• goli
    Äldre 7 Oct 13:27
    1418571 visningar
    3377 svar
    3377
    1418571

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Äldre 6 Nov 20:06
    goli skrev 2012-11-06 16:11:39 följande:
    Ja, förnuftet säger ju det... Men hjärtat och den biologiska klockan säger ngt helt annat! Skrattande

    Hur går det annars för er, tjejer? Något nytt på bröllopsplaneringsfronten? Våra inbjudningskort är färdiga... yeay! men kommer inte få se dem förrän till julen när vi åker hem till Sverige...
    ja precis. dom brukar inte sammarbeta faktiskt. men det får väl bli som det blir. Biologisk klocka alltså? men så gammal är du väl inte? Eller har jag blandat ihop helt nu?

    Vi måste göra våra inbjudningskort. men det har jag satt mannen på. får se om han får tummen ur och gör det och hemsidan. annars står det rätt still.
  • Äldre 6 Nov 23:42

    Först och främst: Välkommen september13! Trevligt att ha lite sällskap av någon som också ska gifta sig i höst. Både goli och Pagnie ska gifta sig till sommaren. Vilket datum har ni tänkt, september13? Vi ska gifta oss den 27 sept. Hur långt har ni kommit i er planering? Dela gärna med dig! 

    Visst är det trevligt med tillskott här i tråden, brudar? Jag haffade henne i "September-tråden", haha! Jag läste att hon är svensk och ska gifta sig med en syrian, så då bjöd jag in henne hit! Härligt med någon som också ska hålla ett svenskt/syrianskt bröllop. 
     
    Vi har inte kommit så mycket längre i planeringen förutom att ha bokat kyrka, festlokal, transport och fotograf! Vi har också tänkt beställa inbjudningskorten snart. Det blir nog från calligraphen faktiskt. 
    Smekmånad har vi också börjat spana lite på, vi har inte riktigt bestämt oss där, men det lutar som sagt åt Fillipinerna. Det är så himla vackert land och det som lockar mest är stränderna och äventyrsmöjligheterna. Det som är negativt är att det är ett väldigt fattigt land med en del kriminalitet. Men så är det ju oftast i sådana länder och det brukar ju oftast inte märkas av i turistorterna, men men... Har ni bestämt vart ni ska åka på smekmånad än då? Vill ni åka på en gång efter bröllopet eller kommer ni att vänta ett tag?

     

  • septem­ber13
    Äldre 7 Nov 16:25
    goli skrev 2012-11-06 14:06:52 följande:
    Hej September 12! Välkommen till vårt lilla gäng! Kul att du joinar oss! Vi andra har hunnit snacka en del o lärt känna varann så det vore roligt om du kunde berätta lite mer om dig o ditt kommande bröllop? Om du vill, alltså! Glad
    Hej på er tjejer!

    Tack för välkomnandet i det här forumet!

    Jag ska gifta mig i mitten av september 2013 som det ser ut nu. Min blivande man är syrian och jag svensk så det kommer bli ett blandbröllop.
    Kyrka, lokal och sångare är bokat men eftersom vi inte känner oss helt 100 på lokalen så kanske vi kommer byta (då kan även datumet ändras)
    Vi ska på bröllop i helgen i lokalen vi har bokat så vi får se då om allt verkar bra. Vi vart inte så jätte imponerad av kille som ansvarar för lokalen när vi träffade honom första gången.

    Eftersom jag är svensk så har vi valt att gifta oss i svenska kyrkan men festen kommer blir syriansk rakt igenomGlad  kommer nog ta ett tag innan jag vänjer mig vid tanken att det blir ca 400 gäster på mitt bröllop..haha... 

    Känns som vi inte kommit så jätte långt i planeringen men det får dra igång när allt med lokal och så är helt klart.
    Just nu letar jag efter massa inspirations bilder på bröllopsklänningar..känns som det roligaste med hela planeringenGlad

    Kan inte ni andra tjejer skriva en liten kort sammanfattning om ert stundande bröllop?
    Så slipper jag sitta och läsa igenom alla 17 sidor som ni lyckats producera.Flört
  • Äldre 7 Nov 16:52
    september13 skrev 2012-11-07 16:25:13 följande:
    Hej på er tjejer!

    Tack för välkomnandet i det här forumet!

    Jag ska gifta mig i mitten av september 2013 som det ser ut nu. Min blivande man är syrian och jag svensk så det kommer bli ett blandbröllop.
    Kyrka, lokal och sångare är bokat men eftersom vi inte känner oss helt 100 på lokalen så kanske vi kommer byta (då kan även datumet ändras)
    Vi ska på bröllop i helgen i lokalen vi har bokat så vi får se då om allt verkar bra. Vi vart inte så jätte imponerad av kille som ansvarar för lokalen när vi träffade honom första gången.

    Eftersom jag är svensk så har vi valt att gifta oss i svenska kyrkan men festen kommer blir syriansk rakt igenomGlad  kommer nog ta ett tag innan jag vänjer mig vid tanken att det blir ca 400 gäster på mitt bröllop..haha... 

    Känns som vi inte kommit så jätte långt i planeringen men det får dra igång när allt med lokal och så är helt klart.
    Just nu letar jag efter massa inspirations bilder på bröllopsklänningar..känns som det roligaste med hela planeringenGlad

    Kan inte ni andra tjejer skriva en liten kort sammanfattning om ert stundande bröllop?
    Så slipper jag sitta och läsa igenom alla 17 sidor som ni lyckats producera.Flört
    som sagt välkommen, vet inte om jag sa det. haha. Är lite uppe i det blå nu tror jag.

    Jag gifter mig med en iranier och jag är svensk. Så det blir ett svenskt/persiskt/kurdiskt bröllop så där har vi en del att få ihop. Men det ska nog gå.
    Det som är fixat är lokal och där ingår massor:
    limousine fotograf kameraman dekorationer mat öppen bar tårta blommor mat chokladfontän med fruktbuffe DJ brudbord barnrum med tillhörande barnvakt

    och säkert en massa annat som jag glömt bort. Sen har vi även fixat en till fotograf, ett ställe som trycker alla våra trycksaker så dom måste vi börja fixa med. Dock är det sambons jobb haha.
    Vi har även hittat kurdiska spelmän, kollat över sofre aghd, bokat kyrka.
    Sen har jag även köpt klänningen och valt vigselring.


    Ja det var lite kortfattat med var vi gjort. Känns som det inte är så mycket kvar i alla fall. Sambons kläder måste vi hitta också men det är ingen brådska.


    Ja just det vi gifter oss 13 juli. :D

  • Äldre 7 Nov 17:40

    September13, vilket liveband har ni bokat? 
    Vad är det som inte känns bra med han som är ansvarig för lokalen?

    Jag är syrian och min fästman är svensk. Vi bor i Örebro, men jag kommer ursprungligen från Stockholm. Vi kommer ha ca 220 gäster - varav 170 av dessa är mina gäster, haha. 

    Vi har inte heller kommit speciellt långt i planeringen, men det är på gång. Vi har bokat festlokal Panorama, Mariefreds kyrkan och bokat Rolls Royce för transport till kyrkan och festokalen! Och så har vi bokat en fotograf utöver den fotograf/filmkameraman som ingår i paketet hos Panorama. Det är allt vi har bokat. Nu måste vi boka syrianskt liveband och svensk Dj. Jag har kontaktat en Dj som verkar bra, men jag har inte fått något svar från honom än så det känns lite tveksamt.  

    Bor ni i Stockholm du och din blivande? Hur länge har ni varit tillsammans? Hur är det för dig som svensk att vara tillsammans med en syrian, har ni stött på många kulturkrockar?  

  • Äldre 8 Nov 12:43
    september13 skrev 2012-11-07 16:25:13 följande:
    Hej på er tjejer!

    Tack för välkomnandet i det här forumet!

    Jag ska gifta mig i mitten av september 2013 som det ser ut nu. Min blivande man är syrian och jag svensk så det kommer bli ett blandbröllop.
    Kyrka, lokal och sångare är bokat men eftersom vi inte känner oss helt 100 på lokalen så kanske vi kommer byta (då kan även datumet ändras)
    Vi ska på bröllop i helgen i lokalen vi har bokat så vi får se då om allt verkar bra. Vi vart inte så jätte imponerad av kille som ansvarar för lokalen när vi träffade honom första gången.

    Eftersom jag är svensk så har vi valt att gifta oss i svenska kyrkan men festen kommer blir syriansk rakt igenomGlad  kommer nog ta ett tag innan jag vänjer mig vid tanken att det blir ca 400 gäster på mitt bröllop..haha... 

    Känns som vi inte kommit så jätte långt i planeringen men det får dra igång när allt med lokal och så är helt klart.
    Just nu letar jag efter massa inspirations bilder på bröllopsklänningar..känns som det roligaste med hela planeringenGlad

    Kan inte ni andra tjejer skriva en liten kort sammanfattning om ert stundande bröllop?
    Så slipper jag sitta och läsa igenom alla 17 sidor som ni lyckats producera.Flört
    Men vaddå, det e ju bara 17 sidor... Flört hahaha! Insåg inte att det var så mycket förrän du skrev det! Lite stolt, måste jag säga...

    Vi är ett persiskt par som gifter oss den 3e augusti i Santa Marias festvåning som ligger nära Tensta. Vi kommer ha ca 150 gäster men när vi skrev gästlistan blev det lite fler men eftersom det är en del från Iran och det kan bli problem med att få visum så räknar vi inte med att alla kommer. Vi kommer viga oss muslimskt i en moské dagarna innan bröllopet men på själva bröllopsdagen viger vi oss borgerligt i Sollentuna. Klockan sex börjar festen med sofreh aghd och någon som läser en vacker dikt av en persisk poet och vi kör den symboliska versionen av en persisk vigsel, vi vill inte ha en imam i festlokalen.

    Jag har köpt min klänning och håller med om att det var den roligaste delen. Det är en kinaklänning, köpt från missfishbridal som jag e jättenöjd med. Sen har vi bokat en persisk Dj som ska köra både persiska och andra låtar och det senaste vi fixade var inbjudningskorten. Blommor och tårta ska vi fixa senare men det ingår i priset för festlokalen, maten mm. Just nu letar vi bil och fotografer!

    Var ska ni gifta er och vilken lokal har ni bokat?
  • Äldre 9 Nov 18:41

    Hur går det gör er, goli? Har ni hittat bil och fotograf än? Det är nog högtid att ni bokar det så snart som möjligt, med tanke på att ni gifter er under högsäsongen och just bilar och fotografer kan bokas upp långt i förväg! Jag satt och bläddrade i en bröllopstidning igår natt (på jobbet) och såg en företagsannons som hyr ut limousiner till bröllop osv. Då tänkte jag på dig! Deras hemsida är: www.hyrspecialbil.nu. Ni kan ju kika och se om det kan vara något! Dom finns i Stockholm, Odenplan. 

    Hur går det med jakten på en fotograf? Har ni kontaktat Oscars foto, som jag tipsade dig om? Annars finns det ett annat filmkamera-team som heter Roberts foto. Vi fick deras visitkort av ägaren till Panorama, han har samarbete med dom och Oscars foto (och några till). Men vi kommer nog välja Oscars foto,  då dom filmade/fotade min väninnas bröllop och filmen blev jättebra! 

  • Äldre 9 Nov 20:52

    Hej Kitkät!

    Hahaha! Vad gulligt av dig, tack ska du ha, ska kolla upp den sidan ikväll! Har fortfarande inte hittat något bra...

    Ja, vi ringde faktiskt till Oscars foto och han var jättetrevlig men det e lite svårt att ringa härifrån, linjen var dålig och hans svenska var inte så jättebra, haha, så lite problematiskt var det. Men han bad oss komma in till hans studio när vi åker hem över julen och kolla på hans album mm. Tror det blir bättre, faktiskt. Ska kolla upp Roberts foto också innan vi bestämmer ngt. Mailade mannen som har hand om vårt bröllop om han kunde tipsa oss om några som han samarbetat med o ngn vi kan förhandla om priset med men han spelar väldigt svår för tillfället och har inte svarat. Så lite blä känns det just nu... Vet inte riktigt om jag borde maila honom igen o påpeka det eller bara låta det vara? Vad tycker ni, tjejer?

    Hur går det själv? Hur långt har ni kommit?

  • Äldre 10 Nov 02:18

    Jag tycker absolut att du kan mejla honom. Varför inte? Om han inte svarar när ni ringer, så kanske han är lättare att få tag i via mejl. 

    Vi ska faktiskt också till Oscars fotoateljé och titta, det får bli någongång runt jul då vi ska till Sthlm. Haha, tänkt om vi skulle komma dit samtidigt... Glad 

    Just nu står vi återigen stilla i planeringen. Jag håller er uppdaterade när det rör på sig igen! Jag vill ju ha cupcakestårta istället för klassisk bröllopstårta, så jag fick i uppdrag av Panorama att leta upp inspirationsbilder av hur jag vill att tårtan ska se ut och mejla till dom. 

  • Äldre 10 Nov 17:08
    kitkät skrev 2012-11-10 02:18:08 följande:
    Jag tycker absolut att du kan mejla honom. Varför inte? Om han inte svarar när ni ringer, så kanske han är lättare att få tag i via mejl. 

    Vi ska faktiskt också till Oscars fotoateljé och titta, det får bli någongång runt jul då vi ska till Sthlm. Haha, tänkt om vi skulle komma dit samtidigt... Glad 

    Just nu står vi återigen stilla i planeringen. Jag håller er uppdaterade när det rör på sig igen! Jag vill ju ha cupcakestårta istället för klassisk bröllopstårta, så jag fick i uppdrag av Panorama att leta upp inspirationsbilder av hur jag vill att tårtan ska se ut och mejla till dom. 
    Hahaha! Jag lovar att om jag åker dit vid jul och ser andra personer där kommer jag gå runt o ropa: "Kitkät?" tills någon svarar...

    Mmmm, cupcakes... Tungan ute Har ni funderat på vilka smaker ni vill ha? Vi ska ha en klassisk bröllopstårta men när det gäller att välja typ... ja, låt oss bara säga att det blir väldigt väldigt svårt att begränsa sig! Har du hittat några inspirationsbilder då? Har du kollat in Chokladhuset?
    www.chokladhuset.com/gallery_48.html
Svar på tråden Orientaliskt bröllop