• daniiel

    Nya tråden - Kinaklänningar och gaffel däremellan!

    Den gamla tråden: Kinaklänningar och gaffel däremellan!

    Den gamla tråden innehåller så många inlägg och sidor att den blivit lite svårläst och inaktuell, så det var dags att starta på ny kula och hoppas att nya "kinaklänningsbrudar" hittar hit. Precis som i den gamla tråden ska det främst vara en plats att diskutera allt som har med kinaklänningar att göra, men också en plats för prat däremellan om alla möjliga vardagliga ting och funderingar. En social tråd för brudar som funderar på, ska beställa eller har beställt en kinaklänning! :)

    Kinasidor som just nu är populära att beställa ifrån:
    www.landybridal.co
    www.dinobridals.com
    www.lightinthebox.com
    www.jjshouse.com
    www.jenjenhouse.com

    Samlingssidor med olika säljare:
    www.dhgate.com
    www.ebay.com
    www.aliexpress.com
    Bubblare:
    www.etsy.com

    Sidor som var populära för flera år sedan:
    www.coralsbridal.com
    www.milanoo.com
    www.dressilyme.com
    www.daphnebridals.com

    Tänk på att gärna lägga in bilder på, eller länka till, klänningen du beställer och sedan visa bilder på det färdiga resultatet. I den här tråden är det obligatoriskt med bilder ;) Alla är intresserade av att se ett slutresultat.

    Kom gärna ihåg också att om du citerar inlägg med bilder, så radera bilderna eller förminska dom innan du postar. Kan du inte göra det, så skriv användarens namn i början av inlägget och strunta i att citera. Det för att tråden ska bli lite mer överskådlig och att samma bilder inte behöver postas om och om igen.

    Men, det absolut viktigaste i den här tråden är att alla som skriver här ska känna sig välkomna och bli trevligt bemötta. Förhoppningsvis ska man vilja stanna kvar här och gaffla! :)
  • Svar på tråden Nya tråden - Kinaklänningar och gaffel däremellan!
  • linsan87
    Kileane skrev 2014-09-12 14:56:16 följande:

    Nu är jag lyckligt gift och kan visa hur min Kinaklänning såg ut på mig!

    Denna beställde jag från JJshouse:


    Så fantastiskt fin!!


    Vad blev slutpriset på den?

  • Nettie
    Missflowertwigg: Vad kul! Blev det från DHgate? Jag väntar också med spänning på min klänning. Hoppas du lägger upp bild när den kommit!

    linsan87: På sidorna som säljer klänningarna brukar det finnas en måttabell över standardstorlekarna. Ta dina mått och jämför med tabellen, om du ligger väldigt nära en standardstorlek så kan du ju beställa den men annars skulle jag ta måttbeställd. Jag måttbeställde min trots att det är snörning i ryggen för att vara på den säkra sidan då mitt midjemått inte stämde med standardstorleken.

    Jag har beställt min från en säljare på Ebay och hon säger att hon skriver på paketet att det är ett värde på $20 så då ska man slippa tull mm. Men du ska väl kunna köpa för upp till 1300sek utan att få tullavgift vad jag förstått.

    Och på Ebay har du ju paypals garantier om du inte får klänningen, så jag har tänkt att det är värt att chansa och valde en säljare med bra omdöme.
  • linsan87
    Nettie skrev 2014-09-16 11:29:01 följande:
    Missflowertwigg: Vad kul! Blev det från DHgate? Jag väntar också med spänning på min klänning. Hoppas du lägger upp bild när den kommit!

    linsan87: På sidorna som säljer klänningarna brukar det finnas en måttabell över standardstorlekarna. Ta dina mått och jämför med tabellen, om du ligger väldigt nära en standardstorlek så kan du ju beställa den men annars skulle jag ta måttbeställd. Jag måttbeställde min trots att det är snörning i ryggen för att vara på den säkra sidan då mitt midjemått inte stämde med standardstorleken.

    Jag har beställt min från en säljare på Ebay och hon säger att hon skriver på paketet att det är ett värde på $20 så då ska man slippa tull mm. Men du ska väl kunna köpa för upp till 1300sek utan att få tullavgift vad jag förstått.

    Och på Ebay har du ju paypals garantier om du inte får klänningen, så jag har tänkt att det är värt att chansa och valde en säljare med bra omdöme.
    Tack så hjärtligt för svar! Ska kolla på Ebay också! 
  • Kileane
    linsan87 skrev 2014-09-16 11:20:55 följande:

    Så fantastiskt fin!!


    Vad blev slutpriset på den?


    Tack! Med reservation för att jag inte minns 100% rätt nu men...
    Själva klänningen blev ca 220?, plus frakt till Finland (ca 20?) plus moms + tullavgifter tillsammans 80-90? plus smärre ändringar hos sömmerska 24?.

    Så totalpriset inkl. allt blev strax under 350? :)

    linsan­87: Jag skulle nog ta måttbeställd! Om du inte ligger supernära någon standardstorlek enl. deras måttabeller, men jag tycker de måtten är väldigt långt från sanningen och då är jag ändå en ganska standard 38'a i storlek. Betala via PayPal eller VISA, så har du hjälp att få pengarna tillbaka om något går helt åt skogen. Sen får man väl nästan räkna med att viss tillfixning hos sömmerska/skräddare kan behövas (fast jag hade väl tur, min klänning passade perfekt). 
     
    Ang. tullavgift så kan man räkna ut sånt själv på tullverkets hemsida, jag har förstått att i Sverige kan man ibland slippa avgift men räkna inte med det så slipper du bli besviken! Avgiften (och momsen) är alltid en viss procent av leveransens värde.

    Jo ännu en sak, jag rekommenderar verkligen att köpa en klänning där tillverkaren lagt upp egna modellbilder! Alltså inte bara bilderna från designerns hemsida utan bilder på klänningen när Kinaföretaget har sytt upp den! Annars kan man nog bli väldigt besviken om man beställer något utgående från originalbilden och det sen ser helt annorlunda ut när man väl får klänningen.
    Med kreativa ambitioner - mitthjortronbo.blogspot.fi
  • emmehjärtadickens
    Kileane skrev 2014-09-12 14:56:16 följande:

    Nu är jag lyckligt gift och kan visa hur min Kinaklänning såg ut på mig!

    Denna beställde jag från JJshouse:

    Såhär såg den ut när den kom:

    Såhär såg den ut på mig:

    Bakifrån:

    och med släpet upphängt (jag anlitade en lokal sömmerska för att sy dit en knapp och en ögla, det funkade jättebra!)

    Jag är supernöjd! Det gick verkligt fort att beställa, klänningen kom hem på någon vecka och den såg precis ut som på produktbilden. Den var mycket välsydd, även om man förstås såg att det sparats in lite på detaljerna (bl.a. var spetskanterna klippta från ett annat spetstyg och fastsydda på klänningen) men det var verkligen ett fint arbete och klänningen var otroligt bekväm att bära!

    Jag hade kanske tur när den passade mig och jag inte behövde ändra någonting alls, den var lite i största laget kanske (jag gick ner en del i vikt också förstås, det var ju inte JJs fel) så jag rekommenderar inte att man plussar till något på måtten utan ge dina EXAKTA mått! Och var noga med längden på klänningen så det blir rätt, en klänning helt i spetstyg är extremt svår att lägga upp så det blir snyggt.

    Jag fick så många komplimanger för min fina klänning som kostade en tredjedel av vad jag hade fått betala i butik! Kan verkligen rekommendera JJshouse :)


    Åh så fin du var! Precis den klänningen funderar jag på att beställa, men är så osäker. Vill ha min utan släp men det ska man väl kunna skriva i en ruta vid beställning, om jag fattat rätt?

    *Är blomman avtagbar?

    *Du kan inte skicka en närbild på spetstyget?

  • linsan87
    Nettie skrev 2014-09-16 11:29:01 följande:
    Missflowertwigg: Vad kul! Blev det från DHgate? Jag väntar också med spänning på min klänning. Hoppas du lägger upp bild när den kommit!

    linsan87: På sidorna som säljer klänningarna brukar det finnas en måttabell över standardstorlekarna. Ta dina mått och jämför med tabellen, om du ligger väldigt nära en standardstorlek så kan du ju beställa den men annars skulle jag ta måttbeställd. Jag måttbeställde min trots att det är snörning i ryggen för att vara på den säkra sidan då mitt midjemått inte stämde med standardstorleken.

    Jag har beställt min från en säljare på Ebay och hon säger att hon skriver på paketet att det är ett värde på $20 så då ska man slippa tull mm. Men du ska väl kunna köpa för upp till 1300sek utan att få tullavgift vad jag förstått.

    Och på Ebay har du ju paypals garantier om du inte får klänningen, så jag har tänkt att det är värt att chansa och valde en säljare med bra omdöme.

    Tänkte på en sak... räknar man 1300kr som "tak" på klänningens värde, eller vad jag faktiskt betalt? 


    För vissa klänningar är ju nersatta i pris, men som från början kostat en bra bit över 1300kr.

  • Kileane
    emmehjärtadickens skrev 2014-09-22 10:24:09 följande:
    Åh så fin du var! Precis den klänningen funderar jag på att beställa, men är så osäker. Vill ha min utan släp men det ska man väl kunna skriva i en ruta vid beställning, om jag fattat rätt?

    *Är blomman avtagbar?

    *Du kan inte skicka en närbild på spetstyget?

    Kul :) jag valde mellan några olika men fastnade till sist för denna för att så många beställt den och alla verkade nöjda! Tror de har sytt upp den rätt många gånger :)


    Jag är lite osäker på om man kan få den utan släp, det är nog bäst att du frågar dem. Öppna en ticket/supportfråga, de är väldigt snabba på att svara! Just JJshouse är ett av de (få) Kinaföretag som inte modifierar klänningarna fast man önskar det, de hänvisar till att designern som planerat klänningen önskar att den ska se ut på just detta sätt. Och det är förstås vettigt. Men fråga dem!

    Blomman är inte avtagbar men man kan säkert lyckas sprätta loss den. Min är fastsydd genom midjebandet i själva tyget på klänningen.

    NNärbild på spetstyget kommer här! Har du fler frågor svarar jag gärna :)


    Med kreativa ambitioner - mitthjortronbo.blogspot.fi
  • emmehjärtadickens
    Kileane skrev 2014-09-23 13:18:50 följande:

    Kul :) jag valde mellan några olika men fastnade till sist för denna för att så många beställt den och alla verkade nöjda! Tror de har sytt upp den rätt många gånger :)


    Jag är lite osäker på om man kan få den utan släp, det är nog bäst att du frågar dem. Öppna en ticket/supportfråga, de är väldigt snabba på att svara! Just JJshouse är ett av de (få) Kinaföretag som inte modifierar klänningarna fast man önskar det, de hänvisar till att designern som planerat klänningen önskar att den ska se ut på just detta sätt. Och det är förstås vettigt. Men fråga dem!

    Blomman är inte avtagbar men man kan säkert lyckas sprätta loss den. Min är fastsydd genom midjebandet i själva tyget på klänningen.

    NNärbild på spetstyget kommer här! Har du fler frågor svarar jag gärna :)


    Tack för bilderna, jättesnällt av dig! Jag kollade på jjs sida och man kunde ta bort släpet, kostar lite extra men det kan det vara värt. (Det var typ den enda ändringen man kunde göra på klänningarna) Ska gifta mig i februari, så det känns som det passar bättre utan släp, även fast det är såå fint med släp.
    Men jag är ändå så osäker att beställa, tänk om den inte passar...
    Men man måste väl våga chansa antar jag!
Svar på tråden Nya tråden - Kinaklänningar och gaffel däremellan!