• Kjell Präst

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • sandralinder
    Chicita skrev 2012-12-16 18:46:24 följande:
    Apropå bilden ovan så har jag hört någonstans att man inte får dekorera med band på det där viset pga brandsäkerhet. Man blockerar ju en utrymningsväg liksom.
    (Även om det inte är så ofta det brinner i en kyrka då... )
    Så det kanske kan vara något att tänka på också. Att det är bra om dekorationerna är lätta att få loss utan att gästerna måste stå och fumla med rosetter som ska knytas upp ifall något händer.

    Men annars säger jag som KjellPräst.
    Ofta gifter sig ju många på rad, med kort mellanrum. Och det är kanske inte så troligt att de som är efter er vill ha samma dekorationer och inte heller att dom före er skyndar på sin utrymning av kyrkan så ni hinner in och dekorera.
    Så börja i den änden och kolla hur lång tid ni har till dekor innan och bortplockning efteråt Glad 
    Tänkt inte dekorera precis på det sättet utan det var enbart en inspirationsbild som jag fann :) 
    Vi bor på landet numera och gifter oss i januari månad så tror inte det kommer att vara så många om ens fler samtidigt som oss :) Förhoppningvis inte. 

    Men i usa är det ju jättevanligt och bilden är ingenting i närheten av vad de brukar att ha, det bör ju vara samma säkerhetstänk tycker man? och där är det okej. 
  • Chicita
    sandralinder skrev 2012-12-16 19:50:32 följande:
    Tänkt inte dekorera precis på det sättet utan det var enbart en inspirationsbild som jag fann :) 
    Vi bor på landet numera och gifter oss i januari månad så tror inte det kommer att vara så många om ens fler samtidigt som oss :) Förhoppningvis inte. 

    Men i usa är det ju jättevanligt och bilden är ingenting i närheten av vad de brukar att ha, det bör ju vara samma säkerhetstänk tycker man? och där är det okej. 
    Nja jag tror inte alls att det är samma säkerhetstänk där som här.
    Vad jag har sett så finns det utrymningsvägar (korridorer) som används som förråd. 
    Levande ljus i papp-eldstäder på varuhus till jul osv...
  • sarahtroh

    Jag undrar om det finns lite ovanliga, vackra psalmer som passar till ett bröllop?
    Om man vill spela en favoritlåt, vad är det viktigaste att tänka på när man väljer lå? Jag vet att en vigsel är en offentlig gudstjänst, och självklart ska man kanske inte spela något opassande men vad är dina tips?


    Tack på förhand!

  • Kjell Präst
    sarahtroh skrev 2013-01-03 13:10:04 följande:

    Jag undrar om det finns lite ovanliga, vackra psalmer som passar till ett bröllop?
    Om man vill spela en favoritlåt, vad är det viktigaste att tänka på när man väljer lå? Jag vet att en vigsel är en offentlig gudstjänst, och självklart ska man kanske inte spela något opassande men vad är dina tips?


    Tack på förhand!


    Man kan ju välja årstidsbundna psalmer, sommarpsalmer finns det ju gott om, och även några vinterpsalmer - men dessa är ju inte särskilt ovanliga. Äger vigseln rum i närheten av någon kyrklig högtid går det bra att använda psalmer anpassade efter denna högtid.
    Så finns det ju särskilda vigselpsalmer, och då brukar jag alltid rekommendera nr 84, "Vi lyfter våra hjärtan" eller nr 411, "Gud har omsorg om vårt släkte". Inte så vanliga, men vackra och ganska lättsjungna. En svängig psalm är nr 333 "Änglarna sjunger i himlen". Jag har aldrig haft den på en vigsel, men visst skulle det funka, textmässigt är det inga problem.
    Vad gäller att använda en favoritlåt, så är först frågan: Tänker ni att organisten ska spela den, eller funderar ni på att spela upp en CD-skiva eller liknande? Om det är den senare varianten ni tänker er, så finns risken att kyrkan inte har en lämplig musik/högtalaranläggning, det måste man kolla med den aktuella församlingen. Det är också så att vissa kyrkor helt enkelt säger nej till inspelad musik. Rent generellt är levande musik förstås alltid att föredra framför burkad. Tänker ni er att organisten ska spela musiken, vilket ju är det absolut vanligaste, så måste det vara en låt som organisten anser sig kunna spela, och det måste normalt finnas noter tillgängliga. Det finns däremot inga förhållningsorder om att "det här går bra att spela men inte det här". Som du själv skriver bör det ju inte vara låtar som är opassande, men de behöver heller inte vara "kyrkliga". Temat ur Star Wars, Evert Taubes "Änglamark" eller en aktuell schlager kan passa lika bra, förutsatt alltså att det är möjligt att spela på orgel och att går att ordna noter.
  • tågjäntan

    Är det för sent att önska GOTT NYTT ÅR?


    Jag tycker man borde kunna göra det iaf ett par veckor in på det nya året .


    Det var iaf länge sedan jag var inne här och passar på att titta in med en nyårshälsning.

  • Stoxoz

    Frågan har kanske ställts innan, men det känns inte som om jag orkar läsa igenom alla sidor. Vi har bokat kyrka till vårt bröllop, hur långt i förväg brumar man stämma träff med prästen för att gå igenom vigseln? Är det vi som brudpar som kontaktar prästen, eller tvärtom? Eller det kan är olika från församling till församling? Tack på förhand!

Svar på tråden Fråga prästerna 14