• mingla

    Vi får inte för prästen....

    Jag har haft en dröm sedan liten att min pappa följer mig fram till min blivande make ine i kyrkan. Vi får inte för prästen. Hon säger att det är som om kvinnan är en ägodel som överlämnas och därfär måste jag och min sambo gå in tillsammans in i kyrkan...Jag vill inte det!!!!! får det vara s¨här<????

  • Svar på tråden Vi får inte för prästen....
  • BlackWIngedAngel
    Lady Lancelot skrev 2012-05-19 11:47:35 följande:
    Oj nu blev jag nervös, jag vill oxå bli inledd av min far. Sen vill jag även få tillåtelse att ha svärd i kyrkan då vårat bröllop är ett medeltida. Så jag hoppas verkligen att våran präst inte motsätter sig detta..
    Har svårt att tänka mig en kyrka som skulle tillåta svärd vid vigseln. Det hade man inte i kyrkan på medeltiden heller. Varför inte lämna det i vapenhuset? Det var ju liksom det som det utrymmet skapades för.? (Ber om ursäkt för att detta var ot.) 
  • darkHorse

    Inser när jag läste om mina inlägg att de kanske lät lite arga, men jag känner ganska starkt i frågan
    Givetvis hoppas jag att TS och alla andra kommer ha en fantastiskt dag, och om brudöverlämning är jättejätteviktigt och prästen inte vill kan man kanske fundera på om inte en borglig vigsel kanske passar ännu bättre?

  • BlackWIngedAngel
    Anneli256 skrev 2012-05-19 18:07:18 följande:

    Flera här i tråden har skrivit att man ska respektera Svenska kyrkans regler och seder samt att prästen har ett ansvar inför hela församlingen. Men då ställer jag mig frågan hur det kan vara att vissa präster tillåter denna sk "kvinnoförnedrande" ritual.. eller har inte dom församlingarna äldre personer som kanske tar illa vid sig om dom råkar uppleva detta.. Nej detta handlar om en personlig uppfattning som just den präsen inte kan stå för eller vill ha i sina gudstjänster..Vilket jag kan respektera och förstå..Jag gör inte heller saker som jag upplever som obehagliga i mitt yrke. Men uppenbarligen så är det INTE en regel i Svenska kyrkan eftersom en hel del präster tillåter både det och musik som avviker från dom vanliga.


    Enligt min uppfattning så är det stor skillnad på en persolig åsikt och en REGEL.. bara en liten reflektion


    Svenska kyrkans vigselritual ser ut på ett särskilt sätt. Brudöverlämning ingår inte i vigselritualet och det är Svenska kyrkans offentliga ståndpunkt att detta inte ingår, men man har valt att låta prästerna göra bedömningen själva, vad jag förstår.

    Lite likt att Svenska kyrkans offentliga ståndpunkt är att homopar är välkomna att vigas i kyrkan, men varje enskild präst har rätt att välja hur om denne vill viga paret eller inte.

    Det är alltså mer än en personlig åsikt, men inte ett totalförbud.
  • Lillis82
    aniara skrev 2012-05-21 22:20:38 följande:
    Nja. Morgongåvan var en slags försäkring för kvinnan eftersom maken var den som skulle försörja henne, och om han förolyckades skulle hon ha något att leva på. Det är en väldig skillnad i symboliken i det och i brudöverlämning, även om sederna hänger ihop.

    För övrigt skulle jag hemskt gärna vilja höra om någon som är för överlämning men där mamman/en kvinnlig släkting är den som får lämna bort sitt barn. Eller en överlämning där kvinnan står inne i kyrkan och väntar och mannen är den som kommer tillsammans med sin förälder utifrån. Först när det händer anser jag att överlämningen har mist sin gamla betydelse. Jag personligen har aldrig hört om det och jag undrar verkligen varför det inte sker om nu överlämningen inte längre har med de gamla traditionerna att göra. Tar fäder bättre hand om sina döttrar än vad mödrar gör? Knappast!
    Det är en del av det hela precis som det jag skrev... Det är en försäkring, men det var också ett sätt för mannen att tacka för att bruden han "fick" var oskuld.  
  • JosefinHA
    darkHorse skrev 2012-05-21 22:51:41 följande:
    Problemet är den solkiga symboliken som inte kan tvättas bort genom att endast säga "för mig betyder det något annat". Du kanske inte håller med om symboliken, men att inte förstå problemet låter faktiskt lite blint.
    I Sverige har man haft bra och dåliga traditioner. En av de bra är att Svenska brudpar sen 1300-taler har gått in tillsammans i kyrkan för att visa att man går in tillsammans i äktenskapet. Eftersom kyrkan är en tradtionsbunden plats förstår jag att man vill hålla kvar i de fina traditionerna, eftersom man slänger ut så många dåliga (förbud mot kvinnliga präster, avlatsbrev, osv).

    Sedan är prästen inte någon serviceinrättning som är till för att uppfylla brudparets drömmar. Visst kan brudpar och präst ha en kommunikation för att finna en gemensam lösning, men det är ändå Svenska kyrkans gudstjänst.
    Det är väl mer blint att inte ta häntsyn till att alla människor är olika, tycker olika och vill olika saker..Varför ska en enskild präst bestämma en så stor grej, "vissa tillåtet, andra inte" det är ju lite orättvist..

    Nej det kanske dom inte är men varför fördärva någons dröm när dom har valet att uppfylla den.
  • Kjell Präst

    Om man som präst väljer att inte tillåta brudöverlämning så anser man nog - i alla fall gör jag det - att vigseln säkert kan bli lika fantastisk och "drömlik" trots att brudparet går in tillsammans. Och om det verkligen är så att ens vigsel blir förstörd för att man inte får gå in med sin pappa så kanske man bör tänka över varför man egentligen gifter sig.

  • Anneli256
    Aniara4 skrev 2012-05-21 20:59:06 följande:
    Jag tror inte att de kommentarerna är riktade specifikt till dig, utan till alla brud(p)ar som deltagit i den här diskussionen tidigare (det har som sagt varit VÄLDIGT många trådar i ämnet) och som inte har din inställning att det är ett önskemål och inget annat. Det finns alltför många bridezillas som på allvar tror att det är deras rätt att styra och ställa över prästen och kyrkan precis som de vill för det är minsann DERAS dag.

    Det är nog därför flera känner ett behov av att påpeka vad en kyrklig vigsel är, och att man får lov att acceptera kyrkans regler och värderingar om man vill gifta sig i den.

    Det är som tidigare skrivits ett önskemål.. Inför vår vigsel så hade vi ett samtal med prästen.. vilket jag förutsätter att alla har. Där vi pratade om allt möjligt..från hur vi en gång träffades till själva vigselakten. Prästen frågade vad vi önskade för psalmer, in och utgångsmusik, dikt, solosång etc. Vi har även en solist som kommer att kompa själv på sin keyboard..vilket var helt ok.. vi pratade om fotografering osv i kyrkan. Vår präst hade många bra tips och synpunkter..vi framförde våra ÖNSKEMÅL vilka han tyckte om.. I det fall han inte hade tyckt det var ok..så givetvis hade vi accepterat det. Jag är ingen obstinat bridezilla som måste ha saker och ting på mitt sätt.. utan det är bara önskemål och visioner... Klart vissa blir besvikna när det inte blir som man tänkt eller drömt.. och ska jag vara ärlig så var jag faktiskt inte fullt insatt i den ursprungliga betydelsen av brudöverlämning innan jag började planera inför vårt bröllop.. hade inte tänkt på det helt enkelt.. Jag funderade faktiskt över hur vår pastor skulle ställa sig till detta.. Det jag vill säga är att bara för att vissa ibland har drömmar eller önskemål så är det just drömmar det är.. precis som TS skriver..det har varit en dröm sedan hon var liten... Vilken liten flicka tänker på symboliken i något sådant? Nu vet hon den ursprungliga meningen..hon vet vad just den prästen som dom ska ha anser i frågan.. hon har fått veta vad många här på BT tycker i frågan.. Men det är ju fritt fram för henne och andra att få ha sina drömmar ändå..


    Jag håller med Josefine HA att man borde ta hänsyn till att alla människor är olika och tycker olika.. däremot så tycker jag att prästen inte ska tvingas göra något som han /hon inte känner sig bekväm med..


    Jag är även för att homosexuella ska få vigas i kyrkan.. deras kärlek är inte mindre värd än heterosexuella pars.. deras kärlek borde även den kunna välsignas av Gud. Även i den frågan är det upp till varje enskild präst.. Inte hör jag någon skrika välj borgerlig vigsel..om du inte kan rätta dig efter vad prästen tycker ellet gamla seder.. Dom kan välja en präst som är positivt inställd till att viga dom. Eller en annan kyrka. Vilket jag tycker är väldigt bra. Dom är inte mindre vetande..eller obstinata för att dom inte följer det traditionella tänket...


    Samma med kvinnliga präster.. det är många som var emot att kvinnor skulle prästvigas.. en gammal tradition som ändrats.. vilket jag också tycker är bra.. men det finns fortfrarande motståndare till detta.


    Tyvärr så förstår jag inte varför inte då synen på överlämning inte kan ändras.. Alla har rätt till sin egen åsikt i frågan..utan att för den skull behöva framstå som okunniga eller respektlösa, bara för att man inte tycker som dom.. oavsett vad Albert Einstein sa en gång i tiden ;)


    Kan bara konstatera att i denna fråga kommer man aldrig att uppnå konsensus..och därför är jag glad att det finns möjligheter för oss som kanske har lite "nytänkande" genom att tex byta kyrka eller präst.. För givetvis så anser jag att prästens åsikt i frågan ska respekteras. Att vara otraditionell eller inte behöver inte betyda respektlös eller bridezilla.. Personligen har vi väldigt stor respekt för kyrkan och dess traditioner.. men i vissa fall tänker vi lite annorlunda.

  • Insanire
    Kjell Präst skrev 2012-05-22 07:49:46 följande:
    Om man som präst väljer att inte tillåta brudöverlämning så anser man nog - i alla fall gör jag det - att vigseln säkert kan bli lika fantastisk och "drömlik" trots att brudparet går in tillsammans. Och om det verkligen är så att ens vigsel blir förstörd för att man inte får gå in med sin pappa så kanske man bör tänka över varför man egentligen gifter sig.
  • aniara

    Josefin och Annelie - kan ni verkligen inte ta till er att det inte handlar om att bevara gamla traditioner utan om jämställdhet och jämlikhet? Jag tycker det är obehagligt med kvinnor som så aktivt propagerar mot sin egen jämställdhet och myndighet.

  • Nudax
    aniara skrev 2012-05-21 22:20:38 följande:
    Nja. Morgongåvan var en slags försäkring för kvinnan eftersom maken var den som skulle försörja henne, och om han förolyckades skulle hon ha något att leva på. Det är en väldig skillnad i symboliken i det och i brudöverlämning, även om sederna hänger ihop.

    För övrigt skulle jag hemskt gärna vilja höra om någon som är för överlämning men där mamman/en kvinnlig släkting är den som får lämna bort sitt barn. Eller en överlämning där kvinnan står inne i kyrkan och väntar och mannen är den som kommer tillsammans med sin förälder utifrån. Först när det händer anser jag att överlämningen har mist sin gamla betydelse. Jag personligen har aldrig hört om det och jag undrar verkligen varför det inte sker om nu överlämningen inte längre har med de gamla traditionerna att göra. Tar fäder bättre hand om sina döttrar än vad mödrar gör? Knappast!
    Precis  vad jag tänker!!! "Ja men jag har alltid drömt om att bli inlämnad av min far, men inte i den gamla betydelsen". Nähe? I vilken betydelse då da? Har aldrig hört någon som kan förklara VARFÖR man vill bli införd av just sin far, varför man har denna "dröm" och inte som du säger mer har drömmen "bli inledd av någon som betytt mycket för mig". Finns det många anledningar utöver den att man blvit matad med denna bild genom barnfilmer, filmer och romantiska berättelser och därför förknippar händelsen med romantiskt bröllop? Och det är fine, men fånigt att man inte kan förstå att det är den påverkan man är under och inget annat.
Svar på tråden Vi får inte för prästen....