var inte med och valde och hade heller ingen koll på priset, men nu i efterhand bör den ha kostat nånstans kring 25 000. superfin i rött guld, med en större prinsesslipad diamant i mitten omgiven av mindre prinsesslipade diamanter. den är fantastisk!

med mina korvfingrar kan jag inte slänga på en lika bred vigselring och har därför kikat på lite smalare alliansringar, med kanalinfattade (tror jag det heter) prinsesslipade diamanter. men när vi fönstershoppade häromveckan och jag pekade på en ring jag gillade blev min blivande nästan lite sur - för han tyckte den var för billig! minst lika mycket som förlovningsringen ska den kosta. så när jag påminde om att vi har 15 000 i budget för vigselringen (han behåller den förlovningsring jag köpte åt honom som vigselring också, så det är bara min ring som ingår i budgeten) sa han att han får väl peta in ytterligare 15-20 000 till ringen! är så bortskämd! CoolTungan ute men det är ju också ringar jag ska ha resten av livet så jag förstår verkligen hur han tänker här, och jag protesterar inte! så nu lutar det år något större diamanter, men istället för att ha diamanter hela vägen runt ringen blir det 5-7 stycken lite större prinsesslipade, om det får plats på det lilla korvfingretSkrattande

totalt för våra ringar bör det väl bli runt 66 000 (förlovningsringar ca 25+8, vigselring ca 33). lite mer än tänkt kanske.. men det är ju för livet Hjärta

• ellendellen90
    Anonym ((en hel del...)) skrev 2014-11-26 17:59:10 följande:

Min förlovningsring kostade ca 55 000sek och min bröllopsring kommer troligtvis gå på ungerfär samma summa, kanske mer. Jag vill ha en helallians och har redan hittat en jättefin som ar något dyrare än förlovningsringen.

Min blivande man har hittat en ring han gillar som ligger på ca 20 000sek

Jag vet att det kanske är onödigt att spendera så mycket pengar på ringar men det är ju smycken som vi tänker ha hela livet (får man hoppas :)).

Mina föräldrar förstår inte, men det är dom ringarna vi ville ha. Dock skäms jag lite ibland för att berätta om hur mycket dom kostar just för att folk ofta kommer med elaka kommentarer om hur jag slösar mina pengar.

Det är ju inte som om jag på något sätt ser ned på folk som inte lägger jättemycket pengar på sina ringar. Enkla guld eller silverband kan vara jättefina med. Det handlar helt enkelt om olika stilar.

Jag förstår helt det är med att känna att man skäms. I min familj har jag fått en del reaktioner min faster reagerade väldigt starkt när hon förstod att det var äkta diamanter i min ring och inte bergskristaller som hon gissade på. De äldre har inte reagerat alls. Min farmor tycker att den är fin och söt, hans farmor gifte sig super rikt och tycker att min ring är smal och enkel. Min pappa tyckte också att den var ganska minimalistisk och tidlös, men han tycker att jag ska ha en solitär till vilket jag kanske kan hålla med om. 

Att folk ska bry sig så mycket om vad man gör så länge vi inte har lånat för att köpa ringar så tycker jag absolut inte att de ska bry sig. Sen vad dem upplever som traditionellt är en helt annan sak för våra mor och farföräldrar har stenar i sina ringar. Släta ringar kan var väldigt fint. Men just nu börjar ringar med stenar bli mer inne och då är det kanske inte så konstigt att fler väljer det. 

Jag hoppas att ni blir nöjd med era ringar. Det skulle vara kul att se bilder.
Svar på tråden Hur mkt pengar är ni berädda att lägga på ring?