• frkmaria

    Viktnedgångspepp!

    Hej!

    Vill skaffa en aktiv tråd för pepp och stöttning för att gå ner i vikt!

    Gärna med olika utmaningar om folk är peppa på det! :)

    Måste få en liten morot att komma igång ordentligt då det går så jäkla sakta och vill iaf försöka 2-4kg/månad. :)

    Hoppa gärna på!  

  • Svar på tråden Viktnedgångspepp!
  • Trattkantarellen
    Sally Bowles skrev 2014-03-25 19:46:48 följande:

    Helhet här står det still och ena dagen upp några hekto och nästa dag ned igen, inte bokfört vad jag ätit på några dagar och då blir det såhär direkt. Skärpning från min sida


    Så blir det ibland, nya tag!
    frkmaria skrev 2014-03-25 21:33:16 följande:

    Jag måste också skärpa mig! Det går inte så bra som i början. Sugigt väder och förkyld och mycket på jobbet = inga promenader. Suck vad jag känner mig dum. Denna gången hade jag ju verkligen bestämt mig.. Men ja. Jag har ju inte släppt det. Bara fuskat lite ibland.... och det får jag ju inte. Får absolut kämpa som tusan nu när vi inte ska äta bröd.. det blir nog ett uppsving! 

    Inga våfflor idag heller. :) (egentligen lite ledsen för det är så gott men bra för vågen! ;) )

    För övrigt (inget med vikten att göra) var vi och tittade på ny bostad igår. Men det suger så jäkla mycket att vi inte får något lån eftersom jag inte har fast (måste bli inlasad eftersom det är kommunalt och det blir jag i höst) och min sambo pluggar. Bu. Sen har vi inte kontantinsats längre. Bara att spara vidare (och vi kom in på diskussionen bostad vs. bröllop.. Jag tycker bröllop vid angivet datum, sambo tycker gärna vi kan skjuta på det om vi kan lyckas skaffa en bostad... svårt!).  


    Du har bara snubblat lite, det gör man lite då och då. Bara att resa sig upp, borsta av och vandra vidare! 
    Jobbigt, nu när man är så inställd på bröllop...
    Men det löser sig tillslut, det gör det alltid!
    Puyo skrev 2014-03-25 23:13:05 följande:

    Ni får er nya bostad så småningom ska du se frkmaria! :) 

    Jag har fuskat lite idag, blev en påse godis (liten påse) och en energidryck.. fy mig ^^ men men!  

    Hoppas på att vara nere på 84.0 på måndag! :D 


    Precis som jag sa ovan, alla snubblar vi lite ibland här i livet, bara att resa sig, borsta av och vandra vidare!
    Pia88 skrev 2014-03-26 16:05:04 följande:

    Det gäller att verkligen bestämma sig..
    Har tidigare bestämmt mig många gånger.. Men inte fått varaktigt resultat..
    Nu börjar det vara den gången för mig.. Är otroligt stolt att jag hela tiden tappar lite vikt =) imorse stod vågen på -200g (69,5)  sen i söndags =)

    Ett avgörande för mig var att prova brudklänningen i februari som jag köpte i juli.. Kände hur den spände över magen och fick då igen en liten kick att köra igång.. Sen blev vändpunkten lite försenad.. Men sen jäklar vad det har gått bra sen. ;)

    Imorse träffade jag en gammal kollega (från en annan avd) i trapphuset.. Hon påstod att hon inte kände igen mig då jag magrat =) konstig sak att bli glad åt, men det blev jag =) det gav mig lite mera energi igen att motstå det goda på kaffebordet och för en stund sluta tycka synd om mig..

    Dubbel dos kolhydrater idag.. frukost+middag.. Men det tar igen sig en annan dag. Nu ut i solskenet =)


    Hejja hejja!
    lommila86 skrev 2014-03-26 20:46:23 följande:

    Nåja det tar sig... 74.1:) och nytt rekord:) -3.3 kg nu då på 1.5 månad
    men klädmässigt märker jag inget:/ har alltid stuprörsjeans och jag tycker dom borde bli lite lösare kring låren men nej:/ Nånstans borde ju kilona försvunnit

    Belöningsystem verkar yes. jag satsar på ett par svindyra skor vid 70 kg.
    Kanske nån trevlig klänning vig 65? Borde man kanske ha mindre delmål för ökad iver?

    Blev det beslut på bröd/mjölfri april nu? sticker ju på lördag på resa så jag hinenr inte följa med här,

    Vem är med i utmaningen? Borde vi ha ett straff system också? typ ½ timem gång per snedsteg?


    Jag har också shopping som belöning vid delmål, har 12kg att gå ner, så var 4e kg ska jag shoppa något fint! Jag är med, fast jag har inte ätit bröd sedan 1/1 så vet inte riktigt om jag räknas :p Blir inte riktigt en utmaning för mig längre...
    lommila86 skrev 2014-03-26 20:51:44 följande:

    På tal om annat;

    Vad gör ni med alla kläder som ni vuxit ur? Har ni dom som skåputfyllare i  väntan på bättre tider?
    Med vuxit ur menar jag att säkert e flesta oss vägt mindre för låt oss säga 4 år sedan? Eller är det bara jag som förfallit totalt sen jag slutade plugga och t.o.m har råd med mat?



    Jag har kvar en del, ffa byxor samt några tajta klänningar/skjortor från "före", ser fram emot att kunna ha dom igen!
    Haha, för mig var det tvärt om, gick upp under studierna, satt bara still och pluggade hela tiden och åt muffins och godis för att orka :p Nu när jag är klar och har jobb har jag börjat min viktminskning :p

    Måste passa på att skryta lite också, har cyklat 8 mil på 4 dagar nu!
    Cyklade ut till IKEA i lördags (det är jobbigt att cykla hem med en matta...) och till och från jobbet nu mån-ons.
    Nu ska vi iväg på kurs så cykeln får vila i två dagar, och jag får försöka att äta bra trots hotellvistelse.  
  • Pia88
    lommila86 skrev 2014-03-26 20:51:44 följande:

    På tal om annat;

    Vad gör ni med alla kläder som ni vuxit ur? Har ni dom som skåputfyllare i  väntan på bättre tider?
    Med vuxit ur menar jag att säkert e flesta oss vägt mindre för låt oss säga 4 år sedan? Eller är det bara jag som förfallit totalt sen jag slutade plugga och t.o.m har råd med mat?


    Jag e med i utmaningen. Och jisses vilken utmaning det blir.. Vet av både talko och kalas till april så..
    straff låter som en bra idé. Får klura på det ännu.. Har ju några dagar på oss =)

    Gamla kläder.. Hittills så har jag inte så mycket kläder som är för stora.. och när jag väl kommer ner till målvikten så kommer dom nog sitta ganska bra ändå... Har ju inte så många kilo att tappa så.. Däremot kommer jag få en del "nya" kläder att använda ;) provade några kjolar som bara hängt med i några år.. dom sitter snart bra.. sen att modet inte är lika kort som då är en bisak ;)
  • Anneli192

    Hoppar in här jag med! 

    Jag har styrketränat nu i ca 2 månader men "bara" gått ner två kg ca. Är väl nöjd så men inte vad jag hade hoppats på. Kläder börjar passa så smått men vill gå ner snabbare.
    Då jag gymmar 3 dagar i veckan så gör jag ju om fettet till muskler som väger mera.

    Det jag skulle vilja ha tips på är vad jag skulle äta. Äter en hyffsat bra frukost bra lunch och bra middag. (kan ta bort lite såser men det blir ju så torrt då haha)

    LCHF har jag provat, fungerade när jag åt det men gick upp varenda hg när jag slutade med det så är tillbaka på ruta ett. :(

     

  • fruLjunggren
    Trattkantarellen skrev 2014-03-26 21:27:08 följande:
    Så blir det ibland, nya tag!
    frkmaria skrev 2014-03-25 21:33:16 följande:

    Jag måste också skärpa mig! Det går inte så bra som i början. Sugigt väder och förkyld och mycket på jobbet = inga promenader. Suck vad jag känner mig dum. Denna gången hade jag ju verkligen bestämt mig.. Men ja. Jag har ju inte släppt det. Bara fuskat lite ibland.... och det får jag ju inte. Får absolut kämpa som tusan nu när vi inte ska äta bröd.. det blir nog ett uppsving! 

    Inga våfflor idag heller. :) (egentligen lite ledsen för det är så gott men bra för vågen! ;) )

    För övrigt (inget med vikten att göra) var vi och tittade på ny bostad igår. Men det suger så jäkla mycket att vi inte får något lån eftersom jag inte har fast (måste bli inlasad eftersom det är kommunalt och det blir jag i höst) och min sambo pluggar. Bu. Sen har vi inte kontantinsats längre. Bara att spara vidare (och vi kom in på diskussionen bostad vs. bröllop.. Jag tycker bröllop vid angivet datum, sambo tycker gärna vi kan skjuta på det om vi kan lyckas skaffa en bostad... svårt!).  


    Du har bara snubblat lite, det gör man lite då och då. Bara att resa sig upp, borsta av och vandra vidare! 
    Jobbigt, nu när man är så inställd på bröllop...
    Men det löser sig tillslut, det gör det alltid!Precis som jag sa ovan, alla snubblar vi lite ibland här i livet, bara att resa sig, borsta av och vandra vidare!
    Pia88 skrev 2014-03-26 16:05:04 följande:

    Det gäller att verkligen bestämma sig..
    Har tidigare bestämmt mig många gånger.. Men inte fått varaktigt resultat..
    Nu börjar det vara den gången för mig.. Är otroligt stolt att jag hela tiden tappar lite vikt =) imorse stod vågen på -200g (69,5)  sen i söndags =)

    Ett avgörande för mig var att prova brudklänningen i februari som jag köpte i juli.. Kände hur den spände över magen och fick då igen en liten kick att köra igång.. Sen blev vändpunkten lite försenad.. Men sen jäklar vad det har gått bra sen. ;)

    Imorse träffade jag en gammal kollega (från en annan avd) i trapphuset.. Hon påstod att hon inte kände igen mig då jag magrat =) konstig sak att bli glad åt, men det blev jag =) det gav mig lite mera energi igen att motstå det goda på kaffebordet och för en stund sluta tycka synd om mig..

    Dubbel dos kolhydrater idag.. frukost+middag.. Men det tar igen sig en annan dag. Nu ut i solskenet =)


    Hejja hejja!Jag har också shopping som belöning vid delmål, har 12kg att gå ner, så var 4e kg ska jag shoppa något fint! Jag är med, fast jag har inte ätit bröd sedan 1/1 så vet inte riktigt om jag räknas :p Blir inte riktigt en utmaning för mig längre...
    lommila86 skrev 2014-03-26 20:51:44 följande:

    På tal om annat;

    Vad gör ni med alla kläder som ni vuxit ur? Har ni dom som skåputfyllare i  väntan på bättre tider?
    Med vuxit ur menar jag att säkert e flesta oss vägt mindre för låt oss säga 4 år sedan? Eller är det bara jag som förfallit totalt sen jag slutade plugga och t.o.m har råd med mat?



    Jag har kvar en del, ffa byxor samt några tajta klänningar/skjortor från "före", ser fram emot att kunna ha dom igen!
    Haha, för mig var det tvärt om, gick upp under studierna, satt bara still och pluggade hela tiden och åt muffins och godis för att orka :p Nu när jag är klar och har jobb har jag börjat min viktminskning :p

    Måste passa på att skryta lite också, har cyklat 8 mil på 4 dagar nu!
    Cyklade ut till IKEA i lördags (det är jobbigt att cykla hem med en matta...) och till och från jobbet nu mån-ons.
    Nu ska vi iväg på kurs så cykeln får vila i två dagar, och jag får försöka att äta bra trots hotellvistelse.  
    Jag har nog egentligen inte växt ur så många kläder..mer att dom inte sitter som korvskinn längre :p Kan ha kläderna jag hade innan jag fick sista barnet. Men lite har jag väl samlat på mej som blivit för stort. Skänkte bort 11 par byxor tidigare i veckan.
    Btw.. Jag har nått mitt delmål! Så jääääävla skönt! Ligger nu på 59,8..så väger jag mej ikväll så har jag säkert inte nått det längre haha..men iaf..morgonvikten är under 60. 5-8 kg kvar då. 
  • frkmaria

    Till utmaningen tänker jag såhär; vi redovisar vår viktnedgång 1 gång/veckan (förslagsvis tisdag eftersom 1 april är en tisdag..) och sen vid slutet. Vi måste också redovisa ifall vi råkat äta en bit bröd eller kaka och vilket straff man gav sig själv för det (som någon skrev kan det vara en promenad, kanske gjorde man någon styrketränings-runda eller dyl... ).
    Vad tror ni om det?
    Jag kan gärna sammanställa varje vecka och så kan vi se vilka som är med. Så man skriver in det under tisdagen och sen på onsdagen har vi liksom listan färdig! :) Deal?  


    1 augusti 2015
  • Puyo
    frkmaria skrev 2014-03-27 16:17:12 följande:

    Till utmaningen tänker jag såhär; vi redovisar vår viktnedgång 1 gång/veckan (förslagsvis tisdag eftersom 1 april är en tisdag..) och sen vid slutet. Vi måste också redovisa ifall vi råkat äta en bit bröd eller kaka och vilket straff man gav sig själv för det (som någon skrev kan det vara en promenad, kanske gjorde man någon styrketränings-runda eller dyl... ).
    Vad tror ni om det?
    Jag kan gärna sammanställa varje vecka och så kan vi se vilka som är med. Så man skriver in det under tisdagen och sen på onsdagen har vi liksom listan färdig! :) Deal?  


    tycker det låter smart!! :) 
  • Azra M

    Låter bra med utmaningen då jag inte äter nått bröd alls hehe.. Imorse vägde jag mig -10 kg så himla nice. Börjat träna 4 dagar i veckan vilket funkar bra än sålänge :) köpte mig ett superfint halsband för att fira 10kg.. Firar ni med nått när ni når -5kg tex? :)

  • yennie
    Azra M skrev 2014-03-27 19:30:45 följande:

    Låter bra med utmaningen då jag inte äter nått bröd alls hehe.. Imorse vägde jag mig -10 kg så himla nice. Börjat träna 4 dagar i veckan vilket funkar bra än sålänge :) köpte mig ett superfint halsband för att fira 10kg.. Firar ni med nått när ni når -5kg tex? :)


    Hejsan

    Jag har belönat mig för varje 5 kilo, 105 massage, 100 köpte jag ett elpiano, 95 fixade jag linser och 90 slutade jag att röka och köpte en tandblekning som jag snart skall boka upp mig på, jag kömpar nu mot 85-målet och då får jag köpa skor till bröllopet. Jag hoppas klara det innan vi gifter oss 28/6. I morse vägde jag 87,3 så jag borde klara det.

    För att verkligen motivera mig har jag lagt in småmål in emellan också, mitt mål är att då få prova brudklänningen. Kul att se att den sitter bättre och bättre hela tiden. 
  • Puyo

    jag belönar inte mig själv, eller min kropp gör det mer åt mig! :)

    började på 98kg så när jag var på 90kg försvann min astma, 85kg har jag mindre rygg problem! :)  

Svar på tråden Viktnedgångspepp!