Bröllop oktober 2014
Halloj allihop! Tänkte se om det finns fler som planerar bröllop i oktober 2014? Vi är ute i god tid här :) Berätta gärna hur frieriet gick till och varför det blev just oktober. Kramar!
Halloj allihop! Tänkte se om det finns fler som planerar bröllop i oktober 2014? Vi är ute i god tid här :) Berätta gärna hur frieriet gick till och varför det blev just oktober. Kramar!
Hej här kommer en ny oktoberbrud! Känns så himla konstigt att säga, har drömt om att gifta mig länge och nu har jag och min blivande bokat kyrkan den 4 oktober för vigsel (2014-10-04 kl 14.00) =)
Välkommen jessijessica! Verkar som om hela tråden säger ja den 4e :) hur långt har ni kommit i planeringen? Stort eller litet bröllop? Har ni varit tillsammans länge? LovisaSimon: vi satte osa 1/8, jag vill ha gott om tid på mig för de sista delarna. Tack! Jag är nöjd med färgtemat även om det inte var riktigt vad jag tänkte från början.
Tack Trolla! Än så länge har vi bokat kyrka, festlokal, solist för vigseln, skickat ut Save the date och på tisdag har vi möte med fotografen som antagligen kommer att fota vårt bröllop om allt känns bra efter mötet. Det blir ett litet bröllop för vår del, cirka 30 gäster, bara närmaste familjen och närmsta vännerna (+ respektive såklart). Vi kommer att ha en liten mottagning efteråt med lättare förtäring och kaffe & tårta. Vi kände inte att de traditionella bröllopsfesterna med 3-rätters och dans in på småtimmarna var riktigt "vi". Så vi satsar på ett litet (i våra öron lagom) personligt bröllop. Budgeten ligger på 30 000:-. När vi gifter oss har vi nästan varit tillsammans i 5 år och förlovade i drygt 1 år.
Blev så glad när jag hittade den här tråden och det visade sig att det faktiskt är fler som gifter sig i oktober. När vi bokade kyrkan för några veckor sedan var det inte en enda som hade bokat vigsel under oktober månad och då är det ändå en ganska populär kyrka. Då kände vi oss lite udda... ;) Nu känns det bara jättebra! Älskar hösten och alla vackra färger.
Kul att fler hittat in i tråden! Känns roligt att kunna följas åt och hjälpa varandra i planeringen! Hur går det för er!? Har ni kommit längre i planerandet? För vår del står det helt stilla, då vi inte kan bestämma var vi vill vigas.. Att göra det utomhus känns som världens chansning och kyrkorna i vår stad lockar inte alls.. Så några inbjudningar har inte heller gjorts och antalet gäster är fortfarande luddigt.. Det vi däremot vet och är väldigt nöjda med är festlokalen och hur vi vill ha dekoration och mat.. Men det är ju egentligen inte det viktigaste, så det kanske är därför det varit så lätt att bestämma!
Hej jessijessica, vad kul att ni också ska gifta er den 4/10 :D Ni verkar ha koll på läget, det blir säkert jättemysigt på er dag!
Trolla: den 1/8 och 31/7 verkar ju kännas rätt bra i tid, och som du säger är det ju skönt att ha tid på sig att göra det sista fixet som kanske kräver att man vet antalet gäster :)
Får vår del så tar det mycket längre tid att färdigställa inbjudningskorten är vi trodde, kan bero på att det är så himla fint väder att man inte vill sitta inne och pyssla! Men vi har hämtat våra björkar och sågat ner dem till lagom stora klossar för att installera värmeljus/kronljus. Nu ska vi bara vänta på att helgdagarna tar slut så vi kan köpa borrar i rätt storlek ;) Så här ser de ut just nu! (har även klyft några stubbar som inte syns på bilden)
Vad pyssliga ni verkar vara! Kul :)
Hur tänker ni alla oktoberbrudar kring klänning? När ungefär bör man köpa den? Jag tror mig ha hittat min drömklänning på dinobridals.com efter en massa letande. Men det kanske är tidigt att köpa nu? Man kanske hinner ångra sig eller gå ner dom där extraflödiga kilona...
Jag har redan skaffat min klänning, en axelbandslös med en följsam volangkjol! Köpte förra årets modell när de reades ut i slutet av förra året. Det är ett märke jag aldrig hört talas om; Weise, nåt tyskt om jag förstått saken rätt. Klänningen är dock alldeles för stor, minst två storlekar, så jag behöver både ta in och lägga upp den. Ska även fixa ett band i midjan och ändra urringningen från rak till hjärtformad. Ändringarna kostar runt 2500 kr, vilken var en mindre chock för mig, det är ju nästan vad klänningen kostade. Är dock glad att den är för stor eftersom jag hoppas på att bli gravid under sommaren ;) Så förhoppningsvis behövs det inte tas in så mkt ;)
jessijessica - Vad kul om du har hittat din klänning! Om du känner att "det här är MIN klänning!" och vet att du inte kan hitta någon bättre kan du ju beställa den nu! Och sen om du ska beställa från internet så tänker jag att man kan göra det rätt snart. Jag tänker på frakt, det kan komma fel nånstans och fördröjas, och sen om det är något du vill ändra på, sy in/upp eller något annat som kan vara fel... Det skadar ju inte att safe:a och hänga den i garderoben. Skulle du gå ned eller upp i vikt kan ni vänta med att gå till skräddaren tills närmare bröllopet :)
Jag beställde min i början av april genom en butik här i Umeå. Den kommer till Umeå i mitten av maj (från tiffanys i England), och sen tar det några dagar att sy om det är något som behöver fixas efter utprovningen. Jag hann prova den i januari innan storleken försvann, så jag vet att den passar, men längden kan behöva kapas... All denna "hast" är på grund av att jag flyttar från Umeå i slutet av maj. Men jag kände redan i Januari att den var perfekt. Sen har jag åkt land och rike runt för att försöka hitta någon bättre. När jag ratat utbudet i Spanien kände jag mig redo att köpa min "Chloe" :D
Tjejer, va 17 ska man ha för skor?? Jag pallar inte klackar och vi kommer förhoppningsvis ha vigseln utomhus, så allt för öppna skor är jag lite tveksam till... Är man helt fläng om man kan tänka sig lite glittriga tygskor eller lite festligare converse eller nåt...?
LovisaSimon: Ja, det kanske är dags att beställa klänningen då... :) så spännande! Jag är dock inte lika hundraprocentigt säker längre eftersom jag hittade en massa nya sidor med brudklänningar, typiskt mig att googla ihjäl mig... Har du nån bild på din klänning? Vore roligt att se!
Trolla: Jag funderar nog på ballerinaskor, men då har vi både vigsel och mottagning inomhus. Jag tror du kan köra på vad som helst som du känner dig bekväm och snygg i! Hur lång är klänningen du ska ha?