• daniiel

    Nya tråden - Kinaklänningar och gaffel däremellan!

    Den gamla tråden: Kinaklänningar och gaffel däremellan!

    Den gamla tråden innehåller så många inlägg och sidor att den blivit lite svårläst och inaktuell, så det var dags att starta på ny kula och hoppas att nya "kinaklänningsbrudar" hittar hit. Precis som i den gamla tråden ska det främst vara en plats att diskutera allt som har med kinaklänningar att göra, men också en plats för prat däremellan om alla möjliga vardagliga ting och funderingar. En social tråd för brudar som funderar på, ska beställa eller har beställt en kinaklänning! :)

    Kinasidor som just nu är populära att beställa ifrån:
    www.landybridal.co
    www.dinobridals.com
    www.lightinthebox.com
    www.jjshouse.com
    www.jenjenhouse.com

    Samlingssidor med olika säljare:
    www.dhgate.com
    www.ebay.com
    www.aliexpress.com
    Bubblare:
    www.etsy.com

    Sidor som var populära för flera år sedan:
    www.coralsbridal.com
    www.milanoo.com
    www.dressilyme.com
    www.daphnebridals.com

    Tänk på att gärna lägga in bilder på, eller länka till, klänningen du beställer och sedan visa bilder på det färdiga resultatet. I den här tråden är det obligatoriskt med bilder ;) Alla är intresserade av att se ett slutresultat.

    Kom gärna ihåg också att om du citerar inlägg med bilder, så radera bilderna eller förminska dom innan du postar. Kan du inte göra det, så skriv användarens namn i början av inlägget och strunta i att citera. Det för att tråden ska bli lite mer överskådlig och att samma bilder inte behöver postas om och om igen.

    Men, det absolut viktigaste i den här tråden är att alla som skriver här ska känna sig välkomna och bli trevligt bemötta. Förhoppningsvis ska man vilja stanna kvar här och gaffla! :)
  • Svar på tråden Nya tråden - Kinaklänningar och gaffel däremellan!
  • Kileane
     daniiel skrev 2014-04-02 16:17:58 följande:
    Det är en diskussion som många gånger varit upp här på BT och något jag egentligen vill att vi ska försöka hålla ifrån den här tråden, då det ibland kan bli en ganska tråkig diskussion. Vill du prata om sådant mer ingående, så rekommenderar jag därför att du startar en tråd om enbart det :) Men, jag kan säga att det många gånger är samma sömmerskor i samma fabriker som syr klänningar till kinaföretagen som till dyra märken. Precis som att kopior på dyra mobiltelefoner görs i samma fabriker som telefonerna med märken osv. Priserna ökar ofta med mellanhänderna. Nu köper du direkt från fabrik och det är inte en hel drös med mellanhänder i västvärlden som ska ha sin del också så att säga.
    Aha visste inte att det brukar diskuteras häftigt här, jag är inte ute efter något sånt! Eller att förstöra glädjen som någon känner över sin klänning. Skulle bara gärna se någon sorts "certificate" eller märkning på att det företag jag tänkt mig är ett "hederligt" företag...men ja, man lär väl aldrig vara säker med mindre än att man själv åker till Kina och kollar in fabriken! Det är ju som du säger, att ofta görs både kopior och originalprodukter i samma fabrik av samma människor...
  • daniiel
    Kileane skrev 2014-04-02 16:34:08 följande:
    Aha visste inte att det brukar diskuteras häftigt här, jag är inte ute efter något sånt! Eller att förstöra glädjen som någon känner över sin klänning. Skulle bara gärna se någon sorts "certificate" eller märkning på att det företag jag tänkt mig är ett "hederligt" företag...men ja, man lär väl aldrig vara säker med mindre än att man själv åker till Kina och kollar in fabriken! Det är ju som du säger, att ofta görs både kopior och originalprodukter i samma fabrik av samma människor...
    Vill du ha något sådant, så måste du nog köpa en originalklänning av något dyrare märke som kan erbjuda det. Extremt få märken/designers (om någon?) erbjuder sådant. Alternativt köpa en klänning från ett märke som har egna sömmerskor så att säga eller anlita en sömmerska i Sverige :)
  • iurochskur
    Maj12 skrev 2014-04-02 16:07:19 följande:
    Jag har så svårt med alla beslut haha vad då i-landsproblem :) Har du hittat någon kort klänning som du kan tänka dig?
    Det kommer säkert, försök gå på känslan :)

    Jag har hittat en hel del, är lite inne på en hi-lo, som har lite släp baktill då men är rädd att de inte är så fina i verkligheten, jag tänkte utgå ifrån hur jag känner i den långa sen, om jag vill ha en till kort, om den ska vara i samma stil eller jag vill byta helt, är lite inne på en i annan färg än vit på den korta i så fall.
  • carola78

    Ni som beställt från Dino, har ni fått veta när den skickats? Jag är så otålig nu och vill att klänningen kommer. Vet att det bara gått 2,5v men är otroligt nyfiken på hur den kommer sitta. Verkar som större delen får en stor klänning trots att de beställt efter mått :/

     

  • sha

    Tjejer, jag behöver hjälp!
    Jag var och provade brudklänning i helgen och hittade en jag tyckte var fin, men alldeles för dyr!
    Nu är jag inne på att beställa en kinaklänning men hur sjutton går man tillväga?:)
    Hur vet man att man kan lita på företaget?
    Vad bör man tänka på?

    Hoppas ni orkar ge era bästa råd & tips:)

  • Helenis

    Maj 12: om spetsen är lös över det undre tyget kan den nog höjas upp i midjan av en sömmerska. Jag har lite samma problem som dig, men upptäckte det efter att min varit inlämnad för insyning i ryggen. Tyckte längden kändes bra innan, men efteråt har jag insett att den är ca 1-2cm för lång eftersom jag trampar på den. Jag har inte riktigt bestämt hur jag skall lösa problemet ännu. Skall köpa en ny bh och kommer även ha ett band med strass under bysten då det är empirskärning, kanske kan dessa hålla upp den lite till. Klänningen är redan rätt stor så en extra underkjol har jag ingen lust att ha, men det kanske kan vara en lösning för dig?

    Daniiel: Min andra klänning som jag skall ha senare på kvällen/brunchen dagen efter beställde jag från Dinos. Har inte hört ett knyst och börjar bli lite orolig nu när det drar ihop sig. Beställde 6 mars och bröllopet är 26/4.. Bör jag vara orolig? Hur får jag kontakt med dem bäst? Mail?

  • carola78
    Helenis skrev 2014-04-02 23:22:00 följande:

    Maj 12: om spetsen är lös över det undre tyget kan den nog höjas upp i midjan av en sömmerska. Jag har lite samma problem som dig, men upptäckte det efter att min varit inlämnad för insyning i ryggen. Tyckte längden kändes bra innan, men efteråt har jag insett att den är ca 1-2cm för lång eftersom jag trampar på den. Jag har inte riktigt bestämt hur jag skall lösa problemet ännu. Skall köpa en ny bh och kommer även ha ett band med strass under bysten då det är empirskärning, kanske kan dessa hålla upp den lite till. Klänningen är redan rätt stor så en extra underkjol har jag ingen lust att ha, men det kanske kan vara en lösning för dig?

    Daniiel: Min andra klänning som jag skall ha senare på kvällen/brunchen dagen efter beställde jag från Dinos. Har inte hört ett knyst och börjar bli lite orolig nu när det drar ihop sig. Beställde 6 mars och bröllopet är 26/4.. Bör jag vara orolig? Hur får jag kontakt med dem bäst? Mail?


    Jag har fått ganska snabbt svar när jag mailat Dino, de sa att den skulle vara klar den 25:e men min är inte klar än. I tors fick jag mail om att de fortfarande höll på att sy den. Nu har jag ingen panik, bröllopet är i Aug men man vill gärna veta om man ens kommer kunna ha den. Hör av dig när du får din, så får jag veta ungefär hur lång tid det tar men du borde nog få din inom det närmaste.
  • augusti

    Fick svar av Dino. "yes we make you dress. Send picture"

    Härlig service inriktad personal. Nåväl.

    Har bara mobilen men ska kolla länken med min drömklänning! Kanske kan det vara något

Svar på tråden Nya tråden - Kinaklänningar och gaffel däremellan!