• Lapinette

    Tur & retur

    Vilken gång i ordningen öppnar jag en restråd??!! Här fortsätter vi komma med restips, mattips och allt annat som förgyller tillvaron.

    Kläder safari:
    All around the world:

    Been there, done that:

    En värld full av möjligheter:

    Upp och ned, hit och dit:
    ...
    Restråden som aldrig tar slut:

    Nästa anhalt:

    Go to gate

    Resa mera
    Omwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3727430.html
    Så långt borta men ändå så nära www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3484455.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html

  • Svar på tråden Tur & retur
  • Lapinette

    Hmmm.. Hovs hallar, Strand hotel Arild eller Torekovs SPA ... det är frågan. Men jag ska även kolla upp Paris! Bara för att få lite mer alternativ och se skillnaden i pengar.

  • Tinga

    Portovenere lät ju jättebra - stora stränder är absolut inget måste för oss; bara det går att bada är vi nöjda. Små mysiga byar bor vi gärna i, så kan man hellre åka till de större städerna på utflykter.

  • Tinga

    Att ta fram en jämförelseresa är en bra idé. Själva kollade vi ju både på Polen och Sverige för Kristihimmel, men flyg + hotell i Polen blev ungefär samma pris som enbart hotell i Sverige, och då är ju övriga kostnader för mat och utflykter betydligt lägre i Polen än i Sverige. Nu kanske det inte är lika stor skillnad mellan Sverige och Frankrike, men jämförelsen är alltid intressant. Har en kollega som åkte i jobbet mellan Köpenhamn och Paris, för 300 kr!

  • Lapinette

    Tinga - bara flygbiljetten blir ca 5 000 kronor för oss två så jag tror vi får mycket mer för pengarna om vi stannar i Sverige. Jag vägrar flyga Ryan när vi ska fira 5-årig bröllopsdag! Har varit på väg in för att kolla priser där flera gånger, får slå mig själv på fingrarna för jag vet sedan hur jag svär när jag ska ta ned till Skavsta. Nej, om vi ska fira så ska det vara trevligt och kännas skoj hela vägen.

    Och i sådana fall blir det första gången vi firar utan en stjärna (Michelin) men den får vi ta i Tokyo istället .

  • Telis

    Tinga, Wien blev jag jättebesviken på, München är lite småtrevligt (dom har bla ett fantastiskt tekniskt museum). Men finast är Salzburg om man pratar städer i den delen av världen.

    Annars kan jag rekommendera ett stopp i Berchtesgaden, ni är ju intresserade av andra världskriget. Där kan man titta på Hitlers örnnäste och en liten bit längre bort ligger Köningssee. Den sjön är det vackraste ställe jag har varit på i hela mitt liv faktiskt. Sjön ligger inklämd mellan höga alptoppar och är alldeles smaragdgrön. På sjön är vanlig båttrafik förbjuden men dom kör några små turistbåtar som man kan ta en tur med. Båtarna drivs bara med elmotorer så man glider fram alldeles ljudlöst på sjön.

    Äsch, jag kan inte med ord förklara hur magiskt det är i verkligenheten men så här ser det ut på bild iallafall:
    www.flickr.com/photos/eloyrodri/4179800617/

  • Telis

    Men dra mig baklänges, Lappis, firar ni femårig bröllopsdag redan?! Det måste ju betyda att vi gör det också.

  • Tinga

    Telis - tack för tipset om Salzburg och Berchtesgaden! Berchtesgaden (och Örnnästet) var jag i för sådär 20 år sen, tillsammans med familjen, men maken har aldrig varit där. Salzburg har vi inte varit i någon av oss, så det känns också som ett trevligt alternativ. Lite lustigt också, för just igår kväll, precis efter att jag läst ditt inlägg, såg vi det sista avsnittet av Band of Brothers på DVD, och det utspelade sig delvis på Örnnästet.

    Vi satt igår kväll och funderade ut rutten för sommarens resa, och troligen blir det så här:

    1 natt i Tyskland, på väg söderut
    2 el 3 nätter i Berchtesgaden/Salzburg
    7 nätter i Istrien (Kroatien)
    2 nätter på Agriturismo i Italien
    7 nätter i Ligurien (Italien)
    2 el 3 nätter i Alsace på vägen hem

    Hoppas att det blir bra! Känns bra att ha gjort en grundplanering nu åtminstone, så får vi ta tag i boendebokning vartefter. Har beställt några guideböcker så att vi har något att utgå ifrån, för varken maken eller jag kan något om något av resmålen.

  • Lapinette

    Vad kul med planering!  Så här ser vår rutt eventuellt ut i sommar:

    - Karnelunds (2 nätter)
    - Würzburg (1 natt) för att sedan köra Romantische strasse
    - Füssen/Schwangau (1 natt)
    - Engelberg (4 nätter) för att vandra i bergen och bada i insjöar
    - Colmar (2 nätter) för att prova viner i Alsace
    - Strasbourg (1 natt) för att hälsa på släkt
    - Volmerange les Mines (2 nätter) ännu mera släkt
    - och så drar vi mot Stockholm och tar en natt på vägen

    Eventuellt gör vi resan tvärtom dvs. att vi avslutar med Karnelunds istället för att börja med det men vi måste diskutera lite och bestämma oss för vilka veckor vi ska ta innan vi börjar med bokandet. MEN först!!! så måste vi boka det sista hotellet i Japan (vet inte varför det ska vara så svårt) och sen Reykjavik.

    Telis, såg verkligen vackert ut men det ligger lite för långt österut för att passa in i vår rutt men jag håller med om att alpsjöar är mycket vackra. Jag kan även slå ett slag för Annecysjön (i Frankrike) och Bled plus Bohinj (i Slovenien). Så vackra sjöar med höga berg runt om och med klarblått vatten.

Svar på tråden Tur & retur