• 123ost

Ni som tar kuvertavgift...

Under helgen var jag på konsert, hörde ett par prata med några bekanta om ett bröllop de var på i sommar. Jag tror det var några nära vänner eller släktingar för det lät som att de hade hjälpt till väldigt mycket med bröllopet.

Men i alla fall..

De berättade att brudparet gifte sig ca 70 mil ifrån hemstaden, alla gäster tog sig dit på egen hand. Bröllopsfesten låg ca 2 mil ifrån vigselplatsen och alla gäster hade fått ta sig dit på egen hand, de flesta hade tagit hyrbil dit. Lokalen där festen ägde rum hade brudparet hyrt gratis, de hade inte bjudit på någon speciell mat (självklart inget man måste). Sedan hade brudparet lånat en bekants stuga att övernatta i (ingen kostnad).

Det roliga med detta var att kuvertavgiften var 250kr/person!!
    Jag ville nästan vända mig om och fråga om de verkligen talade sanning! Självklart behöver man inte ta in på hotell, bjuda på restaurangmat eller så.. men att då ta 250kr i kuvertavgift är helt fel tycker jag!

Är det någon som gjort/ska göra så får ni gärna förklara hur ni tänker?!

Brudparet kanske la mycket pengar på klänning och ringar men det ska väl ändå inte gästerna få betala för?! Glad

• Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...
  • daniiel
    Trivia skrev 2011-10-22 22:23:23 följande:
    Bara en kavaj kostar ju betydligt mycket mer än vad de flesta tar i kuvertavgift. I dagens läge är det ju inte alls säkert att man som kille äger en sådan. Om man inte kan klämma i sig i den man hade på studenten...
    Precis, därför köper inte riktigt jag argumentet att det skulle bli dyrare för gästerna att gå på ett bröllop med kuvertavgift än ett "vanligt" bröllop.
  • Hanna05
    daniiel skrev 2011-10-22 23:11:59 följande:
    Precis, därför köper inte riktigt jag argumentet att det skulle bli dyrare för gästerna att gå på ett bröllop med kuvertavgift än ett "vanligt" bröllop.
    Absolut inte. Jag  tycker att en kuvertavgift i stort sett är samma som att be om ett bidrag till kommande bröllopsresa. Iaf om man har en någorlunda "normal" avgift som 200-300 kr/pers.
  • knyttan

Jag tycker att det helt beror på... Det viktigaste tycker jag är att man som värdpar tar hänsyn till sina gäster, och vilka förutsättningar de har. Givetvis kan man inte anpassa hundra procent till alla, men man kan försöka lägga det på en nivå som blir bäst för flest. T ex så tycker inte jag att det är ok att man har ett kuvertbröllop om de flesta av gästerna måste resa långt o kanske betala för hotell mm. utöver kuvertutgiften. Men om (nästan) alla bor på samma ort och inte har några sådana problem, och det i övrigt är kutym med kuvertbröllop så är det väl helt ok.

Samma sak är det med frackbröllop - om man vet att 90% av de som kan tänkas komma på bröllopet inte har en frack men ändå väljer att ha det som klädkod, då tycker jag att man är ganska egoistisk. Visst ska gästerna känna sig ärade över en inbjudan, men lika mycket ska väl brudparet känna sig tacksamma att gästerna vill komma och fira dem... Och då tycker jag att man ska utgå från förutsättningarna också. Ibland blir det lite för mycket VÅR DAG / VI gör som VI VILL här på BT. Jag tycker man ska tänka lite på dem som man förväntar sig ska komma och ställa upp och fira och betala både ett och annat.

• marimekko86

Vi valde mellan att önska oss pengar och sätta en kuvertavgift. Efter funderingar hit och dit valde vi att ta ut en kuvertavgift på 300 spänn. Jag hade likagärna kunnat skippa kuvertavgiften och bara önska pengar, men min blivande tyckte det var samma sak. Sedan sa många runt omkring oss att ha kuvertavgift för enkelhetens skull. Det är ganska vanligt i våra "kretsar".

Hittills har ingen gnällt över kuvertavgiften, många säger att det är bra för man slipper köpa presenter osv. Kuvertavgiften i vårt fall täcker inte ens maten. Vi bjuder på ALL dryck hela kvällen/natten. Kommer ha liveband,lokalen är dyr, maten dyr osv. så kuvertavgiften betalar inte på nåt sätt vårt bröllop.!

Vi ser det mer som att vi på ett eller annat sätt önskar pengar istället för presenter, bara det att vi skrev ut kuvertavgift...Och jag hade kanske hellre skrivit ut att vi önskat oss pengar i present men nu är ju valet redan gjort. Nästan alla kommer på bröllopet och de som inte kommer har förhhinder då de befinner sig utomlands eller på jobb de inte kan lämna. Annars kommer alla trots att vissa reser från söder till norr.

Hade vi bjudit stora familjer hade vi nog skippat kuvertavgiften då det blivit så dyrt för dem, men nu har vi ett barnfritt bröllop och största delen av gästerna bor ändå här i närheten. Vi har den lägsta klädkoden: Kavaj så i vårt fall tycker jag kuvertavgift är okej.

Men jag förstår ni som är emot kuvertavgift och era resonemang, att det verkar snålt och att det blir "kuvertbröllopet", att det är ofint att ta betalt. Förstår hur ni menar och accepterar ert synsätt och era åsikter, men då får ni också försöka förstå och acceptera mina åsikter och mitt synsätt på detta med kuvertavgift.

Jag ser det inte som ofint om avgiften är rätt låg och om det blir god och fin mat, underhållning, i vårt fall fri dryck mm. Jag ser det som typ exakt samma sak att önska pengar i present. Många har kuvertavgifter omkring mig så ämnet kuvertavgift är inte speciellt laddat här. Folk ser inte ner på oss och ser oss som snåla eller att vårt bröllop blir ett hemskt kuvertbröllop.

Våra nära och kära är jättepeppade på bröllop och tycker allt är så himla kul och dom har till och med dragit ihop en knytis-middag och bröllopsfest för oss, två dagar innan bröllopet bara för att fira oss lite ensamma innan bröllopsdagen och alla nadra gäster...tror inte dom skulle göra det om dom tyckte vi var snåla och skulle ha ett hemskt kuvertbröllop.!

Sen finns det säkerligen nån som tycker att det är knasigt att vi vill ha kuvertavgift av dem, men då får ju dom tycka det och dom behöver ju inte komma om dom inte vill, men i vårt fall finns ingen som tackat NEJ pga kuvertavgift, sen om dom snackar skit om oss vet jag ju inte, men det kan inte vara många iaf, ingen här omkring. I sånna fall nån av dom mer avlägsna släktingarna eller så.

Det blev lite långt, sorry Men nu har jag gett min syn på det hela.

• BlomAnna
    Trivia skrev 2011-10-22 22:23:23 följande:
    Bara en kavaj kostar ju betydligt mycket mer än vad de flesta tar i kuvertavgift. I dagens läge är det ju inte alls säkert att man som kille äger en sådan. Om man inte kan klämma i sig i den man hade på studenten...

Kanske bara är jag som tänker så här men om jag sätter klädkod kavaj gör jag väl det för att jag tror att de flesta av mina gäster utan problem kan uppfylla den klädkoden. Tror man inte det tycker jag man kan skriva en annan klädkod.

Har men en bekantskapskrets där "alla" äger en frack så är det väl inget kosntigt att välja det heller.

• baby freeze

Klädkod kavaj betyder inte att man måste ha kavaj, och det betyder verkligen inte att man måste gå ut och köpa en om man inte redan har.

• Erin
    daniiel skrev 2011-10-22 20:45:24 följande:
    Bland våra gäster fanns det, bokstavligt talat allt från fattiga studenter till miljonärer och INGEN klagade på kuvartavgiften. De fick reda på det hela ett par månader före bröllopet, i inbjudan såklart, och vi hade även före det nämt det för ett par. ALLA sa samma sak: "Ta mer i kuvertavgift!". Då vi redan tyckte att vi hade hög, så valde vi att inte göra det.

Att det är olika i olika kulturer är väl klart, men gällande kuvertavgiften är det nog mer olika i olika kretsar. Bland våra familjer, släkter och vänner är det vanligt att alla bidrar. Genom kuvertavgifter och knytkalas. Det ses som en självklarhet.

Ibland kan jag tycka att det är lite tråkigt att vissa måste se ner på de som väljer kuvertavgift och att det kanske är dags att de drar pinnen ur röven och släpper loss lite. Allt är inte svart eller vitt. Det finns många varianter på hur man kan lägga upp fester, även bröllopsfester. Återigen, ingen tvingar någon att varken ha ett eller gå på ett bröllop med kuvertavgift. Sluta dock upp med att säga att de som har det gör fel på något sätt, för så är inte fallet. De gör bara på ett annat sätt.

Personligen hade jag tagit mer "illa" upp av en inbjudan till frackbröllop, för då skulle jag bli tvungen att köpa en klänning som jag aldrig skulla använda igen samt försöka hitta en och lägga ut pengar på bröllopspresent till brudparet. Det hade svidit mer i min och min makes plånbok än en kuvertavgift på 2-300kr/person. Sådant är det dock ingen som gnäller över, nej, det ska man bara acceptera och tycka är helt okej.
    Bland våra gäster fanns det, bokstavligt talat allt från fattiga studenter till miljonärer och INGEN klagade på kuvartavgiften. De fick reda på det hela ett par månader före bröllopet, i inbjudan såklart, och vi hade även före det nämt det för ett par. ALLA sa samma sak: "Ta mer i kuvertavgift!". Då vi redan tyckte att vi hade hög, så valde vi att inte göra det.

Att det är olika i olika kulturer är väl klart, men gällande kuvertavgiften är det nog mer olika i olika kretsar. Bland våra familjer, släkter och vänner är det vanligt att alla bidrar. Genom kuvertavgifter och knytkalas. Det ses som en självklarhet.

Ibland kan jag tycka att det är lite tråkigt att vissa måste se ner på de som väljer kuvertavgift och att det kanske är dags att de drar pinnen ur röven och släpper loss lite. Allt är inte svart eller vitt. Det finns många varianter på hur man kan lägga upp fester, även bröllopsfester. Återigen, ingen tvingar någon att varken ha ett eller gå på ett bröllop med kuvertavgift. Sluta dock upp med att säga att de som har det gör fel på något sätt, för så är inte fallet. De gör bara på ett annat sätt.

Personligen hade jag tagit mer "illa" upp av en inbjudan till frackbröllop, för då skulle jag bli tvungen att köpa en klänning som jag aldrig skulla använda igen samt försöka hitta en och lägga ut pengar på bröllopspresent till brudparet. Det hade svidit mer i min och min makes plånbok än en kuvertavgift på 2-300kr/person. Sådant är det dock ingen som gnäller över, nej, det ska man bara acceptera och tycka är h

Personligen hade jag tagit mer "illa" upp av en inbjudan till frackbröllop, för då skulle jag bli tvungen att köpa en klänning som jag aldrig skulla använda igen samt försöka hitta en och lägga ut pengar på bröllopspresent till brudparet. Det hade svidit mer i min och min makes plånbok än en kuvertavgift på 2-300kr/person. Sådant är det dock ingen som gnäller över, nej, det ska man bara acceptera och tycka är helt okej.
    Du kan inte jämföra en knytkalas med ett bröllop???? Det är ingen som har tvingat en och gifta sig, du och din man har bestämt Er för att ha ett bröllop där Ni BJUDER in Era gäster och inte tar ngn avgift.   Givetvis ska familj och släkt hjälpa till ekonomiskt men inte genom en avgift, att hjälpa en och att ta en avgift är inte samma sak. Vi kommer också ha gäster där vissa är arbetslösa, studenter miljonärer... you name it... men det betyder inte att mina gäster ska få betala för att gå på MITT bröllop som jag har valt att anordna... Vi har också knytkalas där alla få ta med sig en maträtt, visst det är ju trevligt men aldrig när du Bbjuder in vänner/bekanta till ett evenemang.  Kultur eller krets som du nämnde tidigare, ingen i min krets har hört talas om kuvertavgift, vare sig mina svenska vänner eller utländska.. det handlar inte om att se ner på dem som tar kuvertavgift utan snarare " att det inte finns någon moral i att ta en avgift till bröllop " Jag personligen tycker inte om ordet " kuvertavgift "  kalla det för vad Ni vill men inte " avgift " 
  • Hanna05
    Erin skrev 2011-10-24 12:00:20 följande:

Personligen hade jag tagit mer "illa" upp av en inbjudan till frackbröllop, för då skulle jag bli tvungen att köpa en klänning som jag aldrig skulla använda igen samt försöka hitta en och lägga ut pengar på bröllopspresent till brudparet. Det hade svidit mer i min och min makes plånbok än en kuvertavgift på 2-300kr/person. Sådant är det dock ingen som gnäller över, nej, det ska man bara acceptera och tycka är h
    Du kan inte jämföra en knytkalas med ett bröllop???? Det är ingen som har tvingat en och gifta sig, du och din man har bestämt Er för att ha ett bröllop där Ni BJUDER in Era gäster och inte tar ngn avgift.   Givetvis ska familj och släkt hjälpa till ekonomiskt men inte genom en avgift, att hjälpa en och att ta en avgift är inte samma sak. Vi kommer också ha gäster där vissa är arbetslösa, studenter miljonärer... you name it... men det betyder inte att mina gäster ska få betala för att gå på MITT bröllop som jag har valt att anordna... Vi har också knytkalas där alla få ta med sig en maträtt, visst det är ju trevligt men aldrig när du Bbjuder in vänner/bekanta till ett evenemang.  Kultur eller krets som du nämnde tidigare, ingen i min krets har hört talas om kuvertavgift, vare sig mina svenska vänner eller utländska.. det handlar inte om att se ner på dem som tar kuvertavgift utan snarare " att det inte finns någon moral i att ta en avgift till bröllop " Jag personligen tycker inte om ordet " kuvertavgift "  kalla det för vad Ni vill men inte " avgift " 
    Själva Vigseln är ju faktiskt gratis. Bröllopet är alltså gratis, sen väljer man själv om man vill gå på bröllopsfesten efteråt. Och är det en kuvertavgift , ja då får man betala den om man vill på festen :) Som alltså står för presenten eller en del av maten!
  • BlomAnna
    Hanna05 skrev 2011-10-24 13:29:04 följande:
    Själva Vigseln är ju faktiskt gratis. Bröllopet är alltså gratis, sen väljer man själv om man vill gå på bröllopsfesten efteråt. Och är det en kuvertavgift , ja då får man betala den om man vill på festen :) Som alltså står för presenten eller en del av maten!
    Och man väljer ju själv att ha en bröllopsfest eller inte, om man väljer det varför ska gästerna man bjuder in stå för den då?
  • daniiel

Självklart väljer man själv att ha en fest och gästerna väljer själva om de vill komma eller inte. Vi erbjöd våra vänner, familjer och vår släkt att dela bröllopsfesten med oss och de valde att göra det.

Återigen, INGEN tvingar någon att ta en kuvertavgift eller att gå på ett sådant bröllop. Jag föreslår att denna diskussionen läggs ned nu, innan det går överstyr (vilket det lätt gör) och bara kommer överens om att vi inte är och inte kommer bli överens i denna frågan.

Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...