• daniiel

    Nya tråden - Kinaklänningar och gaffel däremellan!

    Den gamla tråden: Kinaklänningar och gaffel däremellan!

    Den gamla tråden innehåller så många inlägg och sidor att den blivit lite svårläst och inaktuell, så det var dags att starta på ny kula och hoppas att nya "kinaklänningsbrudar" hittar hit. Precis som i den gamla tråden ska det främst vara en plats att diskutera allt som har med kinaklänningar att göra, men också en plats för prat däremellan om alla möjliga vardagliga ting och funderingar. En social tråd för brudar som funderar på, ska beställa eller har beställt en kinaklänning! :)

    Kinasidor som just nu är populära att beställa ifrån:
    www.landybridal.co
    www.dinobridals.com
    www.lightinthebox.com
    www.jjshouse.com
    www.jenjenhouse.com

    Samlingssidor med olika säljare:
    www.dhgate.com
    www.ebay.com
    www.aliexpress.com
    Bubblare:
    www.etsy.com

    Sidor som var populära för flera år sedan:
    www.coralsbridal.com
    www.milanoo.com
    www.dressilyme.com
    www.daphnebridals.com

    Tänk på att gärna lägga in bilder på, eller länka till, klänningen du beställer och sedan visa bilder på det färdiga resultatet. I den här tråden är det obligatoriskt med bilder ;) Alla är intresserade av att se ett slutresultat.

    Kom gärna ihåg också att om du citerar inlägg med bilder, så radera bilderna eller förminska dom innan du postar. Kan du inte göra det, så skriv användarens namn i början av inlägget och strunta i att citera. Det för att tråden ska bli lite mer överskådlig och att samma bilder inte behöver postas om och om igen.

    Men, det absolut viktigaste i den här tråden är att alla som skriver här ska känna sig välkomna och bli trevligt bemötta. Förhoppningsvis ska man vilja stanna kvar här och gaffla! :)
  • Svar på tråden Nya tråden - Kinaklänningar och gaffel däremellan!
  • Maj12
    Kileane skrev 2014-04-02 14:27:06 följande:

    maj12: Vilken vacker klänning och den passar dig bra! Hoppas det ska gå att göra ändringarna, jag funderar också på hur man på bästa sätt lägger upp / kortar av en klänning som har spetskant nertill...det går ju inte bara att klippa av spetsen!


    Tack så mycket! Har tyvärr ingen aning om hur man gör det bäst/snyggast med att korta spetsen. Min mamma som är amatör sömmerska ska först kolla på min klänning om man kan sy in den på ett snyggt sätt sen hoppas väl jag på att klänningen inte blir så kort när den sitter åt ordentligt.

    Måste väl erkänna att jag har inte tänkt så och med tanke på vad min klänning kostade så är väl risken stor att det satt en stackars underbetald tjej/kille och sydde just min klänning. Men det är ju självklart fruktansvärt och hur du ska kolla upp det tror jag är jätte svårt, även fast dom tar mer betalt för klänningen så kan du ju inte va säker ändå.
  • Tuvalie88

    Maj12: då är det spetsapplikationer antagligen det min klänning kommer ha och på din såg det ju jättebra ut! På sidorna går det nog ganska lätt att sy in ser det ut som. Men klurigt på längden som någon skrev. Jag kommer få samma problem, vad jag förstår så gör de ofta klänningarna extra långa också eftersom alla har olika höga skor.

  • Maj12

    [


    iurochskur skrev 2014-04-02 11:59:20 följande:

    Maj12: Jättefin spets, det är det jag är lite orolig för ska se konstigt ut, kul att se att din blev så bra! Förstår ditt resonemang och tror denna blir lättsåld om du inte kan sy in den. Du är jättefin i din korta också! Ska själv ha en kort att byta till om jag inte toookälskar den långa.


    Hahaha ska nog börja läsa lite bättre, nu förstod jag att du väntar på en klänning. Va spännande!

    Så nu har jag snart tagit över heeela tråden med mina hundra inlägg.
  • iurochskur
    Maj12 skrev 2014-04-02 15:27:46 följande:
    Tack! Jag blev verkligen super nöjd trist bara med storleken men så är det :) Det är ju alltid en chansning att handla så här.

    Kan väl erkänna att hjärnan går på högvarv nu :) Blir det snyggt att sy in den? Är det bättre att sälja den? Har köpt skit snygga skor (enligt mig) som kommer bäst till sin rätt med den korta klänningen eftersom jag då visar upp dom, och då blir det lite tuffare och det passar nog mig som person bättre :) Men i min "dröm" som jag haft om den dagen jag skulle gifta mig så har jag ju sett lång klänning för det är ju det man ska ha.

    Vad är det med din långa klänning som du inte känner dig bekväm i??
    Jag känner som du ang skor och att det är lite tuffare med kort, tänkte först ha en kort klänning för att visa benen och skorna men sen kände jag att jag nog ville ha en lång också och har beställt en lång som uppfyller allt jag föreställt mig, den är under tillverkning så jag vet ännu inte hur mycket jag kommer gilla den och om den alls blir som jag tänkt mig, den är väldigt detaljerad men om jag blir tokkär i den så kanske jag vill ha den hela kvällen, har alltså inte beställt en kort klänning ännu. har massor av tid på mig :)
  • Maj12
    Tuvalie88 skrev 2014-04-02 15:44:13 följande:

    Maj12: då är det spetsapplikationer antagligen det min klänning kommer ha och på din såg det ju jättebra ut! På sidorna går det nog ganska lätt att sy in ser det ut som. Men klurigt på längden som någon skrev. Jag kommer få samma problem, vad jag förstår så gör de ofta klänningarna extra långa också eftersom alla har olika höga skor.


    Jag lämnade ändå mått från armhålan och ner till golvet och skrev att jag skulle ha skor som va 10cm höga. Men på bilden har jag på mig skor som är 13cm höga. Men tror fortfarande att sitter den åt mer så kommer den ju också högre upp.
  • Maj12
    iurochskur skrev 2014-04-02 15:51:30 följande:

    Jag känner som du ang skor och att det är lite tuffare med kort, tänkte först ha en kort klänning för att visa benen och skorna men sen kände jag att jag nog ville ha en lång också och har beställt en lång som uppfyller allt jag föreställt mig, den är under tillverkning så jag vet ännu inte hur mycket jag kommer gilla den och om den alls blir som jag tänkt mig, den är väldigt detaljerad men om jag blir tokkär i den så kanske jag vill ha den hela kvällen, har alltså inte beställt en kort klänning ännu. har massor av tid på mig :)


    Jag har så svårt med alla beslut haha vad då i-landsproblem :) Har du hittat någon kort klänning som du kan tänka dig?
  • daniiel
    Kileane skrev 2014-04-02 14:41:30 följande:

    Förresten undrar jag hur man ska våga lita på att allt sköts "moraliskt riktigt" av alla dessa Kinaföretag... Jag vill ju inte köpa min klänning av någon som tvingar sina sömmerskor till 14-timmars dagar med usel lön, och sånt skriver de ju inte direkt ut på sina hemsidor.

    Vissa företag med helt sjukt billiga klänningar (under 100 ?) får mig verkligen att fundera. Hur har ni andra resonerat, är det något ni tänker på?


    Det är en diskussion som många gånger varit upp här på BT och något jag egentligen vill att vi ska försöka hålla ifrån den här tråden, då det ibland kan bli en ganska tråkig diskussion. Vill du prata om sådant mer ingående, så rekommenderar jag därför att du startar en tråd om enbart det :) Men, jag kan säga att det många gånger är samma sömmerskor i samma fabriker som syr klänningar till kinaföretagen som till dyra märken. Precis som att kopior på dyra mobiltelefoner görs i samma fabriker som telefonerna med märken osv. Priserna ökar ofta med mellanhänderna. Nu köper du direkt från fabrik och det är inte en hel drös med mellanhänder i västvärlden som ska ha sin del också så att säga.
  • daniiel
    Maj12 - Jättefin den långa spetsklänningen! Det ser ut att vara spetsapplikationer, ja, men det är det på många spetsklänningar. Även dyra klänningar. Om du kan få den insydd och upplagd, så tycker jag definitivt du ska använda den! Den korta klänningen du köpt är också väldigt fin, men den längre är nog allt lite mer "brudig" ;)
  • daniiel
    Lavin skrev 2014-04-01 22:57:34 följande:

    Vilket tyg tror ni den här klänningen är gjord av? Vad ska jag skriva i beställningen till dino?


    Jag tror att den är i satin eller taft, bra hjälp va ;) Jag tror att den skulle göra sig bra i vilket som, så där kan du nog välja lite vad du själv helst vill ha :)
Svar på tråden Nya tråden - Kinaklänningar och gaffel däremellan!