• Äldre 19 Nov 04:42
    416988 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    416988

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Äldre 27 May 12:22

    Jag förstår fortfarande inte vad det här med "konsert" kommer ifrån - var det er präst som sa så, menar du? Inte "prästen" som i "Kjell präst" som svarade på min fråga?

    Förr i tiden ingick ju spelmännen i brudföljet, så jag tycker att det känns ganska okontroversiellt. Och jag föreställer mig att det är om de står längst fram i kyrkan som de verkligen tar fokus från brudparet, inte när de går framför dem, och det är ju vanligtvis längst fram musikerna står under en konsert, så jag måste nog säga att jag inte alls håller med den här prästen

    Vår präst är införstådd med och förtjust i idén med spelmän, men eftersom jag glömde fråga henne om tågordningen när vi sågs sist så passade jag på att fråga här istället. Men jag tar det med henne i eftermiddag, så får vi reda ut det hela ordentligt.

  • Äldre 27 May 13:02
    Linster skrev 2014-05-27 12:22:19 följande:

    Jag förstår fortfarande inte vad det här med "konsert" kommer ifrån - var det er präst som sa så, menar du? Inte "prästen" som i "Kjell präst" som svarade på min fråga?

    Förr i tiden ingick ju spelmännen i brudföljet, så jag tycker att det känns ganska okontroversiellt. Och jag föreställer mig att det är om de står längst fram i kyrkan som de verkligen tar fokus från brudparet, inte när de går framför dem, och det är ju vanligtvis längst fram musikerna står under en konsert, så jag måste nog säga att jag inte alls håller med den här prästen

    Vår präst är införstådd med och förtjust i idén med spelmän, men eftersom jag glömde fråga henne om tågordningen när vi sågs sist så passade jag på att fråga här istället. Men jag tar det med henne i eftermiddag, så får vi reda ut det hela ordentligt.


    Ja VÅR präst sa så när vi pratade om att vi skulle ha några med oss som spelade - även om det nu inte blev så, som jag beskrev i första inlägget ;) 
    Jag skriver ju utifrån vår synvinkel och hur det var för oss i planeringsstadiet och genomförandet...


    Om er präst är med på det så tror jag nog inte att ni behöver oroa er om hur ni ska tåga in, det löser sig :) 


    Vi hade bestämt innan hur vi skulle gå in (ja utan spelmän då ;) men resten av följet) men det blev inte så trots allt, vi ändrade oss i sista sekunden innan vi gick in då det var någon näbb som fick kalla fötter och behövde gå nära mamma... Och tja... vi kom in ändå och blev gifta i alla fall ;) 

  • Äldre 27 May 16:01

    Linster - Så fint och traditionellt med spelmän! Vad ska ni ha för musik? Jag tror definitivt inte att det finns en chans i världen att någon skulle uppfatta er vigsel som konsert om spelmännen går in tillsammans med er. 

    Vi gick in till orgel, men som utgångsmarsch hade min pappa, som är violinist och folkmusiker, skrivit en bröllopsmarsch till oss. (Innan någon nu ska påpeka att det minsann heter brudmarsch - ja, jag vet att det är vad det heter traditionellt, men min pappa valde att kalla den bröllopsmarsch för att den var lika mycket till oss båda. Fint tycker jag!) Hur som helst, han gick då efter brudföljet när vi gick ut och så fyllde gästerna på efter honom. Det blev väldigt fint. Men jag tror att det är lika vanligt med att spelmännen går före, på ett par meters håll förstås som du sa, så att man kan se brudparet. 

    Och som en liten parentes till Chicita - självklart blir man gift oavsett både det ena och det andra. Det behöver inte påpekas. Vi vill ju alla att våra bröllop ska bli så trevliga de kan, må de vara planerade till minsta detalj, lantliga, medeltida,  överdådiga, spontana eller enkla, vilket som passar oss, och då tycker jag inte att det är konstigt att man undrar över vad som är brukligt eller vad folk tycker är finast. 

  • Äldre 27 May 16:15
    Syrinx skrev 2014-05-27 16:01:20 följande:

    Och som en liten parentes till Chicita - självklart blir man gift oavsett både det ena och det andra. Det behöver inte påpekas. Vi vill ju alla att våra bröllop ska bli så trevliga de kan, må de vara planerade till minsta detalj, lantliga, medeltida,  överdådiga, spontana eller enkla, vilket som passar oss, och då tycker jag inte att det är konstigt att man undrar över vad som är brukligt eller vad folk tycker är finast. 


    Nej jag har inte sagt att man inte får fråga eller undra.


    Jag sa att om dom redan pratat med prästen och prästen tycker att det är trevligt och ok så behöver dom inte oroa sig för ingångsordningen redan nu, det kommer att lösa sig.
    Det är alltså inget elakt i det. Och det betyder inte att dom inte har rätt att fråga.


    Men om du vill läsa det jag skriver (eller snarare - läsa in saker mellan raderna som jag inte har skrivit) som om jag är ute efter att vara dum och elak så varsegod - om det ger dig något

  • Äldre 27 May 19:46
    Syrinx skrev 2014-05-27 16:01:20 följande:

    Linster - Så fint och traditionellt med spelmän! Vad ska ni ha för musik? Jag tror definitivt inte att det finns en chans i världen att någon skulle uppfatta er vigsel som konsert om spelmännen går in tillsammans med er. 

    Vi gick in till orgel, men som utgångsmarsch hade min pappa, som är violinist och folkmusiker, skrivit en bröllopsmarsch till oss. (Innan någon nu ska påpeka att det minsann heter brudmarsch - ja, jag vet att det är vad det heter traditionellt, men min pappa valde att kalla den bröllopsmarsch för att den var lika mycket till oss båda. Fint tycker jag!) Hur som helst, han gick då efter brudföljet när vi gick ut och så fyllde gästerna på efter honom. Det blev väldigt fint. Men jag tror att det är lika vanligt med att spelmännen går före, på ett par meters håll förstås som du sa, så att man kan se brudparet. 

    Och som en liten parentes till Chicita - självklart blir man gift oavsett både det ena och det andra. Det behöver inte påpekas. Vi vill ju alla att våra bröllop ska bli så trevliga de kan, må de vara planerade till minsta detalj, lantliga, medeltida,  överdådiga, spontana eller enkla, vilket som passar oss, och då tycker jag inte att det är konstigt att man undrar över vad som är brukligt eller vad folk tycker är finast. 


    Tack! Jag har också lite svårt att förstå varför levande musik under vigseln skulle bli en konsert... Men det är olika det där. Vi kommer att ha Trollens brudmarsch in, och Brudmarsch från Delsbo när vi går ut. Det kommer att bli väldigt fint tror jag - den ena spelmannen är riksspelman, så han bör kunna få till det

    Vad fantastiskt fint med en egenskriven bröllopsmarsch - vilken enastående bröllopspresent! 
  • Äldre 28 May 10:40

    Fragade tidigare and valsignelse i kyrkan da vi troligen maste gifta oss borgerligt innan i UK.
    Hur fungerar det da med hindersprovning? Behovs det visas upp for prasten? Har i UK fungerar det annorlunda. Antar att vi far ett aktenskapsintyg har, fungerar det istalletfor?
     

  • Äldre 28 May 12:25
    Lajna skrev 2014-05-28 10:40:43 följande:

    Fragade tidigare and valsignelse i kyrkan da vi troligen maste gifta oss borgerligt innan i UK.
    Hur fungerar det da med hindersprovning? Behovs det visas upp for prasten? Har i UK fungerar det annorlunda. Antar att vi far ett aktenskapsintyg har, fungerar det istalletfor?
     


    En välsignelse över ett ingånget äktenskap är ju ingen juridisk handling, som en vigsel är. Någon hindersprövning behövs alltså inte när ni träffar prästen i Sverige. Ni är ju redan gifta då. Osäker på om det behövs ett äktenskapsintyg, men det kan ni väl alltid ta med er ifall prästen frågar efter det. 
  • Äldre 28 May 14:18
    lmcl skrev 2014-05-27 19:46:03 följande:
    Tack! Jag har också lite svårt att förstå varför levande musik under vigseln skulle bli en konsert... Men det är olika det där. Vi kommer att ha Trollens brudmarsch in, och Brudmarsch från Delsbo när vi går ut. Det kommer att bli väldigt fint tror jag - den ena spelmannen är riksspelman, så han bör kunna få till det

    Vad fantastiskt fint med en egenskriven bröllopsmarsch - vilken enastående bröllopspresent! 
    Jättefina låtar, båda två! Med en riksspelman har ni nog garanterat snyggt och svängigt spel - härligt! Vet du förresten att Trollens brudmarsch gärna spelas för att hålla regn borta? Så har man iallafall sagt när jag har varit ute på spelmansstämmor och det har närmat sig regnmoln. Då kommer ni få sol!

    Nu blev jag bara lite förvirrad, har du två olika användarnamn eller är det din blivande som skrivit de andra inläggen ovan? 
  • Äldre 28 May 14:26

    Chicita - Nu tycker jag det verkar som att det är du som läser in saker. Jag har varken sagt att du säger att man inte får fråga eller att du är dum och elak.

    Jag menar bara precis som jag skriver - att jag inte tycker att du behöver påpeka att man blir gift ändå. Det tror jag att de allra, allra flesta vet ändå. Man frågar väl, precis som jag skrev, för att man vill att det ska bli så bra som möjligt. Kommentarer i stil med "för oss blev det inte som vi tänkt, men vi blev minsann gifta ändå" och därmed avfärda frågan, tycker jag riskerar att förminska den som ställer en fråga. Det kanske kan vara något värt att ta med sig.

  • Äldre 12 Jun 16:35

    Hej,
    Vem far utfoa en valsingnelse i kyrkan? ar det enbart praster? Da den inte ar juridiskt bindande?
    Hur kan man formulera den? Vi vill ju helst ha med ringbyte samt loften.

Svar på tråden Fråga prästerna 14