• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman

    Har haft världens dust, igen med lilla K. Hon är precis som T var i samma ålder, men ännu värre, ang kläder. Suck. Jag har ont i skallen o klockan är inte ens 9.

  • ingenjörsbruden
    Fru E skrev 2012-05-02 15:55:12 följande:
    Det var en strålande dag eftersom vi testade + igår men humöret sjönk nyss:

    ringde kliniken nyss och skulle boka vul, inga problem bm skulle ringa upp imorgon. Nu ringde nyss tillbaka och sa; vi får be dig ta ett nytt test på söndag på din riktiga testdag och återkomma på måndag  :o men vaa?!? Blir jag mindre gravid för att jag testat på BIM om man jämför en vanlig månad än om jag väntar 4 dagar till?!? Blev bara så sur så svarade kort tillbaka, jaha det får jag väl göra......så nu kom tankarna tillbaka till att vi antagligen får nytt MF eftersom vi inte ens får boka VUL tid  :( . Har ett nytt test hemma med veckoindikator men vet inte om jag vill veta veckorna eller bara testa med ett där det blir ett +.....
    Vet att jag överreagerar men så här har de inte sagt de andra två gångerna som vi testat tidigare och ringt....
    Vilka underbara nyheter! GRATTIS o BAMSEKRAM!

    Äsch, strunt i BM. Snacka om att hon totalt kunde suga grädden o smöret ur moset.
    *KRAM*
  • Fru E

    Tack tack, jo det goda humöret försvann direkt. Om jag bara fått en tid hade jag varit nöjd, i värsta fall hade vi fått ringa och avboka den. Jaja får väl ta ett nytt test och hoppas att det inte försvinner......men inte på söndag

    Lanovia-se er avlastning som att E får underbar kvalitetstid med sina mor/farföräldrar istället

  • Klockarbol

    *Vinkar*

    Jag tänker oxå vara förbehållslöst och oförskämt glad för dig/er Fru E!

    Lanovia -
    Jag kan förstå känslan av att vara värdelös & otillräcklig när du "skickde iväg" E. Man "ska" ju orka och allt sån't. Sägs det. Men jag håller med Flamman, det är ansvarsfullt och insiktsfullt, inte värdelöst.

    Framförallt min äldsta var mycket hos såväl farmor och farfar (över dagen) och hos mormor och morfar (ibland i veckor i sträck!)
    Och vet du? När hon tyckte att det hade gått för lång tid med bara vara hemma så frågade hon om inte hon också skulle få ha semester?!!?
    Så mer värdelöst än så är det inte utan precis tvärt om Kyss

    Nä, jobba kanske?

    Jag läser och tänker på er allihop, ingen nämnd ingen glömd! Dock en och annan som jag inte sett på ett tag och saknar.

    Hjärta på er åsså dukar jag fram ett Äpple oxå!

  • passionsblomman

    För en tid sedan gick jag ju hos en sådan där coach via AF. Sedan dess får jag hennes nyhetsbrev. Detta är det senaste, och med det ville jag bara säga att: Ni här i tråden är en viktig "tredje plats" för mig. Hjärta


     


    Livskraftnytt!


    Sociologen Roy Oldenburg skriver i sin bok


    The great good place att vi behöver tre olika sociala arenor i våra liv om vi ska leva helt och balanserat. Den första platsen är hemmet, en intim plats där vi umgås med dem som står oss närmast. Arbetsplatsen eller annan sysselsättning är den andra, dit vi går för att tillsammans tjäna samhället och vårt levebröd. Så finns det en tredje plats som har en helt annan karaktär, men som är minst lika viktig för vårt välbefinnande.

    Den tredje platsen ska vara opretentiös och lätt tillgänglig. Den ska kännas trygg och bekväm och där är alla välkomna och accepterade som man är. Människor kan tala obehindrat med varandra oavsett ålder, åsikter och bakgrund. Informella samtal är ett av tredje platsens signum. Den ger en annan sorts kontakt som är livsviktig för oss, säger Oldenburg och citerar poeten John Donne: "Ingen människa är en ö, hel och fullständig i sig själv, varje människa är ett stycke av fastlandet, en del av det hela".


    Vi människor behöver varandra, vi angår varandra. Vi är förvånansvärt lika i det mest väsentliga när man skrapar lite på ytan. De flesta länder har av tradition en väl etablerad "tredje plats". Det kan vara puben, cafeét, uteserveringen eller kanske lanthandeln. Det finns massor med sammanhang som kan fungera som en tredje plats och fylla detta behov hos oss.


    Kanske är det också därför föreningslivet, idrottsaktiviteter och studiecirklar fyller en så viktig funktion. Kanske är det detta behov vi får mer tillgodosett under den varma och ljusa årstiden då det uppstår fler spontana och tillgängliga mötesplaster och samlingspunkter.


    Även naturen kan fungera som en tredje plats, inte minst den här årstiden. Den erbjuder visserligen inte någon social aren men den är välkomnande och accepterande, kravlös och påfyllande och kan på så vis bidra med en plats för balans och välbefinnande.


    Så hur kan vi värna detta behov? Vad händer om vi öppnar upp mer för påfyllande sammanhang och ger oss tid att skapa möten och utrymme för det? Var finns "the great good place" i ditt liv?


    Önskar Dig en härlig maj med påfyllning på Din "tredje plats"!


    Marie Sandgren


    _______________________________________________________________________


    Livskraftcoaching www.livskraftcoaching.se sandgren@hogsby.net Tfn. 070-3960649 Vid vidarebefodran av detta nyhetsbrev, ange gärna källan. Vid avbokning av nyhetsbrevet: maila ovanstående.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    Jaha, och det gick visst bra att klippa och klistra, men på bekostnad av radbrytningarna....


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    Idag önskar jag alla en bra dag. Jag ska snart åka iväg för att träffa dem jag ska ha praktik hos, planera lite och så. Jag vet inte alls hur lång tid det tar av dagen, men sedan är det promenad, fförbereda inför att sonens lag har loppis imorgon, samt köra till träningen. Vips så lär dagen vara slut.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ninnnis

    Ha en bra dag själv, Blommis! Lycka till på praktikplatsen. Idag fyller Mini 10 månader, det firar vi med föräldragruppsfika

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård