• Enar

    Hur göra med alkoholfritt?

    Jag är nyfiken på hur ni tänker kring alkoholfria alternativ till de vuxna gäster som går nyktra? Får de också vin fast alkoholfritt, eller serveras de samma dryck som barnen? Något annat? 

  • Svar på tråden Hur göra med alkoholfritt?
  • jimmyojennifer

    Vi kommer ha Alkoholfri cider, sådär från matbutiken. Kolsyrat vatten, Coca Cola och Fanta. Det är våra alkoholfria alternativ. =)

  • daniiel

    Vi hade vår middag/fest på hotell, så alla kunde välja att dricka allt som hade tillgång till på hotellet. Vi var alltså inte lika begränsade som om vi hade köpt in all dryck själva.

    Vi valde dock att ha cider till brudskålen tex, med alkohol för dom som ville och alkoholfritt till övriga. Jag drack själv alkoholfri cider till maten och under resten av kvällen. Jag tycker rent inte om alkoholfritt vin eller öl.

    Hade vi själva köpt in dryck, så hade vi nog valt som jimmyojennifer, att ha alkoholfri cider samt kolsyrat vatten, kranvatten och läsk. Jag tycker det räcker som alkoholfria alternativ faktiskt :)


  • afturelding

    Vi kommer bara ha alkoholfritt. Trevligare så (och varken jag eller sambon dricker alls, känns väldigt dumt att betala någon annans fylla).

    Vi kommer servera en ganska stor variation. Tre sorters must (svartvinbär, ljus äppelmust och mörk äppelmust med tranbär)  kommer stå på borden i karaffer (en fjärde med vatten). I zinkbaljor fyllda med is kommer det stå flaskor med cider och burkar med öl, på bordet där våra yngre kusiner/sambons syskon ska sitta kommer det även finnas en flaska läsk.

    Jag själv som inte dricker tycker att det är fruktansvärt tråkigt att komma hem till min familj som vuxen och så är det enda alkoholfria alternativen kranvatten och läsk som bara smakar socker, så det är ju något att fundera på. Det finns så många bra alkoholfria alternativ på systemet, så det är inte alls svårt att hitta något de flesta tycker om. Jag själv tycker dock inte om alkoholfritt vin då det har någon konstig bismak, men det finns massor med olika muster nu. 

  • ThereseV

    Vi har ett alkoholfritt alternativ till brudskålen (det finns risk för att många personer kommer köra bil så vi räknar med ganska mkt alkoholfritt där) Till maten och festen vet vi inte riktigt, men antagligen ett alkoholfritt vin och cider (vi kommer bara servera vin, öl, cider + avec efter maten), utöver vatten då. Och så lite vanlig dricka & sprattel till barnen. 
    Vi köper nog på oss mer än vi behöver, men man får ju lämna tillbaks allt oöppnat till systemet.  

  • Alyllyra
    afturelding skrev 2013-04-09 09:09:29 följande:
    Vi kommer servera en ganska stor variation. Tre sorters must (svartvinbär, ljus äppelmust och mörk äppelmust med tranbär)  kommer stå på borden i karaffer (en fjärde med vatten). I zinkbaljor fyllda med is kommer det stå flaskor med cider och burkar med öl, på bordet där våra yngre kusiner/sambons syskon ska sitta kommer det även finnas en flaska läsk.
    Det här låter riktigt trevligt! Jag har suttit nykter på ett flertal fester, och har nästan aldrig fått något roligt att dricka då. Tycker inte om läsk, så det går bort.

    Vi har också tänkt på must och alkoholfri öl för att det ska kännas mer vuxet. Tänkte dessutom fråga på systemet efter alkholfria drycker som passar till maten - vem vet, det kanske dyker upp nått nytt spännande alternativ?
  • Principisessan

    Vi hade pommac istället för alkoholfritt mousserande. Tycker den är godare och så funkar den både för barn och vuxna till brudskålen. 
     

  • Enar

    Jag dricker alkohol, men i november så beslutade jag mig för att ta ett uppehåll på ett år för att testa att vara nykter. Hittills känns det ganska trist att vara hänvisad till samma sockermättade drycker som barn när man är på kalas och jag upplever inte att must eller juice har lyckats ersätta vinet. De muster jag prövat smakade mest som stark eller dålig hemgjord saft, undantaget äppelmust samt två som bara är pressade blåbär respektive lingon, men de senare är för dyra för att bjuda på i någon omfattning och lite svårt att para ihop med mat.

    Jag ska gifta mig till sommaren 2014. Jag vill även vara öppen med att jag nyligen startat ett företag som är i denna branch och hoppas att mitt kommersiella engagemang utanför forumet inte gör att ni avhåller er från att deltaga i diskussionen. 

  • afturelding

    Vi ska servera Nigrum, som jag tycker är helt okej. Men eftersom att dessa säljs för 35 kr/33 cl så ska vi göra ett slags bål av den för att sedan ha i flaskor. Det finns en tetrajuice som är baserad på äpple, tranbär och vindruva som påminner om Nigrum, och vi ska alltså då ta en del juice (1 L) och två delar Nigrum (66 cl), vilket gör att vi får 1.66 L för 78 kronor. Vi får ut ganska exakt 9 L för 350 kronor, och detta ska vara vårat "vinsubstitut". 

    Vi har provat oss fram för att få fram rätt blandning, och denna är inte lika sur som Nigrum men inte lika smaklös och saftaktig som juicen. En del juice och en del nigrum funkade inte heller, eftersom att smaken från Nigrum slukades upp. 

    Kanske värt att prova för er? Mer ekonomiskt och helt okej till maten eftersom att den inte blir lika söt som äppelmust. 

  • Chicita

    Vi hade avalkoholiserat vin (både vitt och rött) alkoholfri cider och lättöl och så fanns det ju läsk också som egentligen var till drinkarna senare men ifall någon ville ha till maten så var det helt ok...
    Sen fick dom väl dricka vatten om dom ville också Flört 

  • TheD

    Vi hade endast alkoholfritt utom brudskålen. Alkoholfri öl, äppeljuice, vatten, två olika bål... cider kommer jag inte ihåg om vi hade.

Svar på tråden Hur göra med alkoholfritt?