• Kjell Präst

    Fråga prästerna 13

    När hösten rycker närmare startar vi en ny upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3751693.html

  • Svar på tråden Fråga prästerna 13
  • Semlorna

    Efter en diskussion i en annan tråd... Brukar prästen normalt säga "du kan nu kyssa bruden" eller liknande? Kan vara bra att tänka på i så fall eftersom vi funderar på att ta kyssen ute på kyrktrappan.

  • Jeez

     


    Semlorna skrev 2010-09-28 20:37:42 följande:
    Efter en diskussion i en annan tråd... Brukar prästen normalt säga "du kan nu kyssa bruden" eller liknande? Kan vara bra att tänka på i så fall eftersom vi funderar på att ta kyssen ute på kyrktrappan.

    Det är nog bra att säga det till prästen om ni vill ha det i kyrkan. Jág gissar att majoriteten av mina kollegor, liksom jag, inte säger något. Men det finns ju dom som gör det...

  • Kjell Präst

     


    Semlorna skrev 2010-09-28 20:37:42 följande:
    Efter en diskussion i en annan tråd... Brukar prästen normalt säga "du kan nu kyssa bruden" eller liknande? Kan vara bra att tänka på i så fall eftersom vi funderar på att ta kyssen ute på kyrktrappan.

    Skulle aldrig säga det, om inte brudparet särskilt har uttryckt en sådan önskan i förväg.

  • MrsT2011

    Är inte det där med kyssen en anglosaxisk tradition? Så som man ser i filmer där de säger "you may nooow kiss the bride...".

    Var på ett (helsvenskt) bröllop förra året där flera av gästerna var besvikna på att det inte blev någon kyss i kyrkan, är folk så matade med detta moment via TV:n? Jag vill hellre kyssa min man ute på kyrktrappan där det är mer avslappnat och lättare för alla att ta bra bilder. Men gästernas eventuella besvikelse gör att jag tvekar... Vad tycker ni?

  • Oktoberbrud2010

    Hej!
    Har stött på ett litet hinder på min och BMs väg till äktenskapet, undrar om någon av er präster kan säga vad det är som gäller.

    Får väl ta det ifrån början. Jag bokade vår hemförsamlings kyrka för ca 8 månader sedan, sekreteraren på pastorsexp. var jättetrevlig. Jag förklarade att vi gärna skulle vilja att min BMs kusin som är prästvigd och arbetar i en annan kyrka inom stiftet viger oss istället för någon av församlingens präster. Och det var ju helt ok. Jag frågade då om musiken och sekreteraren gav mig numren till både församlingens kantor och organist (de är 2) och sa att jag skulle ringa dem några veckor före vigseln för då skulle de veta vem som skulle tjänstgöra.

    Idag kontaktade jag kantorn (via sms) och fick svaret att ingen av dem tjänstgör på lördagar enligt deras schema. Och att jag skulle kontakta pastorsexp...   Eh är det normalt att ingen musiker tjänstgör på lördagar inom en församling? Vad kan vi förvänta oss, ska församlingen ordna någon annan eller kommer det åligga oss?  

    Har väl lite lätt panik just nu... och skulle som sagt gärna vilja veta vad jag kan förvänta mig redan nu. Ska ringa imorgon till pastorsexp. när de har telefontid.  

    Tack på förhand! 

  • Kjell Präst

     


    Oktoberbrud2010 skrev 2010-09-29 16:29:54 följande:
    Hej!Har stött på ett litet hinder på min och BMs väg till äktenskapet, undrar om någon av er präster kan säga vad det är som gäller.Får väl ta det ifrån början. Jag bokade vår hemförsamlings kyrka för ca 8 månader sedan, sekreteraren på pastorsexp. var jättetrevlig. Jag förklarade att vi gärna skulle vilja att min BMs kusin som är prästvigd och arbetar i en annan kyrka inom stiftet viger oss istället för någon av församlingens präster. Och det var ju helt ok. Jag frågade då om musiken och sekreteraren gav mig numren till både församlingens kantor och organist (de är 2) och sa att jag skulle ringa dem några veckor före vigseln för då skulle de veta vem som skulle tjänstgöra. Idag kontaktade jag kantorn (via sms) och fick svaret att ingen av dem tjänstgör på lördagar enligt deras schema. Och att jag skulle kontakta pastorsexp...   Eh är det normalt att ingen musiker tjänstgör på lördagar inom en församling? Vad kan vi förvänta oss, ska församlingen ordna någon annan eller kommer det åligga oss?  Har väl lite lätt panik just nu... och skulle som sagt gärna vilja veta vad jag kan förvänta mig redan nu. Ska ringa imorgon till pastorsexp. när de har telefontid.  Tack på förhand! 

    Det är nog inte helt ovanligt, i den kyrka där jag jobbar har vi heller inte tjänstgöring på lördagar - kyrkan är helt stängd den veckodagen.

  • Kjell Präst

     


    MrsT2011 skrev 2010-09-29 16:18:30 följande:
    Är inte det där med kyssen en anglosaxisk tradition? Så som man ser i filmer där de säger "you may nooow kiss the bride...".Var på ett (helsvenskt) bröllop förra året där flera av gästerna var besvikna på att det inte blev någon kyss i kyrkan, är folk så matade med detta moment via TV:n? Jag vill hellre kyssa min man ute på kyrktrappan där det är mer avslappnat och lättare för alla att ta bra bilder. Men gästernas eventuella besvikelse gör att jag tvekar... Vad tycker ni?

    Den svenska traditionen är att kyssen äger rum på kyrktrappan - och den traditionen tycker jag är bra. Jag uppmanar alltså aldrig brudpar att kyssas i kyrkan. Om de ändå gör det så är det självklart helt okay, men jag tycker inte att det behövs något prästerligt påbud för en sådan sak...

  • Oktoberbrud2010

     


    Kjell Präst skrev 2010-09-29 16:35:12 följande:
      Det är nog inte helt ovanligt, i den kyrka där jag jobbar har vi heller inte tjänstgöring på lördagar - kyrkan är helt stängd den veckodagen.

    Hmm men jag trodde ju att lördagar var den vanligaste vigseldagen. Det jag tycker är märkligast är ju egentligen att sekreteraren gav mig numret till musikerna trots att de inte tjänstgör på lördagar, det borde hon ju veta om... 

    Och som sagt med tanke på att jag redan har fått boka kyrkan och det är vår hemförsamling, har vi rätt att förvänta oss att de fixar en musiker eller åligger det oss.  

  • Flotten

    Hm, det åligger församlingen att ordna musiker men därmed inte sagt att deras egna musiker får ha övertid, vilket det faktiskt blir när man jobbar på sin tjänstefria dag. Pastorsexp. kan då ordna någon frilansare eller någon från nån annan församling. Ring din pastorsexp. igen och hör vilken musiker som skall tjänstgöra, det BÖR de veta om det är nu snart vigseln äger rum.
    (oftast har musikerna tjänstefri dag måndag och lördag) likaså vaktmästarna. Har blivit ett litet irritationsmoment på min arbetsplats, vaktmästarnas lön kom lite för nära de mer högavlönade med all övertid efter sommarens bröllopshysteri.

  • Houdini

    Här hos oss i vår kyrka har både vaktmästaren och kantorn tjänstgöring på lördagarna tack och lov.

Svar på tråden Fråga prästerna 13