• MSW

    Livets toppar och dalar

    I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

    Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

    Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

    Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

    Då kör vi!!

    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

  • Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • Oupsie

    Hej hej

    Börjar med lite ego .

    Angående min kompis, jag är förvånad över vad hon har sagt, för hon brukar inte vara sådan, inte alls, och vi har varit kompisar sen vi var 14 år. Och jag innerst inne tror jag inte att hon menade det så hårt som det lät med "att skärpa till sig". Men det har verkligen fastnat hos mig och jag har svårt att låta bli att tänka på det när vi ska träffas, och det tror jag har att göra med att jag blev besviken på att de inte hade sagt något om graviditeten tidigare. Är man redan besviken så tar nog sådana kommentarer hårdare.

    Men jag tror också att den där kommentaren gör att jag blir mer avundsjuk på att hon kan göra vad hon vill, utan att vara hindrad av illamående eller foglossning. Man vill lite att hon ska få äta upp det hon har sagt .

    Jag kan bli lite bitter när jag ser andra gravida som när jag var på H&M t.ex. och skulle prova lite kläder. Där står jag med mina kryckor och funderar hur tusan jag ska ta mig med kryckor och galgar med kläder till provrummen för att prova och så svänger det förbi någon höggravid kvinna i högklackat(!) i blixtens hastighet (i förhållande till mig i alla fall ). Gahhh, men så tänker jag att de har kanske andra problem så det går över ganska snabbt. Men i min kompis fall så säger hon själv att hon mår så bra, så därför blir det väl lättare att känna den där avundsjukan. Jag kan säga att jag inte känner mig det minsta avundsjuk på er trådisar som inte har foglossning utan kan göra roliga saker fast ni är gravida, eftersom jag vet vad ni har fått gå igenom för att överhuvudtaget bli gravida och det säger jag inte för att ni inte ska tycka illa om mig utan för att det faktiskt är så!

    Så jag tror nog att en stor del av avundsjukan grundar sig i andra saker mellan mig och min kompis och vi får väl se hur vår relation kommer att se ut i framtiden. Kanske kommer den att rinna ut i sanden, eller så hittar vi tillbaka till varandra på ett eller annat sätt.

    Tinga, så otroligt härligt att höra att Piff och Puffs ätande går framåt! Och jag tror också att om du själv känner att allt är bra på matfronten när din kompis tvillingar föds, så kommer det att bli lättare för dig att vara glad för henne utan att känna avund eftersom grunden till avundsjukan inte är lika påtaglig då. Kram!

    Parnassia, grattis till jobbet! Skönt att det känns mer positivt nu och att du fick den lön du begärde.

    Vickan, gud vad märkligt att de inte har hört av sig än. Så dåligt, men skönt att du trivs i din bubbla .

    Klockarbol, vilken puckad kollega . Folk är verkligen inte kloka ibland! Än så länge har ingen ifrågasatt om jag verkligen har ont, men vissa kommer med märkliga kommentarer. En granne här i huset undrade varför jag gick med kryckor och jag förklarade att det var på grund av foglossning. Jaha, tyckte hon, ja det hade hon ju läst om, för nu kunde man bli sjukskriven för det. Hennes svärdotter hade haft det också, men hon undrade varför dagens kvinnor fick det för på hennes tid var det minsann ingen som hade foglossning. Hmm, nä så var det nog. På den tiden var kvinnor mer rejäla och klarade av att vara gravida . En annan, för mig helt okänd kvinna, undrade varför jag gick med kryckor när jag var på väg till skolan. Förklarade att det var på grund av foglossning och hon tyckte också att det var märkligt att "alla unga kvinnor har det" själv hade hon varit gravid fem gånger men aldrig drabbats av något sådant. Skönt för dig, sa jag. Jo, det medgav hon att det var det, och sen la hon i och för sig till att det är ju typiskt att kvinnor ska behöva lida på det viset, för det är väl inget som blir prioriterat inom forskningen eftersom det är ett kvinnoproblem och så önskade hon mig lycka till. Måste säga att jag har svårt att tro att foglossning inte förekom tidigare .

    Snaily, 14 minusgrader! Huh!

    AM, Livia .Yasuragi . Hoppas att hyresnämnden kan komma med något klokt!

    Telis, trist att de inte vill ge dig den lön du vill ha. Säger som de andra, går det att få annat, pensionssparande eller så?

    MSW, bim nästa vecka? Jag år magkatarrsmedicin veckan innan jag skulle ha min mens när jag var gravid. Var helt övertygad om att jag hade magkatarr men det var inte så .

  • Oupsie

    Kanske skulle ha delat upp det i flera inlägg så hade vi slagit rekordet än mer .

  • Oupsie

    För tillfället så shoppar jag mig lycklig i alla fall. De timmarna jag vistas utanför huset så kan jag ju åtminstone se lite välklädd ut .


    Fick precis sms om att jag hade fått ett paket att hämta ut. Med manchesterbyxor bland annat. Hoppas att allt passar.


    Skickade efter från England för ett tag sen.
    En jacka:
    www.newlook.com/shop/womens/maternity/double-breasted-swingcoat_197374201


    Och en topp:
    www.newlook.com/shop/womens/maternity/lace-corsage-top_205266201


     


    Men då var det inte rabatt på jackan... jaja. Pundet ligger ju så lågt nu att det inte känns som ett rån att handla från Storbritanninen. Tycker jag i alla fall .


    Den här var fin:
    www.newlook.com/shop/womens/maternity/dolly-duffle-coat_197422320


    Den fanns inte när jag beställde. Om det är någon annan i tråden som behöver en jacka med plats för magen i vinter. Smint kanske?

  • Tinga

     


    Oupsie skrev 2010-10-21 12:40:16 följande:
    Kanske skulle ha delat upp det i flera inlägg så hade vi slagit rekordet än mer .

    Det var orutinerat.

  • Oupsie
    Tinga skrev 2010-10-21 13:04:29 följande:
      Det var orutinerat.
    Visst var det

     


    På tal om pund, när var det ni skulle till London?

  • start september

    Fina saker Oupsie! Man kan visst shoppa sig lyckligare iallafall! Foglossning verkar helt fruktansvärt, jag klarade mig tack och lov undan nästa hela tiden. Du är tapper Oupsie! Jag är helt övertygad om att det alltid funnits men under andra namn. Och folk har så kort minne. Drabbas man inte själv så försvinner det ur minnet.

  • Tinga

    Oupsie - det bär av till London om 4 veckor. Du var ju där ganska nyligen, så är det något vi absolut inte får missa får du gärna tala om det. Tänkte också satsa på att shoppa mig lyckligare när vi är där.

  • passionsblomman

     


    fru AM skrev 2010-10-21 15:29:56 följande:
    Livia kanske kan koka soppa på Yasuragi ...? kom jag helt osökt på



    Jaaaa, uuundrar just varifrån Livias osökta tankar kan tänkas komma!

Svar på tråden Livets toppar och dalar