• daniiel

    Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

    Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

    Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

    Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

    Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51
    __________________________________

    Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • eml33h

    Det bästa är väl att fråga dem? :)


    Längtandsfull skrev 2012-12-20 09:29:42 följande:
    Frågar igen=) någon som vet om jenjenhouse.com kan sy på något upphänge till släpet bak på klänningen. Mycket enklare att slippa släpet på kvällen..
  • daniiel
    Längtandsfull skrev 2012-12-20 09:29:42 följande:
    Frågar igen=) någon som vet om jenjenhouse.com kan sy på något upphänge till släpet bak på klänningen. Mycket enklare att slippa släpet på kvällen..
    Det finns ju olika typer av bustle, så det bästa är nog att fråga Jenjen om dom kan sy det. Annars tror jag nog att det är något du kan fixa själv alt få gjort billigt hos en sömmerska här i Sverige :)
  • daniiel
    Bewi skrev 2012-12-16 16:26:49 följande:
    om man vill ha denna frisyr (dock lite längre svart hår) vad ska man ha för slöja då?? vill inte ha en superlång slöja utan en som bara går ner till typ ryggslutet... eller en birdcage kanske... tar gärna imot länkar :) 
    Väldigt fin frisyr och klänning! :) Kika på www.lightinthebox.com/sv/c/brollops-slojor_1861 där finns många fina slöjor till bra pris :) Vilken slöja är ju en smaksak, du måste hitta något som du tycker om.
  • daniiel
    FannyAlicia skrev 2012-12-16 14:32:54 följande:
    Hej! Har inte läst hela tråden, så jag ursäktar om jag upprepar något nu. Det jag undrar är vad för slags kvalite man kan förvänta sig när man beställer från kina-sidor? Jag var ute och testade klänningar och har fastnat för sinceritys 3722, om jag mailar bilder på den till kina, vad kan jag då förvänta mig? Jag vill ändå ha bra kvalitet så om det är stor skillnad betalar jag hellre 10000 för klänningen. Men hur stor skillnad i kvalite är det? Tex i spetstyget, och hur sitter kina klänningarna över bröstet? Är tacksam om någon har lust att svara
    Det är väldigt svårt att säga. Det kan skilja väldigt mkt i kvalitet beroende på vart du beställer ifrån, vilken klänning du beställer osv. Dom använder dock samma typ av tyger och klänningen ska du faktiskt bara bäras en dag ;P Kinaklänningar sitter olika över bysten beroende på vilken klänning du beställer och varifrån.

    När det gäller klänningen du vill ha, så bör du be om att få ett helt spetstyg och inte spetsapplikationer på klänningen. Bysten lär sitta bra, dom har oftast insydda skenor och kupor och som alltid är ju snörning i ryggen ett bra alternativ för att öka chansen för optimal passform.
  • daniiel
    MochS skrev 2012-12-14 21:13:47 följande:

    Liten uppdatering:


    Så där, nu är det bara att vänta och hålla tummarna för att jag valt och gjort rätt!


    Hoppas att du ska bli nöjd med klänningen :) Blev det den du länkade till i ett tidigare inlägg?
  • daniiel
    snartfrueriksson88 skrev 2012-12-13 09:21:34 följande:
    hej behöver hjälp! hittade denna klänning på ebay för några månader sen. 
    denna är verkligen min drömklänning. nu har jag kollat runt på nätet men hittar inte någon liknande =(
    har du tips på var jag kan hitta en liknande ?


    Hej. Jag kan tyvärr inte se bilden, men jag hoppas att du har lyckats hitta något liknande :) Annars kan du alltid mejla in bilden till tex Landy och få den uppsydd :)
  • daniiel
    Lakinna skrev 2012-12-13 12:29:03 följande:

    Hej Daniiel,


    Jag är som många andra i denna tråden ny på detta och skulle vara tacksam för din hjälp. Har sett i andra trådar att du har väldigt stor kunskap om klä'nningar, materialval och beställningar. Jag har hittat min drömklänning och vill beställa den. Tänkte vända mig till Landy då jag förstår att de fått väldigt bra omdöme från de flesta. Jag vill inte göra några ändringar utan vill ha den precis så som på bilden. MEN min fråga då: Ska man ändå ange materialval, färg mm eller ska jag utgå från att de väljer "rätt"? Vad tycker du annars att jag ska ange (med utgångspunkt att jag vill ha den så lik bilden som möjligt)? Stort tack för din hjälp!


    Hej :)

    Väldigt fin klänning, Pronovias är underbara! Nu har du kanske redan hunnit beställa den, men jag svarar ändå. När det gäller material, om du vill ha den så lik orginalet som möjligt, så är det ju bra att ange samma material som orginalet är gjort i. När det gäller färg, så är det ju bra om du säger vilken färg du vill ha. Vit eller ivory, ja eller någon helt annan. Skicka dessutom med så många bilder som möjligt och ange ifall du vill ha boleron till eller inte. Sen är det ju det där med snörning eller dragkedja.

    När det gäller underkjol, så tror jag en underkjol med två ringar och släp skulle bli bra om du vill att den ska få samma siluett som på bilden. Tex den här www.lightinthebox.com/sv/nylon-a-line-fullstandig-klanning-kapellet-taget-3-tier-slip-stil-brollop-underkjolar_p51952.html
  • daniiel
    Tilda93 skrev 2012-12-16 14:18:31 följande:
    Min klänning är faktiskt rätt tung, tror du någon av dem här faktiskt gör någon skillnad?

    Har lite beslutsångest, vet inte vilken jag vill välja.
    Ja, jag tror att båda skulle göra någon skillnad, men om du är osäker, så köp ingen av dom. Välj en underkjol med en eller två ringar då istället.
  • Längtandsfull

    Daniiel: men är det en vanlig enkel knapp och ögla man hänger upp den ned eller hur fungerar det??

Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill