• Plättis

    Augusti 2014!

    Hej! 
    Jag har suttit ganska länge och väntat på att någon ska starta en tråd för bröllop i augusti 2014, men nu kunde jag inte vänta längre utan gjorde det själv! 

    När och var ska ni gifta er? Hur har ni tänkt? Hur långt har ni planerat? Kyrkligt eller borgerligt? Stort eller litet? Jag är nyfiken!

  • Svar på tråden Augusti 2014!
  • kärleken

    Ja den är jättefin på alla bilder! Inte dyr heller. Gå in på etsy.com och sök på butiken misdress. Klänningen heter nåtted vintage inspired tyll dress.. Kul att du gillade den! Jag håller alla tummar för att den sitter fint på mig :) och dig med kanske :)

  • FrkJeppa

    Hur går de för alla??vi harbokst möte med cateringfirman så nu ska vi bara bestämma allt innan de bokas helt. Klänningen är hämtad så letar frisör och fotograf fortfarande... Någon som har fler förslag på fotograf??

  • ViktoriaStefan
    FrkJeppa skrev 2014-02-18 20:33:48 följande:
    Hur går de för alla??vi harbokst möte med cateringfirman så nu ska vi bara bestämma allt innan de bokas helt. Klänningen är hämtad så letar frisör och fotograf fortfarande... Någon som har fler förslag på fotograf??
    Vi har bokat fotograf Helena Parmér. Hon tar jättefina bilder och har humana priser.

    Jag har bokat tid för att prova klänning, jag har bokat frisör och make up, näbbarnas kläder är inköpta och även mina brudskor. Vi ska även boka tid för att prova ut kläder till min fästman.
    Inbjudningskorten skickades ut förra veckan.
    Musik till kyrkan är bestämt och vi letar nu efter ett band till festen.
    Restaurangen där vi ska ha festen ordnar jättemycket så vi ska ha ett till möte med dem för att bestämma bordsdekorationer och bröllopstårta.

    Jag har nu börjat titta lite på hur vi ska göra festprogrammen till bröllopet så jag inte behöver sitta med det sista veckorna.
  • kristiansson

    jag har inte delat ut några uppgifter till min syster som ska vara tärna, men hon vill gärna hjälpa till och vet exakt vad jag vill ha!
    Här har vi inte kommit så mycket längre.. Bandet vi ville ha var redan bokat så vi får leta vidare.

    Sen funderar jag på texten på inbjudningarna, vill gärna ha typ skimrande silvertext. Är det såndär embossing som gäller då? och måste man ha en färdig stämpel isf? jag har laddat ner en font som inte går att få tag i på svenska så jag har fått pilla som fasen i ps för att få till prickar över å, ä och ö.. så kan liksom inte köpa en stämpel. någon som har tips??

  • SandraElisabet
    kristiansson skrev 2014-02-19 21:24:35 följande:
    jag har inte delat ut några uppgifter till min syster som ska vara tärna, men hon vill gärna hjälpa till och vet exakt vad jag vill ha!
    Här har vi inte kommit så mycket längre.. Bandet vi ville ha var redan bokat så vi får leta vidare.

    Sen funderar jag på texten på inbjudningarna, vill gärna ha typ skimrande silvertext. Är det såndär embossing som gäller då? och måste man ha en färdig stämpel isf? jag har laddat ner en font som inte går att få tag i på svenska så jag har fått pilla som fasen i ps för att få till prickar över å, ä och ö.. så kan liksom inte köpa en stämpel. någon som har tips??
    Jag köpte min stämpel från Etsy, det var inga problem att få med å, ä, ö. Vi använde stämpeln till Save the Dates och avsändar adress. Vi använde oss av denna shop, de var väldigt hjälpsamma. :)

    www.etsy.com/se-en/shop/stampcouture 
  • Felician

    Vi gifter oss 2 augusti i Tyresö kyrka Skrattande Jag håller på redan nu och planerar för fullt för att sprida ut jobbet lite (så att man inte går in i väggen runt midsommar). Vi kommer att ha ca 100 gäster och gör allt vad vi kan för att hålla kostnaderna nere! Är det någon som kan hjälpa mig med lite tips på följande tre saker;


    var köper man billiga blommor (snittblommor)? jag och tärnorna kommer att göra våra buketter själv så vi behöver bara blommorna. Någon som vet en bra sminkös/frisör där man kan fixa sig för en billig peng inför den stora dagen? kanske någon som gör privat? Sista frågan, jag beställde min klänning på festtid.se. Den skillde sig lite från bilden på hemsidan men jag är nöjd ändå då den är bra gjord. Otroligt billig också! Men nu har jag ett problem. Jag beställde den lite stor med flit för att kunna sy in den så att den passar perfekt (när klänningen är så billig så lämnar det ju lite rum för skräddare i budgeten). Dock har jag tittat runt och ingen skräddare kan ge pris på förhand!? Vad kostar det ungefär att sy in och korta av en klänning (bor i stockholm), är det dyrt? Är det något man skulle kunna ge sig i kast med tillsammans med sin ganska sykunniga mor? vill sy upp den så att spetsen försvinner för den tycker jag inte om. Det går en söm längst med sidorna på livet som man väll borde kunna sy in?


    Sen har jag tre tips att ge till er;
    köp inte dyra dukar, köp lakan för 19kr/styck på ikea Ska ni köpa diamant är diamantia.se väldigt bra, seriösa och har bra priser. Lightinthebox.com har typ allt till bröllopet och till kanonpriser
  • Slilja

    När det gäller snittblommor så kolla olika handelsträdgårdar, de borde vara billigare än lokala butiker. Jag bor inte i Sthlm så har inga tips på specifika handelsträdgårdar!

  • SandraElisabet
    Felician skrev 2014-02-21 15:06:39 följande:
    Vi gifter oss 2 augusti i Tyresö kyrka Skrattande Jag håller på redan nu och planerar för fullt för att sprida ut jobbet lite (så att man inte går in i väggen runt midsommar). Vi kommer att ha ca 100 gäster och gör allt vad vi kan för att hålla kostnaderna nere! Är det någon som kan hjälpa mig med lite tips på följande tre saker;

    var köper man billiga blommor (snittblommor)? jag och tärnorna kommer att göra våra buketter själv så vi behöver bara blommorna. Någon som vet en bra sminkös/frisör där man kan fixa sig för en billig peng inför den stora dagen? kanske någon som gör privat? Sista frågan, jag beställde min klänning på festtid.se. Den skillde sig lite från bilden på hemsidan men jag är nöjd ändå då den är bra gjord. Otroligt billig också! Men nu har jag ett problem. Jag beställde den lite stor med flit för att kunna sy in den så att den passar perfekt (när klänningen är så billig så lämnar det ju lite rum för skräddare i budgeten). Dock har jag tittat runt och ingen skräddare kan ge pris på förhand!? Vad kostar det ungefär att sy in och korta av en klänning (bor i stockholm), är det dyrt? Är det något man skulle kunna ge sig i kast med tillsammans med sin ganska sykunniga mor? vill sy upp den så att spetsen försvinner för den tycker jag inte om. Det går en söm längst med sidorna på livet som man väll borde kunna sy in?
    Samma datum som oss! :)

    Jag håller med ovan om att vända sig till typ plantagen eller blomsterlandet eller annan blomsterhandel som är billigare. Kan ju hända att det finns någon lokal i ditt område som är billig, sök på nätet och fråga äldre släktingar.

    Gällande sminkös tycker jag att du kan boka en sminkkurs på make up store eller the body shop, få tips och sedan köpa hem lite extra och öva. Använd dina tärnor och gör det själv...

    Angående klänningen - Ändringssömnad kan vara tidskrävande och omständigt. En söm på ett ställe kanske måste vägas upp med en söm på ett annat. Det innebär mycket sprättning och pill. Jag tror att 500 kr är det minsta du ska vänta dig att betala i timmen. I Stockholm kanske priset ligger uppåt 1000 kr/h. För uppläggning och sy in samt provning och konsultation måste du räkna med minst minst minst 2 timmar, förmodligen 3 eller 4. Att ta bort spetsen är nog inga problem, är det inte bara att klippa? Om din mor känner sig kaxig nog att göra det så kan ni ju prova, i värsta fall får ni ju ta med er klänningen til en skräddare ändå. :) Problemet kan vara att sömmarna som en klänning i det tyget kräver inte går att sy med vanlig maskin. Jag misstänker att det kankrävas en overlock maskin. Lycka till!
  • Bridezilla

    Var och provade klänningar igår, oj oj va kul det var :D tyvärr var den jag föll för lite för dyr för vår budget så jag ska till ett annat ställe och kolla deras priser. Idag beställde vi ringen. Började inget vidare då de säjer att ringen jag valt inte kan göras i min storlek ;( men då min förlovningsring blivit för trång efter min graviditet så chansade vi och beställde vigselringen i den minsta storleken. På fredag får vi den så jag håller tummarna att den inte känns för stor.

Svar på tråden Augusti 2014!