• Ninjara

    Umeåbrud 2015

    Här tänkte jag starta en allmän tråd för oss som gifter sig i eller omkring Umeå. Kanske hemmahörande i Umeå men gifter sig någon annan stans.

    Vårt bröllop blir i maj 2015 och redan nu är planeringen i full gång. Vad har ni för drömmar och tankar kring ert bröllop?

  • Svar på tråden Umeåbrud 2015
  • Plättis

    Tjejer, vi gjorde klart inbjudningarna igår! 



    De blev så fina att det inte är klokt! Precis som jag hade föreställt mig dem i höstas när vi började leta, och så fick vi hjälp av en illustratör (seaskonst.se) för att göra omslaget. Texten på framsidan och inuti har jag gjort själv. 

    Vi kommer nog använda samma illustration på resten av trycksakerna också, och fortsätta på björktemat. Jag ska prata med min pappa som har skog, eller med sambons farmor som bor precis bredvid en bonde om att få en del till dekoration. Björksly vill nog alla bli av med ändå  


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Mirred

    Om 4månader är vi gifta :) la upp en bild på Facebook nu med nedräkningen, och påminde folk att det är dags att börja osa.... Fick då ett mail av en tjej som jag umgicks med endel förut och vi var på deras bröllop förra sommare, där skrev hon: jag antar att jag inte är bjuden på bröllopet när du skrev sådär tidigare idag?

    Tycker att det är lite fräckt att göra så...el är de bara jag och min m2b? Vi har knappt umgåtts de sista året....Skrev bara atthon inte är det, då vi var tvungna att begränsa gäst antalet....

  • Plättis

    Enligt god ton ska man bjuda tillbaka om man varit gäst på någons bröllop, men om man inte umgås känns det krystat att skicka en inbjudan bara.därför. Jag gruvar lite för att lägga upp det på Facebook, bara på grund av surkartarna som förväntar sig en inbjudan fast man inte umgås längre. Vi har i och för sig planerat att ha öppen mottagning på kvällen och kan bjuda in fler dit, men man vill ju ändå inte ha alla bekanta och Facebookvänner där...


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Mirred

    Problemet är ju det att om jag skulle bjuda tillbaka för alla bröllop som jag varit på så skulle inte de andra än dem.... Vi umgicks knappt nå mycket när hon gifte sig heller....

  • Plättis

    Jag har utgått från ungefär något liknande när vi bjuder på middag, men det stämmer aldrig. 100 g kött är inte alls mycket, utan det brukar gå åt minst 200-300 g per person. Fast då är det oftast ett gäng grabbar i mitten/sena 20-årsåldern som kommer hit. Äldre personer och tjejer räcker nog 100 g per portion bättre. Finns det sallad, andra grönsaker och bröd kanske man lyckas hålla nere köttmängden, men det beror på gästerna.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Kotten

    Jag tycker det är väldigt svårt att beräkna, det är ju också så himla olika vad folk gillar.

    Vi ska ha 2-3 olika sorters sallad, färsk frukt,fyra sorters ost, tre sorters bröd och förmodligen kokt potatis + potatissallad.

  • Plättis

    Jag postade våra inbjudningar idag, så imorgon börjar de dimpa ner hos våra gäster. Det känns sjukt nervöst av någon anledning, men samtidigt var det igår när vi satt och slickade kuvert och skrev på hindersprövningen som det verkligen kändes som att det är helt och hållet på riktigt. Om tre och en halv månad är det dags! Skrattande 


    Kotten skrev 2015-04-05 18:56:19 följande:

    Jag tycker det är väldigt svårt att beräkna, det är ju också så himla olika vad folk gillar.

    Vi ska ha 2-3 olika sorters sallad, färsk frukt,fyra sorters ost, tre sorters bröd och förmodligen kokt potatis + potatissallad.


    Det kanske räcker om man räknar på 100-150 g kött per person eftersom det kommer bli tårta och annat också? För man vill ju inte ha alldeles för mycket över. Men att maten är slut innan alla fått skulle i och för sig kännas värre än att äta potatissallad och kallskuret i två veckor efter bröllopet. 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Mirred

    Så då var både hindersprövning och efternamnsbytes-anmälan inskickad, satte dem precis på lådan... Känner igen din känsla Plättis, nu är de på riktigt och blir mer verkligt att vi gifter oss om 3månader och 25dagar!!!!

    Beställde en tiara i helgen =)

Svar på tråden Umeåbrud 2015