• Kjell Präst

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Pyttsan
    Chicita skrev 2012-07-30 20:08:54 följande:
    Du ska vara medlem i Svenska Kyrkan. Om du är döpt eller konfirmerad har inget med saken att göra vad jag vet.
    Nu är jag inte svensk utan bara nyfiken, men om man inte är medlem, men döpt och konfirmerad i svenska kyrkan, kan man inte bli vigd i en kyrka i Sverige då, men att det kostar? Och hur funkar det ekumeniska samarbetet med t.ex. katolska kyrkan eller frikyrkorna? 

    Vi betalde t.ex en liten avgift för att döpa vår dotter på försalingens lägergård, vilket är gratis för medlemmar. Det funkar likadant med vigslar här. Alltså, själva förrättningen är gratis, men lokalen kostar.
  • Chicita
    Pyttsan skrev 2012-07-30 20:17:39 följande:
    Nu är jag inte svensk utan bara nyfiken, men om man inte är medlem, men döpt och konfirmerad i svenska kyrkan, kan man inte bli vigd i en kyrka i Sverige då, men att det kostar? Och hur funkar det ekumeniska samarbetet med t.ex. katolska kyrkan eller frikyrkorna? 

    Vi betalde t.ex en liten avgift för att döpa vår dotter på försalingens lägergård, vilket är gratis för medlemmar. Det funkar likadant med vigslar här. Alltså, själva förrättningen är gratis, men lokalen kostar.
    Vad jag har hört så har konfirmation och dop inget med saken att göra.
    Det kostar inget om man är medlem i kyrkan, men annars kan man gifta sig eller döpa sina barn osv mot en avgift som du säger, under förutsättning att församlingen går med på det.
    Men det kan man alltså göra även om man inte är döpt eller konfirmerad.

    Jag svarade lite snabbt dock och glömde skriva om kostnaden. Jag fokuserade mer på det där "måste man". Och det enda jag har hört att man "måste" är att vara medlem - om man ska få det gratis.
    Dock är jag inte präst, och jag svarade bara på vad jag hört. Så jag kan inte ge dig ett svar med säkerhet. Bättre att Kjell svarar
  • Nimrin

    Hej hej här kommer några frågot jag grubblat över, vet att många saker är relativa men är mest ute efter en fingervisning.

    1. Hur långt i förväg börman/är normalt för att ta kontakt med sin församling ang. vigsel?
    2. Går det att få tag på vigselordningen på engelska på internet eller "måste" vi vänta tills vårt möte med prästen?
    3. Det här med kyssen på kyrktrappen, hur går det till egentligen för brudparet går ju ut tillsammans före gästerna men sedan så kommer man ut på trappen efter dem? Vet inte om det är jag som är lite seg idag men får det inte att gå ihop.
    4. Har läst att vissa delar av vigselordningen ska ske både på sv och alt. språk ex. eng om hälften av församligen talar utländskt språk. Stämmer detta och vilka delar är detta isf?

    Kändes som att jag hade fler frågor men kommer inte på dem nu, skriver väl mer sen om de kommer upp något? 

  • thessan

    Hej. Jag har en fråga ang vårt brudfölje. Vår dotter kommer att få vara ringbärare och brudnäbb, om hon vill kommer hon gå före oss in. Vi har en tärna( ogift) och en marsalk (gift). Får de gå tillsammans? Marsalkens fru anser att det är en förolämpning och att det strider mot de som är kristna, stämmer detta? Något bra förslag hur vi löser detta? Ett alternativ är att tärna o marsalk redan står där framme, men får de då gå ut tillsammans? Tack

  • Kjell Präst

    Nimrin: Jag vet inte om det går att få tag på vigselordningen på engelska på Internet, men käre farbror Google borde väl kunna ge besked? Man kan ha delar av vigselordningen på annat språk om prästen är bekväm med det. Vilka delar det i så fall handlar om gör man upp med prästen. Löftena och bibelläsningarna är ett par förslag. När det gäller kyssen så är det ofta så, att paret sedan de gått ut, gömmer sig antingen utanför kyrkan eller i ett rum inne i den. När sedan gästerna gått ut kommer paret ut till gästerna och pussas och får ris i håret . När man bör ta kontakt med församlingen för att boka vigsel beror på om kyrkan är en populär vigselkyrka eller ej, på vissa ställen måste man boka ett år i förväg, på andra kan det räcka med ett par veckor.

  • Kjell Präst

    Thessan: jag har förstått, främst genom att läsa här på BT, att det enligt gammal sed finns restriktioner för om tärnor får vara gifta/ogifta och huruvida de kan gä in tillsammans med gifta/ogifta män etc. Jag känner inte till exakt hur det ligger till där, men hur som helst tycker jag att detta i så fall är en förlegad sed. Kyrkan har inga synpunkter på detta och ingen kommer att fråga om tärnornas eller marskalkarnas civilstånd. Någon förolämpning mot kristna är det absolut inte, vi är i de flesta fall både tänkande och moderna människor, ganska lika alla andra faktiskt

  • tågjäntan
    Melton85 skrev 2012-07-26 10:56:57 följande:
    Jag undrar, vi ska ha en präst/pastor som inte tillhör svenska kyrkan utan en frikyrka, får han ändå viga oss i en kyrka som tillhör svenska kyrkan? Eller är det upp till varje församling?
    Vi hade lite samma fundering när vi gifte oss - skrev ett tips i din gästbok .
Svar på tråden Fråga prästerna 14