• mingla

    Vi får inte för prästen....

    Jag har haft en dröm sedan liten att min pappa följer mig fram till min blivande make ine i kyrkan. Vi får inte för prästen. Hon säger att det är som om kvinnan är en ägodel som överlämnas och därfär måste jag och min sambo gå in tillsammans in i kyrkan...Jag vill inte det!!!!! får det vara s¨här<????

  • Svar på tråden Vi får inte för prästen....
  • Bobbo
    Aniara4 skrev 2012-05-22 12:13:46 följande:
    Jag tror jag nöjer mig med att upprepa det jag sa tidigare.

    I kyrkan är det prästen som bestämmer.
    Deal with it.
    Eh... för att?? Så man ska inte kunna ifrågasätta en präst då eller?
  • Kjell Präst
    Bobbo skrev 2012-05-22 12:01:21 följande:

    Om jag vill att en manlig kusin eller min bror följer mig - är det ok då?? Och VARFÖR är det så laddat att man vill att pappa följer med?? Man kanske inte har sin mamma i livet och inga syskon? Ska man gå ensam då?


     


    Nej, det är inte mer okay. Och nej, man behöver inte gå ensam - man kan gå med sin blivande man.
  • darkHorse
    Anneli256 skrev 2012-05-22 08:15:51 följande:

    ...
    och ska jag vara ärlig så var jag faktiskt inte fullt insatt i den ursprungliga betydelsen av brudöverlämning innan jag började planera inför vårt bröllop.. hade inte tänkt på det helt enkelt.. Jag funderade faktiskt över hur vår pastor skulle ställa sig till detta.. Det jag vill säga är att bara för att vissa ibland har drömmar eller önskemål så är det just drömmar det är.. precis som TS skriver..det har varit en dröm sedan hon var liten... Vilken liten flicka tänker på symboliken i något sådant? Nu vet hon den ursprungliga meningen..hon vet vad just den prästen som dom ska ha anser i frågan.. hon har fått veta vad många här på BT tycker i frågan.. Men det är ju fritt fram för henne och andra att få ha sina drömmar ändå..
    ...


    Här tycker jag att du sätter fingret på en viktig punkt. Det dyker med jämna mellanrum upp brudar på BT som vill gå in med pappa för att dom tror att det är tradition och har aldrig reflekterat över betydelsen. Jag tycker det är en väsentlig skillnad mellan att i fall 1:
    veta bakgrunden till brudöverlämning fundera över hur sina gäster kommer uppfatta signalerna, tänka på hur kvinnors situation runt om i världen ser ut (även i Sverige tvångsgifts fortfarande kvinnor bort), fundera över varför det alltid, alltid är män som ska leda in kvinnor  och DÄREFTER besluta sig för att man fortfarande vill ha brudöverlämning, för att man tror inte att symboliken är tillräckligt stark.
    Och fall 2 där man vill ha överlämning för att man har sett det på film, man gillar sin pappa och man tror det är tradition, eller en valfri kombination av föregående skäl.

    Jag har faktiskt hört historier här på BT av brudar som blivit lite ledsna efteråt av att ha haft brudöverlämning, eftersom de inte hade tänkt på symboliken. Hade de gjort om sitt bröllop hade de valt att gå in med sin blivande. Jag har också hört historier om gäster som reagerar väldigt negativt på symboliken, men kommit överens om att inte säga något till brudparet för att inte göra brudparet ledsna.
  • Cosy
    Bobbo skrev 2012-05-22 12:10:28 följande:
    Och om prästen nu inte är dömande, varför säger han/hon nej då?? Det är en fördom att man blir "överlämnad" i dagens samhälle, det blir väl ingen nuförtiden? Innebörden av traditioner kan man väl ändra!
    För att han jobbar där... Jag hade ogillat att någon kom och ändrade på saker i mitt arbete för att de inte tyckte om mitt upplägg.

    Men lilla fröken bobbo kan vi inte bara konstatera att folk tycker olika. Det känns som de flesta här inne(på denna tråd) är för att man ska välja själv men även att de accepterar andras beslut och omdömen och respkterarar deras arbetsplast även om de inte håller med dem. 

    SEn för det andra med en godkommunikation så kan man lösa det mesta. Vill man gå in med sin far så kanske brudgummen(förutsätter att det är en man i detta fall) får gå in med någon av sina föräldrar

    Var på ett bröllop en gång där brudgummen stod där framme själv med prästen och när brudmarshen spelade kom hans brud in själv. Vilket är ganska trevligt för då kan alla se hennes klänning utan att det går en man i vägen.Flört

    Tycker inte att det är okej att försöka köra över en stackars präst som bara försöker vara er tillags men har vissa åsikter som personen står för. Vill man gifta sig i kyrka bör man ha i bakhuvudet att det finns vissa traditoner inom kyrkan som är brukligt. Vill man inte följa dessa seder kanske ett övervägande till en alternativ sätt att ingå äktenskap på.

    ps. jag är för alla typer av äktenskap så länge ingen försöker trycka ner det i halsen på mig. Ville bara säga det så jag inte får det i bakhuvudet. 
    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Nudax
    snowstars skrev 2012-05-22 10:34:33 följande:

    Så här ser jag på saken:


     


    De allra flesta som VILL gå in med sin pappa grundar det på någon romantisk föreställning vi har fått från filmer (fråmst från USA) om att det "ska" vara så. Och det vore väl inget i sig om det inte var för att symboliken i handlingen är att pappan lämnar över sin dotter som en ägodel till hennes man. Det spelar ingen roll att det betyder något helt annat just för den bruden som VILL, symboliken finns där ändå. Och genom att upprepa den här handlingen så kommer symboliken alltid finnas kvar. Vill man väldigt gärna gå in med någon kan man väl göra en grej av det, att gå in med mamma till exempel (som för övrigt ofta är den som en dotter står närmast). Eller gå in själv, det tycker jag vore det ultimata om man nu inte vill gå in tillsammans.


     


    Sverige är ett land som kommit väldigt långt i sitt jämställdhetsarbete men jag upplever att vi är på väg att ta ett kliv bakåt. Inte bara på grund av brudöverlämning naturligtvis men den är en del av alla miljoner intryck som vi får med oss i livet och till slut tycker är naturlig. Idag hyllas hemmafruarna från 50-talet och man glorifierar och romantiserar gamla traditioner där män äger kvinnor. Även om de flesta kvinnor idag är självständiga är det inte något som man kan ta för givet.


     


    Dessutom tycker jag att det är skrämmande att kalla en präst som verkligen tar ställning i jämställdhetsfrågan att kalla denne för trångsynt eller att de som vill ha brudöverlämning är nytänkande. Det är också respektlöst att tycka att prästen ska ställa upp på vad som helst för att brudparet VILL. Jag skulle till exempel inte ställa upp på vad som helst hemma i mitt vardagsrum.


  • Nudax
    Bobbo skrev 2012-05-22 12:01:21 följande:

    Kyrkan är till för oss ALLA, så man kan inte jämföra det med sitt egna vardagsrum. i Guds hus är alla välkomna, och prästen jobbar där. Om jag vill gå fram till altaret med min pappa eller mamma så anser jag inte att prästen har rätten att döma mig för att jag väljer att gå med någon av mina föräldrar.


    Det är Guds hus, inte prästens. Om han/hon motsätter sig att ens egen förälder eskorterar en till altaret så kan prästen ifrågasätta sig själv varför han/hon blev präst överhuvudtaget.


    Om jag vill att en manlig kusin eller min bror följer mig - är det ok då?? Och VARFÖR är det så laddat att man vill att pappa följer med?? Man kanske inte har sin mamma i livet och inga syskon? Ska man gå ensam då?


     


    Och man kanske VILL att ens make ska se en precis när man tar steget in i kyrkan!! Vi har sett det i många filmer visst, men är det FEL att vilja det?!


    Om det nu inte har något med stereotypa könsroller att göra utan enbart egen fri helt norm-opåverkad vilja (om sådan existerade) så hur kommer det sig att du automatiskt tänker på detta vis och inte i att bruden står framme vid altaret och får se mannen "ta första steget in i kyrkan" och gå fram till sin brud? Eller ledas in av sin mamma/pappa/faster/bror fram till bruden? Vi ÄR påverkade av normer, går inte att komma ifrån.

    Är det fel då, som du frågar? Nä, för så är det. Det är jättebra om man är medveten om att man har påverkats i sina tankar och val men sen får man naturligtvis välja att göra precis som man vill. MEN så får även prästen. Prästen ska stå där framme och "viga inför Gud och denna församling" och hur ärlig och fin vigsel skulle det bli om prästen inte tror på det som sker och sägs under vigseln? Själv väljer jag att gifta mig borgerligt just för att få välja precis hur vi vill ha det, i stort sett. Jag respekterar alla som har en tro på Gud men eftersom jag inte har det på det sättet blir det inte en äkta och ärlig vigsel för mig om jag ska vigas "inför Gud" och "lova inför Gud". Vi kommer ha en del traditionellt och annat inte. Mitt val, för att jag kan. Hade jag vigt mig i kyrkan hade jag fått respektera de normer och regler som gäller där.
  • knyttan
    Bobbo skrev 2012-05-22 10:16:59 följande:
    Och OBSERVERA ordvalet "kvinnans val"... eller är hon så omyndigförklarad att hon själv inte får välja om hon vill ekorteras den hon vill? Jag tror på den egna viljan iaf och är trött på trångsynta pekpinnar som lägger näsan i blöt om hur andra faktiskt vill ha det.
    Oj detta har jag kommenterat massvis av gånger... Jag som skulle hålla mig utanför den här tråden, men det gick visst inte!

    Bara för att en kvinna väljer någonting så blir det automatiskt jämnställt, självständigt osv. Vi lever alla under påverkan från kulturen som vi växer upp i och formas av. Väljer man en brudöverlämning så väljer man att ingå i en berättelse om ofria kvinnor som lämnas bort av sina pappor, och jag tycker inte det är något fint i det, lika lite som jag tycker det är "fint" att man väljer att ta på sig slöja för att vara anständig och ärbar och så vidare. Många kvinnor som bär slöja väljer det helt frivilligt, därför att det är en del av kulturen som de är uppvuxna i och påverkade av.
    Valfrihet innebär i stort sett att man väljer det man är uppvuxen och uppfostrad med, det är därför som kvinnor fortfarande tar största delen av föräldraledigheten och fortfarande har lägre snittlön än män. Idag. I Sverige.
    Om man verkligen menar att man vill ha jämnstäldhet och kvinnors absolut fria val, då måste man också acceptera att det innebär ett ständigt frågasättande och kämpande MOT vad som på ytan ser ut som valfrihet...
    Till syvende och sist så ja - man får välja själv, OM man kommer överens med prästen. Ingen av oss brudöverlämningsmotståndare här kommer att storma in under vigseln och mota bort pappsen. Men på samma sätt som yttrandefrihet inte innebär att man får säga vad man vill utan att bli emotsagd så är brudöverlämning en sådan grej som man visst kan välja att göra... men man kan inte bestämma över vad andra tycker om det, och hur de uppfattar människor som väljer sådana saker... Några tycker det är fint med brudöverlämning, kul för er, jag tycker det är trashigt och våpigt. Så nu har jag sagt min åsikt, lika mycket värd som någon annans.

    Slutligen ifrågasätter jag också STARKT de som försöker få detta med brudöverlämning till att vara något progressivt och nymodigt, i stil med att tillåta kvinliga präster eller samkönad vigsel. Det är ungefär som att börja göra reklam för kyskhetsbälten och säga att det är en hipp och ny trendig grej. Tack men nej tack.
  • aniara

    Heja knyttan och alla ni andra tjejer som kämpar FÖR jämlikhet och MOT könsroller!

  • Aniara4
    knyttan skrev 2012-05-22 18:31:42 följande:
    Till syvende och sist så ja - man får välja själv, OM man kommer överens med prästen. Ingen av oss brudöverlämningsmotståndare här kommer att storma in under vigseln och mota bort pappsen. Men på samma sätt som yttrandefrihet inte innebär att man får säga vad man vill utan att bli emotsagd så är brudöverlämning en sådan grej som man visst kan välja att göra... men man kan inte bestämma över vad andra tycker om det, och hur de uppfattar människor som väljer sådana saker... Några tycker det är fint med brudöverlämning, kul för er, jag tycker det är trashigt och våpigt. Så nu har jag sagt min åsikt, lika mycket värd som någon annans.

    Slutligen ifrågasätter jag också STARKT de som försöker få detta med brudöverlämning till att vara något progressivt och nymodigt, i stil med att tillåta kvinliga präster eller samkönad vigsel. Det är ungefär som att börja göra reklam för kyskhetsbälten och säga att det är en hipp och ny trendig grej. Tack men nej tack.
    Amen!
Svar på tråden Vi får inte för prästen....