• Lapinette

    Tur & retur

    Vilken gång i ordningen öppnar jag en restråd??!! Här fortsätter vi komma med restips, mattips och allt annat som förgyller tillvaron.

    Kläder safari:
    All around the world:

    Been there, done that:

    En värld full av möjligheter:

    Upp och ned, hit och dit:
    ...
    Restråden som aldrig tar slut:

    Nästa anhalt:

    Go to gate

    Resa mera
    Omwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3727430.html
    Så långt borta men ändå så nära www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3484455.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html

  • Svar på tråden Tur & retur
  • Lapinette

    Första ... eller rätare sagt det sista kvällarna .. i Tokyo är nu bokade . De hade sänkt priset så vi bokade illa kvickt ett lite större rum på Keio Plaza i Shinjuku. För att riktigt komma i Tokyomood så såg vi även Lost in Translation igen . Tinga, var  inte du uppe i deras bar? En fråga, kan man bara "stövla" in där eller måste man boka innan?

  • Tinga

    Lappis - från Narita in till stan åkte jag med något som kallas Airport Limousine (http://www.limousinebus.co.jp/en/) och som låter mycket tjusigare än vad det är. Det är bussar som går från flygplatsen in till massor av olika hotell i stan; olika linjer för olika hotell. Man köper biljett inne i terminalbyggnaden och blir sen anvisad vilken hållplats man ska gå till. Funkade super. Kostade inte så mycket heller; runt 150 kr för enkel biljett till mitt hotell vid Shinagawa-stationen.

    Jag såg att ni redan hunnit boka hotell, men det var lika bra för jag hade ändå inget tips. Det hotellet jag bodde på har nämligen stängts för att det skulle rivas och byggas nytt där. Jag fattar inte varför det skulle rivas, för det var helt OK, men det fanns säkert något bra skäl till det (eller inte ).

    Och ja; jag var uppe i skybaren på Park Hyatt, där delar av Lost in Translation spelades in. Jag bara stövlade in och fick ett bord efter en liten stund. Vill man ha fönsterbord, och det verkade trevligt, är det nog en fördel att boka. Jag var där en fredagskväll, och det kanske är svårare att få bord då, men då var iallafall inte fönsterbord att tänka på. Eller så såg de på mig att jag inte "hörde hemma" i den miljön, eftersom jag inte hade en 50 000-kronors handväska hängandes över armen ,och tyckte därför att de inte behövde ge mig ett fönsterbord. Fast nä; så ska jag inte säga, för det var ingen större omsättning på de borden.

  • Tinga

    Lappis igen - det där verkar vara toppenhotell, alla tre.

    Just nu spånar vi på vad vi ska hitta på över Kristihimmelfärds-/nationaldagshelgen. Funderade lite på att åka till Gdansk i Polen, efter tips från en kompis, men tyckte att flyget var i dyraste laget. Att betala fullpris för två treåringar är irriterande.

    Funderar annars på antingen Bohuslän, i trakterna av Lysekil, eller Kalmar/Öland. Någon som har tips på trevligt ställe att bo eller kul saker att göra på något av de ställena? Två treåringar finns ju också med i sällskapet och "ska ha sitt", samtidigt som maken och jag gärna vill kunna äta gott och bo någorlunda. Var inte ni på gång till västkusten häromåret, Lappis? Du kanske har något bra tips på boende där?

  • anne på grönkulla

    Gdansk tror jag är fint annars, har varit på den litauiska kusten o det var mysigt. Vi åker till Petersburg i maj o det ska bli kul - jag behöver nåt att se fram emot, men maken kan inte vara ledig tidigare tyvärr.

  • Lapinette

    Tinga - ja, min pappa har också tipsat om de där bussarna men samtidigt förstår vi inte varför man ska ta en buss som tar 1,5-2 timmar när det finns tåg som åker in till Tokyo Station på 55 minuter? Ska kolla, läsa lite vidare i den där transport frågan.

    Kan ni inte ta bilen/färja till Gdansk istället? Jag har sutit och tittat lite grann på färja till Polen och sen köra ned till Warsawa (som jag har förstått ska vara en vacker stad) och sedan tillbaka genom Tyskland hem. Tyvärr verkar vägarna i Polen inte vara de bästa för det tar en oändlig tid att köra där.

    Gällande Västkusten så hade vi (för några år sedan) lagt upp följande rutt:
    - Fjällbacka  www.brygganfjallbacka.se
    - Mollösund www.prastgardens.se
    - Varberg www.okens.se
    Sen skulle vi fortsätta ned till Skåne men jag antar att det inte är så intressant för er del .

    Anne - St Petersburg är vackert!

  • Tinga

    Lappis - i mitt fall var jag inte "reiseleiter" själv, utan blev anvisad bussarna. Fast det tog inte 1.5-2 h när jag åkte, utan bara ca 1 h. Finessen är ju också att man kommer direkt till hotellet och slipper leta sig dit från en tågstation. Vet heller inte hur priserna på tåget är; ibland är ju tåg från flygplats till centralen snordyrt (tänker på Arlanda Express och snabbtåget från Heathrow i London). Fast jag var lite fel ute tidigare; ca 270 kr/enkel kostade bussen.

    Vi har kollat upp färjealternativ till Gdansk också, men antingen får man åka till Sassnitz i Tyskland och har sen 60 mil till Gdansk, vilket enligt Map24 tar 9 h, vilket jag antar beror på de dåliga vägarna. Alternativet är att köra till Karlskrona och ta färjan därifrån, men då är det nattfärja och priset blir då ungefär detsamma som att flyga, så ingen vinst där.

    Fast jag är lite tveksam när det gäller tipset du fått om Warszawa; jag har nämligen hört att det är en grå betongbunkerstad. Krakow ska däremot vara trevligt, lite i stil med Prag vad gäller vackra byggnader och liknande, åtminstone vad jag hört.

    Tack för tipsen om västkusten; ska kolla upp dem.

    Anne - S:t Petersburg vill jag också åka till, men det tror jag att vi tar antingen när barnen är lite större och man vågar ta med dem till Vinterpalatset utan att oroa sig för att de ska riva ner någonting eller när vi kan ha barnvakt en långhelg, så att bara maken och jag åker. Men S:t Petersburg är den stad som står överst på min storstadssemesterlista nu, även om det känns lite läskigt med Ryssland nu, med tanke på de terroristdåd som varit det senaste året.

  • Lapinette

    Tinga - ahhh.. så det tog inte så lång tid. Det kostar ca 250 kronor med tåget men då vårt första hotell ligger precis bredvid Tokyo Station så är det himla bekvämt. Kanske blir det buss ut när vi bor i Shinjuku ... fast därifrån går också tåget och åter igen har vi bokat hotell nära tågstationen.

    Och helt rätt .. det är ju Krakow jag menar och inte Warsawa!

    Jag har fortfarande Rom på min storsstadslista och så vill jag till Budapest, Dublin, Istanbul ...

  • Telis

    Krakow är väl i en klass för sig men jag har hört att Warsawa ska vara jättefint också. Dom har ju byggt upp hela Gamla Stan som den såg ut innan andra världskriget och nu för tiden bygger dom ju skyskrapor i glas som alla andra storstäder. En kollega var där och hon sa att dom hade bott så himla fint och fått helt fantastisk mat. Jag blev riktigt sugen på att åka dit efter att ha sett hennes bilder och hört hennes berättelser.

    Fast ännu hellre Krakow, inte minst för Auschwitz.

  • Lapinette

    Koko - är det nu i helgen ni ska iväg? Du vet väl om att en recension av besöket är obligatoriskt här inne.

    Såg förresten i en mattidning jag köpte igår att Borgafjäll har blivit utsedda till Lapplands bästa hotell av White Guide 2010. www.borgafjall.se Nenne har ju varit här inne tidigare och pratat sig varmt om detta ställe. Synd bara att det är 10 timmars bilresa, enkel väg.

    Tinga - ja vi får se om vi bokar bord eller bara "slinker förbi" Park Hyatt. Maken vill helst besöka "ej turistiga" ställen dit enbart japaner går men de blir ju lite svårare att hitta (utan pappa) då allt som står i Lonely Planet säkerligen drar turister till sig.

Svar på tråden Tur & retur