• Lapinette

    Tur & retur

    Vilken gång i ordningen öppnar jag en restråd??!! Här fortsätter vi komma med restips, mattips och allt annat som förgyller tillvaron.

    Kläder safari:
    All around the world:

    Been there, done that:

    En värld full av möjligheter:

    Upp och ned, hit och dit:
    ...
    Restråden som aldrig tar slut:

    Nästa anhalt:

    Go to gate

    Resa mera
    Omwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3727430.html
    Så långt borta men ändå så nära www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3484455.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html

  • Svar på tråden Tur & retur
  • Lapinette

    kokisen - och jag måste säga att jag föredrar Teneriffa framför Gran Canaria. Ett expoaterat ställe som jag jättegärna skulle vilja återvända till men då hyra bil och just åka ut på landsbygden/bergen är Mallorca.

    Gällande all inclusive så kommer jag säkert även hamna där någon dag då det är bekvämt och skönt vid vissa tillfällen. Annars instämmer jag med Tinga, mysigare med små ställen och framför allt så föredrar jag att få gå ut och äta på olika restauranger på "byn" istället för på hotellet.

    Vilka är de bästa hotellen/bed and breakfast ni har bott på, varför och vart ligger det? För det behöver ju inte innebära att det mest exklusiva är det bästa utan personlig prägel, något som gör det speciellt.

  • Lapinette

    Och årets Michelin stjärna lobbar jag hårt för att vi ska ta i Tokyo som har 234 stjärnor!

  • Tinga

    Lappis - ja, Tokyo är väl den stjärntätaste staden i världen nuförtiden? Coolt, tycker jag.

    När det gäller bästa boende tyckte vi att det B&B vi bodde på i Normandie i somras var väldigt mysigt, framför allt för att ägarinnan var så otroligt omtänksam och gullig mot våra barn, trots att vi inte kunde prata med varandra. Generellt brukar vi ofta snåla lite på boendestandardaden när vi reser och hellre lägga pengarna på mat och aktiviteter, för att man ofta spenderar relativt lite tid på sitt hotellrum ändå.

  • _koko_

    lappis - Åh, mallis, en fantastisk ö! Så vackert och pittoreskt om man tar sig lite utanför turistorterna. Fast att köra i bergen kan vara rätt läskigt, plötsligt möter man en jätteturistbuss där man knappt tror man ska kunna mötas två personbilar, och the locals kör som galningar!

    Jag har på mina senaste resor bott väldigt bra och har insett att lyxkänsla på boendet gör min semester mycket bättre, antagligen eftersom vi spenderar mer tid på rummet nu än förr i tiden (inte så mycket fest hela natten nuförtiden ).

    tinga - All Inclusive kan ju verkligen vara allt från toppen till det-här-går-inte-vi-går-ut-i-stället. Ofta har de teman olika dagar och buffémat är nog väldigt vanligt (och bra, då hittar man ju för det mesta något ätbart iaf). Håller med om att det kan vara skönt att slippa ställa till rabalder varje gång man ska besöka en restaurang (för att de måste möblera om borden till 12 pers). Och som sagt, när någon annan betalar resan ler man ju bara och hänger med.

    lappis - Jag missförstod i vanlig ordning och trodde du menade att det var en specifik restaurang som hade 234 stjärnor och funderade över hur den hade lyckats få det?!!

  • Lapinette

    kokisen - jäklars vilken restaurang (som har 234 stjärnor). Nej, de delar som högst ut tre men Tokyo har flest, bäst restauranger i världen, enligt guide Michelin.

  • Lapinette

    I frågan om favorithotell så måste jag bara nämna tre stycken helt olika, helt olika världsdelar som toppar min lista (jag kan ha glömt något men rent spontant dyker dessa upp).

    Det som jag och maken alltid säger är det bästa hotell vi har bott på ligger i norra Portugal. Varför vi tycker det var så bra var pga trots vi bokat det billigaste rummet så var det otroligt rum med en liten bro över till en egen trädgård. Gångavstånd till pool där de serverade lite "granita" på eftermiddagen och där man satt ute och åt frukost på mornarna. Frukosten var enorm! Sen hade hotellt en suverän restaurang där vi under två kvällar åt underbar mat med fantastiska viner. Och glömde jag nämna att kl 19.00 knackade de på dörren för att lämna chokladen som skulle ligga på huvudkudden. 
    http://www.quintadaslagrimas.pt/

    Nästa hotell som jag satt och drömde mig tillbaka till för bara ett par dagar sedan (uppdaterar fotoalbum) är vår safarilodge i Sydafrika. Här är det främst miljön som spelar in. Att sitta på terrassen med blicken mot bergen, höra djuren på avstånd och "on top of that" så serverade de underbar mat, afternoon tea etc.
    http://www.blaauwbosch.co.za/

    Och så måste jag ta med ett av våra b&b i Kalifornia. De sista dagarn på vår resa spenderade vi i Napa Valley och bodde då på detta ställe. Ett mysigt, lite romantiskt rum med en sagolik frukost, trevliga ägare och mysig pool. Och så ordnade de vinprovning för alla på "hotellet". Supertrevligt så man fick en chans att träffa alla andra som bodde där.
    http://www.candlelightinn.com/home.htm

  • Lapinette

    Tinga - har lite Japanfrågor:

    - Hur tog du dig till och från flygplatsen?
    - Vart bodde du i Tokyo?

    Och så tar jag gärna emot lite tips och råd. Håller på och planerar för fullt. Läser Lonely Planet, kollar på hotell etc.

  • _koko_

    Lappis - härliga tips, ska genast skriva ner och vidarebefordra ett par till mina föräldrar!

Svar på tråden Tur & retur