• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • goli

    Pagnie, åh vad härligt!!!! Låter helt underbart! Vad skönt att få slappna av och bara vara... Skrattande O vad gulligt av din sambo att planera allt det där i hemlighet, det är en konst att kunna göra sånt, speciellt när man bor tillsammans oxå!

    Kitkät, det var en request från Pagnie o jag håller med henne eftersom vi 3 har lyckats producera så otroligt många sidor här, hahaha! Ang bröllopsresa så har vi inte bestämt oss än men vi tänkte dra till några olika resebyråer under vårt februarilov när vi båda e i Sthlm och se vad vi kan komma fram till. Antagligen får vi boka redan då. Har du kollat in länken jag bifogade för ett tag sedan för kenzantours? tyckte det verkade bra eftersom man kan köra på avbetalning plus att man har mycket valfrihet kring vilken prisklass man vill ha när det gäller hotell mm. Här är länken igen iaf: www.kenzantours.se/traveloffer.cfm

  • Pagnie
    kitkät skrev 2012-12-17 11:57:48 följande:
    Pagnie, 

    Vilken härlig helg du verkar ha haft! Trevlig överraskning. Ibland är det skönt att komma iväg och få koppla bort all stress. Man borde åka på spa-weekend efter bröllopet! Det finns ett spa-hotell i Södertälje, visst det går inte att jämföra med riktigt spa, men ändå. Vi tänkte kanske bo där på bröllopsnatten, så kan man bada lite bubbelbad dagen efter! 

    Har ni bestämt något angående smekmånad då, brudar? Jag & fästmannen har tittat runt jätte mycket, men inte riktigt bestämt oss än! Filippinerna står högst på listan, men vi kollar andra alternativ också. Det är så långt till Filippinerna, 21 timmar. Vilka länder har ni fastnat mest för? 
    Jag tror det kan vara bra att boka smekmånaden långt i förväg. Vi tänkte boka den så fort som möjligt, direkt när vi bestämt oss för ett resemål - trots att det är över 9 månader kvar tills vi ska gifta oss.  
    ja det var verkligen underbart. helt jävla fantastiskt. älskar honom om möjligt ännu mer nu. :D
    Nejdu det var svårt jag vet inte alls. Men som det ser ut nu så blir det nog japan ändå. men just nu letar jag efter en sida så man kan kolla hur vädret är i japan under hela året. när det är  kallt och när det är regnperioder och så. vet ni någon bra sida?
  • Pagnie

    hörni flickor vi träffade hon shabnam igår och kollade sofreh aghd. Eller ja detta är väl mest kul för Goli att lyssna på men ändå.
    Hon skulle som sagt ha 8000 för allt och det såg helt okej ut men inte värt 8000. det var alldeles för plastigt för det. så nu tror jag att jag har bestämt mig för en sak. Jag ska försöka bygga ihop min sofreh själv. vad tror ni om det? Jag måste hitta massa tyger, fina vaser och skålar men det låter väl inte omöjligt?
    Vi fick dock komma hem till henne och kolla på allt. hon hade mycket men det är ju fullt möjligt att göra detta själv.
    Hur skulle ni göra nu Goli?

  • goli

    Pagnie, Pagnie, Pagnie... alltid så ambitiös! hahaha!

    Ja, det e klart att du kan fixa det själv o det kan jag säga helt ärligt eftersom jag vet att du gillar mycket pyssel o sånt! och för att du älskar ebay, haha!

    Min mamma o blivande svärmor träffade henne iförrgår. saken e att mina föräldrar har köpt ayne-cheragh (spegel o ljusstakar) från Iran. För det e ju meningen att man ska behålla dem o ha det i sitt hem sen o det de hade köpt passade inte så bra med Shabnams grejer. Så nu ska jag oxå dit o kolla lite under jullovet.

    Det e nog inga problem för dig att få tag i vaser o dukar o blommor mm, det svåra är kanske "nötterna" mm. om man får tag på dem kan man ju alltid måla dem i matchande färger o så. har inte riktigt koll på vad man brukar ha. Och när du har bröd, ost o grönsaker (noon o panir o sabzi) kan man alltid fixa till det i ngn snygg modell, det finns ju överallt så det e bara att låta fantasin flöda!

  • Pagnie
    goli skrev 2012-12-17 20:51:10 följande:
    Pagnie, Pagnie, Pagnie... alltid så ambitiös! hahaha!

    Ja, det e klart att du kan fixa det själv o det kan jag säga helt ärligt eftersom jag vet att du gillar mycket pyssel o sånt! och för att du älskar ebay, haha!

    Min mamma o blivande svärmor träffade henne iförrgår. saken e att mina föräldrar har köpt ayne-cheragh (spegel o ljusstakar) från Iran. För det e ju meningen att man ska behålla dem o ha det i sitt hem sen o det de hade köpt passade inte så bra med Shabnams grejer. Så nu ska jag oxå dit o kolla lite under jullovet.

    Det e nog inga problem för dig att få tag i vaser o dukar o blommor mm, det svåra är kanske "nötterna" mm. om man får tag på dem kan man ju alltid måla dem i matchande färger o så. har inte riktigt koll på vad man brukar ha. Och när du har bröd, ost o grönsaker (noon o panir o sabzi) kan man alltid fixa till det i ngn snygg modell, det finns ju överallt så det e bara att låta fantasin flöda!
    haha ja vi får väl hoppas att jag kan klara det. men jag har 7 månader på mig så det är lugnt. Jag har hittat massa fina skålar och vaser och fat osv. Så det här ska nog bli bra. Inga problem med tyger och sen tänkte jag gå till en rammakare för att fixa spegeln som jag vill ha den.
    Hittade kandelabrar också som det verkar som dom oftast har. De är faktiskt inte så dyra om man hittar på rätt ställe.
    Men nötterna ser jag inte varför det skulle vara svårt? och om det blir svårt så har vi folk som ska till iran i vår så det är inga problem. så det löser vi allt.
    Men det kommer vi göra. kommer köra allt i vitt och silver så det blir stilrent och bra.
    Men vart köper man en koran då? Och ett bokställ?
  • kitkät

    Haha, snacka om att du är ambitiös, Pagnie! Men Mandis som är aktiv här ibland visade ju en bild på sin sofreh aghd som dem hade fixat själva, visst var det så? Du kanske kan hämta lite inspiration från henne och fråga om vart dom hittade grejsen. 
    Vad gäller vädret i Japan, så säger jag googla! Jag har googlat väderinfo om varje land som vi varit intresserade av. 

    Vad gäller kenzantours som du tipsade om goli så känns det inte som ett bra alternativ. Man får betala överpris för allt, just för att det är en resebyrå. Det är mycket, mycket billigare att boka flyg och hotell själv, istället för att gå via resebyråer! Vi kommer i alla fall inte göra det. 
    Ni kan ju googla själva på resor så länge, tills ni kan besöka olika resebyråer. Vi har googlat massor, och valt bort en del resor som vi från början kunde tänka oss pga olika anledningar. Det kan vara bra att googla själv först, även om man tänkt boka via en resebyrå, då får man ett hum om vad man är ute efter, hur det är i landet man tänkt sig, hur vädret är, osv. 

     

  • Pagnie

    ja det måste man vara ibland om man ska få det som man vill ha det. Och det vill vi ju. så nu sätter jakten igång på alla grejer som behövs. ska bli kul att försöka hitta allt så billigt som möjligt. blir ju lite utav en utmaning. och jag har 6 månader på mig ca. tror ni att jag klarar det?

  • kitkät

    Ja, det tror jag att du gör. Ta hjälp av din svärmor och/eller någon annan i din fästmans släkt som kan det där! Hur mycket billigare tror du att du kan komma undan med om du gör det själv jämfört med om du låter en "professionell" fixa det? 8000 kr är mycket pengar, så jag förstår att du hellre vill ordna det själv. Dessutom tycker ju du att det är kul att hänga på ebay och etsy, så det blir säkert ett roligt projekt för dig. Du får uppdatera oss när du kommit igång. 

    Jag har ännu inte hittat en makeupartist/hårstylist som jag känner 100% att jag vill boka. Och det känns som att jag borde boka någon väldigt snart. Det finns en som håller till i Norsborg, som tydligen ska vara väldigt duktig. Fler i min bekantskapskrets har tipsat om henne, oberoende av varandra. Jag mejlade henne och fick svar att hon tar 5000 kr för hår & smink. Det känns lite väl mycket, eller vad tycker ni? Tanken av att lägga så mycket pengar på hår & smink svider faktiskt. Jag lägger hellre dom pengarna på en klänning istället. Så jakten fortsätter och snälla, hojta till om ni stöter på någon bra. 

    Jag blev lite nyfiken, vad har man bröd, ost och grönsaker till på den persiska vigseln?  

  • goli

    Njae, vet inte riktigt om jag håller med där. Det som e så bra med att boka vie en resebyrå e just att man kan ändra o anpassa efter hur man själv vill ha det. Det de erbjuder är ju ett paketpris så man kan åka till olika ställen, lite det som Mandis och hennes man gjorde. För det kan ju bli ganska tråkigt att vara kvar på samma ställe i 2 veckor. Sen e det självklart billigare att boka via nätet men det känns tryggare via en resebyrå, om ngt skulle gå fel kan man ju alltid ringa dem o få hjälp, mer lättillgängliga osv. Men självklart ska vi kolla runt på nätet oxå, det gör vi! Du får hojta till om du hittar ngt bra, Kitkät!

    Pagnie, tror absolut att du fixar det. Gör en lista, som du ju älskar hahaha, o skriv upp vad du behöver. sen kan du göra en skiss på ung hur du vill att det ska se ut så det blir lättare. finns en del bilder på google oxå där du kanske kan få lite inspiration! O självklart så hjälper vi till här oxå, tyckte det var en bra idé av Kitkät att du kan fråga Mandis, de fixade ju sin själv. Så då har du en mall att utgå ifrån!

    Hahaha, Kitkät, det var en mycket bra fråga! Ja du, jag har faktiskt ingen aning! Det ska väl symbolisera ngt, typ dagligt bröd, men det enda jag minns (var så länge sedan jag var på ett persiskt bröllop med sofreh aghd) e att efter vigseln var vi så sjukt hungriga o då skickade de runt det fatet med noon-o-panir o sabzi o det var så otroligt gott! Pagnie kanske vet vad det symboliserar?


Svar på tråden Orientaliskt bröllop