• Fremm

    Vinterbröllop 2012-2013

    Hej!


    Kanske finns det redan en tråd med brudar som gifter sig den kommande vintern?


    Tipsa mig gärna om dessa annars.


    Jag är precis i startgroparna att planera vårt kommande bröllop som blir på nyårsafton i år. Ser att det är många som planerat sen mer än ett år innan så jag börjar känna mig lite smått stressad.


    Min M2B friade till mig kvällen innan vi gick på semester och jag blev så klart överlycklig och vi ville inte vänta för länge med att gifta oss dessutom har han varit gift innan och det va ett sommarbröllop och eftersom sommarbröllop är så vanliga så fick det bli ett vinterbröllop.


    Men som sagt jag har inte varit på mer än ett vinterbröllop och det va ett tag sen så jag kommer inte ihåg detaljerna kring det mer än att det va supervackert, men det va i februari och massor med snö. Det kan man ju inte garantera att det blir i år.


    Snälla kan vi inte samlas här och bli ett gäng brudar som planerar tillsammans, annars tipsa om någon annan liknande tråd, vore kul om vi blev ett gäng brudar som kunde följas åt och som precis som jag är i startgroparna med deras planering... om det finns?


    VÄLKOMNA och hoppas ni hittar hit!!

  • Svar på tråden Vinterbröllop 2012-2013
  • smulan8118

    Jag skulle ju in till stan och  göra så mycket idag, prova klänning, beställa brudbukett, boka frisör o smink.
    Vad fick jag gjort? Jo jag provade klänning å hittade en som jag fastnade för givetvis. Men jag som hade tänkt att beställa från kina... nu vill jag inte det längre och budgeten spricker givetvis.

    Fick en smärre chock hur dyrt det är med make up och hår! 1600 för en make up? Jag tyckte det var riktigt dyrt...
    Å håret, ALLA frisörer tjatar om löshår för att man har kort hår. Jag sa flera ggr att nej, jag vill inte ha löshår...men de fortsätter mala på. Blir så sur! Man måste inte ha långt hår för att stå brud... 
    Så jag har fortfarande inte bokat hår o make up. 

    Blommorna då, nää där blev det också platt fall. Iaf där jag var inne... på den första kunde hon inte ge prisuppgift då hon som gör brudbuketterna var ledig, på det andra stället sa hon emot mig på allt och verkade inte veta något. Jag är florist själv från början så jag vet vad jag vill ha och vad som finns. Men nej då, hon tyckte alla mina idéer var dåliga. Behöver jag säga att det inte blev någon beställning? =)

    Jaaa så är det, typiskt med klänningen. Jag vet inte hur jag ska göra.  Funderar på att beställa underkjol, bolero, slöja från nätet (kina ev) och köpa klänningen i butiken. Tror ni det går med på det? Får ju ner priset lite då förhoppningsvis...

    Fremm, vad skulle det kosta hos sömmerskan att fixa ( sy in) din klänning? fick du pris?
    Försöker även att väga om det fortf är värt att beställa från kina. Om man ska räkna med tull, moms, frakt, ev. kostnad hos sömmerska för att sy in/ut/upp så närmar det sig ju priset för klänningen i butiken.  

  • Fremm

    Smulan8118, skrev ju lite i den andra tråden oxå - jag tar 900 kr för en makeup med provsminkning och brynplock, men vet att det brukar vara dyrare i större städer, kan du inte kolla om det finns andra alternativ på makeupartister? Eller finns det bara denne.

    Roligt att du hittade din brudklänning, det är ju så viktigt att det känns rätt så jag tycker absolut att du ska köra på det och köpa tillbehören billigare (på nätet eller annanstans)...

    Låter som trista frisörer som inte kan göra snygga brudfrisyrer av kort hår? Va besviken man blir när de inte är proffessionella och lyhörda, hoppas du hittar någon som lyssnar och kan!

    Sömmerskan uppskattade att det skulle kosta 5-600 att sy in min klänning, tror hon är rätt billig så det känns helt okej... om det blivit för dyrt hade det ju varit enklare att beställa en ny i rätt storlek men nu känns det bra så här. Min klänning kommer då gå på 1600, tull 300, sömmerska 600 =2500 kr, om man bortser från underkjolen med mera... inte farligt alls. :)

  • smulan8118

    Fremm... den enda extra kostnaden blev alltså tullen för dig, ingen moms eller adm. avgifter?
    Jag velar å velar... du beställde ifrån jenjenhouse va? De är ju mkt billigare än Landy bridal men jag får ju inga svar från jenjen, å det känns ju aldrig bra. Skulle dessutom vara tryggt att se klänningen som de skulle sy den. ÅHHH, så svårt!

    Jag har hittat flera som sminkar... har hittat ett ställe som gör både hår och make up. Men frågan är ju om det är en "riktig" make up artist som sminkar då eller om det är frisören... Jag vill ju att det ska bli bra också. =) 

  • Sofiiiz
    smulan8118 skrev 2012-09-21 20:54:44 följande:
    Idag var vi inne på smycka o kikade på ring.
    Hittade en som jag blev kär i direkt, men den var i vitt guld å det vill jag inte ha...jag vill ha i rött guld. Det passade dessutom bättre till förlovningsringen.
    De hade ingen prisuppgift på den kombon just då...åhhh....vill så gärna veta. Vad tror ni det skiljer i pris på rött vs vitt guld? den i vitt kostar 7890.-
    På smycka kan du få exakta priser om du frågar, vi beställde där och har "skapat" egna ringar från deras classic collektion. Men vitt guld är dyrare än rött, priset beror ju på vad guldet är värt - olika priser kan ju skilja från dag till dag. Men jag skulle gissa på att de kanske skiljer 1000:-
  • Fremm
    smulan8118 skrev 2012-09-23 22:17:51 följande:
    Fremm... den enda extra kostnaden blev alltså tullen för dig, ingen moms eller adm. avgifter?
    Jag velar å velar... du beställde ifrån jenjenhouse va? De är ju mkt billigare än Landy bridal men jag får ju inga svar från jenjen, å det känns ju aldrig bra. Skulle dessutom vara tryggt att se klänningen som de skulle sy den. ÅHHH, så svårt!

    Jag har hittat flera som sminkar... har hittat ett ställe som gör både hår och make up. Men frågan är ju om det är en "riktig" make up artist som sminkar då eller om det är frisören... Jag vill ju att det ska bli bra också. =)
    Ja alltså jag fick betala till DHL som levererade och det va 300 kr nånting men då beställde jag brudklänning, underkjol, garderob, skor och cape så det va inte mkt som tullen kostade... eller vad det nu är som ingår i det priset...?

    Jag är nog lite mer vi kör så får vi se hur det går, min m2b oxå... så jag hade bara läst recensionerna på jenjenhouse om klänningen, och i trådarna här på BT de flesta va nöjda och det körde jag på. Fick ju ha i åtanke att det va en kopia och så värst stora bilder är det ju inte heller man får se på klänningarna men jag blev ju jättenöjd men det blir kanske inte alla även om jag tror majoriteten har blivit det. Jag mailade till dem i efterhand och då fick jag svar efter någon dag men det handlade ju om den beställning jag gjort.

    Vi kommer beställa tärn och näbbklänning därifrån nu när lönen kommit, ska bli roligt. Verkar som min mor och lillasyster oxå kommer att beställa därifrån nu så vi är nöjda. :) Va kostade klänningen du hittade i butik? Där vet du ju exakt hur den ser ut det är ju lite mer lotteri att köpa via nätet men om det blir rätt så kommer man ju väldigt billigt undan jämförelsevis... det är inte lätt beslut, du måste göra det du själv känner...

    Nä det är helt klart olika hur duktiga de är som sminkar, en MUA kan ju vara jätteduktig och lyhörd, utbildad eller inte medan en annan inte är det... många kallar sig MUA även om de inte har någon direkt utbildning eller erfarenhet mer än att de arbetar med att sälja makeup... det bästa är väl att du får en provsminkning och skulle du inte bli nöjd så är det ju bara den du behöver betala för (den brukar ju vara mkt billigare än själva brudsminkningen)...
  • Fremm


    Nu har vi fått hem servetterna från Duni och ett litet bakslag mötte oss, hade tänkt rulla servetterna men det blev på tok för tunnt och servettringen som visst är rätt stor (kanske är meningen att de skulle vara till riktiga linneservetter?) så jag har fått tänka om... vilket tycker ni är finast av de två på bilden...

    Själv tycker jag det ser lite prydligare ut med den till vänster men den blir oxå på gränsen till för tunn då servettringen lutar nedåt... den till höger passar egentligen bäst till servettringen då servetten fyller ut bättre men vill inte att det ska se för trist ut eller typ barnkalasaktigt då man ofta gör så med servetterna och stoppar dem i glasen ;) om ni förstår hur jag menar... fast nog kommer servettringen mer till sin rätt när jag har servetten så... nå va tycker ni brudar?
  • Sofiiiz

    Har beställt gåvor till gästerna idag, ska bli spännande att se hur de ska bli.
    Har specialbeställt choklad med våra initialer på.

    Ska ni ge några gåvor?

  • Fremm
    Sofiiiz skrev 2012-09-26 13:35:58 följande:
    Har beställt gåvor till gästerna idag, ska bli spännande att se hur de ska bli.
    Har specialbeställt choklad med våra initialer på.

    Ska ni ge några gåvor?
    Åh va fint, vi ska ha små söta askar som föreställer brudar till tjejerna och brudgummar för killarna och i dem blir det något godis men vet inte vad än, tycker de bröllopsrelaterade godiset är så dyrt men vi får se. Blev nyfiken på det du beställt, har du någon länk? Vad kostade det?
Svar på tråden Vinterbröllop 2012-2013