• Svar på tråden Augusti 2011 - del 2
  • bruden
    Skumboll skrev 2011-06-20 15:32:03 följande:
    Fortfarande samma procedur och skickar ni in nu så plockas hennes mellannamn bort med detsamma, inte i samband med er vigsel. 
    Kostar inget att göra en sådan ändring. 
    Jag menade såklart att det görs på en gång men att det inte kostar något eftersom namnändringen görs i samband med vigseln. De har troligen fått uin hindersprövningen i samma veva och ser då att det är pga den som ändringen ska göras.
    Våra barn har redan fått nya efternamnet och på bekräftelsen så stod det "I samband med vigsel". 
  • Pinkgrape
    Skumboll skrev 2011-06-20 15:32:03 följande:
    Fortfarande samma procedur och skickar ni in nu så plockas hennes mellannamn bort med detsamma, inte i samband med er vigsel. 
    Kostar inget att göra en sådan ändring. 
    Jamen dåså, tack så mycket för er hjälp :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Summer loving
    labbalabba skrev 2011-06-19 18:25:21 följande:
    jag har precis upptäckt att jag är gravid (har försökt så länge att jag inte alls trodde att det skulle gå...) så nu måste vi tänka om lite känns det som..  måste framför allt hitta goda alkoholfria drycker :) å så kan jag nog inte så in min klänning så mkt som jag hade tänkt.. jag kommer vara ungefär i 14e veckan när vi gifter oss, är det någon som har koll på ungefär hur mkt magen växer tills dess?? det är första barnet... o ska man räkna med att brösten växer också?? får väl säga hejdå till min fina gördel som jag har köpt ;)
    Först och främst GRATTIS till bebisen i magen, så fantastiskt roligt!
    Ja det där med växandet av magen är ju så individuellt. Jag har fått mage tidigt men har inte blivit så enorm mot slutet. Däremot har jag ju nästintill kräkt mig igenom 2 hela graviditeter så det hade nog varit mitt största dilemma om jag varit gravid i v. 14 på bröllopet Se till och småät mycket den dagen! Kan ju dela med mig av mina magbilder från mina gravidteter

Graviditet nr. 1 (dagen då jag plussade vs. grav.v.15)

Graviditet nr .2 (dagen då jag plussade vs. grav.v. 16)

Lycka till med gravidtet och bebis...det är en underbar tid ni har framför er!!!
    Jag behöver aldrig undra...jag vet hur underbar du e´!
  • Skumboll
    bruden skrev 2011-06-20 15:38:39 följande:
    Jag menade såklart att det görs på en gång men att det inte kostar något eftersom namnändringen görs i samband med vigseln. De har troligen fått uin hindersprövningen i samma veva och ser då att det är pga den som ändringen ska göras.
    Våra barn har redan fått nya efternamnet och på bekräftelsen så stod det "I samband med vigsel". 
    Men det kostar väl inget även om det inte är i samband med vigsel?
    Mellannamn kan man ta bort när som, efternamn för barn under 12 år kan också bytas fler gånger. 
  • bruden
    Skumboll skrev 2011-06-20 16:18:41 följande:
    Men det kostar väl inget även om det inte är i samband med vigsel?
    Mellannamn kan man ta bort när som, efternamn för barn under 12 år kan också bytas fler gånger. 
    Om man inte anger en anledning att byta så KAN de avgiftsbelägga ändringen. Jag vet fler som bytt efternamn på sina barn utan vigsel och då fått betala. Vet inte varför men de har fått betala en avgift. I ett fall var det ett mellannamn som skulle bort och då fick de betala.
  • Skumboll
    bruden skrev 2011-06-20 16:53:44 följande:
    Om man inte anger en anledning att byta så KAN de avgiftsbelägga ändringen. Jag vet fler som bytt efternamn på sina barn utan vigsel och då fått betala. Vet inte varför men de har fått betala en avgift. I ett fall var det ett mellannamn som skulle bort och då fick de betala.
    Konstigt, jag vet flera som bytt och lagt till/tagit bort och de har inte betalat något. Står ju inget på deras sida om det heller... Obestämd
  • bruden
    Skumboll skrev 2011-06-20 17:07:22 följande:
    Konstigt, jag vet flera som bytt och lagt till/tagit bort och de har inte betalat något. Står ju inget på deras sida om det heller... Obestämd
    Letade också efter det men en vän till mig bytte efternamn på sin son förra året och hon fick betala detsamma som PRV tar. De hade frågat av vilken anledning hans efternamn skulle bytas och de hade ingen speciell mer än att föräldrarna tyckte sonen skulle ha båda deras efternamn varav det ena som dubbelnamn. Då hade de fått till svar att det inte var gratis.
    Hmm, det här var ju klart skumt alltså! Ska nog ringa dem och kolla imorrn. 
  • labbalabba
    SnartFruSir skrev 2011-06-20 13:23:39 följande:
    Vad underbart för er! Grattis!!!
    Min mamma, som för övrigt hejar på som tusan för att få bli mormor, har sagt att "men det är ingen fara om du skulle bli gravid nu, det är först efter 3:e månaden det börjar märkas ordentligt". Men det är ju så individuellt, med barn som ligger långt fram eller bak (bästa kompisen fick just barn så lite insatt är man väl). Om du har snörning i klänningen så är det nog inga problem, men gå till en sömmerska annars och hör dig för. Du är garanterat inte den första som haft detta angenäma problem. :) Grattis igen!
    tack! ja det kanske är bäst att kolla med sömmerskan, man vill ju se smal o fin ut på sin bröllopsdag men det är ju synd om man syr in klänningen så mkt att man inte får plats när det väl gäller :) 
  • labbalabba
    Summer loving skrev 2011-06-20 15:45:02 följande:
    Först och främst GRATTIS till bebisen i magen, så fantastiskt roligt!
    Ja det där med växandet av magen är ju så individuellt. Jag har fått mage tidigt men har inte blivit så enorm mot slutet. Däremot har jag ju nästintill kräkt mig igenom 2 hela graviditeter så det hade nog varit mitt största dilemma om jag varit gravid i v. 14 på bröllopet Se till och småät mycket den dagen! Kan ju dela med mig av mina magbilder från mina gravidteter

Graviditet nr. 1 (dagen då jag plussade vs. grav.v.15)

Graviditet nr .2 (dagen då jag plussade vs. grav.v. 16)

Lycka till med gravidtet och bebis...det är en underbar tid ni har framför er!!!
    Jag behöver aldrig undra...jag vet hur underbar du e´!
    tack! vad ni är söta alla! ja jag är hur glad som helst verkligen men nu kommer utmaningen att ta sig igenom en alkoholfri midsommar utan att någon misstänker något... det kommer aldrig att gå! men men :)

Vi träffade prästen idag, hon är hur söt som helst, känns superbra! vi hade inte funderat så mkt på vilka löften vi skulle välja men jag är nog mer för de egna löftena, alltså inte skriva egna utan läsa själva... det känns på något sätt lite mer personligt.. men min m2b kände sig lite nervös när vi pratade om det så vi har inte riktigt bestämt oss än.. men tycker att det är så fint när man säger "Jag vill..."
  • Sassabrassa

Satte mig med budgetverktyget här på BT och kikade och OJ det drar lätt iväg.
    Nu har vi visserligen både bröllopsresan och vigselringen med i budgeten och ringen kommer vi att få ett betydligt bättre pris på än det den egentligen kostar eftersom min m2b känner guldsmeden. Sen när det gäller bröllopsresan så har vi ju önskat oss presentkort till resan, även om den redan är betald och klar. Men vi ahr kollat med resebyrån att vi kan byta in checkarna och få pengar tillbaka sen. Sen kommer svärmor in och betalar en del av festen... men när man ser en budget så där svart på vitt så känns det allt. Det är mycket pengar...

Svar på tråden Augusti 2011 - del 2