• Kjell Präst

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • CharliesChoice

    Hej Kjell och övriga!

    Jag skulle vilja ha ett litet modetips av en präst!

    Jag kommer att bära en klänning utan axelband, den visar alltså ryggen, "urringningen", axlar och armar. Jag funderade först på en sjal men det känns liksom för naket. Nu har jag hittat en liten "jacka" som täcker det hela. Grejjen är dock att jackan är i ganska genomskinligt tyg.

    Vad tycker ni om det? Är det ok?

  • Kjell Präst
    CharliesChoice skrev 2012-10-31 06:53:10 följande:
    Hej Kjell och övriga!

    Jag skulle vilja ha ett litet modetips av en präst!

    Jag kommer att bära en klänning utan axelband, den visar alltså ryggen, "urringningen", axlar och armar. Jag funderade först på en sjal men det känns liksom för naket. Nu har jag hittat en liten "jacka" som täcker det hela. Grejjen är dock att jackan är i ganska genomskinligt tyg.

    Vad tycker ni om det? Är det ok?
    Just den här prästen är ytterst olämplig att ge modetips, eftersom han köper prästskjortor på postorder och anser att kavaj från Dressman och byxor från Gekås är det hippaste man kan ha. Men frånsett detta så låter din klädsel helt okay, sett ur kyrklig synvinkel. Jag brukar för övrigt säga att kyrkan/prästen sällan har synpunkter på brudens eventuella bara axlar, det är snarare äldre släktingar som har sådana synpunkter. Du vet sådana släktingar som vet hur det är trots att de inte varit i kyrkan sedan de själva konfirmerades  
  • CharliesChoice
    Kjell Präst skrev 2012-10-31 07:46:59 följande:
    Just den här prästen är ytterst olämplig att ge modetips, eftersom han köper prästskjortor på postorder och anser att kavaj från Dressman och byxor från Gekås är det hippaste man kan ha. Men frånsett detta så låter din klädsel helt okay, sett ur kyrklig synvinkel. Jag brukar för övrigt säga att kyrkan/prästen sällan har synpunkter på brudens eventuella bara axlar, det är snarare äldre släktingar som har sådana synpunkter. Du vet sådana släktingar som vet hur det är trots att de inte varit i kyrkan sedan de själva konfirmerades  
    Hahaha! Låter som du har bra koll på mode tycker jag!

    Några sådana släktingar har jag inte, men däremot är jag SJÄLV sån som inte tycker man få ha bara axlar, fast jag inte varit i kyrkan mer än på bröllop och dop sedan konfirmationen! Det förstärker liksom känslan om man håller på såna traditioner tycker jag! Skulle dock inte bry mig det minsta om ANDRA hade bara axlar i kyrkan!
  • Soldemor
    CharliesChoice skrev 2012-10-31 06:53:10 följande:
    Hej Kjell och övriga!

    Jag skulle vilja ha ett litet modetips av en präst!

    Jag kommer att bära en klänning utan axelband, den visar alltså ryggen, "urringningen", axlar och armar. Jag funderade först på en sjal men det känns liksom för naket. Nu har jag hittat en liten "jacka" som täcker det hela. Grejjen är dock att jackan är i ganska genomskinligt tyg.

    Vad tycker ni om det? Är det ok?
    För min del hade det varit helt ok!
  • Königin der Nacht
    Hej Kjell!

    Vad är det som säger att psalmer är ett obligatoriskt moment vid en vigselgudstjänst, är det bara att ordet psalm inte är kursiverat eller satt i parentes eller åtföljs av "kan utelämnas" i kyrkohandboken, eller finns det någon annanstans det står i klartext? Är själv kyrkomusiker och har hamnat i en diskussion med en präst som menar att man kan hoppa över psalmerna om brudparet så önskar. Det hela slutade med att min närvaro "inte behövdes" vid den aktuella vigselgudstjänsten överhuvudtaget eftersom brudparet även hade önskat att spela CD till in- och utgång. Jag är mycket upprörd och funderar till och med på att anmäla fallet till domkapitlet, men är osäker på om jag har tillräcklig motivering. Ursäkta att jag lånar tråden för sådant som knappast hör hemma på BT, hittade helt enkelt inget bättre och snabbare sätt att ta kontakt med en "oberoende expert"
  • Kjell Präst

    Hej! Ja, vid den mittersta psalmen står det "Kan utelämnas". Det innebär att de övriga två psalmerna INTE kan utelämnas. Prästen har utan tvekan gjort fel, vet dock inte om felet är av sådan art att domkapitlet skulle "ingripa". Men du är INTE fel ute i dina funderingar. Det är just sådant här som gör att vi övriga präster får svårt att hävda vår sak, inte minst här på BT. Det finns alltid någon som varit på en vigsel där det minsann inte var några psalmer med.

  • Kjell Präst

    Jag vet inte svaret på den frågan. Eftersom, vad jag har förstått, svenska präster inte har vigselrätt hur som helst i utlandet, så har gissningsvis inte utländska präster vigselrätt här heller. Men jag vet som sagt inte.

Svar på tråden Fråga prästerna 14