• daniiel

    Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

    Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

    Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

    Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

    Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51
    __________________________________

    Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • daniiel
    MochS skrev 2012-12-20 21:55:19 följande:

    daniiel: Är så glad att du är tillbaka! Var faktiskt lite orolig ett tag att det hänt dig något!


    Ja, det blev den första klänningen jag länkade till, kunde inte sluta tänka på den! Den var enkel med spetsdetaljer och slät kjol för att jag inte försvinna i klänningen. Har försökt att inte titta på bilder av den efter att jag beställde för att inte bli besviken när den väl kommer.. Något jag läst på BT, hihi Här är den:



    Haha inget värre än sjuk familj, dotterms födelsedag och att inloggningen här inte riktigt funkar som den ska och det är fruktansvärt irriterande att bli utspottad efter varje inlägg. Nu har det dock blivit lite bättre, kan skriva 2-3 inlägg ibland utan att att bli utloggad.

    Klänningen är jättefin, vacker! Klassisk och enkel, men allt annat än tråkig. Jag hoppas att du kommer bli nöjd med den och visa gärna bild på slutresultatet sen :)
  • Längtandsfull

    Hur går jag tillväga när jag skall maila om att jag vill ha en upphägning till släpet? Gissar att jag behöver skriva på engelska men tyvärr är jag sjukt dålig då det..

  • daniiel
    Längtandsfull skrev 2012-12-21 09:50:26 följande:
    Hur går jag tillväga när jag skall maila om att jag vill ha en upphägning till släpet? Gissar att jag behöver skriva på engelska men tyvärr är jag sjukt dålig då det..
    Fråga om dom kan göra "bustle" på klänningen bara :) Jag vet inte riktigt vad som är bäst att skriva.. vill du ha någon specifik typ av bustle, eller är du nöjd bara du kan hänga upp släpet på något sätt?

    Du kanske kan skriva något i stil med "I want to be able to hook up/tie up the train to the dress. Can you make a bustle in the back?".

    Någon annan här har kanske ett bättre förslag? :P
  • Längtandsfull

    Egentligen har jag inte så mycket koll på alla olika mer är att jag sett dom bilderna du länkade till. Trodde först att det bara fanns en variant. Men får maila dom och se om dom förstår mig. Känns som ett måste när man ska dansa senare på kvällen.

  • CharliesChoice

    Hello underklänningsexpert!

    Vill du hjälpa mig med ett konkret råd om underkjol till denna? Alltså på dummynivå, gääärna med länk till nånstans där jag kan köpa, förstår om det är mkt begärt. Jag fattar så mkt att man kan ha ringar eller ej och är nog inne på att inte ha det, verkar otympligt!


  • Lakinna
    daniiel skrev 2012-12-20 11:53:35 följande:
    Hej :)

    Väldigt fin klänning, Pronovias är underbara! Nu har du kanske redan hunnit beställa den, men jag svarar ändå. När det gäller material, om du vill ha den så lik orginalet som möjligt, så är det ju bra att ange samma material som orginalet är gjort i. När det gäller färg, så är det ju bra om du säger vilken färg du vill ha. Vit eller ivory, ja eller någon helt annan. Skicka dessutom med så många bilder som möjligt och ange ifall du vill ha boleron till eller inte. Sen är det ju det där med snörning eller dragkedja.

    När det gäller underkjol, så tror jag en underkjol med två ringar och släp skulle bli bra om du vill att den ska få samma siluett som på bilden. Tex den här www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullsta...
    Hej,
    tack så jättemycket för ditt svar. Jag har dock hittat denna klänning i affären nu och provat och den var tyvärr inte alls så bra som jag hoppats på :( känns jättetråkigt för jag tycker fortfarande att den är helt fantastisk på bild och nu känns det som att jag är tillbaka på ruta 1. lutar dock åt att beställa något liknande från landy... 
  • daniiel
    CharliesChoice skrev 2012-12-28 18:18:30 följande:
    Hello underklänningsexpert!
    Vill du hjälpa mig med ett konkret råd om underkjol till denna? Alltså på dummynivå, gääärna med länk till nånstans där jag kan köpa, förstår om det är mkt begärt. Jag fattar så mkt att man kan ha ringar eller ej och är nog inne på att inte ha det, verkar otympligt!


    Hej :) Vilken fin klänning! Till den där klänningen passar det bäst med en enkel A-linje underkjol och ringar är absolut inget måste. Eftersom din kjol är helt slät, så kan det till och med se bättre ut med en underkjol som är helt utan ringar. Ibland kan det dock vara svårt att få till den vidden man vill ha helt utan ringar och då kan ett alternativ vara en ring längst ner. Tycker man sedan att det ändå blir obekvämt att sitta i, så kan man alltid plocka ur ringen efter tex vigsel och fotografering. Alltså behålla underkjolen på, men bara ta bort ringen.

    Det här är två underkjolar som jag tror skulle passa bra, båda har dock en ring längst ner, men den går ju som sagt att plocka bort.
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullstandig-klanning-1-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p67705.html
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullstandig-klanning-2-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p165640.html

    Den här underkjolen är helt utan ringar och jag tror visserligen att den också kan funka bra :)
    www.lightinthebox.com/sv/nylon-fullt-klanning-balklanning-3-tier-golv-langd-slip-stil-brollop-underkjolar_p165641.html
  • daniiel
    Lakinna skrev 2012-12-29 00:25:22 följande:
    Hej,
    tack så jättemycket för ditt svar. Jag har dock hittat denna klänning i affären nu och provat och den var tyvärr inte alls så bra som jag hoppats på :( känns jättetråkigt för jag tycker fortfarande att den är helt fantastisk på bild och nu känns det som att jag är tillbaka på ruta 1. lutar dock åt att beställa något liknande från landy... 
    Nej, men vad tråkigt. Nåja, skönt att du prövat den och kan känna dig säker på att den inte är något för dig. Hoppas du hittar en annan fin klänning :)
Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill