• 123ost

    Ni som tar kuvertavgift...

    Under helgen var jag på konsert, hörde ett par prata med några bekanta om ett bröllop de var på i sommar. Jag tror det var några nära vänner eller släktingar för det lät som att de hade hjälpt till väldigt mycket med bröllopet.

    Men i alla fall..

    De berättade att brudparet gifte sig ca 70 mil ifrån hemstaden, alla gäster tog sig dit på egen hand. Bröllopsfesten låg ca 2 mil ifrån vigselplatsen och alla gäster hade fått ta sig dit på egen hand, de flesta hade tagit hyrbil dit. Lokalen där festen ägde rum hade brudparet hyrt gratis, de hade inte bjudit på någon speciell mat (självklart inget man måste). Sedan hade brudparet lånat en bekants stuga att övernatta i (ingen kostnad).

    Det roliga med detta var att kuvertavgiften var 250kr/person!!
    Jag ville nästan vända mig om och fråga om de verkligen talade sanning! Självklart behöver man inte ta in på hotell, bjuda på restaurangmat eller så.. men att då ta 250kr i kuvertavgift är helt fel tycker jag!

    Är det någon som gjort/ska göra så får ni gärna förklara hur ni tänker?!

    Brudparet kanske la mycket pengar på klänning och ringar men det ska väl ändå inte gästerna få betala för?! Glad

  • Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...
  • Tärna 2011
    daniiel skrev 2011-10-24 13:43:14 följande:
    Självklart väljer man själv att ha en fest och gästerna väljer själva om de vill komma eller inte. Vi erbjöd våra vänner, familjer och vår släkt att dela bröllopsfesten med oss och de valde att göra det.

    Återigen, INGEN tvingar någon att ta en kuvertavgift eller att gå på ett sådant bröllop. Jag föreslår att denna diskussionen läggs ned nu, innan det går överstyr (vilket det lätt gör) och bara kommer överens om att vi inte är och inte kommer bli överens i denna frågan.
    Det knepiga med det resonemanget är att det blir bakvänt. "Välkommen på vårt bröllop med mat och fest. Kuvertavgift 300 kr. Kan du inte betala? Då är du inte heller välkommen". Nej, ingen är tvingad till det ena eller det andra, men det känns lite kyligt att bortförklara det så enkelt som att "kan du inte, måste du inte". För mig känns det som att man öppnar upp dörren till gemenskap och glädje, men sen stänger lika fort bara för att någon inte har samma ekonomiska möjlighet.

    Det härliga med diskussioner är väl just att vi alla är olika, och alla olika erfarenheter och synpunkter som man tar del av. Varför måste det bli så känsligt när man tycker olika?
  • Fröken Emma

    Vad jag inte förstår är varför man väljer att gifta sig om man igentligen inte har råd?!!

    Vad är det som är så förbannat bråttom?!
    Vare sig man ska ha 100 gäster för en liten summa eller 30 st på en lyxresturang så ska man mätta munnen efter plånboken.


    Jag väljer att ha 70-75 gäster på en budget på 75 000 kr.
    Hade jag inte kunnat ha alla gäster hade jag väntat ett år till!!
    Ska det vara så svårt att förstå?

  • daniiel
    Fröken Emma skrev 2011-10-24 22:58:42 följande:

    Vad jag inte förstår är varför man väljer att gifta sig om man igentligen inte har råd?!!

    Vad är det som är så förbannat bråttom?!
    Vare sig man ska ha 100 gäster för en liten summa eller 30 st på en lyxresturang så ska man mätta munnen efter plånboken.


    Jag väljer att ha 70-75 gäster på en budget på 75 000 kr.
    Hade jag inte kunnat ha alla gäster hade jag väntat ett år till!!
    Ska det vara så svårt att förstå?


    Du kan väl ändå inte vara så.... ja, jag vet inte vad jag ska säga. Jag blir helt stum av människor som resonerar som du faktiskt. Otroligt tråkigt att man inte kan tänka "outside the box" och acceptera att allt, som sagt, inte är svart eller vitt.

    Jag förstår verkligen inte hur du kan bli så upprörd över att någon annan väljer kuvertavgift på sitt bröllop och hur du bara helt kallt kan tycka att man ska skjuta på bröllopet tills man har råd att bjuda alla på allt, även om gästerna mer än gärna är med och betalar.

    Det finns vissa som inte har möjlighet att spara, de finns dom som sparat i flera, flera år, men som råkar ut för något oförutsett och måste plocka från bröllopskontot till det. Vem säger att de inte ska få gifta sig? Eller rättare sagt, ha bröllopsfest. Om deras gäster vill betala in en kuvertavgift för att hjälpa brudparet att fira, hur kan det vara fel?

    Vissa får stora summor pengar av sina föräldrar till bröllopet, andra sparar, några vinner pengar eller lånar pengar, andra tar kuvertavgift eller önskar sig en valfri summa i bröllopspresent. Det finns många sätt att finansiera ett helt bröllop.

    Att man har ett eget val och att alla gör olika, har olika förutsättningar, ska det vara så svårt att förstå?
  • Fröken Emma

    Det är väl klart att det är ett eget val.
    Man jag förstår inte varför en stor fest är så viktigt.
    Kan förstå att vissa ser giftemålet som mycket vicktigt, så låt det då vara så. Men att ha en överdådig fest trots att man igentligen inte har råd med det tycker jag klingar lite fel.
    Vill man inte minska på gästlistan få man väl sänka standarden ett par snäpp.


    Jag syftar på att jag har så svårt att förstå att man väljer att ha kuvertavgift! Men det är väl klart det är upp till var o en.

    Har jag en fest hemma så bjuder jag så många som jag kan ge mat och som får plats runt bordet.
    Jag hade en 30 fest med 50 gäster för 10 000 kr. hade jag inte haft råd hade jag valt en fest utan mat om jag inte var berädd att korta gästlistan.


    Jag tycker bara att det borde vara detsamma med ett bröllop.

  • Erin
    Fröken Emma skrev 2011-10-24 23:22:04 följande:

    Det är väl klart att det är ett eget val.
    Man jag förstår inte varför en stor fest är så viktigt.
    Kan förstå att vissa ser giftemålet som mycket vicktigt, så låt det då vara så. Men att ha en överdådig fest trots att man igentligen inte har råd med det tycker jag klingar lite fel.
    Vill man inte minska på gästlistan få man väl sänka standarden ett par snäpp.


    Jag syftar på att jag har så svårt att förstå att man väljer att ha kuvertavgift! Men det är väl klart det är upp till var o en.

    Har jag en fest hemma så bjuder jag så många som jag kan ge mat och som får plats runt bordet.
    Jag hade en 30 fest med 50 gäster för 10 000 kr. hade jag inte haft råd hade jag valt en fest utan mat om jag inte var berädd att korta gästlistan.


    Jag tycker bara att det borde vara detsamma med ett bröllop


    Jag håller med dig till fullo... Förstår mig inte på kuvertavgift heller... (du kan se mina tidigare inlägg)
  • Hanna05
    Fröken Emma skrev 2011-10-24 22:58:42 följande:

    Vad jag inte förstår är varför man väljer att gifta sig om man igentligen inte har råd?!!

    Vad är det som är så förbannat bråttom?!
    Vare sig man ska ha 100 gäster för en liten summa eller 30 st på en lyxresturang så ska man mätta munnen efter plånboken.


    Jag väljer att ha 70-75 gäster på en budget på 75 000 kr.
    Hade jag inte kunnat ha alla gäster hade jag väntat ett år till!!
    Ska det vara så svårt att förstå?


    Det är ju inte så att man tar en kuvertavgift för att "finansiera" bröllopet.
    Man tar det istället för en present eller ett bidrag till exempelvis en resa. Vilket då är exakt samma sak!

    Du kan ju inte ta för givet att alla som valt att ta en kuvertavgift gör det för att dom inte har råd att ha en fest annars? Nog kan det hända att vissa gör det också, och jag skulle då inte ha något som helst problem att sponsra min vän med 300 kr just för att hon/han ska få den lyckliga dagen i deras liv!

    Skulle bara vara glad att kunna få hjälpa till, speciellt om dom hade det mindre ställt än mig.

    Vi stod och velade mellan att önska oss ett bidrag till vår kommande bröllopsresa, eller att ta en kuvertavgift. Jag ville INTE ta en kuvertavgift till en början. Men efter att många av våra släktingar pratat med oss och förklarat mer om kuvertavgift så valde vi tillslut kuvertavgift eftersom pengar är pengar och det är ju samma sak. Spelar ingen roll vad de har för "titel" egentligen.

    vår släkt och våra vänner tyckte det var bra att vi skulle ta en kuvertavgift och därför kändes det rätt för oss.

    Man måste kunna se saker från andra sidor också, annars har man det nog ganska tufft i livet!
    Jag var helt emot kuvertavgift förut, och vägrade ta det. Men ändrade mig och nu tycker jag inte alls det är något fel med det.

    Alla gör vi olika, och tycker olika :) Men jag tycker fortfarande att man kan stötta andra och inte klanka ner på varandra! Vi som tar en kuvertavgift klankar inte ner på er att ni "ska betala allting, ojoj oj, ni ruinerar er! Och presenter? Vart ska ni ställa alla presenter? Tänk om ni får något ni verkligen inte vill ha?? VÄRT!? NEJ. "
    Nej vi säger "Vad kul med bröllop, grattis" istället.

    Och jag kan säga att vi har en ganska liten budget ändå på vårt bröllop, och inget överdådigt på något sätt!
  • BlomAnna
    Tärna 2011 skrev 2011-10-24 22:20:35 följande:
    Det knepiga med det resonemanget är att det blir bakvänt. "Välkommen på vårt bröllop med mat och fest. Kuvertavgift 300 kr. Kan du inte betala? Då är du inte heller välkommen". Nej, ingen är tvingad till det ena eller det andra, men det känns lite kyligt att bortförklara det så enkelt som att "kan du inte, måste du inte". För mig känns det som att man öppnar upp dörren till gemenskap och glädje, men sen stänger lika fort bara för att någon inte har samma ekonomiska möjlighet.

    Det härliga med diskussioner är väl just att vi alla är olika, och alla olika erfarenheter och synpunkter som man tar del av. Varför måste det bli så känsligt när man tycker olika?
  • Fröken Emma
    Hanna05 skrev 2011-10-25 07:24:22 följande:
    Det är ju inte så att man tar en kuvertavgift för att "finansiera" bröllopet.
    Man tar det istället för en present eller ett bidrag till exempelvis en resa. Vilket då är exakt samma sak!

    Du kan ju inte ta för givet att alla som valt att ta en kuvertavgift gör det för att dom inte har råd att ha en fest annars? Nog kan det hända att vissa gör det också, och jag skulle då inte ha något som helst problem att sponsra min vän med 300 kr just för att hon/han ska få den lyckliga dagen i deras liv!

    Skulle bara vara glad att kunna få hjälpa till, speciellt om dom hade det mindre ställt än mig.

    Vi stod och velade mellan att önska oss ett bidrag till vår kommande bröllopsresa, eller att ta en kuvertavgift. Jag ville INTE ta en kuvertavgift till en början. Men efter att många av våra släktingar pratat med oss och förklarat mer om kuvertavgift så valde vi tillslut kuvertavgift eftersom pengar är pengar och det är ju samma sak. Spelar ingen roll vad de har för "titel" egentligen.

    vår släkt och våra vänner tyckte det var bra att vi skulle ta en kuvertavgift och därför kändes det rätt för oss.

    Man måste kunna se saker från andra sidor också, annars har man det nog ganska tufft i livet!
    Jag var helt emot kuvertavgift förut, och vägrade ta det. Men ändrade mig och nu tycker jag inte alls det är något fel med det.

    Alla gör vi olika, och tycker olika :) Men jag tycker fortfarande att man kan stötta andra och inte klanka ner på varandra! Vi som tar en kuvertavgift klankar inte ner på er att ni "ska betala allting, ojoj oj, ni ruinerar er! Och presenter? Vart ska ni ställa alla presenter? Tänk om ni får något ni verkligen inte vill ha?? VÄRT!? NEJ. "
    Nej vi säger "Vad kul med bröllop, grattis" istället.

    Och jag kan säga att vi har en ganska liten budget ändå på vårt bröllop, och inget överdådigt på något sätt!
    Men då kan man ju se det som följande.
    Ofta bjuds två vuxna från samma familj. Kuvertavgift 300 kr st = 600 kr. Visst. För dom flesta är det ingen större summa och dom som inte kan avvara 600 kr kan stanna hemma?!

    Och att uttrycka sig att det är ist för presenter eller bidrag till bröllopsresa är ju som att brudparet tar för givet att varje familj annars skulle ha köpt presenter för 600 kr!?

    När mina barndomsvänner har giftsig så har vi skrammlat, och det har hamnat på ungefär 400 kr per familj. Det kan landa på presenter för ca 4 000 kr tillslut. (Personligen är det lite roligare än att få en kastrull eller två tallrikar)
    Så slipper man krimskrams....
  • kalkprinsessan

    Jag köper att man tar en kuvertsavgift om det är istället för presenter. Men då ska det fasiken ingå transport mm.


    Jag har så svårt för giriga människor som bara ska ha och ha...

  • Erin
    daniiel skrev 2011-10-24 23:08:42 följande:
    Du kan väl ändå inte vara så.... ja, jag vet inte vad jag ska säga. Jag blir helt stum av människor som resonerar som du faktiskt. Otroligt tråkigt att man inte kan tänka "outside the box" och acceptera att allt, som sagt, inte är svart eller vitt.

    Jag förstår verkligen inte hur du kan bli så upprörd över att någon annan väljer kuvertavgift på sitt bröllop och hur du bara helt kallt kan tycka att man ska skjuta på bröllopet tills man har råd att bjuda alla på allt, även om gästerna mer än gärna är med och betalar.

    Det finns vissa som inte har möjlighet att spara, de finns dom som sparat i flera, flera år, men som råkar ut för något oförutsett och måste plocka från bröllopskontot till det. Vem säger att de inte ska få gifta sig? Eller rättare sagt, ha bröllopsfest. Om deras gäster vill betala in en kuvertavgift för att hjälpa brudparet att fira, hur kan det vara fel?

    Vissa får stora summor pengar av sina föräldrar till bröllopet, andra sparar, några vinner pengar eller lånar pengar, andra tar kuvertavgift eller önskar sig en valfri summa i bröllopspresent. Det finns många sätt att finansiera ett helt bröllop.

    Att man har ett eget val och att alla gör olika, har olika förutsättningar, ska det vara så svårt att förstå?
    Du skrev tidigare " det finns många sätt att finansiera ett helt bröllop "  så du menar att genom att ta kuvertavgift så finansierar gästerna bröllopet eller???  Tidigare har det sagts att "kuvertavgift" räknas som gåva/present???  Det är inte gästernas uppgift att finansiera MITT bröllop som jag har valt att anordna på mitt sätt... som någon nämnde tidigare " man mättar magar efter plånboken"  och har man inte råd, gör då inget bröllop högre än det Ni har råd med. Helt fel.. jag förstår inte hur folk tänker ibland...
Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...