Inlägg från: Enar |Visa alla inlägg
  • Enar

    Hur göra med alkoholfritt?

    Jag är nyfiken på hur ni tänker kring alkoholfria alternativ till de vuxna gäster som går nyktra? Får de också vin fast alkoholfritt, eller serveras de samma dryck som barnen? Något annat? 

  • Svar på tråden Hur göra med alkoholfritt?
  • Enar

    Jag dricker alkohol, men i november så beslutade jag mig för att ta ett uppehåll på ett år för att testa att vara nykter. Hittills känns det ganska trist att vara hänvisad till samma sockermättade drycker som barn när man är på kalas och jag upplever inte att must eller juice har lyckats ersätta vinet. De muster jag prövat smakade mest som stark eller dålig hemgjord saft, undantaget äppelmust samt två som bara är pressade blåbär respektive lingon, men de senare är för dyra för att bjuda på i någon omfattning och lite svårt att para ihop med mat.

    Jag ska gifta mig till sommaren 2014. Jag vill även vara öppen med att jag nyligen startat ett företag som är i denna branch och hoppas att mitt kommersiella engagemang utanför forumet inte gör att ni avhåller er från att deltaga i diskussionen. 

  • Enar
    LadyTeague skrev 2013-04-09 16:50:02 följande:
    Jag har frågat runt bland de jag känner som inte dricker och de flesta gillar inte alls alkoholfritt vin. 
    Det kan jag förstå, jag har prövat närmare 40 alkoholfria viner, och en majoritet av dessa är inget att ha. Det finns några guldkorn, men överlag är det inget vidare. Ett av problemen som jag ser det är att alkoholfria viner görs på skräpråvara. För att slutprodukten ska kunna kosta så lite som de flesta gör så måste vinet vara riktigt billigt, eftersom vakumdestilering knappast är gratis och alkoholskatten på vin inte är så hög. Det är lite som att bjuda på billigaste bibvinet man hittar till sitt bröllop :)

    100% Blåbär resp Lingon är goda för det de är, pressade bär. Båda är syrliga eller sura och inte något att släcka törsten med, men de är trevliga som desertvinssubstitut. 

    Lättöl kommer jag ersätta med alkoholfria öler, då det finns större bredd och smakrikare öler i det segmentet. Clausthaler, Nanny State och 1408 är tre alkoholfria öler som i min smak trumfar traditionell ljus lättöl. 
  • Enar
    frida o björn skrev 2013-04-11 14:57:04 följande:
    Vi har ett helt alkoholfritt bröllop och kommer att bjuda på mineralvatten i olika smaker samt Da Vinci till maten. Da Vinci finns inte på så många ställen, men det är Kiviks dryck. Den är baserat på vitt vin men smaken är inte lika "vinig". Bra alternativ om man inte vill ha så söt dryck som tex cider. Vi bor i Göteborg och där har de den på ICA Focus.
    Da Vinci är inte alkoholfri utan en lättdryck eftersom den har en alkoholhalt på 2,2%. För att kallas alkoholfritt ska drycken ha en alkoholhalt under 0,5%. 
Svar på tråden Hur göra med alkoholfritt?