• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • dfk

    Oj, det ser lite konstigt ut med mina inlägg, skriver lite här o lite där men jag har läst sida för sida och kommenterat efter hand.

    Daa, krya på er, blåser bort alla förkylningar bums!!

  • dfk

    Fortsätter min ensamdialog härFlört...
    Här är det bra, barnen har haft ett härligt höstlov, men nu återgår vi till vanliga rutiner igen.
    Jag tycker att hösten går så himla snabbt, måste ju börja rota fram julpynt och gardiner. Det är ju snart första advent!!Tomte

  • Hvidbrud

    Goder afton i tråden! Kastar bara in en liten fråga, totalt ot... Tänkte baka lite med e i morgon, jag är så sugen på rulltårta och det är roligt och lätt att baka och kul att se på när man skär i genom den. Vanlig rulltårta tycker jag smakar lite tråkigt så nu undrar jag vad ni tror smakar godast... 1. En morotsrulltårta med creamcheesefyllning elller 2. En rulltårta med krossade digestivekex i smeten fyllt med creamcheese och hallon? (Vet inte hur bottnen blir med kex i, för då får jag svänga ihop ett eget recept) Vad tror ni?

  • ingenjörsbruden
    Ninnnis skrev 2011-11-07 18:58:43 följande:
    Har rödskinnen kommit, Ingis?
    Japp, det är ju det jag håller på med, sysselsätter dem!

    Dock så har de kommit med rejält besked, av för mig, i sällan skådad skara. Något har min kropp hittat på iallafall, lite mysko.

    Är helt ok med rödskinnen men rätt irriterad på min kropp.....så här har den bara gjort två gånger tidigare så jag kände mig ju jättesäker.....skumberg, verkligen skumberg.

    Påtal om skumberg så har jag bara hunnit skumläsa igenom de nya inläggen, o kramar på er alla, behöver man många o kramar så kan man ta så många man vill!

    nä nu mååååååste jag plugga!!!! Tenta i morgon em! Har ni någon tumme över så håll den för mig i morgon!

  • ingenjörsbruden
    Hvidbrud skrev 2011-11-07 20:32:22 följande:
    Goder afton i tråden! Kastar bara in en liten fråga, totalt ot... Tänkte baka lite med e i morgon, jag är så sugen på rulltårta och det är roligt och lätt att baka och kul att se på när man skär i genom den. Vanlig rulltårta tycker jag smakar lite tråkigt så nu undrar jag vad ni tror smakar godast... 1. En morotsrulltårta med creamcheesefyllning elller 2. En rulltårta med krossade digestivekex i smeten fyllt med creamcheese och hallon? (Vet inte hur bottnen blir med kex i, för då får jag svänga ihop ett eget recept) Vad tror ni?
    Def ett spörsmål för fru E tror jag!

    Rulltårta med hallonkrämen utan digestivekex hade jag gillat....men morotsrulltårta....tänkte du fylla den med liknande kräm som man ibland får, krämen är lite sötsyrlig....eller nåt.....låter gott båda två!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård