• My Wedding 2011

    New York 2012

    Tänkte starta en tråd för alla oss som är i planeringsstadiet för ett New York bröllop år 2012.
    Ett ställe för oss att utbyta idéer och funderingar, och hjälpas åt att fördriva tiden tills det är dags vår den stora dagen!

    Hoppas det finns fler än jag som uppskattar att prata av sej om ditten och datten.

    Själv planerar jag och min blivande bröllop till hösten 2012 i New York.
    Vi har väldigt nyligen bestämt oss för detta upplägg och det mesta är på funderarstadiet.

    Välkomna hit alla New York-brudar!

  • Svar på tråden New York 2012
  • Linsan

    Vi bodde 7 nätter på Novotel och det kostade strax över 15 000:-

  • Principisessan

    Ja det vore skoj att överraska så. Får kolla runt lite på hotellen och se vad det blir :) hittade en resa tur och retur för 2 personer för 9000 kr för flyget. Det borde väl vara normalt pris eller går det att hitta billigare tro? 
     

  • Linsan

    Flyget låter normalt, tycker jag. Vårt kostade lite mer då det var direktflyg och mitt i sommaren. Jag vet att man kan göra riktiga fynd på flyget om man är ute i god tid dock. Kolla flygresor.se och mrjet är mina tips :)

  • Lipan

    Jag tror vi betalade kring 9800:- för 5 nätter, men då var det som sagt med en riktigt bra rabatt. Kolla vilka erbjudanden som finns via Travelzoo.
    Sen kan man även boka billigt via Hotwire, med haken om att man inte får veta exakt vilket hotell det är. Däremot kan man ta reda på det via Betterbidding.com. Vi gjorde det när vi åkte till London och det funkade hur bra som helst, vi fick ett superfint hotell till ett väldigt bra pris.
    Så det går om man är villig att lägga ner lite arbete på det. Glad 

    Flygpriset låter rimligt, tror det är svårt att hitta mycket billigare. 


  • Lipan

    Vi kom lördag eftermiddag och åkte torsdag eftermiddag. Det "gick ju bort" en hel dag, plus några timmar dagen före och efter, till att gifta sig (tisdagen), så jag hade velat ha några fler dagar. Vi åkte på outlet hela söndagen dessutom.
    Så jag hade lätt velat vara där en vecka om jag var ni! 


  • Linsan

    Vi resonerade som så att vi ville ha ordentligt med tid när väl gjorde denna resan. Vi ville hinna uppleva och se så mycket som möjligt. Liksom Lipan så gifte vi oss "over there" så det tog ju tid i anspråk men jag skulle ändå rekommendera en vecka. Där finns sååå mycket att uppleva!

  • vilja

    Nu är vi tillbaka från bröllop och smekmånad så jag ska försöka fatta mig kort hur vi hade det.


     Först och främst, beslutet att gifta sig i NYC var det bästa vi någonsin fattat.
    Några lärdomar gjorde vi, som att resa i ett stort sällskap kan vara jobbigt. Vi förväntades agera guider, gå på middagar osv. Det fanns ingen tid att njuta av vår favoritstad i lugn och ro. Men stan finns ju kvar! 
    Bröllopet var på lördagen och på torsdagen var vi på City Clerk. Vi stod där 8:20 och när de väl öppnade 8:30 så gick det undan. Vi hade fyllt i vår ansökan online, så 10 minuter senare var vi klara! Har dock hört att det kan ta betydligt längre tid.
    Samma dag var vi på vigselsamtal i Svenska Kyrkan. Vår präst Stellan Ponnert var SUPERBRA. Jag är såå glad att vi fick honom för allting blev perfekt! Vi hade mailledes diskuterat vigselprogrammet och psalmer men mötet var ändå väldigt värdefullt. 
    Sen mötte jag upp tjejkompisarna på Victoria's Secrets och storhandlade krämer och lite fint till bröllopsnatten :)  Och på kvällen bjöd jag min familj på River Café. Jättefint läge och kanonservice, men maten var sådär. Välgjort och gott men jag hade högre förväntningar.
    På den stora dagen träffade jag mamma, min tärna och fotografen som är en nära vän – så vi fyra fixade hår och smink på vårt hotellrum. Sagolikt fina blommor levererades till rummet från Starbright Floral Design, som dessutom under planeringstadie gett mig kanonbra service. Efter lite deli-lunch blev det taxi till kyrkan.

    Vigseln var perfekt och därefter åkte hela sällskapet, i två limousiner, till Times Square för foto session 1. Lite röriga bilder men intressant upplevelse. Min fotograf, och tio asiatiska damer med varsin kamera och massa åsikter om hur vi skulle stå, och som ville vara med på bild
    Fotosession 2 var i Central Park, Gapstow bridge. Miss i planeringen var att parken är stängd för biltrafik på helger, så tur att Gapstow ändå låg inom promenadavstånd. Där körde vi alla gruppfoto för det var betydligt lugnare än Times Square
    En snabb paus på hotellet (efter fotografering i 40 gradig värme var det skönt med 10 minuter paus) innan bilarna tog oss till restaurangen One if by Land, Two if by Sea där vi bokat ett privat rum. HELT FANTASTISK restaurang. Otroligt vackert, bättre service har jag aldrig nånsin fått och maten var sagolik. Okomplicerade rätter men sagolikt smaksatt. Bästa restaurang det här året, säger jag, nybliven kock-hustru.
    Efter fyra rätt + tårta och dans så tog vi med oss vår fotograf och åkte själva till Washington park för nattbilder av Manhattan skyline och Brooklyn bridge. 
    VÄRLDENS BÄSTA DAG!!!
    KEY HIGHLIGHTS:
    Att vår fotograf var med hela dagen, från förberedelser till midnatt Restaurangen One if by Land, Two if by Sea Vår präst Stellan Att alla var där, bästa vänner och familj Tack för alla tips och råd. Hoppas den här tråden lever vidare för den har verkligen varit guld värd för mig


    Jag tror det var 47:e gatan
     


    Gapstow


    West Village


    Washington Park (lite suddigt oretuscherad änsålänge)
Svar på tråden New York 2012