• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Hvidbrud

    Så bra Att du fick tid fort blommis! Bättre att checka tio ggr för mycket än en för lite. Min syster hade en ond en på sin rumpa. De tog bort en 3X3X3cm stor kub och fick med allt. Läskigt men fås det i tid så är de ju jätte duktiga, läkarna och vetenskapsmännen.

    Trött som en gnu. Lillkille med ögoninflammation som helst vill sova PÅ mitt ansikte. Hela natten. Inte så lätt att sova så...

    Storsnuttan har också varit på 4årskntrollen, Ingis och hon gled fint igenom allt, fram till syntestet, där understa raden var för otydlig, hon med. Så den /12 ska vi in igen och kolla om synen har mognat  

     skolan har vi fått ett julprojekt. Vi ska vara med i Stadens Citysamverkans skyltföntertävling oc ahr fått ansvar för att skylta i 11 butiker. Jag och två tjejer har fått en sjkortbutik här i närheten, så det är en stor och rolig men rejäl utmaning! 

    Puss på er! 

  • passionsblomman

    Godmorgon!

    Idag är det blodprov, psykologen, handla lite mat, träffa kompis, skjutsa till träning och förhöra lite läxor som är det viktigaste att komma ihåg. Ja, och slutredovisa newbodybeställningarna. (Inga runningsocks eller funktionslinnen någon?)

    Igår ville Blompojken ha sällskap medan han arbetade med sitt spec.arbete om svarta hål i rymden. Det var så roligt för skillnaden från fjolårets psykbryt och hårda väg när han skulle göra sitt första riktiga sådana arbete var enorm. Han klarade sig egentligen själv, men ville ha mig där att bolla med. Helt underbart att se hur han greppat själva grundtankarna med att sammanfatta och få ner det viktigaste, vikten av att skriva snyggt och lftigt etc. Han sa själv-"Det här är första gången jag tycker det var ROLIGT att göra läxa och jag längtar att få redovisa!". För någon som inte suttit med ursinnigt barn och tragglat, är det svårt att beskriva vilken milstolpe sådant är. Men jag GLÄDER mig åt att allt strävsamt bråkande under ffa förra året har givit resultat!

    Vi hittade förresten bra skor, både handbollsskor och inomhusfotboll på kampanjpris. Och present till pappa från Blompojken är ordnad. Han ska få en sådan där stång som man skruvar upp i en dörrpost och kan hänga och dra upp sig själv i. Vadheterdetnudåigen...chins? Armhävningar har jag hört att det är det som egentligen är.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • start september

    Flamman, åh så bra att du tog det på allvar och fick en tid snabbt. Det är ju så svårt att hålla koll på de där fläckarna. Jag har som femårigen sade - fler än jag kan räkna till, Mamma, och jag räknar ju till hundra- så då är ju inte det så lätt at hålla koll på alla  Den där skräcken för den hemska sjukdomen är vi många som har, för min del är det  främst tarmarna efter att flera familjemedlemmar råkat illa ut där. Det är säkert därför det är extra jobbigt när magen inte funkar vid graviditet, det är ju på någotvis det som är livförsäkringen att hålla koll på att den funkar.

    Lite bättre nu, men idag dags för mera järn - tjoho Men BM på måndag får gärna hitta ett HB en bit över 100 den här gången...

    Så bra PB att du ändå ser att det går på rätt håll! Det tar ju tid ja. Och bra med skorea. Jag köper mest via Ellos där man får 50% på en vara med jämna mellanrum, men det är ju mest vanliga märkesbarnskor typ Kavat och tretrorn, kan ju inget direkt om sportspecialmärken. Men kanske är värt att kolla? Och Tradera kan annars funka för att sälja? 
     
    Näha, jobba halva dagar och sen hinna sova innan barnen ska hem igen var ju tanken...

  • Norrskensflamman

    September, det där med tarmarna och graviditet är ett elände... Faktiskt EN av orsakerna att jag tänkte ALDRIG MER under andra graviditeten. Att gå omkring och vara konstant förstoppad, med urusla järnvärden och så lågt bloddryck att sköterskan undrade hur jag öht kunde stå upp. Nä, det var hemskt. Foglossningar, trötthet, t o m illamåendet och halsbrännan kunde jag ta, men förstoppningen... Så ont och så hemskt med den där uppsvullna känslan! Och ta mig tusan inget hjälper ju!! Inte för mig iaf. 
    När jag inte är gravid har jag inga problem, tack och lov. Men men mor hade problem och hon fick fickor i tarmarna där det samlades en massa så hon blev jättesjuk flera ggr. Inget kul alls.
    Hoppas du kan hålla magen i någorlunda schack nu, vännen. Många tips har du fått här i tråden. Kanske något hjälper?
     

  • Norrskensflamman

    Blomman, så härligt att höra om Blompojkens framsteg i skolarbete, framför allt lusten att vilja göra det. Utan psykbryt. Min T är lite samma. Hon får titt som tätt psykbryt och grinar och har sig. Och lilla K gråter varje gång hon ska göra ryskaläxan och jag måste sitta bredvid henne precis hela tiden...

    Det som stör mig mest med T, som ju ändå är 10 år, är att hon fortfarande väljer den absolut lättaste vägen, hela tiden. Hon gör bara preciiiiiiiiis det hon måste och det som står i läxbrevet. Att göra något litet extra, anstränga sig lite mer, skriva en rad extra, räkna ett tal extra, plugga in en glosa extra, läsa lite längre i texten, för sin EGEN skull, nä det finns inte!!! :-/   "Fröken har inte sagt att vi ska göra det, det står inte så i uppgiften". T ex om det är otydliga instruktioner på vad dom ska göra och jag säger "ja, men man kan tolka det så här, vore jag du skulle jag nog göra både och, för att vara på säkra sidan" så blir hon hysterisk och NEJ!!! Som om  det vore rent smärtsamt att råka göra något, lite, lite extra. Som att det är bortkastat och i onödan... Att hon inte fattar att kunskap är aldrig i onödan. HUR ska man hjälpa dem att få den insikten???
     *suckar djupt* 

  • lanovia 08

    Start september vi ska bygga ut, håller på o kollar byggare o begär offerter. Ingis tidsplan... tja. Skulle det funka blir det ju inte lika tätt mellan 2:an o 3:an som mellan A o E, det är redan förbi då skulle 3:an varit född redan. Men vi vill heller inte ha ngn "sladdis". Har precis nyss tagit ut spiralen o haft första indianbesöket. Besöket blev 3 dagar kortare, det tackar jag för. 1,5 veckan indianbesök är minst en halv vecka för mycket.

  • lanovia 08

    Förövvrigt har jag förslkt lösa här den här veckan men jag hinner inte kommentera på allt jag vill. Back to work.

  • Daa

    Flamman: håller tummarna för att den där fläcken är ok. 

    September: bra kämpat med graviditet och mage. Jag experimenterar just nu med psylliumfrön och sveper varje kväll en härlig drink med 2 msk frön som legat 1-2 timmar i drygt 2 dl vatten. Jag tror att det är lite bättre, men det är svårt att säga än. Har hållt på drygt en vecka.

    Lanovia: hoppas att biologin är med er!

    När folk börjar prata om en trea känner jag hur det sticker till lite. När jag var yngre var jag säker på att jag ville ha tre barn och jag får för mig att det är tre man "ska" skaffa. En sån där känsla om att jag har något att bevisa. Fånigt, jag vet, men ändå. That's who I am.
    Maken har, som jag nog nämnt, aldrig velat ha fler än två och det var en period i våras då det kändes jobbigt. Men så kom sommaren och jag fick träffa flera bebisar i olika åldrar. Jag har burit dem, luktat på dem, petat på de små mjuka händerna och blivit tårögd över livets mirakel och hur fantastiska bebisar är. Ändå har varenda cell i min kropp skrikit: ÅH, så SKÖNT att jag inte har en sån här!  Lättnaden över att jag inte är den som ska ansvara för det lilla livet är enorm. Jag fick nog en överdos av bebis när parvlarna var små.
     Jag hoppas att jag fortsätter att vara nöjd med två barn.

  • Daa

    Snart kommer min brorson hit, lille söte M, ett år och några månader. Vi ska passa honom i helgen. Det är första gången han ska sova hos oss, så det blir spännande. 

    Jag försöker bli kvitt en envis förkylning, men det vill sig inte. Förra helgen var jag ganska hängig, men jag har kunnat jobba i veckan. Ett nytt träningsmål är skrivet i eldskrift: Kom igång igen efter förkylningen, trots att det är vinter.

    Önskar er en fin helg. Kramar. 

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård