• Kjell Präst

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • maxmamma

    Kjell-Präst!!

    en fråga eller vad man nu ska kalla det, första gången jag gifte mig så vigdes jag och min fd make  hemma i trädgården av 2 präster (de är gifta)  och de var präster eller heter det kyrkoherdar som jobbade åt Svenska statens kyrka och vi kände dem även personligen utanför det som har med kristendom och kyrkan att göra.

    Men då när jag o fd maken gifte oss så knäböjde vi INTE, hade iofs inget altare att tillgå hemma i trädgården men nu när jag ska gifta mig igen med min nya älskling så ska vi inte heller vara i en kyrka utan i en annan lokal men vigs av en präst från Svensk staten Kyrka, då blir det ju svårt att knäböja vid ett altare oxå.

    så min fråga är;är  det obligatoriskt med knäböj eller gjorde de prästerna fel som inte bad oss knäböja?

    jaja lite luddigt kanske det blev men du förstår nog vad jag menar. tack än en gång Kjell för dina svar och för att du orkar och tar dig tid att svara o vara med oss här inne. 

  • Chicita

    Vi knäböjde inte.
    Antingen missförstod vi prästens gest, eller så kanske hon glömde av sig eftersom vi (i samråd med henne, och delvis på hennes initiativ) hade ändrat lite saker, bland annat var det böneläsning på latin. Så hon kanske var lite nervös för att göra något hon inte gör på alla andra vigslar.
    Eftersom jag hade så ont i min skadade fot så skulle jag gärna ha knäböjt så jag hade fått vila foten i alla fall den lilla stunden Flört 

    Men utomhus är det svårare att knäböja, så där tror jag att många präster hoppar över den biten för att slippa vara orsak till brudens förstörda klänning (bland annat) 

  • Kjell Präst

    Det är inte obligatoriskt med knäböjning vid förbönen, men det är brukligt. Är man utomhus eller liknande kan det ju vara svårt att knäböja till exempel.

  • Kjell Präst

    Tack Passionsblomman! Jag hade en fin alla helgons dag som egentligen bara stördes av alla som tydligen trodde att det var halloween i går!

  • Königin der Nacht
    Kjell Präst skrev 2012-11-03 05:10:35 följande:
    Hej! Ja, vid den mittersta psalmen står det "Kan utelämnas". Det innebär att de övriga två psalmerna INTE kan utelämnas. Prästen har utan tvekan gjort fel, vet dock inte om felet är av sådan art att domkapitlet skulle "ingripa". Men du är INTE fel ute i dina funderingar. Det är just sådant här som gör att vi övriga präster får svårt att hävda vår sak, inte minst här på BT. Det finns alltid någon som varit på en vigsel där det minsann inte var några psalmer med.
    Tack så mycket för Ditt svar - men då börjar jag med att "bråka" på APT:n :) Har verkligen svårt med den sortens "flexibilitet" som den aktuella prästen tycks vilja representera i vår kyrka, otroligt egentligen att de billiga poäng h*n köper sig på det viset ska väga tyngre än (bland annat) vigningslöftet att följa kyrkans ordning.

    Har f ö läst lite i tråden och håller med alla som menar att forumet inte kunde fått en bättre "kyrkvigselexpert" - en som svarar sakligt, tålmodigt, personligt, respektfullt och som framstår som liberal och flexibel (på "rätt" sätt) men aldrig som en "mespräst" som vänder kappan efter vinden och söker att vinna popularitet med populistiska medel. Inlägg nr 1082 är onekligen den bästa möjliga sammanfattningen av mina egna tankar kring kyrkliga handlingar och hur vi, kyrkans anställda, möter människor inför och i dessa.
  • Kjell Präst
    Königin der Nacht skrev 2012-11-05 07:28:32 följande:
    Tack så mycket för Ditt svar - men då börjar jag med att "bråka" på APT:n :) Har verkligen svårt med den sortens "flexibilitet" som den aktuella prästen tycks vilja representera i vår kyrka, otroligt egentligen att de billiga poäng h*n köper sig på det viset ska väga tyngre än (bland annat) vigningslöftet att följa kyrkans ordning.

    Har f ö läst lite i tråden och håller med alla som menar att forumet inte kunde fått en bättre "kyrkvigselexpert" - en som svarar sakligt, tålmodigt, personligt, respektfullt och som framstår som liberal och flexibel (på "rätt" sätt) men aldrig som en "mespräst" som vänder kappan efter vinden och söker att vinna popularitet med populistiska medel. Inlägg nr 1082 är onekligen den bästa möjliga sammanfattningen av mina egna tankar kring kyrkliga handlingar och hur vi, kyrkans anställda, möter människor inför och i dessa.
    Tack för positivt omdöme!

    Ja, som sagt, att vara flexibel i förhållandet till "allmänheten" är en sak, men denna flexibilitet får inte gå hur långt som helst bara för att man vill vara "en snel prest" så att säga
  • Linda1983

    Hur ställer sig kyrkan i frågan att bli överlämnad av min far i samband med vigseln? Min blivande man och jag skulle vilja göra som så att han och våra två barn samt marskalker och tärnor går in med prästen och jag och min far kommer in sen.. Får man göra så eller hur ser kyrkan på det nu mera?!

  • Kjell Präst
    Linda1983 skrev 2012-11-05 10:49:10 följande:
    Hur ställer sig kyrkan i frågan att bli överlämnad av min far i samband med vigseln? Min blivande man och jag skulle vilja göra som så att han och våra två barn samt marskalker och tärnor går in med prästen och jag och min far kommer in sen.. Får man göra så eller hur ser kyrkan på det nu mera?!
    Se trådstarten
Svar på tråden Fråga prästerna 14