• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman
    Daa skrev 2010-12-17 12:54:13 följande:
      (vi föreställer oss en bestört liten röst som utbrister: Hallå där! Vars for Axel?! För så kan Fälga säga, i egenskap av norrbottning. ).
      *föreställer mig också den lilla rösten med dialekten*  Ja, gudarna ska veta att det kan hon verkligen säga

    Du verkar ändå må bra och vara i fin form Daa. Så glad jag är för det
  • muggles

    Hur är det med dig då Flamman? När är konserten?

    Kramar till Heloise. Inget kul med betalningsanmärkningen när man inte själv orsakat det, vilket skit!

  • Norrskensflamman

    *skickar kramar och tar emot så många som erbjuds*

    Puuuuuuuh, vad jag är trött o sliten nu!!

    Jag har läst vad ni skrivit, skummat igenom, men jag har inte orkat gå in och kommentera och nu är det så mycket att kommentera att det känns som ett omöjligt projekt

    Årets julkonsert är avverkad och det var en höjdare !! Även om man är HELT slut efteråt. Och maken knorrat och varit sur. Mamma o pappa har ställt upp och hjälp till med barnen, även maken, och så brorsans fru ryckte in och åkte med Lilla K på hennes Lek o Plask-avslutning.
    Konserten gick strålande och Schaffer och hans kumpan bokade genast in en konsert med oss även nästa jul. Men då ska vi ha med lite nya låtar från den nya Stig Helmerfilmen som Lasse Åberg gör nu. Schaffer skriver musiken. Den kommer till jul 2011 tror jag.

    Jag har asmycket på jobbet. Som vanligt. Igår hade vi julfest och det kan man ju fråga sig vad det är för jävla amatörer som planerar julfest en TORSDAG!!!    De flesta hade bil, kunde inte ta vin till maten eller öl till bastun för alla vet att de måste upp tidigt nästa dag och köra bil. Många har småbarn som ska upp med tuppen och föras till skola och dagis. Sen ska man jobba ovanpå det. Så, tja, vi åt och sen kl 21 började de första droppa av. Jag åkte strax före 22. Förr hade vi alltid festerna på fredagar, men sen den nya stjärnchefsan började hos oss så ordnar hon alla fester på torsdag för att 1) Hon själv pendlar 15 mil enkel väg och vill vara hemma på fredag, jobbar oftast hemifrån på fredagar. 2) Det blir billligare, för det går åt minimalt med sprit på festerna om de är på en onsdag.

    Jag är gräsänka igen. Maken är i ´Finland. Jag ska bara sova och städa i helgen och fixa de sista julklapparna imorgon. Kanske att granen åker fram också.

    Maken har trappat upp sin humörstabiliserare och nu börjar han skylla en massa på medicinen. Att han är så trött och orkeslös, att det snurrar i huvudet, att han får diarré. Nu igår sa han att "vete fan om jag ska fortsätta äta medicinen* SUCK!! och FUCK!!!   Inte direkt oväntad kommentar från honom, men jag blir så trött.
    Försökte förklara att han måste ge kroppen tid att vänja sig vid medicinerna, att till en början kan man nog ha en del obehag innan kroppen ställt in sig och kommit sams med medicinerna. Och diarrén tror jag är för att han ätit mjölkprodukter. Hela min familj utom jag verkar vara känsliga mot laktos.
    Annars så tycker jag att han blivit aningens, aningens, lugnare och hans ilska tar sig inte riktigt lika hårda uttryck och de klingar av fortare. Men jag kanske inbillar mig. Men det är som att udden på aggressionen slipats av lite.

    Ursäkta egoinlägg, men jag tänkte jag skulle uppdatera er.

  • Norrskensflamman

    NÄsta grej är att makens mobil blev avstängd för han hade pratat för -håll i er nu- 5000 kr på en månad!!!!!!!
    Det kommer bli 7000 kr på kvartalsräkningen. Det är ju helt absurt
    Han har pratat med sitt hemland om nå blivande buissness som han och nån planerar. Men alltså hallå. Kan man inte bara be att de ringer efter kl 16 då man är hemma eller att man ringer upp då????
    Nej, nej det går ju inte. Fy FAN vad arg jag har varit. Men jag har inte skrikit och gapat,. Men jag gråter inombords och vet inte hur vi ska klara varken januari eller februari. FAN att han aldrig lär sig.
    Men han får lösa det. Jag tänker inte jaga en massa lösningar för att han fuckar upp vår ekonomi gång på gång. Han får låna av nån kompis eller vad fan som helst. Jag IDS bara inte engagera mig mer.

  • Norrskensflamman

    Min nära anhöriga som super hade tid hos läkaren i veckan, en rådig person i vår familj ringde upp personens läkare trots att personen i fråga naturligt vis FÖRBJÖD oss att ringa... Så läkaren ringde upp och sa att de avtalat tid för möte. Men jag vet inte hur det blev. Och nu är det fredag... Ja, vi får se. Jag orkar inte engagera mig mer där heller. Alltså så mycket fult och hemskt som denna nära anhöriga gapade och skrek åt mig, om mig och min familj, ja det var inte roligt Jag försöker att inte ta åt mig. Personen är ju sjuk och det var alkoholen som talade, men ändå. Kan man inte be om ursäkt när man är nykter då? Eller minns man inte? Någonstans så blir man ju ändå ledsen inuti. Samt orolig.
    Men en vuxen människa som vägrar söka hjälp och som bara fortsätter att supa. Vad kan man göra??? BAra se på när de super ihäl sig, super bort hela sin familj???
    Och nu blir det jul och DET mina vänner är INGEN rolig högtid i missbrukarfamiljer Det är en tid full av ångest och oro och mörka, svarta tankar...

  • Norrskensflamman

    Jag ska tillägga att jag försöker finnas där för den här personens familj, mer kan jag liksom inte göra. Har erbjudit att hjälpa till med läkarkontakter och AA och allt annat till personen som är missbrukare, men blir kategoriskt nobbad och bortviftad och gapad och skriken åt. Så jag kan bara rikta in mig på att rädda denna persons familj så att de inte går under. Jag har själv levt med en missbrukare så jag vet hur det känns.

  • Norrskensflamman

    Så, nu ska jag sluta spamma och klaga och ömka mig och låta mitt ego ta över hela tråden . Ber om ursäkt.
    Tänker på er alla och skickar de varmaste, om än lite orkeslösa, kramar till er ♥

    Bruttan; HUR mår du??? Vad händer??

  • Heloise

    Härlig dag med Elise som är jättekinkig och gnällig Andra mammor kanske inte gillar gnälliga bebisar som bara kinkar men jag är överlycklig, hon får fan skrika och gnälla sig blå, bara hon reagerar, vilket hon gör nu, det passade inte alls lilla fröken att ligga i sängen själv

    Flamman: jag önskar jag kunde svepa bort dig till nån varm strand, skämma bort dig och låta dig koppla av.
    Härligt att konserten gick så bra.

    Daa: jag är så spänd på Axel och fälga, det är ju dags snart ojojoj.
    Ang säte Mugglan och Daa, Elises gudmor födde sin dotter i säte och det gick hur bra som helst, inte ett stygn. Så det behöver inte vara sämre att föda i säte, själv skulle jag, om  jag hade haft den valmöjligheten, fött i säte hellre än tagit kejsarsnitt. Men det är ju lätt för mig att säga som fortfarande är jävligt bitter över att jag aldrig får föda naturligt, eftersom jag verkligen hatade att bli snittad.

    Om inte Elise hade blivit vräkt ifrån sin etta med kokvrå,  så hade jag varit så jäkla supergravid just nu, bitter, jag? Knappt något alls.

    Bästa H aka gudmor till Elise aka läkaren, erbjöd sig att sitta barnvakt, eftersom hon kan sonda och fattar saturationsmätaren, jag visste väl att att jag gjorde ett bra val på dagis när vi blev bästisar

    Det är bara dåligt på tv idag, så vi ska maratonkolla på sagan om ringen triologin, extended version på vår nya stora fina tv Mao jag kommer att vara så himla nära Viggo att man nästan kan låtsas att det är bara han och jag Panzer kan dreggla över Liv Tyler

  • Hvidbrud

    *dreglar över Viggo med heloise* nam nam (undrar varför jag inte har heloise-gravid-Hollywood-drömmar när jag vaknar på morgnarna) Tycker att det låter underbart med arg Elise! kram!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård