• stella10

    Någon med en budget på ca 70-80 tusen?

    Vi har precis börjat planera bröllop sommaren 12 :)

    Vi tror vi kommer att ha en budget på mellan 70-80 tusen, och ca 80 gäster?

    Någon som har som budget som oss, som vill snacka och hjälpas åt?

  • Svar på tråden Någon med en budget på ca 70-80 tusen?
  • LindaochJohn

    Hej!
    Vi gifter oss i Juli nästa sommar o kommer ha ca 80 personer o en tanke på 80 000 ungefär.

    Vi ska oxå försöka göra mkt själva, inbjudningskort, festhäfte m.m.

    Vi planerade även att laga maten själva men har börjat fundera om. Hittade en grillbuffe (precis vad vi tänkt) med massa olika saker i för 295 kr/p o då blir det 23600.. Det låter inte jätte farligt tycker jag?
    Hur mkt ska man räkna med om man lagar maten helt själv tros?

    IKEA är super bra! Vi kommer oxå göra allehanda köp där.
    Sen ska vi ha ett skogs- o trädgårdstema (m2b är skogsmästare, jag blivande trädgårdsmästare) så vi kommer kunna använda mkt från naturen o det är ju som sagt billigt! Skrattande

    Det vi har köpt hittills är ringarna, både förlovning o vigsel.

  • stella10

    Oj, vad roligt att det är fler än oss som har tänkt i samma banor!

    Vi har inte alls kommit lika långt som er andra i planeringen. Har bestämt datum och vilken kyrka och lokal vi vill ha men har inte bokat. Har kollat runt lite i släkten och vänner vad vi har för några som kan hjälpa oss, hittlils har vi en frisör, en florist. Sen har vi vänner till min farmor och farfar som är kockar så dem ska antagligen laga maten, och så fixar dem serveringspersonal. så det kommer inte att kosta ca 5 tusen mer än råvarorna. Det tycker jag är helt okej för två kockar och 2 eller 3 serveringspersonal :)

    Men har inte gjort några inköp eller bestämt något tema eller färger.

    Men vi bor granne med IKEA så jag kan tänka mig att det blir en del besök dit :)

  • Millan1984
    helena86 skrev 2011-06-28 18:20:16 följande:
    Ja då får du planera vad du ska köpa :D Det är bra att man kan se på deras hemsida om de har den varan du vill ha i det varuhuset du ska till =) för tre månader sen ungefär öppnade dem ett nytt IKEA i västerås där jag bor så nu har vi hela sortimentet :D :D :D

    tur för er som har IKEA i den stad ni bor i


     


    De större sakerna (ring,klänning,kyrka etc) har man ju koll på, men de mindre sakerna kan man lätt glömma bort. Kan vi inte skriva en lista och hjälpas åt så vi inte glömmer det som behöver göras? (sen kan det ju naturligtvis skiljas beroende för typ av bröllop man har)....


    Är f.ö j-ligt itrriterad just nu, var på sjukhuset förra veckan för en behandling när min kurator frågar om jag kunde svänga förbi hos henne lite snabbt (hade alltså ingen tid bokad med henne), och jag pratade med henne i typ 2 minuter och gick sen hem. Idag fick jag räkningen för det besöket ska ringa imorgonbitti och säga att jag absolut inte tänker betala för något sånt...

  • LindaochJohn

    En lista på saker som behöver göras låter bra! Glad
    Jag är en list-person! Flört

    Vi har problem med att hitta en passande lokal, där jag bor är det svårt att hitta något fint för så många personer... Så vi har inte valt varken datum eller kyrka utan känner att vi får nog anpassa oss efter lokalvalet...

    Våra föräldrar hjälper till med mat om vi inte tar catering, det är super snällt!
    Förutom det har vi nog ingen i släkten som kan hjälpa till med ex hår eller blommor... Synd. Man sparar ju en hel del på det...
    Däremot har jag en vän som är duktig på sånt åndå o hon har erbjudit sig att hjälpa till! Skrattande SÅ snällt!

    Kul förresten att vi verkar vara i samma ålder allihopa! Jag är en 85:a.
    Var bor ni?

  • Millan1984
    LindaochJohn skrev 2011-06-28 21:13:21 följande:
    En lista på saker som behöver göras låter bra! Glad
    Jag är en list-person! Flört

    Vi har problem med att hitta en passande lokal, där jag bor är det svårt att hitta något fint för så många personer... Så vi har inte valt varken datum eller kyrka utan känner att vi får nog anpassa oss efter lokalvalet...

    Våra föräldrar hjälper till med mat om vi inte tar catering, det är super snällt!
    Förutom det har vi nog ingen i släkten som kan hjälpa till med ex hår eller blommor... Synd. Man sparar ju en hel del på det...
    Däremot har jag en vän som är duktig på sånt åndå o hon har erbjudit sig att hjälpa till! Skrattande SÅ snällt!

    Kul förresten att vi verkar vara i samma ålder allihopa! Jag är en 85:a.
    Var bor ni?

    Hehe, vad bra. Min första tanke var tex, införskaffning av gästbok (en sak man kanske inte tänkt på), eller cd skivor att ge till gästerna så att dom kan skicka sina bilder efter bröllopet, så man har bröllopet förevigat ur flera synvinklar osv.Vi ska nog fråga en bekant till min familj (som vi även tänkt bjuda på bröllopet) om hon kan tänkas göra maten (hon gör mat till diverse festligheter i vanliga fall).


    Vi bor i Umeå, men kommer från övik, så bröllopet blir i Övik! Men något datum har vi inte ännu, men tänkte kanske sikta in oss på augusti nästa år...


     

  • marimekko86

    Jag är som sagt 86:a och vi bor i Umeå och här blir även bröllopet.! Vi gifter oss som sagt i oktober 2011 och alla stora grejjer som kyrka lokal, mat liveband, fotograf, ringar och val av klänning är gjort. Inbjudningarna skickade vi ut för någon vecka sedan .

    Ibland pirrar det till ordentligt i magen, tiden går snabbare än vad man tror. Så jag tror att det är bra att vara ute i god tid och ha det mesta klart för sig om hur man vill ha bröllopet. Hoppas att jag ska slippa stress och bli en bridezilla om jag gör så mycket som möjligt i god tid.!

    Tur jag har underbara vänner och härliga föräldrar som ställer upp om jag behöver, men jag är en sån som gillar att fixa själv .

  • helena86

    Jag är oxå en list människa hahaha I går var vi och fixade lite mer till bröllopet. Micke som är min fästman provade ut och bokade sin kläder på samma ställe som jag ska hyra min klänning och cape i från :D Sen beställde vi hans ring oxå, han har en förlovningsring men ville ha en till. han ville så gärna ha en titan ring så det blev en sån :D Den gick på 600 tror jag med gravering och sen skulle de göra den blank i stället för matt eftersom våra förlovningsringar är blanka :D Vi vill göra våra inbjudningar själva för de vi ville ha från calligraphen skulle gå på 1600!!!! Så i går hittade vi papper och kuvert för 6/7 st så det kommer gå på ca 400 för det så det känns bra :D Sen var vi tvungna att köpa en skrivare för det behöver vi nu :) Vi ska bilda ett nytt efternamn oxå och då är det rätt mkt papper som ska skrivas ut!
    När det kommer till gäst böcker så köpte jag ett paket med två böcker från my heart det är en planerings bok och en gäst bok :) www.myheart.se/703-bokpaket-vart-brollop.html   Är super nöjd med de men jag har ju självklart ett block med listor oxå :D haha inget får glömmas!
    om man tänker efter så är det mkt som man ska fixa som man inte tänker på om man inte är i bröllopssvängen hehe Vi har som sagt beställt lite saker från calligraphen för jag vill inte ha jätte mkt saker att göra när det börjar närma sig för då kommer det vara så mkt annat som dyker upp så jag tycker om att vara ute i god tid med allt :D
    Vad ska ni ha för tårtor och fyllningar? Vi hade tänkt hallon och vitchoklad mousse :)

    Vart bor ni någonstans? Roligt att veta bara =) Vi bor i västerås!

  • Millan1984
    Helena86: Min ena syster är rätt pysslig av sig så man ska nog fråga henne om hjälp så man kan göra det mesta själv och hålla ner kostnaderna lite. Min fästman avskyr grädde och jag älskar choklad så det blir något med choklad iaf skrev det här ovan, bor i umeå men kommer ifrån Övik 11 mils avstånd så det är nära hem...
  • helena86
    Millan1984 skrev 2011-06-29 21:23:30 följande:
    Helena86: Min ena syster är rätt pysslig av sig så man ska nog fråga henne om hjälp så man kan göra det mesta själv och hålla ner kostnaderna lite. Min fästman avskyr grädde och jag älskar choklad så det blir något med choklad iaf skrev det här ovan, bor i umeå men kommer ifrån Övik 11 mils avstånd så det är nära hem...
    det är bra med pyssliga människor =) Själv är jag inte så jätte pysslig av mej men har blivit det mer eller mindre med bröllopet =) Satt för ett tag sen och plockade bort en massa prissmor från en kristallkrona =) Vi ska ha prissmor på borden men det är så dyrt att köpa så det fick bli så här =) men man kan fynda kristallkronor på loppis som tur är :D vilka färger ska ni ha som  tema?
    Min blivande är lakotosintollerant så "vår" tårta måste vara laktosfri =)

    Bridezilla tror jag man kommer vara på den stora dagen oavsett om allt är klart man kommer alltid undra om allt är klart och bra =)
  • Millan1984
    helena86 skrev 2011-06-29 21:31:06 följande:
    det är bra med pyssliga människor =) Själv är jag inte så jätte pysslig av mej men har blivit det mer eller mindre med bröllopet =) Satt för ett tag sen och plockade bort en massa prissmor från en kristallkrona =) Vi ska ha prissmor på borden men det är så dyrt att köpa så det fick bli så här =) men man kan fynda kristallkronor på loppis som tur är :D vilka färger ska ni ha som tema?
    Min blivande är lakotosintollerant så "vår" tårta måste vara laktosfri =)

    Bridezilla tror jag man kommer vara på den stora dagen oavsett om allt är klart man kommer alltid undra om allt är klart och bra =)
    vitt rosa grönt blir det...för er? Ja loppis är ju ett jättebra ställe att fynda saker på vad har ni tänkt ha för vigselring då? Jag har nästan bestämt mig, för nått år sedan var jag tvungen att byta förlovningsring så då passade jag på att kolla båda ringarna (har en alliansring nu)så det blir mest troligen en enstensring aav något slag...
Svar på tråden Någon med en budget på ca 70-80 tusen?