• Sudditjuven

    Vi som gifter oss 2015!

    En dottertråd till Bröllop 2015.

    Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

    Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

    8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

    120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

  • Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • Mickis85

    Hej,

    Va kul att läsa om alla era bröllopsplaner. 
    Jag och min fästman är som vanligt ute i sista minuten. Vi förlovade oss för över ett år sedan och hade först planerna på att gifta oss den 6/6 2015, dessa planer har vi hunnit ändra på några gånger. Vi har båda anmält oss till Vätternrundan som är helgen efter den 6/6 och det känns lite stressigt att hinna planera allt innan och dessutom känns det svårt att få tag i någon bra lokal då tjejvättern och halvvättern äger rum den helgen. Så det nya datumet är satt 4 juli, då har vi semester direkt efter och kan vila upp oss och kanske dra iväg på en liten resa:) 

    Under julledigheten kommer jag ha fullt fokus på att fixa kyrka, festlokal och påbörja inbjudningarna. Så jag har några intensiva dagar framför mig. 

    Vår budget kommer ligga på runt 40 000 -45 000 kr till festen (inkluderar mat, lokal, alkohol, bordsdekorationer osv). Vi kommer bjuda ca 70 personer. 

    Sedan har jag en budget på 15 000 kr som ska täcka frisörkostnaderna, skor, underkläder, klänning och ring. Jag funderar lite på att skicka efter en klänning ifrån Kina, men tvekar lite. Är det någon annan som gjort det?

    Jag har en vän som gjorde det och var mycket nöjd. Först var jag helt inne på att klänningen skulle få kosta upp till 7500 kr men ju mer jag tänker på det så känns det som en väldigt dyr kostnad för en klänning som jag använder en gång. Då är det bättre att lägga mer pengar på ringen och på att det blir en lyckad fest när vi ändå har en så pass tajt budget. 

    Hur har ni andra gjort med inbjudningskort? Har ni gjort dem själva eller skickat efter? 

    Funderar på att göra den själv men inser att det kommer ta lång tid. Är det någon som har några bra idéer, Jag har en skrivare på jobbet som jag kan låna. Så det lutar åt att jag köper lite finare papper och skriver ihop något.

    Till Antligen vill jag säga, kör på den bröllopsklänningen som du vill ha! Du kan ju alltid ta en lite enklare bröllopsklänning som inte är så prålig. Min goda vän som är 45 år gifte sig förra sommaren och hade en fantastiskt fin vit bröllopsklänning, hon var så vacker och det såg inte alls konstigt ut:)

  • Dreaming81

    Hej allihopa!
    Nu måste jag oxå få vara med i ert härliga gäng med 2015 brudar Skrattande

    Vi gifter oss den 6/6-15, de närmar sig med stormsteg men de känns fortfarande rätt så overkligt.... de är fortfarande hemligt för våra gäster, då vi vill överraska de med inbjudan som kommer dimpa ner hos dem i början/mitten på januari (bara jag får tid att göra dom färdig).

    Vi har bokat kyrka, festlokal, köpt min vigselring och igår beställde jag klänningen från Kina - är så nervös över att de inte ska bli bra (men jag håller tummen för att de blir bra).

    Ska bli skönt när inbjudan är utskickad, då ska vi fortsätta jobba på med mat, frisör m.m.

  • filibustern
    Vaniljbullen skrev 2014-12-29 18:30:16 följande:

    [quote=4402936][quote-nick]filibustern skrev 2014-12-29 10:30:32 följande:[/quote-nick]

    5 september gifter vi oss, skogstema! :D

    Va kul, då finns det hur mycket inspiration som helst ju.

    Söt klänning, ska bli kul att se sen.

    Ser i trådarna att alla beställer från kina, har du också gjort det? Jag kanske också kan hitta nåt på dom sidorna? Vilka sidor rekomenderar ni?


    jo det ska bli kul att dekorera, även lite jobbigt då vi kommer göra typ allt själv. men det är oftast bara stockar och så, och gubbens sida av familjen har div. snickare så alla verktyg finns (hade hans farbror som träslöjdslärare redan när jag var typ.. 8... :p) 

    jo jag köpte den från kina via Ebay. måttbeställd å fraktfritt - 998kr. :) har en annan klänning sen tidigare som jag köpte begagnat, den satt bra! men så börja jag träna så förbannat så jag vart ju smalare - vilket jag för övrigt inte trodde jag kunde bli, så då satt den ju skitdåligt helt plötsligt å det är dragkedja på den :P
    antligen skrev 2014-12-30 01:14:29 följande:

    Hej på er!

    Det är så roligt att läsa om allas planer ideer o tips. Och det är skönt att se att man inte är ensam om alla funderingar o tankar

    Vi gifter oss 11/7 o Här har vi hunnit med bokning och av:kyrka,fotograf/filmare,festlokal o hotell till bröllopsnatten.

    Frågade min mamma igår om hon ville följa med mig o min tärna på klänningsjakt o hon sa

    "Jaa o jag vet redan hur den ska se ut....."

    Kunde låta som ett skräckscenario men som tur är, är hon inte nån mor-zilla så det ska bli kul att se vad hon föreslår.

    MEN nu är det en grej jag behöver era tankar om för jag har en hjärncell som irriterar mig på ett oroande sätt.

    Det är att jag kommer vara en 50årig brud som skrider fram mot altaret, och jag VET att man ska göra precis det man önskar o vill på sitt bröllop men det som nu gnager mig är om det kommer att "tyckas" saker om jag har en "för brudig" brudklänning o att jag "bör" tänka på att jag är såå gammal o välja klänning efter ålder eller hur jag ska förklara det.

    (Fast å andra sidan har vi inga barn o ingen av oss har varit gift förut så det räknas väl som ganska ungdomligt fniss!)

    50 åring i vitt romantiskt tyllhav eller 50åring i diskret kjol o knytblus....

    snälla hjälp mig övertala mig själv, varför grubblar jag på detta, ska jag lyssna till det lilla gnaget eller är jag bara nojjig??



    och till dig säger jag - 50? gammalt? ge dig. :P men jag förstår din tankegång och ditt dilemma, men jag tycjer att du kör på det du vill ha på dig. och som du säger - ingen av er ha varit gift eller har barn så då tycker jag verkligen du kan ha på dig en "riktig" brudklänning! 

    var för övrigt och förberedde lite inför inbjudanspysslet den 10jan (om allt går som det ska). var på lärcentrum å låna deras papper-yxskär-sak. blev väldigt rakt å fint! å korten kommer bli sååå söta, ja klippte ner A4papperet så korten skulle rymmas i ett såntdär litet kuvert. c6 tro ja det är. och den blev ju bara 15cm långt kortstackaret. men det blir SÅÅ fint å SÅÅ sött! så då den 10e ska tärnan komma över och så ska jag, gubben å hon sitta å pyssla. ja tror jag ska ha allt hemma. ett limstift kanske vore något att ha isf. 

    komme fram till vad ajg ska göra med min ring också, i alla fall så har jag kommit fram till 2 alt.: antingen kör jag 3x 0.02ct i runt infattning, eller så kör jag 5x 0.01ct i fyrkantig infattning, alt. rund infattning, med dekoration i hörnen så det ser ut som fyrkantig.. :P bägge alt. kostar mellan 2000-2500kr. en bra deal! :) 

    tur inte bara jag har dilemman^^ mitt allra största tro ja är nog frisyren - va fan ska ja ha?! den frisör jag valt har typ inga kort på tidigare arbeten, men jag vet hon är otroligt duktig och kan gärna ta ut svängarna. men det som gör mig liiite nervös är att hon inte gör, och aldrig gjort, provuppsättning. kanske en kort muntlig diskussion några dagar innan. "det brukar lösa sig ändå" sa hon :P och inte tvivlar jag på det. men när jag är så osäker på vad jag vill ha? en sak är då säker - jag vill itne ha den typiskt, klassiska brudfrisyren med lockar och tjafs, jag är en sån som gärna har lite annorlunda^^ kan även tänka mig ha kort hår. 
    gillar denna - skulle passa skogstemat lite ^^ 


    den här gillar jag mycket, det enda som jag är orolig över är luggen, eller avsaknaden av den. :P passar som bättre i lugg tyck ja.. 
  • litenkaka

    Äntligen: vill du ha en gigantisk tyll klänning är det en sån du ska ha! Jag är "bara" 31 när ci gifter oss men vi har tre barn tillsammans så för mig känns det fel med en stor prinsessig klänning. Även om jag har en traditionell brudklänning kommer jag välja en lite mer "vuxen" silhuett :)

  • tessguss

    Jag har gjort vårt första inbjudningskort. Köpte fint papper och skrev ut på jobbet och skar med skärmaskin. Sen hade pappersbutiken rea så jag köpte färdiga vikkort och band där. Har limmat med spraylim, jättebra! Inga klumpar eller skrynkel.


    Mickis85 skrev 2014-12-30 08:19:23 följande:

    Hej,

    Va kul att läsa om alla era bröllopsplaner. 

    Jag och min fästman är som vanligt ute i sista minuten. Vi förlovade oss för över ett år sedan och hade först planerna på att gifta oss den 6/6 2015, dessa planer har vi hunnit ändra på några gånger. Vi har båda anmält oss till Vätternrundan som är helgen efter den 6/6 och det känns lite stressigt att hinna planera allt innan och dessutom känns det svårt att få tag i någon bra lokal då tjejvättern och halvvättern äger rum den helgen. Så det nya datumet är satt 4 juli, då har vi semester direkt efter och kan vila upp oss och kanske dra iväg på en liten resa:) 

    Under julledigheten kommer jag ha fullt fokus på att fixa kyrka, festlokal och påbörja inbjudningarna. Så jag har några intensiva dagar framför mig. 

    Vår budget kommer ligga på runt 40 000 -45 000 kr till festen (inkluderar mat, lokal, alkohol, bordsdekorationer osv). Vi kommer bjuda ca 70 personer. 

    Sedan har jag en budget på 15 000 kr som ska täcka frisörkostnaderna, skor, underkläder, klänning och ring. Jag funderar lite på att skicka efter en klänning ifrån Kina, men tvekar lite. Är det någon annan som gjort det?

    Jag har en vän som gjorde det och var mycket nöjd. Först var jag helt inne på att klänningen skulle få kosta upp till 7500 kr men ju mer jag tänker på det så känns det som en väldigt dyr kostnad för en klänning som jag använder en gång. Då är det bättre att lägga mer pengar på ringen och på att det blir en lyckad fest när vi ändå har en så pass tajt budget. 

    Hur har ni andra gjort med inbjudningskort? Har ni gjort dem själva eller skickat efter? 

    Funderar på att göra den själv men inser att det kommer ta lång tid. Är det någon som har några bra idéer, Jag har en skrivare på jobbet som jag kan låna. Så det lutar åt att jag köper lite finare papper och skriver ihop något.

    Till Antligen vill jag säga, kör på den bröllopsklänningen som du vill ha! Du kan ju alltid ta en lite enklare bröllopsklänning som inte är så prålig. Min goda vän som är 45 år gifte sig förra sommaren och hade en fantastiskt fin vit bröllopsklänning, hon var så vacker och det såg inte alls konstigt ut:)


  • Vaniljbullen
    filibustern skrev 2014-12-30 14:30:34 följande:

    AAH! min klänning är skickad!


    Oj va spännande, hoppas det kommer bild sen!
  • Mickis85

    Tack för tipsen:) Jag tänker ta mig en tur till pappersbutiken och kolla upp hur mycket det skulle kosta att köpa papper. Jag har snälla medlemmar i familjen som kommer hjälpa till med inbjudningskorten i så fall. Men ska kolla upp Tryckstudion också:)

  • Eriikah

    Håller själv på med inbjudningskorten och försöker utforma dom, sitter och klipper och klistrar med vanligt kontorspapper för att komma fram till hur jag vill ha det. Ett litet problem är att vi inte riktigt har bestämt vilken storlek korten ska ha. =)

Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!