• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Syrinx

    Hej tråden och god fortsättning på det nya året! Skål

    Solde, vad mysigt med stickcafé! Ta några maskor för mig med. Bra jobbat med träningen också! Man får väl försöka få till så mycket man kan medan man kan det. Fem gånger en vecka och en gång nästa är bättre än en gång två veckor i rad ju. Oh, och jag håller tummarna för att du får jobbet du sökt! 

    Klockarbol, men fy vilken förkylning! Bädda ner dig i soffan med en stor kopp förkylningskur: färskriven ingefära, honung och färskpressad citron i hett vatten. Det brukar jag känna mig lite piggare av. Hoppas det går över snabbt med lite vila! - Och ännu mer fyyyy för grannens "besök"! Hu så obehagligt det måste varit!
     
    Blommis, hurra hurra HURRAAA i stort efterskott!  Och så bra jobbat att du tar tag i matten igen! Håller med om att det där med ingen lärare låter som en dålig grej. 

    Daa, jag beklagar sorgen! {#emotions_dlg.flower}  Stor kram och många tankar!

    Bruttan, hoho dinosaurien! Jag är Syrinx och hänger här sedan ett litet tag tillbaka, fast just nu mer sporadiskt än regelbundet. Bor med maken och två misar i söder och har tämligen oregelbundna arbetstider som frilansmusiker.

  • Soldemor

    Mod gorgon, mod gorgon! Idag är det full tupp med syförening (jo, jag gör andra saker än handarbete också!) och konfirmander för att sedan flyga hem och steppa lite. Tror jag...känns som om en av de berusade tupparna sitter och krafsar i halsen på mig. Finns det inte tid för!
    Nu skall jag passa på och jobba som bara den medan jag är ensam!

  • Soldemor

    Pratade precis med Soldes extrapappa II och sambon ligger kvar på sjukhuset. Fick hans tel nr dit och ringde upp. Det visade sig, att det inte var någon kärlkramp utan en liten infarkt. Isch! Talade å det bestämdaste om för honom att så där kan han ju inte hålla på, nej! Dessutom skall de komma hem till oss nästa helg och dricka den där glöggen som vi skulle haft när de passade skotträdda hunden. Så det här går ju inte an!
    Och inte mycket vet han om vad som skall hända. JAG ÄR FAKTISKT OROLIG! Så det så!

    *muttrar och jobbar vidare*

  • Soldemor

    INgen här idag?

    Har precis talat m extrapappa I och kl 13 får han besked om han skall ballongvidgas el by pass-opereras. Han har förträngning i nårgra kärl. Känns inget bra alls.

  • Soldemor

    Hej!

    Idag är det ingen hit att köra bil! Tack och lov för att maken ville köra, eftersom jag har begravning idag. Sedan tror jag att vi åker hem.

    Sodes extrapappa ringde precis, han ligger nu på det STORA sjukhuset som är fem minuters gångväg från där vi bor. Han trodde att han kunde se vårt tak. Han väntar på akut operation som måste göras inom ett dygn tydligen. Men han är så avslappnad! Jag blir ju helhispig! Måste ringa hans sambo när jag kommer hem!

    Snarf dags att ge sig ut  drivorna. På vägen hit låg där en bil i ett dike och en annan såg man bara bakluckan på, den hade kört rakt ut i en driva.

    Ta vara på er och bli hemma om ni kan om ni har sådant här väder där ni är.

    Trevlig helg också!

  • Norrskensflamman

    Hej. Känner att jag inte riktigt orkar skriva på två ställen (här och på Facebook). Men kort då:
    Sambons mamma har fått en stroke. Visserligen en liten, men de har hittat förträngningar i kärl som förser hjärnan med syre. Hon flögs igår till regionsjukhuset och ska mest troligt opereras. Vi vet inte när. 
    Kram. 

  • ingenjörsbruden

    Tjabba, bruttan! "borstar bort det forngamla dammlagret som spred sig vid hälsningen"
    De där radbrytningarna som försvinner är tråkiga..... skriver på padda? Alltså inte ritar på din egen lilla skrik-padda utan du vet.... en sådan där platt liten modärn dator som man kan släpa med sig överallt o ingenstans..
    Då får man till radbrytningar med :
    <br>
    En för varje rad.... kopiera det o klistra in vid behov..... alltså inte med riktigt lim o klister...... hihihi

    Klockis, hur är det med förkylningen? Har den vikit hädan?

    Blomman, hur mår du? Tänker på dina fjäderbollar? Vad gör de när det är så förbenat kallt som nu?

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård