• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman
    Klockarbol skrev 2013-09-02 10:42:37 följande:
    Boka tid hos en familjejurist och skriv samboavtal och testamente är mitt råd. Behöver inte kosta så jättemycket och är en jättebra investering!
    Jag pratade idag med min mammas kusin som är skattekonsult och vår "familjejurist", eller ja, han hjälper oss med lite grejjer, t ex när jag gjorde bodelning och så där.
    Han sa att vi åker på dyr stämpelskatt om jag ger huset som gåva till m, pga att lånet på huset är större än en viss procent av tax.värdet, så då räknas det inte som gåva utan köp. Och då rådde han oss att m köper huset av mig... Stämpelskatt 13-14000 kr blir det då. Och m har inga pengar att köpa huset för, och då måste man skriva typ skuldreverser att han är skyldig mig en viss summa pengar. Och det vill han inte vara. Så då var konsultens råd att vi skulle gifta oss. Då kan man sedan välja om man vill skriva ett testamente eller ej, där m ärver 75% av mina tillgångar eller bara låta det vara och då ärver han 50%. Eftersom vi har särkullbarn har de rätt att ta ut sina 50% eller 25% omgående vid min ev bortgång. Ja, och ni vet ju vem som är deras förmyndare... Deras far vägrade ju att skriva över vårdnaden på mig. Jag är 100% övertygad om det skulle hända mig något skulle ärkeaset vara utanför vår dörr inom ett dygn och kräva barnens rätt som deras förmyndare. 
    Det känns som att det bara är problem med ALLT ta mig tusan!!  

    Klockarbol, SOM jag förstår dig i ditt sorgearbete. Jag går igenom samma. Jag har kommit långt men fan, ibland bubblar det upp igen och ja, jag känner mig BITTER. Men jag vill inte vara det.
    I april var det 4 år sedan bröllopet. 16 augusti var det två år sedan skilsmässan gick igenom.

    Jag är iaf i den fasen nu att jag vill utplåna de sista spåren av exet i mitt hus!!! Men jag mäktar inte med det själv. Jag vill att vi ska äga huset tillsammans jag och m. 
  • start september

    Klockarbol - bra inställning!

    Här är det nu lite mer lättad glädje. vecka 19 och allt ser bra ut därinne. Det blir alltså ett syskon har vi bestämt oss för att tro på efter gårdagens ultraljud. Barnen fick veta igår och femåringen blir jätteglad Hoppas det håller i sig.

  • Daa

    Just nu känner jag mig så nöjd, för jag har klarat mitt träningsmål! Det såg mörkt ut där ett tag, men alldeles för en liten stund sedan plockade jag min sträcka på strax under den tid jag önskat. 
    Men mest nöjd är jag med att jag inte bara kommit igång med att träna efter min förmåga och mina omständigheter utan även att jag har fortsatt. 

  • Daa

    Flamman: vilka jobbiga saker att behöva tas med! *kramar om*

    Klockis: kramar till dig med.  

  • Daa

    Blommis: så underbart det skulle vara om du slapp mer kortison! *håller tummarna*

    Tack för dina fina ord. Jag kände senare att mitt inlägg lät ganska gnälligt och jag lovar att det låg mer bakom än bara det där med födelsedagspresentönskningar. 


    passionsblomman skrev 2013-08-27 10:51:25 följande:
    Daa, är det inte högst märkligt (och väldigt väldigt dumt) att det är så mycket lättare att "fixa" att tänka negativa saker om sig själv? Borde inte tanken transportera sig lika enklet via hjärnans synapser om den är plusladdad? Nu är jag ju vare sig fysiker, kemist eller biolog, men jag tycker det voore mest logiskt. Ändå; gång på gång gör vi sådant där mot oss själva. Trycker till, gör oss plattare och mer tilltufsade än vi alls behöver vara. Snacka om onödan! När du är en vacker och vital kvinna mitt i det härliga livet, med ben att springa på, röst att sjunga med och förmåga att spela instrument. Det är ju underbart och du är en skön tjej med härlig humor som borde få hur många presenter som helst bara för att du ens finns!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård