• Trolla

    Bröllop oktober 2014

    Halloj allihop! Tänkte se om det finns fler som planerar bröllop i oktober 2014? Vi är ute i god tid här :) Berätta gärna hur frieriet gick till och varför det blev just oktober. Kramar!

  • Svar på tråden Bröllop oktober 2014
  • KarroBrun
    pysslingen skrev 2014-01-05 00:09:24 följande:
    Hur kommer alla ni göra med fotograf under dagen? Någon som är med hela dagen, en del av dagen, studio, ingen fotograf? Svårt det där känner jag med när under dagen man skulle klämma in att ta några bilder på ett fint ställe ensamna, före eller efter vigsel? Hur lång tid tar sånt? Många frågor men hur har ni tänkt? :)   
    Vi ska ha en eller två fotografer med oss hela dagen. Vigseln är planerad till kl 16.00, så vi tänkta ta porträttbilderna innan det. Vigseln sker i en park, så där tar vi bilder och sedan ska vi ta bilder på ett tak inne i staden med helt galen utsikt, om det är bra väder. Tänker att porträttbilderna tar ca 1 h, så vi planerar börja ca 14.00. Så behöver man ej stressa el dylikt. (OBS jag är ett riktigt planeringsfreak, och har redan ett ungefärligt körschema för dagen planerat Flört)
    Anledningen till att vi har två fotografer är att den ena vill vi ska ta våra porträtt och vigselbilder, men han är även gäst på bröllopet. Därför behöver vi en till fotograf som tar bilder på festen, och ev ber vi denna fotograf följa oss även hela dagen.
    Personligen känner vi att vi vill mingla med våra gäster direkt efter vigseln, inte försvinna iväg. Dom bröllop vi varit på där brudparet försvunnit iväg för fotografering - efter vigseln - har det blivit en segdragen väntan, trots aktiviteter som varit planerade för gästerna att roa sig med.
  • Glytten

    Angående fotograf har vi tänkt fråga en vän (även gäst), han är väldigt duktig och har fotograferat på bröllop tidigare. Hoppas bara att han vill göra det!

  • Trolla

    Ååh jag håller på att leta fotograf för tillfället. Vi är inne på att bara ta porträttfotografier under ca 2 timmar innan vigseln, eller också porträtt plus vigsel. Jag tycker det är så svårt att hitta nån man gillar till ett rimligt pris! Vi vill inte lägga jättemycket på bilder, hade från början tänkt att inte ha nån fotograf alls. Men Glytten det är ju perfekt att en av gästerna har lite specialuppdrag! Och KarroBrun, vilken lycka att ha två fotografer!

  • pysslingen

    KarroBrun skrev 2014-01-06 12:02:23 följande: pysslingen skrev 2014-01-05 00:09:24 följande: Hur kommer alla ni göra med fotograf under dagen? Någon som är med hela dagen, en del av dagen, studio, ingen fotograf? Svårt det där känner jag med när under dagen man skulle klämma in att ta några bilder på ett fint ställe ensamna, före eller efter vigsel? Hur lång tid tar sånt? Många frågor men hur har ni tänkt? :)    Vi ska ha en eller två fotografer med oss hela dagen. Vigseln är planerad till kl 16.00, så vi tänkta ta porträttbilderna innan det. Vigseln sker i en park, så där tar vi bilder och sedan ska vi ta bilder på ett tak inne i staden med helt galen utsikt, om det är bra väder. Tänker att porträttbilderna tar ca 1 h, så vi planerar börja ca 14.00. Så behöver man ej stressa el dylikt. (OBS jag är ett riktigt planeringsfreak, och har redan ett ungefärligt körschema för dagen planerat )Anledningen till att vi har två fotografer är att den ena vill vi ska ta våra porträtt och vigselbilder, men han är även gäst på bröllopet. Därför behöver vi en till fotograf som tar bilder på festen, och ev ber vi denna fotograf följa oss även hela dagen.Personligen känner vi att vi vill mingla med våra gäster direkt efter vigseln, inte försvinna iväg. Dom bröllop vi varit på där brudparet försvunnit iväg för fotografering - efter vigseln - har det blivit en segdragen väntan, trots aktiviteter som varit planerade för gästerna att roa sig med. Fotografering på ett tak låter ju helt galet annorlunda och fint!Jag har också varit på bröllop där fotona tagits efter och det har blivit lite segt men är ändå inne på det nu. Första anledningen är för att min sambo "vill inte träffa mig" innan vigseln, vilket är gulligt men lite krånligt rent praktiskt. Vad som ändå får mig att tänka att vi då faktiskt kan ta bilderna efter själv vigseln innan middagen är att det blir en förflyttning från kyrkan till vår lokal. Vi har en buss som våra gäster kommer att åka men vi kommer ju lämna kyrkan innan dem och ska komma fram en stund efter så det känns ändå som vi kan få till att stanna och fota på vägen utan att våra gäster behöver vänta alltför länge. Har en känsla av att få alla i bussen kommer det ta ett tag och sen ska de komma fram, hänga av sig och få något att dricka. Men det är svårt det där!   

  • pysslingen

    Trolla skrev 2014-01-08 22:32:04 följande:Ååh jag håller på att leta fotograf för tillfället. Vi är inne på att bara ta porträttfotografier under ca 2 timmar innan vigseln, eller också porträtt plus vigsel. Jag tycker det är så svårt att hitta nån man gillar till ett rimligt pris! Vi vill inte lägga jättemycket på bilder, hade från början tänkt att inte ha nån fotograf alls. Men Glytten det är ju perfekt att en av gästerna har lite specialuppdrag! Och KarroBrun, vilken lycka att ha två fotografer!Jättesvårt att hitta fotograf som faller en i smaken och som inte blir allt för dyr! Därför är jag väldigt tacksam för att en bekant som jag frågat om att fota, igår svarade att hon gärna gör det :D ! Känns superbra för att kostnade kommer bli mindre än vi tänkt då hon vill göra det mot en midre ersättning plus att vi känner henne vilket känns viktigt och som det kan underlätta så att det inte blir "stelt" vid fototillfället.

  • pysslingen

    Jag måste nog byta webbläsare, hur kan citatet hamna i min text?! Hur som helst Trolla mitt inlägg börjar där någonstans i mitten men "jättesvårt att..."När det gäller inbjudningar kommer vi pyssla mycket med dem själva, jag älskar sådant! Men det är svårt att bestämma sig för hur man vill ha de, finns så mycket fint man kan göra! Hur har ni tänkt göra?  

  • Oktoberbrud 2014

    Hej. Va kul att så många delar vårt tycke om oktoberbröllop och som flera andra har vi oxå bestämt oss just för den 4 oktober... haha vi har hittills hunnit skicka ut save the date meddelanden och har börjat Pilla med inbjudningskorten och färgtemat.. blir många fina och lite milt höstiga färger ( ivory, svart , vitt ,konjak och mörkt grå,typ antracit) Lokalen är bokad samt två kyrkor prel.bokade ( ska titta på dem innan) fotografen är oxå fixad faktiskt men letar nu dj till hyfsat pris.. tips tas gärna emot😊 Bröllopsklänningen har blivit ett stort huvudbry då jag inte vet vad jag vill ha men jag vet någorlunda vilken form jag skulle kunna ha... vill kunna dansa obehindrat i den och samtidigt måste den vara fin och inte för dyr. Har jittat massor på nätet, även av de märken jag sett irl men till en sjättedel av priset. Frågan är... vilka sidor är pålitliga? Får man äkta vara eller en rip of? Vet någon nåt om sidorna på nätet??? Det är riktigt viktigt att det sitter som det ska då jag inte ska ha axelband. ....jag blir dkrämd när de klänningar jag provat ligger mellan 10.000 och 18.000 ( jsg hade tänkt mig 5-6000 som mest... är jag orimlig då? Bryr mig inte om namn och märken men kvaliteten måste vara bra oavsett om det är spets tyll siden eller annat material.. Hur gör ni andra? Ska ni sy upp en helt egen klänning eller vad planerar ni? Tips på brudaffärer ( butiker och nätet) med bra service och bra utbud?

  • pysslingen
    Oktoberbrud 2014 skrev 2014-01-09 15:18:40 följande:
    Hej. Va kul att så många delar vårt tycke om oktoberbröllop och som flera andra har vi oxå bestämt oss just för den 4 oktober... haha vi har hittills hunnit skicka ut save the date meddelanden och har börjat Pilla med inbjudningskorten och färgtemat.. blir många fina och lite milt höstiga färger ( ivory, svart , vitt ,konjak och mörkt grå,typ antracit) Lokalen är bokad samt två kyrkor prel.bokade ( ska titta på dem innan) fotografen är oxå fixad faktiskt men letar nu dj till hyfsat pris.. tips tas gärna emot😊 Bröllopsklänningen har blivit ett stort huvudbry då jag inte vet vad jag vill ha men jag vet någorlunda vilken form jag skulle kunna ha... vill kunna dansa obehindrat i den och samtidigt måste den vara fin och inte för dyr. Har jittat massor på nätet, även av de märken jag sett irl men till en sjättedel av priset. Frågan är... vilka sidor är pålitliga? Får man äkta vara eller en rip of? Vet någon nåt om sidorna på nätet??? Det är riktigt viktigt att det sitter som det ska då jag inte ska ha axelband. ....jag blir dkrämd när de klänningar jag provat ligger mellan 10.000 och 18.000 ( jsg hade tänkt mig 5-6000 som mest... är jag orimlig då? Bryr mig inte om namn och märken men kvaliteten måste vara bra oavsett om det är spets tyll siden eller annat material.. Hur gör ni andra? Ska ni sy upp en helt egen klänning eller vad planerar ni? Tips på brudaffärer ( butiker och nätet) med bra service och bra utbud?
    Vad roligt med ytterligare ett 4-oktober-bröllop! Grattis till er och välkommen hit :) Vart någonstans i landet befinner ni er?
    Vad härligt att ni har skickat ut save-the-date-kort! Vad har ni fått för reaktioner på dem? 

    När det gäller klänningen delar jag din oro, jag vill också hitta en i den prisklassen. Tanken är att jag ska iväg till butik och prova och sedan om jag inte hittar rätt klänning till rätt pris där så tänkte jag kolla runt på internet, dels internetbutiker men kan även tänka mig att köpa en begagnad. Hoppas att jag hittar men det verkar inte alls vara en omöjlighet att få fina för det priset, inte om man kikar runt här på bröllopstorget i alla fall :) 
Svar på tråden Bröllop oktober 2014