• kelizaah

    Umebrudar 2011/12

    Hejsan!

    Det här är tråden för alla i Umeå med omnejd som planerar bröllop nu under hösten 2011 eller under 2012! Följ med och dela tips, idéer och tankar om er stora (eller lilla) dag!

  • Svar på tråden Umebrudar 2011/12
  • Lebendig
    marimekko86 skrev 2011-09-05 21:39:27 följande:
    Vi chansar på att det är ledigt dagen innan....14 dagar innan får man hyra även dagen innan bröllopet för 500 spänn, så vi hoppas på det.! Vem ska hyra i oktober liksom, skittrist månad jue :-P Annars tar vi smällen då och kör på hårt som fan så tidigt som möjligt vi bara får. Jag får ha mina "slavar" som får och duka och grejja. Då får vi i sånna fall duka hemma först och ta kort så de vet hur allt ska stå och se ut och så får de duka medan jag fixar mig själv, fotas mm.

    Men vi tror och hoppas att det kommer vara ledigt...ska ringa nu i veckan och fråga...kanske vi bokar dagen innan om de hört nåt om nån som funderar...då skulle det kosta 2000 spänn. Men vi vill gärna ha is i magen
    Förresten, jag önskar att jag hade lika mycket is i magen. Jag skulle aldrig klara av att inte få vara med att duka, eller att någon annan gör den överhuvudtaget. Det tar också ganska så lång tid. Vilken tid ska ni gifta er och hur många gäster har ni? När vi dukade för min brors bröllop i sommar så var vi sex stycken som hjälptes åt med dukning och lätt dekoration (lite fiburduk i taket). Då behövde vi bära fram stolar och bord också. Det tog oss ca fem timmar att ordna för 45 gäster på sex personer.

    Sedan vad har de för uthyrningsregler på Fabriken = när får  ni tillträde till lokalen på den dag som ni bokat den? Eftersom ni ska ha ett bröllop tycker jag att de knappast kan boka in en aktivitet dagen innan som sträcker sig långt ut på natten. När ska de då hinna städa undan och göra klart för att ni ska komma? Så kanske kommer det löna sig för er att ha is i magen, för jag tycker att en aktivitet dagen innan låter helt orimlig, beroende på när ni enligt kontrakt har tillträde till lokalen på er dag.

    Nu kanske det blev lite snurrigt men jag hoppas du/ni förstår...
  • UmeåAnkan

    Hej Vi ska gifta oss i juni 2012 och har än så länge bara bokat lokal. Jag undrar om ni vet något om dom ska ha någon rea på högtidskläder i höst? Tror dom brukar ha det i september men har inte sett någon annons om det. Hur tänker ni med färg på klänningen förresten? Jag hade tänkt vit men har fastnat för en som bara kan köpas i ivory.. Är ju ingen stress än men vill gärna köpa klänningen snart så kan jag gå vidare med annan shopping och planerande.

  • Insanire

    Hej alla!
    Håller på att leta catering till bröllopet nästa juli.
    Läste någonstans att Annas är uppbokade hela sommaren, och Jösta har precis tackat nej då han hade en bröllopsbokning på Fabriken.

    Kan ni tipsa mig om någon annan bra cateringfirma i Umeå??

  • Insanire

    Ramlade in på en tråd som handlade om makeup-artister och började fundera lite hår och makeup..
    Vad väljer ni för någon frisör tjejer?
    Och anlitar ni någon för att göra makeupen?

    Min tärnas mamma är frisör och henne kommer jag anlita för att göra frisyrerna, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra med makeupen..
    Tips på bra och duktiga personer i Umeå mottages tacksamt! :)

  • julibrudUmeå

    Marimekko86, av oss ska de ha 4000 för att boka dagen innan! Kanske för att det är i juli och högsäsong? Tror dock att ni kan ha is i magen, det är ju inte lika högt tryck i oktober, och speciellt inte om ingen har bokat än.

    Lebendig, de regler vi har fått är att vi får tillgång till lokalen först klockan 12 dagen man har bokat och då har man till kl.09 nästa dag. Detta för att de ska hinna städa till nästa fest om det är bokat kvälen innan också.Men det kanske går att förhandla om tider, jag har inte provat.

    Insanire, Kummin har jag hört ska vara bra, finns nog fler också men kommer inte på någon på rak arm. Evys har vi inte varit så imponerade av tidigare.


    Umeå 28/7 2012
  • Lebendig
    Insanire skrev 2011-09-06 18:32:41 följande:
    Hej alla!
    Håller på att leta catering till bröllopet nästa juli.
    Läste någonstans att Annas är uppbokade hela sommaren, och Jösta har precis tackat nej då han hade en bröllopsbokning på Fabriken.

    Kan ni tipsa mig om någon annan bra cateringfirma i Umeå??
    Jag har hört gott om Biffens mat, biffensmat.se, och var i kontakt med honom. Tyvärr var han bokad just vår dag men han gav ett mycket proffsigt intryck, jag blev imponerad (och det blir jag sällan). Annas pratade jag med häromdagen och vi ska träffas på måndag för att gå igenom eventuellt middag. Så ring dem... De tar lätt två bröllop samma dag enligt Anna själv och det verkade inte helt smockat.

    julibrudUmeå: Jag skulle aldrig klara av att ha sådan is i magen, jag skulle direkt boka dagen innan. I värsta fall få tillgång till lokalen klockan tolv och sedan kanske ha vigsel klockan 15. Hu nej.

    Min frisör kommer att göra min makeup också. Smidigt och enkelt!
  • marimekko86
    Lebendig skrev 2011-09-06 08:03:22 följande:
    Förresten, jag önskar att jag hade lika mycket is i magen. Jag skulle aldrig klara av att inte få vara med att duka, eller att någon annan gör den överhuvudtaget. Det tar också ganska så lång tid. Vilken tid ska ni gifta er och hur många gäster har ni? När vi dukade för min brors bröllop i sommar så var vi sex stycken som hjälptes åt med dukning och lätt dekoration (lite fiburduk i taket). Då behövde vi bära fram stolar och bord också. Det tog oss ca fem timmar att ordna för 45 gäster på sex personer.

    Sedan vad har de för uthyrningsregler på Fabriken = när får  ni tillträde till lokalen på den dag som ni bokat den? Eftersom ni ska ha ett bröllop tycker jag att de knappast kan boka in en aktivitet dagen innan som sträcker sig långt ut på natten. När ska de då hinna städa undan och göra klart för att ni ska komma? Så kanske kommer det löna sig för er att ha is i magen, för jag tycker att en aktivitet dagen innan låter helt orimlig, beroende på när ni enligt kontrakt har tillträde till lokalen på er dag.

    Nu kanske det blev lite snurrigt men jag hoppas du/ni förstår...
    Man får lokalen vid 12 om de har haft fest dagen innan och måste städa lokalen, men blir den klar tidigare får man den ju tidigare. 14 dagar innan vigseln får vi som sagt hyra lokalen redan dagen innan för 500 spänn, och som det ser ut nu är den ledig än, så vi avvaktar, annars kostar det 2000 att hyra den om vi hyr den redan nu....vi funderar fortfarande :-P Tur vi har is i magen, vi ids helt enkelt inte stressa upp oss över det och oktober är som sagt inget fest och bröllopsmånad, turligt nog med tanke på ALLT

    Vigseln startar 16.00 så får vi lokalen vid 11-12 ska mina vänner hinna dekorera den då allting kommer vara klart dagen innan (blommor och dekorationer mm), bara att ställa ut allting på borden, fixa bordsplaceringen och annat lulllull. Resten fixar Jösta och hans gäng, de dukar ju ut alla tallrikar, glas mm, vi bara pyntar. Vi kommer inte hänga nåt i taken eller så om vi inte får lokalen på fredagen, då skippar vi sånt eftersom det tar tid. Vi är 80 st.

    Vi ska till fabriken nu snart och provställa iordning alla bord mm och se och fota så vi får en mer exakt bild av hur vi vill ha allting så att mina vänner kan se det ifall de nu måste dekorera själva utan mig, kommer ha med en vän också. Sedan kommer vi duka ett bord hemma och fota så alla ser exakt hur det ska se ut. De som ska duka är bland annat floristen och ena toastmastern som har arrangerat och dukat MÅNGA bröllop i sina dagar så jag litar på dem, de vet jag de gör och hur jag vill ha det gjort

    Men jag vill gärna vara med, så jag hoppas vi får tillgång till den fredagen.!

    Sorry, det blev långt :-P
  • marimekko86
    julibrudUmeå skrev 2011-09-06 21:06:11 följande:

    Marimekko86, av oss ska de ha 4000 för att boka dagen innan! Kanske för att det är i juli och högsäsong? Tror dock att ni kan ha is i magen, det är ju inte lika högt tryck i oktober, och speciellt inte om ingen har bokat än.

    Lebendig, de regler vi har fått är att vi får tillgång till lokalen först klockan 12 dagen man har bokat och då har man till kl.09 nästa dag. Detta för att de ska hinna städa till nästa fest om det är bokat kvälen innan också.Men det kanske går att förhandla om tider, jag har inte provat.

    Insanire, Kummin har jag hört ska vara bra, finns nog fler också men kommer inte på någon på rak arm. Evys har vi inte varit så imponerade av tidigare.


    Umeå 28/7 2012
    Jag kan kanske minns fel...var det 4000...??? Tyckte det var 2000, men kanske är så för att det är lågsäsong, men som sagt jag kan kommit ihåg fel också :-P ska ringa dit imorgon typ och fråga om inte priset kan sänkas nu då det bara är 7 veckor kvar typ...Man kan ju prova förhandla iaf.!
  • marimekko86
    Insanire skrev 2011-09-06 20:59:21 följande:
    Ramlade in på en tråd som handlade om makeup-artister och började fundera lite hår och makeup..
    Vad väljer ni för någon frisör tjejer?
    Och anlitar ni någon för att göra makeupen?

    Min tärnas mamma är frisör och henne kommer jag anlita för att göra frisyrerna, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra med makeupen..
    Tips på bra och duktiga personer i Umeå mottages tacksamt! :)
    Jag är själv frisör, jobbar dock inte längre som det men min kompis gör det och hon fixar förstås våra hår Kommer sminka mig själv då jag gått make-up kurser. Många brukar rekommendera Red and Black på Haga, vet tyvärr inget själv om dem.
  • Lebendig
    marimekko86 skrev 2011-09-06 22:54:24 följande:
    Man får lokalen vid 12 om de har haft fest dagen innan och måste städa lokalen, men blir den klar tidigare får man den ju tidigare. 14 dagar innan vigseln får vi som sagt hyra lokalen redan dagen innan för 500 spänn, och som det ser ut nu är den ledig än, så vi avvaktar, annars kostar det 2000 att hyra den om vi hyr den redan nu....vi funderar fortfarande :-P Tur vi har is i magen, vi ids helt enkelt inte stressa upp oss över det och oktober är som sagt inget fest och bröllopsmånad, turligt nog med tanke på ALLT

    Vigseln startar 16.00 så får vi lokalen vid 11-12 ska mina vänner hinna dekorera den då allting kommer vara klart dagen innan (blommor och dekorationer mm), bara att ställa ut allting på borden, fixa bordsplaceringen och annat lulllull. Resten fixar Jösta och hans gäng, de dukar ju ut alla tallrikar, glas mm, vi bara pyntar. Vi kommer inte hänga nåt i taken eller så om vi inte får lokalen på fredagen, då skippar vi sånt eftersom det tar tid. Vi är 80 st.
    Ok, lite mindre stress när ni inte behöver ställa ut porslin och så! Men det var ett hutlöst pris att ta 4000 för att boka dagen innan med längre än två veckors framförhållning, särskilt med tanke på att lokalen redan kostar 10000! Jaja, den är skitfin och praktiskt, tyvärr utanför vår budget. Fast när jag tänker efter är det kanske inte så hutlöst, för det innebär ju att de inte kan ha någon annan aktivitet dagen innan... Det är bara för att vi fick så snuskigt billig lokal som jag tycker det är rysligt dyrt... :)

    Vad gäller sminkning förresten. Jag önskar att jag kunde gå till någon MUA men av alla de ggr jag blivit sminkad har de överdrivit, trots att jag bett om något diskret!  Min frisör däremot är bra, men inte utbildad. Sminkar mig bäst själv, men är det någon dag som jag vill bli omhändertagen och ompysslad av andra så är det på min bröllopsdag! Så därför tänker jag slänga pengarna i sjön den dagen... Det jag vet om Red and Black är att de är hårstylister, inte frisörer. Det betyder inte att de är sämre på uppsättningar för det men de är inte lika utbildade som frisörer och de klipper inte. Sedan ingår det tydligen inte heller konsultation eller provuppsättning i priset av vad jag har hört.

    Sedan sa min frisör att det kan vara ganska praktiskt om man hittar någon som kan göra både och, det är ett stressmoment mindre. Hon har gjort en hel del brudar och enligt henne så är all förflyttning en grym tidstjuv på bröllopsdagen. Det är de tips jag har fått.
Svar på tråden Umebrudar 2011/12