• Chicita

    Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

    Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

    Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

    Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört


  • Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Milli
    Chicita skrev 2013-09-02 21:17:15 följande:
    Det hoppas jag Glad
    Det är ju svårt att få till alla detaljer så att figurerna blir igennkännbara.
    Tråkigt nog så fick jag inte tag i svart sockerpasta. Och jag tycker inte att det blir helsvart när man färgar själv. Så jag får antagligen måla de delar som ska vara svarta (däcken exempelvis) 
    Ja de är inte alltid så enkelt som de ser ut att vara, de har jag lärt mig ;) Många gånger man gått efter en bild och tänkt men den är ju jättelätt att göra och sen sitter man där och modellerar och modellerar och kanske får göra om 5 gånger hehe :)
    Ja svart och även rött är riktigt svårt att färga själv. Är helt omöjligt med vanliga pastafärger/gelefärg, men däremot de som heter extra black och extra red är mycket bättre. Dock ser ju sockerpastan mörkblå ut när man precis färgat den men den blir svartare efter några timmar. Har också hört att de är lättare att färga in om du tar en bit som redan är färgad i en mörkare nyans och sne färgar svart än att färga en vit klump direkt.. Köper oftast de färgerna färdiga men ibland är de slut och då färgar jag själv med de som heter extra. Har du dom? 
  • Chicita
    Milli skrev 2013-09-03 14:14:25 följande:
    Ja de är inte alltid så enkelt som de ser ut att vara, de har jag lärt mig ;) Många gånger man gått efter en bild och tänkt men den är ju jättelätt att göra och sen sitter man där och modellerar och modellerar och kanske får göra om 5 gånger hehe :)
    Ja svart och även rött är riktigt svårt att färga själv. Är helt omöjligt med vanliga pastafärger/gelefärg, men däremot de som heter extra black och extra red är mycket bättre. Dock ser ju sockerpastan mörkblå ut när man precis färgat den men den blir svartare efter några timmar. Har också hört att de är lättare att färga in om du tar en bit som redan är färgad i en mörkare nyans och sne färgar svart än att färga en vit klump direkt.. Köper oftast de färgerna färdiga men ibland är de slut och då färgar jag själv med de som heter extra. Har du dom? 
    Jag har haft, men dom blev gamla, använde dom inte så ofta då jag också oftast köper färdigfärgade. Den här gången var svart slut. Så jag kommer nog färga mörkbrunt och sen ha i lite svart. Och om det inte blir svart nog så får jag måla på ytan sen.
    Det löser sig Glad 

    Det viktigaste var att den var barnvänlig, så jag bestämde mig för ahlgrens-bilar-fluff (har inte gjort det tidigare, men det verkar ju smarrigt och inte alls svårt) och chokladmousse med riven mjölkchoklad i Glad 
  • Milli
    Chicita skrev 2013-09-03 18:17:15 följande:
    Jag har haft, men dom blev gamla, använde dom inte så ofta då jag också oftast köper färdigfärgade. Den här gången var svart slut. Så jag kommer nog färga mörkbrunt och sen ha i lite svart. Och om det inte blir svart nog så får jag måla på ytan sen.
    Det löser sig Glad 

    Det viktigaste var att den var barnvänlig, så jag bestämde mig för ahlgrens-bilar-fluff (har inte gjort det tidigare, men det verkar ju smarrigt och inte alls svårt) och chokladmousse med riven mjölkchoklad i Glad 
    Ja de löser sig säkert :) Ja den fyllningskombinationen är jättegod, gjort den flera gånger och barn älskar alhgrens bilarfluff. De enda tråkiga är att de tar så himla lång tid att smälta ner i grädden men jag brukar dela de i flera bitar och då går de lite fortare ;)
  • Chicita
    Milli skrev 2013-09-03 18:53:34 följande:
    Ja de löser sig säkert :) Ja den fyllningskombinationen är jättegod, gjort den flera gånger och barn älskar alhgrens bilarfluff. De enda tråkiga är att de tar så himla lång tid att smälta ner i grädden men jag brukar dela de i flera bitar och då går de lite fortare ;)
    Ja jag tänkte ta fram saxen och klippa dom i bitar Flört

    Hur fast blir fluffet?
    Behöver man en kant av smörkräm för att hålla fyllningen på plats mellan lagerna eller blir den skärfast?  
  • SofiaMagdalena

    Hej hopp!

    Vi funderar lite över när det passar bäst att dekorera bröllopstårtan
    Den kommer vara täckt med smörkräm. På toppen skall vi ha färska björnbär.

    Kan man lägga på dem dagen innan eller skall man göra det samma dag?

     

  • Chicita
    SofiaMagdalena skrev 2013-09-03 22:09:26 följande:
    Hej hopp!

    Vi funderar lite över när det passar bäst att dekorera bröllopstårtan
    Den kommer vara täckt med smörkräm. På toppen skall vi ha färska björnbär.

    Kan man lägga på dem dagen innan eller skall man göra det samma dag?

     
    Björnbären kan färga av sig, så jag skulle ha gjort det så sent det bara går, så att inte hela tårtan blir lilafärgad av saften...
  • Milli
    Chicita skrev 2013-09-03 19:01:45 följande:
    Ja jag tänkte ta fram saxen och klippa dom i bitar Flört

    Hur fast blir fluffet?
    Behöver man en kant av smörkräm för att hålla fyllningen på plats mellan lagerna eller blir den skärfast?  
    Ja saxen är de bästa verktyget :) Den blir väldigt fast. Jag använder aldrig någon smörkräm runt för att hålla fluffet på plats. 
  • Chicita
    Milli skrev 2013-09-04 11:48:25 följande:
    Ja saxen är de bästa verktyget :) Den blir väldigt fast. Jag använder aldrig någon smörkräm runt för att hålla fluffet på plats. 
    Vad bra Glad 
    Då behöver jag inte oroa mig. Jag gillar inte dom där tjocka kanterna med smörkräm. Jag spacklar alltid tårtan innan jag täcker med sockerpasta. Men att lägga på en extra kant innanför bara för att kunna bygga upp tårtan känns inte så bra.

    Tänkte spackla med chokladsmörkräm den här gången också bara för att liksom bygga på det barnvänliga Glad (eller tja jag spacklar alltid med en blandning av choklad, philadelphia och smör. Men denna gång är det inte vit choklad jag ska använda utan mjölkchoklad) 
  • Milli
    Chicita skrev 2013-09-04 12:12:42 följande:
    Vad bra Glad 
    Då behöver jag inte oroa mig. Jag gillar inte dom där tjocka kanterna med smörkräm. Jag spacklar alltid tårtan innan jag täcker med sockerpasta. Men att lägga på en extra kant innanför bara för att kunna bygga upp tårtan känns inte så bra.

    Tänkte spackla med chokladsmörkräm den här gången också bara för att liksom bygga på det barnvänliga Glad (eller tja jag spacklar alltid med en blandning av choklad, philadelphia och smör. Men denna gång är det inte vit choklad jag ska använda utan mjölkchoklad) 
    De förstår jag :) Tycker själv likadant ;) Ja de blir säkert jättebra =) Jag spackla en tårta med chokladbollssmörkräm en gång och den var väldigt god och lite annorlunda. Den tårtan jag gjorde igår spackla jag med mango och limesmörkräm men de är ju egentligen vanlig smörkräm med några droppar essence :) I fredagens tårta blir de dock standardsmörkrämen :)
  • Chicita
    Milli skrev 2013-09-04 14:15:45 följande:
    De förstår jag :) Tycker själv likadant ;) Ja de blir säkert jättebra =) Jag spackla en tårta med chokladbollssmörkräm en gång och den var väldigt god och lite annorlunda. Den tårtan jag gjorde igår spackla jag med mango och limesmörkräm men de är ju egentligen vanlig smörkräm med några droppar essence :) I fredagens tårta blir de dock standardsmörkrämen :)
    Vad använder du för recept på din vanliga smörkräm? 
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm