• Svar på tråden Augusti 2011 - del 2
  • Sassabrassa
    Pinkgrape skrev 2011-06-20 13:28:43 följande:
    Vårt OSA gick ut igår (19/6) och nu är det

    33 som kommer
    10 som inte kommer
    2 som betalar in kuvertavgiften i slutet av månaden
    27 som inte svarat alls

    Så just nu ser det ut att bli 35 personer av 72 inbjudna som kommer.
    Ja, plus jag, min blivande och vår dotter.

    Ikväll sammanställs en lista över de som inte svarat alls, så får vår toastmaster börja ringa runt under veckan. Jag orkar inte med att göra det själv. Jag tycker det är ganska respektlöst att inte höra av sig alls, får man tycka det?
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Usch hur folk är. Jag förstår inte hur man INTE kan OSa ett bröllop i tid. Det är respektlöst. Vi hade några vi fick ringa också. De var nästan förvånade att vi ringde och frågade. Klart vi kommer var svaret typ. Men hur ska vi kunna veta det. hade god lust att säga till några av dem att de inte kunde komma för att de var försent ute. Men så gör man ju inte. Det är väl det folk vet.
    Vad skönt att er toastmaster hjälper er med det. Lycka till!
  • Skumboll
    Pinkgrape skrev 2011-06-20 13:53:10 följande:
    Jag kastar ut en fråga också..

    Vi ska nu i veckan, ikväll, fylla i och skicka in om hindersprövningen och efternamnet. Det jag undrar är ju dock över vår dotter. Hon heter nu min blivandes efternamn i mellannamn och mitt efternamn som efternamn. Som gifta kommer vi ta mitt efternamn och vill då plocka bort min blivandes efternamn, så hon inte har något mellannamn. Hur gör man det?

    Du skickar in en separat namnändring för dottern. Om ni skickar in det samtidigt som hindersprövningen, tänk på att hennes nya efternamn börjar gälla på en gång. 
  • bruden
    Pinkgrape skrev 2011-06-20 13:53:10 följande:
    Jag kastar ut en fråga också..

    Vi ska nu i veckan, ikväll, fylla i och skicka in om hindersprövningen och efternamnet. Det jag undrar är ju dock över vår dotter. Hon heter nu min blivandes efternamn i mellannamn och mitt efternamn som efternamn. Som gifta kommer vi ta mitt efternamn och vill då plocka bort min blivandes efternamn, så hon inte har något mellannamn. Hur gör man det?
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Ni får skicka in en blankett för henne om ändring av efternamn. Använd denna: http://www.skatteverket.se/download/18.61589f801118cb2b7b280004441/763004.pdf
  • Pinkgrape
    Skumboll skrev 2011-06-20 13:57:54 följande:
    Du skickar in en separat namnändring för dottern. Om ni skickar in det samtidigt som hindersprövningen, tänk på att hennes nya efternamn börjar gälla på en gång. 
    Ja, fast det är ju inte hennes efternamn som ska bytas, hennes mellannamn ska bara plockas bort. Hon kommer fortsätta ha samma efternamn.

    Kostar den ändringen något? Kan den väl inte göra?
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape
    Sassabrassa skrev 2011-06-20 13:53:53 följande:
    Usch hur folk är. Jag förstår inte hur man INTE kan OSa ett bröllop i tid. Det är respektlöst. Vi hade några vi fick ringa också. De var nästan förvånade att vi ringde och frågade. Klart vi kommer var svaret typ. Men hur ska vi kunna veta det. hade god lust att säga till några av dem att de inte kunde komma för att de var försent ute. Men så gör man ju inte. Det är väl det folk vet.
    Vad skönt att er toastmaster hjälper er med det. Lycka till!
    Ja, jag känner också så, att det är respektlöst att inte höra av sig alls. Haha vi har inte sagt till vår toastmaster ännu att han ska få detta uppdraget, men han tycker nog det är helt okej :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape
    bruden skrev 2011-06-20 13:58:14 följande:
    Ni får skicka in en blankett för henne om ändring av efternamn. Använd denna: www.skatteverket.se/download/18.61589f801118c...
    Okej, det är den blanketten man använder alltså. Men hur skriver man då? Man ska fylla i nuvarande mellannamn och sedan det som man vill ändra till. Om man bara vill ta bort det, lämnar man den rutan blank då? Eller blir det inte ändrat alls då?
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • bruden
    Pinkgrape skrev 2011-06-20 14:09:03 följande:
    Okej, det är den blanketten man använder alltså. Men hur skriver man då? Man ska fylla i nuvarande mellannamn och sedan det som man vill ändra till. Om man bara vill ta bort det, lämnar man den rutan blank då? Eller blir det inte ändrat alls då?
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Fyll i nuvarande efternamn samt ändring till det som önskas. Du ska bara fylla i rutan Ändring önskas till men skippa raden för mellannamn.
    Det kostar inget eftersom det sker i samband med vigsel. 
  • Pinkgrape
    bruden skrev 2011-06-20 14:21:08 följande:
    Fyll i nuvarande efternamn samt ändring till det som önskas. Du ska bara fylla i rutan Ändring önskas till men skippa raden för mellannamn.
    Det kostar inget eftersom det sker i samband med vigsel. 
    Okej :) Det är ju inte hela världen om det blir fel heller, eftersom hon ju redan har rätt efternamn så att säga. De går ju då att rätta till efter bröllopet också :P
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • SnartFruSir
    Skumboll skrev 2011-06-20 13:41:49 följande:
    Kul att det är sånt liv i tråden!

    Snartfrusir; Vi stod vid altaret förra måndagen och höll i ringarna och "tränade" på löftena tillsammans med prästen. Jag blev lagom fnittrig...
    Ja, det var jättekul. Vi fick öva på att vända oss åt rätt håll och så vidare med. Sedan sa vår präst men nu tar vi väl och bärnner av en liten puss här också. Så det blir puss i kyrkan för vår del Vi svävade verkligen på moln igår, och då var det inte ens på riktigt!

    När det gäller löftena så valde vi att upprepa efter prästen, vad valde ni?
  • Skumboll
    Pinkgrape skrev 2011-06-20 14:06:08 följande:
    Ja, fast det är ju inte hennes efternamn som ska bytas, hennes mellannamn ska bara plockas bort. Hon kommer fortsätta ha samma efternamn.

    Kostar den ändringen något? Kan den väl inte göra?
    Fortfarande samma procedur och skickar ni in nu så plockas hennes mellannamn bort med detsamma, inte i samband med er vigsel. 
    Kostar inget att göra en sådan ändring. 
    SnartFruSir skrev 2011-06-20 15:08:20 följande:
    Ja, det var jättekul. Vi fick öva på att vända oss åt rätt håll och så vidare med. Sedan sa vår präst men nu tar vi väl och bärnner av en liten puss här också. Så det blir puss i kyrkan för vår del Vi svävade verkligen på moln igår, och då var det inte ens på riktigt!

    När det gäller löftena så valde vi att upprepa efter prästen, vad valde ni?
    Haha, precis, om man var pirrig när man övade så kan jag inte ens föreställa mig hur det blir på riktigt!  
    Vi valde också att säga efter prästen, vi insåg ganska snabbt att vi inte skulle klara av att memorera och att skriva egna kändes ännu mer nervöst. Vi kör på det säkra kortet!
Svar på tråden Augusti 2011 - del 2