• Kjell Präst

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Kjell Präst
    Stoxoz skrev 2013-01-03 20:31:45 följande:
    Frågan har kanske ställts innan, men det känns inte som om jag orkar läsa igenom alla sidor. Vi har bokat kyrka till vårt bröllop, hur långt i förväg brumar man stämma träff med prästen för att gå igenom vigseln? Är det vi som brudpar som kontaktar prästen, eller tvärtom? Eller det kan är olika från församling till församling? Tack på förhand!

    Äsch, 1129 inlägg är väl en baggis att gå igenom


    Det är prästen som kontaktar er, i mitt fall brukar jag göra det ungefär en månad före vigseln, en del präster hör av sig lite tidigare och en del lite senare. Tycker man att det dröjer för länge kan man alltid själv ta kontakt med prästen.

  • miamibeat
    Välsignelse utanför kyrkan?

    Hej Kjell!

    Jag har några frågor angående välsignelseceremonier. Jag och min fästman träffades för 8 år sedan i Australien, och har bott där sedan dess (han är australienare). 

    Vi kommer att gifta oss borgerligt i Australien nu under våren, med en mycket enkel ceremoni (utan ringväxling och med endast två vittnen). Efter detta kommer vi hålla en bröllopsfest i Sverige sommar, och skulle då väldigt gärna vilja genomföra en välsignelseceremoni i anslutning till detta, då vi båda känner att det är en viktig aspekt för oss att få vårt äktenskap välsignat genom kyrkan (jag är medlem i Svenska Kyrkan och är konfirmerad här).

    Tänkte höra hur en välsignelse brukar gå till? Går det att få den utformad ungefär som en vanlig vigsel (bortsett från de uppenbara tekniska aspekterna då man redan är man och hustru)? Dvs, går det att växla ringar, avge löften och så vidare? 

    Tanken är att vi ska ha en ceremoni i trädgården i direkt anslutning till vår bokade bröllopslokal - alltså inte i kyrkan. Hur brukar präster vanligtvis ställa sig till sådana arrangemang?

    Slutligen så vet jag att man även brukar ha ett samtal med prästen innan vigsel/välsignelse (precis som någon frågat om här över). Då vi inte kommer vara i Sverige båda två igen förrän en vecka innan bröllopet undrar jag om det ens är genomförbart, eller är det för kort varsel?

    Tror du det kommer bli stört omöjligt att genomföra? Vill ju så gärna ha ett "riktigt" bröllop, med religös inramning, vit klänning, ceremoni, ringar och alla våra vänner... 

    Stort tack på förhand, jag ser fram emot ditt svar!
  • Kjell Präst

    miamibeat: Det är just ringväxlingen och löftena, tillsammans med löftena och frågorna, som brukar utelämnas vid en välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap. Kanske skulle man dock kunna omformulera löftena på ett sådant sätt att det ändå går att få med dem. Möjligen skulle man kunna få till ringväxlingen också på något vis. Det hänger på den präst ni får. Och samma sak gäller frågan om trädgården. En del präster och församlingar ställer upp på gudstjänster utanför kyrkan, andra inte. Samtal en vecka innan är sent, men borde inte vara omöjligt.

  • Chicita

    Jag kanske kan göra ett tillägg...
    Ni kan ju sköta en hel del av konversationen via mail i förväg för att bestämma ramarna och se om prästen är med på det ni önskar. I så fall blir ju bara samtalet veckan innan en chans för er att mötas och kanske "repa" lite. Och liksom fastställa att "det är så här vi gör, nu är alla överens".

    Även om vi inte hade några problem att träffa prästen så hade vi lite speciella önskemål. Och mycket av de tankarna och funderingarna (både från vårt håll och från prästens håll) sköttes via mail.

    Och när vi ringde pastorsexpeditionen så berättade vi vilka önskemål vi hade och bad dom kolla vilken präst som skulle kunna passa oss bäst så att säga. Så det kan ju vara ett alternativ. Ring den församling som ni vill få välsignelsen av och prata med den som svarar och berätta er situation. Denne kan sen bolla frågan vidare och se om det finns en präst som tycker att det låter som en kul utmaning istället för en besvärlig situation.
    Även präster är ju människor liksom, och dom har också tankar och önskemål om hur saker ska gå till Flört 

  • Chicita
    Soldemor skrev 2013-01-11 09:24:53 följande:
    Är vi? Helt säkert?
    Tja... Vi hoppas väl på det va? Flört

    Både du och Kjell Präst är väl bra exempel på att alla präster inte är mossiga stofiler som sitter på en kammare och dammar liksom Flört
    Det är ju annars väldigt lätt att tänka på att alla präster är stöpta i samma form, och då menar jag mentalt / åsiktsmässigt och inte fysiskt Tungan ute
    "En präst är en präst" hörde vi några gånger när vi skulle gifta oss, eftersom vissa inte fattade varför vi gärna ville ha just den här prästen och absolut inte den som konfirmerade mig.
  • Kjell Präst

    Jag är ingen människa utan en tvåhundra år gammal robot. Det har jag fått höra på ett Internetfora en gång och jag citerar det med förtjusning

  • passionsblomman
    Kjell Präst skrev 2013-01-11 10:11:21 följande:
    Jag är ingen människa utan en tvåhundra år gammal robot. Det har jag fått höra på ett Internetfora en gång och jag citerar det med förtjusning
    Ja, det var annan kvalité på det som tillverkades för tvåhundra år sedan, det vet ju alla, men så blir det i somliga fall så mycket mer uppenbart.
    Skönt att inte behöva vara rädd att tänka på att byta forumpräst lika ofta som man måste uppdatera sin övriga elektronikpark.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Kjell Präst

    Jag använder min kaftan endast en gång per år - vid julottan - och hittills har jag inte växt ur den. Förstår ju nu att det beror på min robotfysionomi!

Svar på tråden Fråga prästerna 14