• Js Fästmö

    Blivande fruar 2014

    Hej! Någon mer som ska gifta sig 2014? Tänkte det kunde vara kul att samlas på ett och samma ställe. :) Hur, när och var ska ni gifta er? Vi har inte riktigt bestämt plats än, men borgerligt blir det. Jag kommer köpa lite "då och då" för att hålla nere kostnaderna som annars lätt hamnar på de sista sex månaderna. Och det enda vi vet än är datumet, det blir ett junibröllop, och att vi skall åka på bröllopsresa så snart inpå vigseln vi bara kan. Så kör på, berätta allt. :) Och en sista sak... visst känns det som hundra år bort. ;)

  • Svar på tråden Blivande fruar 2014
  • Sandrajavisst

    Hej var ett tag sen jag skrev i denna tråd! Jag tycker vi fastnat lite. Ska nog försöka sammanställa en inspirationsbok och sen håller vi på att kolla upp vilka inbjudningskort vi ska ha:) nu ska vi boka in ett möte med cateringfirman, ska beställa pop pomp och sen skulle jag nog behöva åka till lokalen och kika igen. Måste ju bestämma hur vi ska ha borden för att kunna bestämma dekorationer.

  • Tjörnbrud

    Hej, hoppar in här :) Vi gifter oss 19 juli 2014 i Stenkyrka utanför Skärhamn. Min blivande ringde och bokade i fredags, känns helt otroligt :) vi vet vilken lokal vi vill ha och har kontakt med en fotograf. Vet färgtema, kommer gå i lite skärgårdstema med färgerna kungsblå, röd och vit samt snäckor och vad vi kan hitta vid havet. Vi har likadana förlovningsringar, schalins Davos. Min blivande vill inte ha en till utan graverar in datumet i förlovningsringen. Jag vet på ett ungefär hur vigselringen ska se ut men inte hittat den rätta än, men inte kollat så mycket ännu. Vi funderar på att gå göra en hos guldsmeden. Hoppas det går bra för er.

  • Oprekär

    Alltså om man får lov att "klaga" lite, så hade det varit så himla mycket enklare att vigas kyrkligt! Det känns ju som att allt är "färdigt" då, med sittplatser och musikant tillgänglig och prästen får man på köpet Tungan ute Vi ska vigas borgerligt och vi får ju verkligen klura ut allt från scratch, t.ex. vart ska vi vara? En otroligt vacker plats med utrymme för 90 gäster som inte är beroende av bra väder? Lättare sagt än gjort. Lutar dock starkt åt utomhusvigsel, med en stensäker plan B givetvis.
    Vi har haft en ganska klar bild av hur vi vill ha middag + fest sedan dag 1 i princip, men detta med vigseln verkar bli en utmaning!

  • Nalaling

    Hej!
    vi ska gifta oss den 5e juli 2014, vi sitter väl och försöker komma på budget och gästlista nu, ringar är klara, min kommer att vara fråns hans sida av familjen, en enkel guldring då förlovningsringen tar åt sig seendet. hans ring blir från min sida av familjen oxå en enkel guldring. just nu har vi 35 000kr och vi vet inte alls hur mycket vi behöver, förtillfället är gästlistan på 45, men vi funderar även påp om vi skall dra ner dden till 20 st. för vi vet inte riktigt hur vi skall spara och till hur mycket.
    hur läser ni matfrågan? vi skall antagligen ha buffe, men vill inte slänga ut så mycket pengar på mat... så vi har inte bestämt oss hur vi skall göra.. hur skll ni göra?

  • Power of Love
    Oprekär skrev 2013-05-19 22:07:26 följande:
    Alltså om man får lov att "klaga" lite, så hade det varit så himla mycket enklare att vigas kyrkligt! Det känns ju som att allt är "färdigt" då, med sittplatser och musikant tillgänglig och prästen får man på köpet Tungan ute Vi ska vigas borgerligt och vi får ju verkligen klura ut allt från scratch, t.ex. vart ska vi vara? En otroligt vacker plats med utrymme för 90 gäster som inte är beroende av bra väder? Lättare sagt än gjort. Lutar dock starkt åt utomhusvigsel, med en stensäker plan B givetvis.
    Vi har haft en ganska klar bild av hur vi vill ha middag + fest sedan dag 1 i princip, men detta med vigseln verkar bli en utmaning!
    Vi gifter oss också borgerligt. Jag har också tänkt att det skulle vara lättare att vigas i kyrkan men samtidigt är det ju roligare att få vara med att påverka utformningen i vigseln än att det ska vara del av en gudtjänst som har en ordning att följa.

    Vi har kommer ha vigseln i ett brödraskaps cermonisal (sedan har vi festen i deras festlokal). 
    Våra problem är hur vi ska ha stolarna. Vi kan inte bestämma oss om vi ska ställa iordning dem som i en kyrka där alla stolar riktas åt samma håll eller om vi ska ha dem som de står idag, längs långsidorna (två rader längs varje långsida) riktade motvarandra.

    I det senare alternativet tänkte vi att vi kunde vara mitt i salen. I så fall kommer alla att se bättre. Jag tycker alltid det är så tråkigt med kyrkor att man aldrig ser vad som händer där framme, har nämligen inte fått möjligheten att sitta på de närmsta anhöriga raderna utan hamnat på de längre bort. Just därför lutar det åt att ha stolarna som de står idag men vi får se. Gillar även tanken med att ha alla mina vänner och släkt runt om kring mig istället för bakom mig.Glad

    Sedan vet jag inte riktigt hur vi ska göra med musiken. Vi vill ju ha ingångsmusik och så har vi en vän som kommer sjunga solosång och det vill vi ju ha musik till. Det finns en orgel men jag gillar inte orgelmusik. Måste kolla med lokalansvarig hur det ser ut med annan musik möjlighet.  
  • Tjörnbrud

    Vet inte om det går att ladda upp bilden från denna dator, gör ett försök. Jag och min blivande var ute på stan och såg denna ringen i ett skyltfönster, var ju bara tvungen att gå tillbaka och prova. Jag fullkomligt älskar ringen. Vill dock ha den i rött guld tror jag. Hon som hjälpte oss sa att de kunde "jacka ur" undertill så den ska passa lite bättre med min förlovningsring. När jag provade den kändes det så rätt, men nu när jag ser bilderna så är jag inte lika säker. Men det blir nog bättre om den "klickar i" bättre, då blir det nog bra. kom gärna med åsikter vad ni tycker?

  • Tjörnbrud

    Lyckas inte få upp någon bild, får återkomma. Vigselringen är så otroligt fin, precis som jag önskat mig. De kommer passa jätte bra ihop när det är rätt storlek och allt också. Men de är tid kvar så man hinner kanske hitta någon annan underbar ring ;)

  • HalkatlaNr1

    Råkade hitta min ring igår.. Den bara råkade att bli köpt oxå.. =D
    Jag har alltid gillat blått så det blir några blå safirer o några
    diamanter.. Vi har väl kommit fram till att det bara blir jag som
    ska ha en ring till.. Så en liten sak till klar..

    Men hur vi ska göra med inbj.kort, festprogram o sånt vet
    ja inte alls än.. Om vi nu ska ha program o så.. Sitter o tittar
    efter snygga, enkla o inte alltför dyra kort.. Nån som har
    förslag på o kanske länk till nått bra ställe?

    Ska boka kyrkan snart oxå men har kommit i bråk med den
    präst som har hand om våran kyrka. (Vi var inte överrens
    om hurvida vi skulle få döpa vår dotter en lördag lr ej..
    Dock blev det en lördag. Tror jag är envis..)

  • MH2014

    Är ganska lugnt här hemma,,,8 månader+ kvar!! Känns som om vi har riktigt bra koll på det mesta. De flesta dekorationer är gjorda och inköpta, bara snittblommor som fattas och det fixas ju samma dag :) Fotograf funderingar och transport under hela dagen som är de stora funderingarna nu. Provade lite fler klänningar igår, och det blir en festblåsa och ingen traditionell brudklänning :) Har bara inte bestämt mig än men har hittat två kandidater! Men ska prova flera :)

  • Js Fästmö
    HalkatlaNr1 skrev 2013-05-22 09:36:00 följande:
    Råkade hitta min ring igår.. Den bara råkade att bli köpt oxå.. =D
    Jag har alltid gillat blått så det blir några blå safirer o några
    diamanter.. Vi har väl kommit fram till att det bara blir jag som
    ska ha en ring till.. Så en liten sak till klar..

    Men hur vi ska göra med inbj.kort, festprogram o sånt vet
    ja inte alls än.. Om vi nu ska ha program o så.. Sitter o tittar
    efter snygga, enkla o inte alltför dyra kort.. Nån som har
    förslag på o kanske länk till nått bra ställe?

    Ska boka kyrkan snart oxå men har kommit i bråk med den
    präst som har hand om våran kyrka. (Vi var inte överrens
    om hurvida vi skulle få döpa vår dotter en lördag lr ej..
    Dock blev det en lördag. Tror jag är envis..)

     


    Vad kul med en ring som "inte alla andra har"! Och då har du ju färgtemat klart också. ;)


    Tycker att Caligraphen har bra när det gäller inbjudningskort, och olika prisklasser. Man kan ju få dem billigare om man väljer att montera program och så själv.


     


    http://www.calligraphen.se/se/calligraphen-ab-portal/startsida

Svar på tråden Blivande fruar 2014