• kelizaah

    Umebrudar 2011/12

    Hejsan!

    Det här är tråden för alla i Umeå med omnejd som planerar bröllop nu under hösten 2011 eller under 2012! Följ med och dela tips, idéer och tankar om er stora (eller lilla) dag!

  • Svar på tråden Umebrudar 2011/12
  • ume2012

    Klkockargården, som jag funderade på att hyra, har slutat att hyra ut så jag känner mig lite uppgiven nu. Trodde ändå att där kan man ju alltid vara, är som ganska fin miljö och så där.
    Så nu får det letas vidare, men jag tror jag letat reda på det mesta som finns nu.
    Funderar lite på Hamptjärnsstugan, är inte så mycket vatten där men inte så långt från stan och ganska billig att hyra.
    Göstas har jag också funderat på men det är ganska långt från stan men går ju att lösa med buss.
    Fabriken hade nog varit ganska najs men som ni sagt tidigare så är det bokat alla lördagar så isf får det bli en fredag vilket vi inte riktigt hade tänkt.

    Ang hår och smink, visst kan man sminka sig hos frisören eller? Hade tänkt att det kunde vara skönt att få det bortgjort även om jag tycker jag är ganska bra på att sminka mig själv =)

    Har ni börjat kolla på klänningar?

  • Insanire
    ume2012 skrev 2011-09-07 21:24:34 följande:
    Klkockargården, som jag funderade på att hyra, har slutat att hyra ut så jag känner mig lite uppgiven nu. Trodde ändå att där kan man ju alltid vara, är som ganska fin miljö och så där.
    Så nu får det letas vidare, men jag tror jag letat reda på det mesta som finns nu.
    Funderar lite på Hamptjärnsstugan, är inte så mycket vatten där men inte så långt från stan och ganska billig att hyra.
    Göstas har jag också funderat på men det är ganska långt från stan men går ju att lösa med buss.
    Fabriken hade nog varit ganska najs men som ni sagt tidigare så är det bokat alla lördagar så isf får det bli en fredag vilket vi inte riktigt hade tänkt.

    Ang hår och smink, visst kan man sminka sig hos frisören eller? Hade tänkt att det kunde vara skönt att få det bortgjort även om jag tycker jag är ganska bra på att sminka mig själv =)

    Har ni börjat kolla på klänningar?
    Vi kommer att vara på Tavelsjö lägergård, gifta oss i kapellet som är superfint med fönster från golv till tak som altartavla med utsikt över sjön. (kapellet och lägergården ligger på en kulle)
    På gården finns det även sängplatser, ca 46 st om jag minns rätt.. Där kan man ha gäster boende, i alla fall en del gäster, resten kanske kan ordna egen skjuts till och från festen?
    Mycket fint med vatten, grillstuga, fotbollsplan och volleybollplan.
    Vi hyr från fredag - söndag och låter gästerna komma ut en dag tidigare om de vill.
    Det kanske är ett alternativ?

    Du kan kanske sminka dig hos frisören, det beror nog på vart du tänker fixa håret.. Jag har förstått att inte alla frisörer vill fixa sminket.

    Jag har börjat se mig om efter klänningar och hittat en som jag är dödsförälskad i..
    Jag kommer nog köpa den och kolla om den är lika vacker irl. (från kina företag) :)
  • marimekko86
    Lebendig skrev 2011-09-07 11:01:01 följande:
    Ok, lite mindre stress när ni inte behöver ställa ut porslin och så! Men det var ett hutlöst pris att ta 4000 för att boka dagen innan med längre än två veckors framförhållning, särskilt med tanke på att lokalen redan kostar 10000! Jaja, den är skitfin och praktiskt, tyvärr utanför vår budget. Fast när jag tänker efter är det kanske inte så hutlöst, för det innebär ju att de inte kan ha någon annan aktivitet dagen innan... Det är bara för att vi fick så snuskigt billig lokal som jag tycker det är rysligt dyrt... :)

    Vad gäller sminkning förresten. Jag önskar att jag kunde gå till någon MUA men av alla de ggr jag blivit sminkad har de överdrivit, trots att jag bett om något diskret!  Min frisör däremot är bra, men inte utbildad. Sminkar mig bäst själv, men är det någon dag som jag vill bli omhändertagen och ompysslad av andra så är det på min bröllopsdag! Så därför tänker jag slänga pengarna i sjön den dagen... Det jag vet om Red and Black är att de är hårstylister, inte frisörer. Det betyder inte att de är sämre på uppsättningar för det men de är inte lika utbildade som frisörer och de klipper inte. Sedan ingår det tydligen inte heller konsultation eller provuppsättning i priset av vad jag har hört.

    Sedan sa min frisör att det kan vara ganska praktiskt om man hittar någon som kan göra både och, det är ett stressmoment mindre. Hon har gjort en hel del brudar och enligt henne så är all förflyttning en grym tidstjuv på bröllopsdagen. Det är de tips jag har fått.
    Fabriken är dyr.! Men vi vill inte vara utanför stan och alla andra billiga alternativ ligger ju i byar utanför. Sedan har vi sparat och har råd med lokalen, fast jag hade gärna lagt pengarna på annat

    Vi har iaf pratat med dem ikväll och lokalen är fortfarande ledig dagen före, och så försökte vi deala om att få hyra den ännu billigare dagen innan redan nu,istället för om fem veckor.! han skulle fråga de andra som jobbar där om de tyckte det var okej, hoppas.!
  • chabar

     


    jag väntar fortfarande på svar från Sandra på Baggböle Herrgård om att få komma och titta på deras festlokal..


    Lite nervigt när det går långsamt men det är väl mycket på gång där, med deras nya koncept etc..


    Angående sminkning och MUA så känner jag till en tjej som sminkar på FACE hudstudio, hon är supertrevlig men vet inte om hon far ut till en frisörsalong eller inte.


     


    Det skulle vara fint om man kunde få en MUA att prova ut sminket innan och sen komma till hotellrummet/frisörsalongen eller liknande..


    Alternativt punga ut de stora pengarna och hålla till på Attityd eller Wish, där de gör smink och hår samtiigt. En kompis till mig gjorde alltihopa på Attityd, verkligen vackert och tydligen superservice.

  • chabar

    Ännu en tanke som jag kom på att dela med mig av - eller snarare ventilera - är detdär med bröllopsnatten. Eftersom vi får så långväga gäster så tänkte jag och M2B överlåta bvår lägenhet till min familj så att de skulle kunna bo billigt, plus att vi skulle kunna på på hotell hela helgen :D

    Hade kikat på stora hotellet, som är supermysigt och precis sådär charmigt som vi ville ha. Men dom ska nu stänga i årsskiftet så det blir svårt att bo där i juni 2012 >:-/

    Jag är inte så nöjd,
    men tänkte höra med er andra umeåbrudar om ni vet nåt mysigt hotell som kan rekommenderas och ungefär vad det kostar. Jag hittar ex. inga priser alls till plaza??

  • marimekko86

    Många brukar bo på hotel Avenyn, de har riktigt fina rum och har ett särskilt bröllopspaket då man får bo i en svit, får frukost upp till rummet dagen efter, champange, blommor mm på själva bröllopsnatten och så får man checka ut sent...kommer inte ihåg vad det kostade...runt 3000 spänn iaf.

    Vi ska iaf bo hemma på bröllopsnatten. Väljer att spara in några slantar. Dessutom ska typ alla i min och hans släkt bo på hotel aveny, vet inte om jag vill bo där då riktigt :-P Näää, vi tänker checka in på IKSU SPA istället och softa dagen innan bröllopet, få massage, bubbla, bada, basta mm .

    Om du går in på scandichotels.se ska du kunna klicka dig till umeå och få veta priser där tror jag. så brukar det vara iaf.

    Jag spyr lite galla jag med nu över finas konditori som inte kan erbjuda annan dekoration på bröllopstårtan än vanliga rosor typ...UGG.! de skulle prata med bagaren och höra om han kunde göra mina blommor(mkt enkla) men då blir det dyrare och jag tycker 34:- bit är dyrt nog.!

    Måste luska ut nån som är duktig på tårta och tårtpynt, så de kanske kan göra mina blommor som jag vill ha och så får jag pynta tårtan själv.! Jobbigt med extra projekt känner jag dock.! 7 veckor kvar....bläääääääää.!

  • höstlöv

    Vi har bokat Hotell Aveny, två nätter så vi kommer bo där även natten före bröllopet. Men vi bokade inte något bröllopspaket, för det blir för dyrt för vår budget utan vi har bokat ett vanligt dubbelrum via Coophotellpremie så det blev ca 1500 kr för två nätter. Frukost ingår ju ändå och vi bor rätt sällan på hotell så det känns nog så lyxigt för oss ändå.
     

  • Insanire

    Vi kommer att bo hemma under bröllopshelgen. Gästerna som kommer långt ifrån får bo på lägergården där vi har festen så kommer de  billigt undan.

    Men vi tänkte nog ta in på hotell dagen efter bröllopet, när gästerna åkte hem och städningen är undanklarad. =)
    Då kan man njuta riktigt ordentligt.
    När vi har så många långväga gäster som bor på lägergården vill vi ut till dom dagen efter bröllopet för att äta frukost alt lunch tillsammans innan de åker hem. Då hinner man inte riktigt njuta av hotellfrukosten, så vi sa att vi göra det kvällen efter istället. =)

  • höstlöv

    Min sambos nya efternamn har gått igenom i veckan (vi tar hans mormors flicknamn, eller egentligen ett helt nytt efternamn som hon och hennes syskon tog innan hon gifte sig), men nu blir jag lite nojjig... Måste vi ha ny hindersprövning nu när han har nytt efternamn?? Hmm, måste ringa skatteverket och kolla så det inte blir nåt fel...

  • Millan1984

    Kikar in här igen. Är det någon av er som kan Publisher? Har börjat med festhäftet, och gjort som man ska (antagligen), men när man skriver ut blir det inte alls bra. Testade att skriva ut för att se idag och vissa sidor är korrekta och andra är helt fel. Den näst sista sidan (som egentligen räknas som sida 3) blir tom trots att det på Publisher är text. Blir galen....som tur är så är jag ute i väääldigt god tid, men avskyr när det inte blir som man tänkt sig...

Svar på tråden Umebrudar 2011/12